BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Moderator: Redaktion
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Javisst. Men de väldigt många "experter" som uttalar sig tror ju att elbilsförsäljningen ska vara typ 50% runt 2040, och det tror jag är helt fel.Seregon skrev:Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Sen tror jag att det kommer att gå olika fort i olika delar av världen. Gamla fossiler kommer att gå till export från rikare länder till fattigare i en lång kedja. Tror det kommer att ta väldigt lång tid att fasa ut fossilerna totalt från jordens yta.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Viktigt här är även att:
-diskutera när t.ex. 90% av alla mil som körs, körs på el.
-vi får så många av de körda milen som möjligt i el-bilar.
Det viktigaste behöver nödvändigtvis inte vara att andelen elbilar som säljs. Utan att antalet mil som körs på fosilt bränsle minskar för varje år.
-diskutera när t.ex. 90% av alla mil som körs, körs på el.
-vi får så många av de körda milen som möjligt i el-bilar.
Det viktigaste behöver nödvändigtvis inte vara att andelen elbilar som säljs. Utan att antalet mil som körs på fosilt bränsle minskar för varje år.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Ett tecken som jag tror vi kan hålla utkik efter under tiden är när det börjar pratas om att förbjuda fossilt tillverkade bränslen och bara syntetiska alternativ får säljas, diesel och etanol finns ju redan tex
men är en liten del av marknaden idag. När andelen fossila fordon sjunker så kan det mycket väl gå snabbt tills att man mer eller mindre förbjuder själva bränslet (det fossila alltså).
Sen är det godnatt, morsning och good bye, hasta la vista baby, the end...
Det här kan dessutom skötas på nationell nivå till viss del, dvs inte beroende av att alla ska göra lika samtidigt osv...
men är en liten del av marknaden idag. När andelen fossila fordon sjunker så kan det mycket väl gå snabbt tills att man mer eller mindre förbjuder själva bränslet (det fossila alltså).
Sen är det godnatt, morsning och good bye, hasta la vista baby, the end...
Det här kan dessutom skötas på nationell nivå till viss del, dvs inte beroende av att alla ska göra lika samtidigt osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det finns ju väldigt många ställen på jorden där det fortfarande används häst och vagn till vardags. Till och med inom EU. Frågan är om dessa människor fortsätter att leva så eller om de så småningom skaffar bilar. I så fall kommer det knappast vara elbilar.
Jag har en granne som sedan många år har hållit på med super-ekologiskt jordbruk i mindre skala. Ganska framgångsrikt faktiskt. Han har alltid kört bara med hästar, inga maskiner osv. Nu har jag till min stora förvåning upptäckt att han har skaffat en gammal dieseltraktor som han numera använder istället för sina fina starka nordsvenskar. Och det begriper inte jag alls. Känns ju totalt fel liksom. Jag säger inte att alla ska återgå till att använda hästar, men om man i så många år har gjort det pga miljöskäl så fattar jag inte hur man plötsligt kan skaffa en gammal dieselburk.
Jag har en granne som sedan många år har hållit på med super-ekologiskt jordbruk i mindre skala. Ganska framgångsrikt faktiskt. Han har alltid kört bara med hästar, inga maskiner osv. Nu har jag till min stora förvåning upptäckt att han har skaffat en gammal dieseltraktor som han numera använder istället för sina fina starka nordsvenskar. Och det begriper inte jag alls. Känns ju totalt fel liksom. Jag säger inte att alla ska återgå till att använda hästar, men om man i så många år har gjort det pga miljöskäl så fattar jag inte hur man plötsligt kan skaffa en gammal dieselburk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
En joker i leken är vad som kommer att hända med oljeindustrin. Det finns väl så många parametrar här att ta hänsyn till att antagligen ingen kan förutspå hur det kommer att gå. Många uttrycker sig i svepande ordalag om att oljeindustrin kommer att kollapsa. men vad betyder det? Kommer oljepriset att sjunka eller stiga? I ett inledningsskede antar jag att när efterfrågan på bensin och diesel sjunker så sjunker priset.
I Sverige kommer detta antagligen inte att sjunka nämnvärt eftersom staten kommer att gå in med ytterligare skatter för att hålla det uppe. Redan idag är ju andelen i bränslepriset som beror på världsmarknadspriset på råolja liten. Men i länder där man knappt har nån skatt på bränslen kan det underlätta att fortsätta att köra fossilt.
