REX fungerar så länge batteriet inte är så stort att REX vanligtvis inte behövs. Vad händer med bensinen om man har en REX i en bil som klarar av all körning på batteri i ett halvår eller mer? Lär gå åt lite bränslefilter för dessa bilar.LarsL skrev:Ja, BMW i3 är den enda hybrid som jag skulle rekommendera någon eller överväga själv. Däremot tveksamt om REX verkligen behövs längre i södra Sverige idag när de har ett 30kWh batteri.
Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Moderator: Redaktion
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Kanske får köra med Akrylatbensin i en REX? Den har ju en lagringstid på 3-5 år så det borde räcka. http://overlevnadsbloggen.se/bast-fore- ... a-bransle/
Ska komma ihåg detta till nästa gång någon tar upp i3 REX som ett alternativ.
Ska komma ihåg detta till nästa gång någon tar upp i3 REX som ett alternativ.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
I Outlander PHEV så finns det en skyddsfunktion som ser till att ICE förbrukar bensinen så att den inte blir gammal. Så även om du alltid kör korta sträckor på el så kommer motorn till slut att starta även fast batteriet är laddat.Svenssons skrev:Vad händer med bensinen om man har en REX i en bil som klarar av all körning på batteri i ett halvår eller mer? Lär gå åt lite bränslefilter för dessa bilar.
Tesla Model Y
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Doch det är ju inte bara det att bensinen blir gammal, (vilket gick att lösa med akrylat) utan själva motorn mår ju inte bra av att stå still länge. Oljan rinner bort och det kan i västa fall börja rosta.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Ja till MY18 (Som börjar levereras typ nu i sommar) har dom ökat ca 20%.vigge50 skrev:Gjorde de? Jag vet att XC90 har större batteri än v60 men de har väll mer att göra med att den ska klara 49 gram CO2 per kilometer än att de ville förlänga räckvidden. Att samtliga plug-in hybrider från Volvo släpper ut 44-49 g/km ser jag som suspekt. Om de låg under 40 g så hade det i mina ögon sätt betydligt bättre ut.joel80 skrev:Dom ökade batterierna i hybriderna med 20% i år.. Borde gjorts mycket tidigare (och med mer) men bra att det gjordes åtminstone.
Jag tror inte Volvo kommer gå under, även om de är senare än andra så kommer de ta lång tid att få över marknaden till rena elbilar. Vi ska komma ihåg att även om Tesla lyckas leverera en miljon bilar 2020 så är de bara lite mer än en procent av marknaden, lägg till de andra tillverkarnas mål och vi kommer nog inte komma upp 10% av marknaden för rena elbilar 2020, kanske om vi räknar med plug-in hybrider. Jag hoppas innerligt att jag har fel här men jag tror inte tillverkarna har planer för att bygga så många rena elbilar redan 2020 även om efterfrågan skulle skjuta i höjden. Möjligtvis kan den kinesiska marknaden få upp andelen i världen men 10% i Europa och USA tror jag inte.
http://www.vibilagare.se/nyheter/mer-en ... laddhybrid
Fortfarande för lite, speciellt för XC90 som ändå inte klarar 4 mil...
Men man kan ju hoppas att när deras billigare variant med mindre motor kommer så har dom ökat det mer och har eldriften som primär drivkälla.
Jag kommer i och för sig inte köpa en till hybrid, utan det blir riktig elbil vid nästa köp. Däremot kanske det blir en begagnad hybrid framöver som andrabil.. Den som då får gå de korta sträckorna hemma, samt köra släp och husvagn fram till att det finns en vettig elbil som klarar det. (Som inte kostar miljonen..)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Att prata om Rex och andra hybrider i samband med framtidsstrategier är ju ett hån mot alla som väljer riktiga framtidsalternativ fria från fossiler.
Kinas alla rena BEV-tillverkare och Tesla ligger först självklart. Den som ligger sist är den som kramar fossilerna mest och dit hör ju självklart även hybrider (de vill ju bara dölja själva fossildelen).
Kinas alla rena BEV-tillverkare och Tesla ligger först självklart. Den som ligger sist är den som kramar fossilerna mest och dit hör ju självklart även hybrider (de vill ju bara dölja själva fossildelen).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Tänker nog mest FIAT i sammanhanget, men det kanske borde vara Dacia.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
Har svårt att förstå att man kan se Fiat som värst, de har ju en elbil på marknaden. Är ju som sagt många tillverkare som inte har, och är väl tom några som inte ens har planer på det?
Vidhåller att Toyota är värst, de vill ju för allt i världen inte tillverka någon elbil, men verkar tvingas till det för att kunna stanna kvar på kinesiska marknaden.
Har svårt att förstå att man kan se Fiat som värst, de har ju en elbil på marknaden. Är ju som sagt många tillverkare som inte har, och är väl tom några som inte ens har planer på det?
