Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
En mindre tillverkare som Jaguar tror jag måste hitta en allians för detta om de är seriösa på elbilssidan och I-pace satsningen tyder ju faktiskt på det.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Re: Jaguar I-Pace
Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tror när Tesla drog igång och behövde pengar till sitt laddnätverk tyckte alla dom var galnaHelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Nu är dom fattar vitsen så står det ju redan Tesla på allting istället för nåt gemensamt namn vilket är generande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja har man inte friheten att kunna disponera sin egen tid så är det svårare.LarsL skrev:Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Dragkrok är i våra svenska gener tur att vi har 2 bilar annars hade jag inte haft nån S
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ja att de skulle bygga för enbart Jaguar/Land Rover känns inte rimligt. Dock tycker jag det finns ett par andra potentiella alternativ:HelectriC skrev:Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
* JLR sätter upp nätverk i samarbete med någon/några andra "icketyskar".
* Tata sätter upp nätverk pga konkreta framtidsplaner att lansera en snorbillig Tata elbil i Sverige.
Har Tata satt igång egen produktion av komponenterna ökar såklart sannolikheten. Jag spekulerar fritt här men utgår ifrån att man för hemmamarknaden har planer för elektrifiering u närtid. Indien och Kina måste ju vara de mest givna marknaderna för superbilliga batteribilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Ska alla biltillverkare ha egna kontakter och egna laddstationer tycker du? Det tror jag inte är Elons vision om att rädda planeten.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Nej men seriöst. Det är JÄTTEBRA att Tesla gått före och visat att det går. Men hur jävla ineffektivt och frustrerande vore det inte om du åker förbi en MASSA snabbladdare som du inte kan använda på väg till fjällen bara för att du har en Mercedes och inte en Opel? Och sen köper du en Opel men då saknas det snabbladdare på västkusten istället.
Det fattar ni väl att sån infrastruktur ska vara märkesneutral. Jag tycker ALLA biltillverkare ska samsas om en GEMENSAM standard och sen får alla som vill bygga snabbladdare. Separata företag, staten, kommunen, biltillverkare...
Tänk om VAG skulle köpa upp OK/Q8 och förbjuda alla andra märken från att tanka där?
Eller är ni så mycket Tesla fan boys att ni verkligen vill att alla andra biltillverkare ska gå i putten?
Re: Jaguar I-Pace
Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Re: Jaguar I-Pace
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Re: Jaguar I-Pace
Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Re: Jaguar I-Pace
Nej, men som min Zoe.Verdi skrev:Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Re: Jaguar I-Pace
Verdi skrev:Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Jag kör med samma tempo med elbil som med fossilbil. Bryr mig inte om räckvidden eftersom jag vet att den räcker till och blir över. Alla stopp jag gör hade jag behövt göra ändå pga toa, mat, bensträckare etc. Jag känner inte att jag sumpar någon extra tid på laddning trots att jag inte håller nere hastigheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Re: Jaguar I-Pace
Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jaguar I-Pace
För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...Jerker skrev:Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Och det var ditt sista inlägg ikvällgellerstam skrev:För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...Jerker skrev:Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag kör inte ett dugg långsammare med Teslan än med tidigare dieselbilar. Snarare tvärtom. När det gäller körd maxhastighet är svaret enkelt, jag har aldrig tidigare haft en bil som gick så fort.
Rent generellt har jag med de gamla ice-bilarna alltid försökt att hålla förbrukningen nere, helt enkelt för att slippa tanka så ofta och för miljöns skull såklart. Med Teslan finns inte de tankarna. Jag vet att batteriet räcker med god marginal. Det dåliga miljösamvetet tillhör det förflutna. Det är bara köra.
Angående motorljud. Jo, man hör motorljudet. Jag har hört det i alla (diesel) bilar jag haft. Skönt att slippa dånandet.
Rent generellt har jag med de gamla ice-bilarna alltid försökt att hålla förbrukningen nere, helt enkelt för att slippa tanka så ofta och för miljöns skull såklart. Med Teslan finns inte de tankarna. Jag vet att batteriet räcker med god marginal. Det dåliga miljösamvetet tillhör det förflutna. Det är bara köra.
Angående motorljud. Jo, man hör motorljudet. Jag har hört det i alla (diesel) bilar jag haft. Skönt att slippa dånandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Men hur skall föräldrarna som har barn som har svårt att somna göra när de köper elbil och inte längre kan slänga in barnen i den vibrerande bilen. (här kanske de kommer komma en vibrator till bilen "go to sleep mode". jag menar det finns massagestolar... hmm? kommer nog finnas en marknad så länge det finns desperata föräldrar.
Re: Jaguar I-Pace
Jag sover bättre i Teslan så tyst undrar om det svarta innertaket ger mer sovrums feeling
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag kom på en sak när jag funderade på supercharging till I-Pace eller inte. Var sitter laddluckan? Det går ju inte att använda superchargers om inte laddluckan sitter så att man faktiskt klarar att parkera och sträcka ut laddsladden (man får nästan utgå från de superchargers som är mest begränsande och det torde vara de man måste backa in mot och där själva laddsladden är monterad bakom bilen. Övriga lösningar; vid sidan, drive past etc gör det enklare, men detta är också en minoritet av alla laddare). Jag kollade videon på den röda, som flera journalister har kört och det ser ut som luckan sitter under höger ytterbackspegel. Detta är inte idealt, men om man tar med i beräkningen att Jaggan har väldigt kort överhäng fram, så skulle det faktiskt kunna vara möjligt att köra in mot en Supercharger. Hade luckan varit på vänster sida som tex Volvo och BMW har, så går det inte. Hade överhänget varit som på tex F-Pace, så hade det inte heller gått. Därför finns det fortfarande en praktisk möjlighet att det skulle fungera. Glad att jag inte insåg en omöjlighet, då hade allt hopp varit borta
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
En sak som Tesla har en stor fördel med är såklart erfarenhet av hur deras drivlinor fungerar och de kan vara värt mycket men man ska inte glömma att Jaguar faktiskt är med i Formula e. Detta har gett de en hel del erfarenhet och även ger en positiv bild mot kunderna att när de väl släpper I-Pace så har de använt elektriska drivlinor på toppnivå och borde därmed ha fått en hel del erfarenhet.
http://insideevs.com/jaguar-formulae-ex ... ing-ipace/
http://insideevs.com/jaguar-formulae-ex ... ing-ipace/
Re: Jaguar I-Pace
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14