Men antagligen borde väl oljeindustrin nå en brytpunkt där efterfrågan är så liten att det inte längre är lönsamt att pumpa upp oljan. Då lägger flera producenter ner. Först blir väl frackingen i USA eftersom den är starkt beroende av ett högt oljepris. Sen kommer andra stora producenter att lägga ner. En nedåtgående spiral uppstår där det är dyrt i konsumentledet pga av att producenterna inte har samma stordriftsfördelar längre samtidigt som vinstmarginalerna är små och därför vill ingen syssla med det längre. Ett sånt scenario kan ju skynda på fossilernas utdöende av den enkla anledningen att det helt enkelt är för dyrt att tanka. Under tiden har elbilarna blivit allt billigare och många begagnade finns. I fattigare länder, särskilt i Afrika har man då redan byggt upp en egen lokal solelsproduktion så man kan ladda bilen billigt hemma osv.
Synpunkter?
I Sverige kommer detta antagligen inte att sjunka nämnvärt eftersom staten kommer att gå in med ytterligare skatter för att hålla det uppe. Redan idag är ju andelen i bränslepriset som beror på världsmarknadspriset på råolja liten. Men i länder där man knappt har nån skatt på bränslen kan det underlätta att fortsätta att köra fossilt.
Men antagligen borde väl oljeindustrin nå en brytpunkt där efterfrågan är så liten att det inte längre är lönsamt att pumpa upp oljan. Då lägger flera producenter ner. Först blir väl frackingen i USA eftersom den är starkt beroende av ett högt oljepris. Sen kommer andra stora producenter att lägga ner. En nedåtgående spiral uppstår där det är dyrt i konsumentledet pga av att producenterna inte har samma stordriftsfördelar längre samtidigt som vinstmarginalerna är små och därför vill ingen syssla med det längre. Ett sånt scenario kan ju skynda på fossilernas utdöende av den enkla anledningen att det helt enkelt är för dyrt att tanka. Under tiden har elbilarna blivit allt billigare och många begagnade finns. I fattigare länder, särskilt i Afrika har man då redan byggt upp en egen lokal solelsproduktion så man kan ladda bilen billigt hemma osv.
Synpunkter?
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Man kan nog spåna hur mycket som helst, när elbilen säljer lika mycket som och mer än fossilerna! Det är väl egentligen bara fromma förhoppningar att det skulle ta bara 8 år tills dess. 15-20 år från nu kanske kan vara en realistisk estimate! Vi elbilskramare är nog lite överoptimistiska i sammanhanget kantänka. Men ju förr -ju bättre!
X100 lev.14/8-18.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Som sagt, jag tror inte att det händer så mycket de kommande 10-15 åren. För vår del kan det ju faktiskt vara en fördel på sätt och vis. Så länge inte skatteintäkterna från bensinbilarna sinar så kommer staten förhoppningsvis inte att straffbeskatta elbilar och elen de använder ett bra tag framöver. Det kommer fortsatt vara ganska billigt att köra elbil. Men för miljön och planeten och allt annat önskar jag att jag har fel och att det går mycket fortare att fossilbilarna försvinner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det som Jerker var inne på är intressant. Det behövs inte 100% elbilar i världen för atr saker ska hända.
Vad händer med oljebolag, bensinmackar, stater när det är 50% elbilar, exempelvis? Det kan knuffa saker åt olika håll lite "oväntat".
Vad händer med oljebolag, bensinmackar, stater när det är 50% elbilar, exempelvis? Det kan knuffa saker åt olika håll lite "oväntat".
