Felaktigheter i fordonsregistret?
Moderator: Redaktion
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Som referens kan jag nämna att transportmyndigheten i Schweiz kommer fram till samma höga effekter. Min P90D har 568 kW i regbeviset. Min förra P85+ hade 350 kW.
Det är alltså inte bara Transportstyrelsen som är "kreativa".
Det är alltså inte bara Transportstyrelsen som är "kreativa".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Summerar ice med elmotorn ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...e5m1r skrev:Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Vi får hoppas att inte dröjer allt för länge tills Volvo lanserar en elbil med minst två motorer. Då kommer Transportstyrelsen på ett magiskt sätt revidera sina beräkningsmodeller för motoreffekten. Tveksamt dock om det kommer att påverka gamla bilar som redan är typgodkända och registrerade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.vigge50 skrev:Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...e5m1r skrev:Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.Svenssons skrev:På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.vigge50 skrev:Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...e5m1r skrev:Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?vigge50 skrev:Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Motorerna är inte seriekopplade, de styrs var för sig så man kan väll se de som parallellkopplade med olika styrning. I detta fallet är det däremot batteriet och växelriktaren som begränsar, de kan inte lämna ifrån sig så hög effekt som det skulle krävas för att båda motorerna ska belastas fullt.okjhum skrev:En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?vigge50 skrev:Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Det var ungefär så jag tänkte, om än lite luddigt. Min slutsats blir att det är omöjligt att få ut alla 284 hk ens i teorin, eftersom motorerna är parallellkopplade. Även förutom begränsningen från växelriktaren. Det borde väl gå att få fram argument för att påverka försäkringsbolagen?
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Man borde bara behöva be försäkringsbolaget kolla på den av Tesla inskickad CoC:n istället för att kolla på av Transportstyrelsens påhittade registrerade siffra. CoC:n ska vara synlig för bolaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta?
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Certificate of Compliance ska gå att få ut från Transportstyrelsen. För mig ligger det som ett dokument under My Tesla eftersom min Delivery Experience Specialist tog ut det innan jag fick bilen levererad. Bråkade lite med Tesla om detta i och med att det även fanns andra felaktigheter i registreringen så som fel däckdimensioner och fel antal passagerarsäten. Tesla fixade antalet säten och däckdimensionen men kunde inte göra något åt effekten eftersom det var Transportstyrelsen som såg till att min bil på papperet har 772 hk.okjhum skrev:CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta?
Här är utdraget för min:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Certificate of Conformity om man ska vara noga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.okjhum skrev:Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~73618650 skrev:hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.okjhum skrev:Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.
Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Hur ser det ut på en Fisker Karma?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! P = U • Ibylund skrev:Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.okjhum skrev:Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Spänningen ändras inte när du parallellkopplar men strömmen dubblas och därmed effekten. MEN der förutsätter att bilen kan leverera dubbla strömmen vilket den inte rikrugt klarar. Dessutom är ju motorerna olika utväxlade så dom får full effekt vid olika hastighet. Alltså får du inte ut dubbla effekten med två motorer. Även om det elläramässigt stämmer i teorin.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Vi menar samma sak, fast det låter inte så. jag utgick ifrån att batteriet inte kan leverera dubbla strömmen, bara för att det finns två motorer.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jodå. Vi svarade på samma inlägg Såg aldrig ditt utan svarade på det före. Nackdelen när man inte citerar
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tack för svar och tålamod. Ska försöka lära mig det där (igen...). Hellre tankevurpa än teslavurpa.
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703
Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.
Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703
Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.
Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?