Vidhåller att Toyota är värst, de vill ju för allt i världen inte tillverka någon elbil, men verkar tvingas till det för att kunna stanna kvar på kinesiska marknaden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Därför att deras VD inte vill att folk köper deras elbil.Legato skrev:Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
...
ovelundkvist skrev:Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Ja precis. Toyota vill ju faktiskt att folk ska köpa deras kommande elbilar, även om de inte har valt omställningen själva.LarsL skrev:Därför att deras VD inte vill att folk köper deras elbil.Legato skrev:Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
...
ovelundkvist skrev:Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Och anledningen till det är att de bara har den för att få sälja fossilbilar i Kalifornien. De säljer bara precis så många som de måste.LarsL skrev:Därför att deras VD inte vill att folk köper deras elbil.Legato skrev:Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
...
ovelundkvist skrev:Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Du måste väl förstå att det ännu inte finns alternativ som fungerar så bra får väldigt många. Att kunna dra släp eller husvagn är ett krav för många av oss som bor i hus. Jag har möjlighet att ha två bilar i familjen så kommer kunna köpa en elbil istället för den ena bilen nästa gång. Vid förra bytet gick det inte.. Pendlar ca 32mil två dagar i veckan, där det rätt ofta är lite tajt med tid. Det var vara Model S som skulle funkat smidigt för mig och den var för allt dyr.zyax skrev:Att prata om Rex och andra hybrider i samband med framtidsstrategier är ju ett hån mot alla som väljer riktiga framtidsalternativ fria från fossiler.
Om några år, när det finns mer alternativ (precis som med fossilbilar behövs det ju flera val.. Alla gillar inte samma sak..) kommer den riktiga boomen.. Och då kommer också hybriderna försvinna rätt fort tror jag.. Så länge man löst "problemen". T.ex med långresor (med vagn) även för bilar som inte har SuC..
Nu låter jag som värsta motvallsmänniskan... jag är ju egentligen helt övertygad om elbilens förträfflighet och att den inom kort kommer vara vad majoriteten väljer. Men att tycka att det är ett hån mot "alla som väljer riktiga framtidsalternativ" för en miljon eller mer gjorde att jag reagerade. Folk har olika förutsättningar och olika behov.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Och då frågar jag mig varför regeringen eller andra ska hylla en satsning som inte leder någonvart framåt. Säg mig vad hybrider med förmåner leder till, jo det leder till att fler fossilbilar lever längre. Ni som prompt måste ha den här typen av lösning får klara er utan subvention, är det så konstigt? När vi får svaret om några år vad hybridbilars påverkan var för framtiden så är jag ganska säker på att det mer är en propp för riktiga lösningar än något annat. Man ska inte sälja fler s.k. miljöalternativ som inte är vad de utger sig för att vara!joel80 skrev:Du måste väl förstå att det ännu inte finns alternativ som fungerar så bra får väldigt många. Att kunna dra släp eller husvagn är ett krav för många av oss som bor i hus. Jag har möjlighet att ha två bilar i familjen så kommer kunna köpa en elbil istället för den ena bilen nästa gång. Vid förra bytet gick det inte.. Pendlar ca 32mil två dagar i veckan, där det rätt ofta är lite tajt med tid. Det var vara Model S som skulle funkat smidigt för mig och den var för allt dyr.zyax skrev:Att prata om Rex och andra hybrider i samband med framtidsstrategier är ju ett hån mot alla som väljer riktiga framtidsalternativ fria från fossiler.
Om några år, när det finns mer alternativ (precis som med fossilbilar behövs det ju flera val.. Alla gillar inte samma sak..) kommer den riktiga boomen.. Och då kommer också hybriderna försvinna rätt fort tror jag.. Så länge man löst "problemen". T.ex med långresor (med vagn) även för bilar som inte har SuC..
Nu låter jag som värsta motvallsmänniskan... jag är ju egentligen helt övertygad om elbilens förträfflighet och att den inom kort kommer vara vad majoriteten väljer. Men att tycka att det är ett hån mot "alla som väljer riktiga framtidsalternativ" för en miljon eller mer gjorde att jag reagerade. Folk har olika förutsättningar och olika behov.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Vi har diskuterat det här flera gånger i forumet tidigare.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Som hybridbilist blir man lätt beroende av att köra så mkt som möjligt på el.
Alternativet för mig var ingen elbil. Det fanns ingen elbil jag kunde köpa då jag beställde bil i mitten av 2015. Ingen som funkade storleksmässigt, räckviddsmässigt och prismässigt.
Skulle det funnits en "vanlig" V70, Passat eller annan kombi med vettig körsträcka och ett pris på "bara" 100-150k över vad en fossil kostar hade jag kunnat köra på el idag. Men det fanns det inte, och nu kör jag istället ca 50% av mina mil på el och resten på diesel. Hur det kan vara sämre än om jag istället kört alla min på diesel ser jag inte.