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Nej det där är en tanke vurpa. Eftersom en fossilbil är så dyr i drift så kan kostnaden för driften betala för elbilen. I det läget finns det ingen som kommer välja att fortsätta köra ICE. Det är lite som att välja att fortsätta med häst och vagn även om driften för hästen är betydligt dyrare än att köpa en bil. Och den omställningen gick fort.Seregon skrev:Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Om du har en tio år gammal bil och du kör 2000 mil om året så ligger de totala kostnaderna per år kanske runt 28 000 per år, de ska ganska mycket till för att köpa en ny bil för 200 000 om du tidigare endast köpt bilar för runt 50 000 kr. Om bensinen blir dyr så alla blir tvungna att köpa ny bil för 200 000 så är det nog många som kommer få stora ekonomiska bekymmer.LarsL skrev:Nej det där är en tanke vurpa. Eftersom en fossilbil är så dyr i drift så kan kostnaden för driften betala för elbilen. I det läget finns det ingen som kommer välja att fortsätta köra ICE. Det är lite som att välja att fortsätta med häst och vagn även om driften för hästen är betydligt dyrare än att köpa en bil. Och den omställningen gick fort.Seregon skrev:Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det är det här som är vurpan. Har 2300kr/månad att spendera så spelar det lite roll om du lägger det på hyra av bil eller på bränsle. De billigaste elbilarna 2025 kommer dessutom kosta betydligt mindre än 2300kr/månad. Och då har vi inte ens tagit upp den självkörande revolutionen där kostnaderna kan vara ännu mindre per månad.vigge50 skrev:Om du har en tio år gammal bil och du kör 2000 mil om året så ligger de totala kostnaderna per år kanske runt 28 000 per år, de ska ganska mycket till för att köpa en ny bil för 200 000 om du tidigare endast köpt bilar för runt 50 000 kr. Om bensinen blir dyr så alla blir tvungna att köpa ny bil för 200 000 så är det nog många som kommer få stora ekonomiska bekymmer.LarsL skrev:Nej det där är en tanke vurpa. Eftersom en fossilbil är så dyr i drift så kan kostnaden för driften betala för elbilen. I det läget finns det ingen som kommer välja att fortsätta köra ICE. Det är lite som att välja att fortsätta med häst och vagn även om driften för hästen är betydligt dyrare än att köpa en bil. Och den omställningen gick fort.Seregon skrev:Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:Jag tror att vi går en spännande framtid till mötes vad gäller bilar! Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Har för mig att vi haft den här diskussionen tidigare och jag upprepar mitt paradargument: De finns alltid väldigt många som inte är eller anses vara kreditvärdiga och därför aldrig kan köpa en ny bil även om den totala månadskostnaden t.o.m. blir mindre. Kreditmarknaden har sina egna spelregler. Därför är det inte ett fritt val för alla att köpa/leasa en ny elbil istället för den gamla fossilen.LarsL skrev:Det är det här som är vurpan. Har 2300kr/månad att spendera så spelar det lite roll om du lägger det på hyra av bil eller på bränsle. De billigaste elbilarna 2025 kommer dessutom kosta betydligt mindre än 2300kr/månad. Och då har vi inte ens tagit upp den självkörande revolutionen där kostnaderna kan vara ännu mindre per månad.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Håkan Samuelsson (VD, Volvo): Volvo kommer inte att utveckla någon ny generation med dieselmotorer.
http://teknikensvarld.se/inga-nya-diese ... vo-479586/
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/u ... 18850.html
http://teknikensvarld.se/inga-nya-diese ... vo-479586/
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/u ... 18850.html
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jo, det är samma diskussion.Jerker skrev:Har för mig att vi haft den här diskussionen tidigare och jag upprepar mitt paradargument: De finns alltid väldigt många som inte är eller anses vara kreditvärdiga och därför aldrig kan köpa en ny bil även om den totala månadskostnaden t.o.m. blir mindre. Kreditmarknaden har sina egna spelregler. Därför är det inte ett fritt val för alla att köpa/leasa en ny elbil istället för den gamla fossilen.LarsL skrev:Det är det här som är vurpan. Har 2300kr/månad att spendera så spelar det lite roll om du lägger det på hyra av bil eller på bränsle. De billigaste elbilarna 2025 kommer dessutom kosta betydligt mindre än 2300kr/månad. Och då har vi inte ens tagit upp den självkörande revolutionen där kostnaderna kan vara ännu mindre per månad.
Jag tror inte att biltillverkarna kommer nöja sig om det finns tydliga fördelar med elbilar. NEVS är tex inne på att inte alls sälja bilen utan bara hyra ut den, kanske genom bilpool. Det finns alltid sätt att gå runt konsumentens bristande kapital tillgång. Jämför gärna med mobiltelefonerna som gick att få för 1kr...
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det kommer säkerligen bli många olika ägarformer beroende på behov. Köpa bil, hyra bil, bilpool, leasing, olika former av abonnemang etc.
Just mobil jämförelsen är jag inte jätte positiv för. Vad abonnemangen på mobil gör är att många har för dyr månadskostnad på sin mobil och att man byter mobil för ofta. Blir det, det betandet på bilfronten med så ser jag många framtida lyxfällan fall framför mig.
Just mobil jämförelsen är jag inte jätte positiv för. Vad abonnemangen på mobil gör är att många har för dyr månadskostnad på sin mobil och att man byter mobil för ofta. Blir det, det betandet på bilfronten med så ser jag många framtida lyxfällan fall framför mig.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Man ska inte ta jämförelser för långt punkten som jämförs är att snabbt fick massan tillgång till dyra produkter det en månads kostnad dom klarade avVasp skrev:Det kommer säkerligen bli många olika ägarformer beroende på behov. Köpa bil, hyra bil, bilpool, leasing, olika former av abonnemang etc.
