BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Moderator: Redaktion
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Dock så är Tesla inte de enda företaget som planerar att bygga batterifabriker i Europa plus att vad jag har läst så har dagens batterifabriker betydligt högre kapacitet än vad de producerar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Vi får se. Det är åtskilliga millioner bilar som säljs idag. Om alla de skall ha batteri behövs det många "gigafabriker". Än så finns det nätt och jämnt 1(en) styck. Fortfarande under byggnad.vigge50 skrev:Dock så är Tesla inte de enda företaget som planerar att bygga batterifabriker i Europa plus att vad jag har läst så har dagens batterifabriker betydligt högre kapacitet än vad de producerar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/
Vi får se!
Model S P85D,
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det behövs 100st Gigafactory för att ersätta allt fossiltbränsle.
Idag har Tesla en men planerar 4st till som ska presenteras i år. Northvolt kommer bygga en i Sverige och det pågår förmodligen flera byggen i Europa också. I Kina har jag förstått att det finns ett antal planerade också.
Idag har Tesla en men planerar 4st till som ska presenteras i år. Northvolt kommer bygga en i Sverige och det pågår förmodligen flera byggen i Europa också. I Kina har jag förstått att det finns ett antal planerade också.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Men tittar man på dagens bilar så verkar det svåra vara att bygga en elbil som mäniskor vill köpa tror att hinna ifatt Tesla på den punkten är betydligt svårare än att få fram batterierFoluke skrev:Vi får se. Det är åtskilliga millioner bilar som säljs idag. Om alla de skall ha batteri behövs det många "gigafabriker". Än så finns det nätt och jämnt 1(en) styck. Fortfarande under byggnad.vigge50 skrev:Dock så är Tesla inte de enda företaget som planerar att bygga batterifabriker i Europa plus att vad jag har läst så har dagens batterifabriker betydligt högre kapacitet än vad de producerar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/
Vi får se!
Men Ford sparkade idag sin VD pga att han misslyckats med elbilar och att Tesla är värt mer, ingen svår gissning att Ford fattat och kommer ge allt nu!!!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
I Kinna?! Wow!LarsL skrev:Det behövs 100st Gigafactory för att ersätta allt fossiltbränsle.
Idag har Tesla en men planerar 4st till som ska presenteras i år. Northvolt kommer bygga en i Sverige och det pågår förmodligen flera byggen i Europa också. I Kinna har jag förstått att det finns ett antal planerade också.
Förlåt, kunde inte låta bli!
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jepp, på min åkerslapp.Jerker skrev:I Kinna?! Wow!LarsL skrev:Det behövs 100st Gigafactory för att ersätta allt fossiltbränsle.
Idag har Tesla en men planerar 4st till som ska presenteras i år. Northvolt kommer bygga en i Sverige och det pågår förmodligen flera byggen i Europa också. I Kinna har jag förstått att det finns ett antal planerade också.
Förlåt, kunde inte låta bli!
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det finns redan flera fabriker. Annars hade det inte funnits en överproduktion.Foluke skrev:Vi får se. Det är åtskilliga millioner bilar som säljs idag. Om alla de skall ha batteri behövs det många "gigafabriker". Än så finns det nätt och jämnt 1(en) styck. Fortfarande under byggnad.vigge50 skrev:Dock så är Tesla inte de enda företaget som planerar att bygga batterifabriker i Europa plus att vad jag har läst så har dagens batterifabriker betydligt högre kapacitet än vad de producerar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/
Vi får se!
Sen byggs det flera batterifabriker, bland annat i Europa.
Men ja många nya fabriker behövs det.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
https://electrek.co/2017/05/22/daimler- ... -vehicles/
Så komiskt detta
Daimler CEO Dieter Zetsche said about the new factory:
“The automotive industry is facing a fundamental transformation and we see ourselves as the driving force behind this change.
Så komiskt detta
Daimler CEO Dieter Zetsche said about the new factory:
“The automotive industry is facing a fundamental transformation and we see ourselves as the driving force behind this change.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
han är rolig han. Undrar om han har kommit på det själv eller om han har nån som skriver manus åt honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jösses... Humor på högsta nivå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Den där fabriken som öppnats med sån pompa och ståt tillverkar ju inga batterier, det är ju bara en sammansättningsfabrik för batteripack. Battericellerna importerar de.
Kejsaren nya kläder.
Kejsaren nya kläder.
http://www.elbilen.org/daimler-paborjar ... erifabrik/På plats fanns förbundskansler Angela Merkel, som underströk vikten av att såväl Tyskland som Europa satsar på utveckling av battericeller för att inte bli omkörda av andra länder. För själva battericellerna ska importeras i stället för att tillverkas på plats.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jaha, de skruvar ihop batteripaket i Tyskland. Det var ju attans, sicken grej. Hur bygger de sina bensinmotorer? Byggs de också i Asien och i Tyskland skruvar man i tändstiften?
Jag undrar när de börjar fatta att battericellerna är det som är hjärtat i en elbil.
Jag undrar när de börjar fatta att battericellerna är det som är hjärtat i en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
De tror fortfarande att batteriet är en bränsletank och en bränsletank kan aldrig bara viktigare än motorn. Det är fascinerande att folk som faktiskt jobbar med bilar inte kan greppa detta. Men det är klart de har suttit i hela sitt liv och sett att motorn är det viktiga och fina att arbeta med. Det kommer bli ännu värre när Tesla går in på lastbilssidan för där är motor lika med produkten. Volvo AB kommer att helt tappa sina konkurrensfördelar emot andra... jobbigt.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
hehe, ja här blir det lite fördomar att brottas med för Tesla. Hur skall en Scania chaffis med "raka"rör på sin V8 kunna byta till en Tesla semi med "fjuttiga" bil motorer och inte bara bilmotorer utan från motorer från Svensson bilen Model 3 dessutom!LarsL skrev:Det kommer bli ännu värre när Tesla går in på lastbilssidan för där är motor lika med produkten.
Sen att Teslas semi troligen blir både starkare och kvickare det är ju en annan femma, som givetvis är helt nödvändig för att chaufförerna ska gå med på bytet.
Tesla Model Y
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Intressant artikel i Electrek om på vilket sätt man kan säga att Tesla idag är det samma för bilindustrin som Apple var för mobiltelefonin 2007-2008:
https://electrek.co/2017/05/23/tesla-apple-disruption/
https://electrek.co/2017/05/23/tesla-apple-disruption/