Just mobil jämförelsen är jag inte jätte positiv för. Vad abonnemangen på mobil gör är att många har för dyr månadskostnad på sin mobil och att man byter mobil för ofta. Blir det, det betandet på bilfronten med så ser jag många framtida lyxfällan fall framför mig.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Precis!Smutt skrev:Man ska inte ta jämförelser för långt punkten som jämförs är att snabbt fick massan tillgång till dyra produkter det en månads kostnad dom klarade avVasp skrev:Det kommer säkerligen bli många olika ägarformer beroende på behov. Köpa bil, hyra bil, bilpool, leasing, olika former av abonnemang etc.
Just mobil jämförelsen är jag inte jätte positiv för. Vad abonnemangen på mobil gör är att många har för dyr månadskostnad på sin mobil och att man byter mobil för ofta. Blir det, det betandet på bilfronten med så ser jag många framtida lyxfällan fall framför mig.
Och det är alltid dyrare att köpa om du inte har pengar.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag ser det där som ett rätt stort steg på vägen... Dom har nu fattat att det inte är nån idé. Finns ingen konkurrenskraft alls i att nyutveckla en fossilmotor. Under en övergångstid kommer dom vidareutveckla den dom har.. Och troligen satsa på att förlänga livstiden på bensinmotorn med några år genom att kombinera med elmotor.Nusse skrev:Håkan Samuelsson (VD, Volvo): Volvo kommer inte att utveckla någon ny generation med dieselmotorer.
http://teknikensvarld.se/inga-nya-diese ... vo-479586/
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/u ... 18850.html
Undrar vem som blir nästa tillverkare att komma med liknande uttalande.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det som hänt de senaste åren, det som händer just nu och det som kommer att hända på transportfronten, är helt oliiiiiiiiiidligt spännande!
De som var med under 90-talet eller i alla fall är informerad om vår digitala historia, har säkert hört talas om när dåvarande kommunikationsministern Ines Uumann gav sin syn på internets framtid och den rubrik som Dagens Nyheter sammanfattade artikeln med;
"Internet är bara en fluga"
Ännu en klassiker, men på lite globalare nivå - är då Steve Ballmer från Microsoft skrattar ut Apples nya dyra Iphone:
Han har såklart ångrat sin kaxighet några år senare;
Historien upprepar sig idag med fossilgubbarnas syn på framtiden.
Dock är Volvos senaste uttalande en extremt frisk fläkt.
Jag tror det rasslar till utan dess like och vi faktiskt kan få en Iphone-effekt eller en platt-tv effekt.
Såklart måste en del parametrar falla på plats för att det ska gå fort...
De som var med under 90-talet eller i alla fall är informerad om vår digitala historia, har säkert hört talas om när dåvarande kommunikationsministern Ines Uumann gav sin syn på internets framtid och den rubrik som Dagens Nyheter sammanfattade artikeln med;
"Internet är bara en fluga"
Ännu en klassiker, men på lite globalare nivå - är då Steve Ballmer från Microsoft skrattar ut Apples nya dyra Iphone:
Han har såklart ångrat sin kaxighet några år senare;
Historien upprepar sig idag med fossilgubbarnas syn på framtiden.
Dock är Volvos senaste uttalande en extremt frisk fläkt.
Jag tror det rasslar till utan dess like och vi faktiskt kan få en Iphone-effekt eller en platt-tv effekt.
Såklart måste en del parametrar falla på plats för att det ska gå fort...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det fetstilta startade en liten Wikipedia-resa för mig. Bilar (el, ånga och bensin) började bli en affärsvara, snarare än ett forskningsprojekt, vid sekelskiftet. Bilarna ökade i volym - först sakta fram till 1916 då Ford började serieproducera dem. I städerna tog bilarna över fler och fler av hästens användningsområden tills det runt 1920 var klar övervikt åt bilar. På landsbygden skulle det dröja tills andra världskriget innan hästen pensionerades.LarsL skrev:Nej det där är en tanke vurpa. Eftersom en fossilbil är så dyr i drift så kan kostnaden för driften betala för elbilen. I det läget finns det ingen som kommer välja att fortsätta köra ICE. Det är lite som att välja att fortsätta med häst och vagn även om driften för hästen är betydligt dyrare än att köpa en bil. Och den omställningen gick fort.Seregon skrev:Tills fossilbilarna är helt borta överallt, med undantag för diverse veteranbilsentusiaster, kommer garanterat ta minst 20-40 år tror jag. Säkerligen längre än så. Tidsaspekten blir ju väldigt olika om en pratar om att elbilarna ska stå för minst 50% av nybilsförsäljningen, minst 95% av densamma eller minst 95% av den globala fordonsflottan.Jerker skrev:... Jag ser bra argument för båda spåren, att det redan kring 2025 kan vara slut på fossilbilar eller att det dröjer ytterligare 5-10 år, men jag skulle definitivt inte ge dem mer tid än så. Andra s.k. experter som uttalat sig om att det kommer att dröja 20-40 år är ute och cyklar totalt. De vill helt enkelt inte att det ska gå fort.
Teknikutveckling, bilens allt fler fördelar framför hästen och framförallt ekonomi drev förändringen. Beroende på hur man räknar kom skiftet att ta mellan ca 5 och 40 år.
Man kan ju lätt tänka sig ett liknande scenario för elbilar. De kommer falla allt mer i pris och efterfrågan kommer öka för persontransporter. Denna utveckling kommer vara exponentiell, inte linjär. Inom vissa områden (tung trafik, militära fordon, veteranbilar?) kommer skiftet ske betydligt långsammare. Om 5 år kommer det vara vanligt med elbil, om 50 kommer det vara ovanligt med bensinbilar.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Ja, det kommer att gå olika fort, helt klart. Fortast i städerna, långsammast på landsbygden. Jag tror inte en sekund på att jag kommer att uppleva en tid där alla bilar är elbilar. En stor majoritet möjligen, men inte alla. Det handlar om för stora pengar. Många köper bil i tredje eller fjärde hand där jag bor. Det dröjer tills elbilarna har fått den spridningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Vilken politik som bedrivs i respektive land påverkar oerhört mycket. Se på Norge och Kina kontra Sverige ovh USA. Norge har väl redan runt 30 % elbilar av nybilsförsäljning medan Sverige ligger på ca 3%. Bw får gärna rätta mig.
BMW skrämmer upp sina anställda med Tesla och och BMW kommer med nya pluginhybrider varje månad nu. De lär sig av "i" modellerna.
Om t ex Stockholm beslutar att förbjuda oljebrännare och staten subventioner elbilar mer så kommer många tjänstebilar bli elbilar. Vw och Bmw har redan alternativ laddhybrid. Jag tror det är bra första steg för.att få folk att lära sig elbilar, laddkrånglet mm.
Om dagens politik fortsätter så kanske 50 % av alla nybilsförsälningar är elbilar (inkl phev) 2025 i Sverige.
BMW skrämmer upp sina anställda med Tesla och och BMW kommer med nya pluginhybrider varje månad nu. De lär sig av "i" modellerna.
Om t ex Stockholm beslutar att förbjuda oljebrännare och staten subventioner elbilar mer så kommer många tjänstebilar bli elbilar. Vw och Bmw har redan alternativ laddhybrid. Jag tror det är bra första steg för.att få folk att lära sig elbilar, laddkrånglet mm.
Om dagens politik fortsätter så kanske 50 % av alla nybilsförsälningar är elbilar (inkl phev) 2025 i Sverige.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag kan tänka mig att brist på batterier hämmar utvecklingen de närmsta åren. Även om alla biltillverkare gör var sin konkurrenskraftiga elbil så var skall de ta batterierna. Vi talar om jättelika volymer jämfört med idag. Inga batterier, inga leveranser, inga förtjänster. Bilbranschen sitter i en rävsax.Swede1 skrev:Vilken politik som bedrivs i respektive land påverkar oerhört mycket. Se på Norge och Kina kontra Sverige ovh USA. Norge har väl redan runt 30 % elbilar av nybilsförsäljning medan Sverige ligger på ca 3%. Bw får gärna rätta mig.
BMW skrämmer upp sina anställda med Tesla och och BMW kommer med nya pluginhybrider varje månad nu. De lär sig av "i" modellerna.
Om t ex Stockholm beslutar att förbjuda oljebrännare och staten subventioner elbilar mer så kommer många tjänstebilar bli elbilar. Vw och Bmw har redan alternativ laddhybrid. Jag tror det är bra första steg för.att få folk att lära sig elbilar, laddkrånglet mm.
Om dagens politik fortsätter så kanske 50 % av alla nybilsförsälningar är elbilar (inkl phev) 2025 i Sverige.
Model S P85D,