När jag sen byter ut den här bilen mot en elbil är det troligt att jag köper ut dem privat, och då kommer den att gå minst 90% på el.
Jag tycker det är rätt att dom minskat premien för hybrider till 20k istället för 40k, men tycker samtidigt att det är rimligt att de som väljer en bil som delvis kan köras på el premieras före en som endast körs på fossila bränslen. Idag finns det inte ekonomiskt försvarbara alternativ på el till en stor familjebil för de flesta.. en hybrid kostar lite mer men ofta inte extremt mkt mer.
Hybriderna driver klart på utveklingen. Förfrågningarna om laddplatser och bara synen hos andra när dom ser att bilar står och laddar breder väg för en övergång med enbart elbilar. Räckvidden på de elbilar som inte kostat som Tesla har fram till typ nu varit för dålig för att många ska kunna ha en elbil som enda bil också. Klarar bilen bara 10-15 mil vintertid får många problem, då har hybriden fyllit en funktion.. Ju längre räckvidd kommande elbilar får och desto närmre i pris dom kommer, desto mindre incitament finns det för att skaffa en hybrid.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Som hybridbilist blir man lätt beroende av att köra så mkt som möjligt på el.
Alternativet för mig var ingen elbil. Det fanns ingen elbil jag kunde köpa då jag beställde bil i mitten av 2015. Ingen som funkade storleksmässigt, räckviddsmässigt och prismässigt.
Skulle det funnits en "vanlig" V70, Passat eller annan kombi med vettig körsträcka och ett pris på "bara" 100-150k över vad en fossil kostar hade jag kunnat köra på el idag. Men det fanns det inte, och nu kör jag istället ca 50% av mina mil på el och resten på diesel. Hur det kan vara sämre än om jag istället kört alla min på diesel ser jag inte.
När jag sen byter ut den här bilen mot en elbil är det troligt att jag köper ut dem privat, och då kommer den att gå minst 90% på el.
Jag tycker det är rätt att dom minskat premien för hybrider till 20k istället för 40k, men tycker samtidigt att det är rimligt att de som väljer en bil som delvis kan köras på el premieras före en som endast körs på fossila bränslen. Idag finns det inte ekonomiskt försvarbara alternativ på el till en stor familjebil för de flesta.. en hybrid kostar lite mer men ofta inte extremt mkt mer.
Hybriderna driver klart på utveklingen. Förfrågningarna om laddplatser och bara synen hos andra när dom ser att bilar står och laddar breder väg för en övergång med enbart elbilar. Räckvidden på de elbilar som inte kostat som Tesla har fram till typ nu varit för dålig för att många ska kunna ha en elbil som enda bil också. Klarar bilen bara 10-15 mil vintertid får många problem, då har hybriden fyllit en funktion.. Ju längre räckvidd kommande elbilar får och desto närmre i pris dom kommer, desto mindre incitament finns det för att skaffa en hybrid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Om vi håller oss till ämnet framtidsstrategi så har ju företag som har som strategi att bara göra hybrider en sämre strategi än de som satsar på rena elbilar. Det är ju bland annat därför jag inte tror på Toyota.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Säg den fossilbils-VD som genuint vill att någon ska köpa deras elbilar... Personligen anser jag att det mest är en fråga om hur mkt de hycklar.Torkel skrev:Ja precis. Toyota vill ju faktiskt att folk ska köpa deras kommande elbilar, även om de inte har valt omställningen själva.LarsL skrev:Därför att deras VD inte vill att folk köper deras elbil.Legato skrev:Många som skriver Fiat men jag har inte sett en enda motivering.
...
ovelundkvist skrev:Att ha en VD som säger:
Jag hoppas ni inte köper bilen för varje gång jag säljer en så kostar det mig 14000 dollar
Gällande Toyota så är det självklart att de vill det, men den enda anledningen är ju att de måste sälja X elbilar för att få fortsätta sälja fossilbilar i Kina. Ingen som helst skillnad mot Fiat på det planet. Toyotas "stake" är ju dessutom mycket högre eftersom de satsat stenhårt på att bränslecellen ska spöa batteriet, så ingen hoppas nog så mycket som de på att batteribilen ska misslyckas.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Jo, fast det finns ju inget facit. Det kan ju lika gärna visa sig att folk (likt mig) mest blir frustrerade på hybriden och skräms bort från elbilar. Att hela tiden behöva leta laddplats pga extremt dålig räckvidd samt aldrig få uppleva den rena elbilens fina acceleration och harmoni eftersom man är fast mellan två dåliga alternativ, att köra med ägg under pedalen eller köra aktivt men då skaka igång fossilhärket.joel80 skrev:Vi har diskuterat det här flera gånger i forumet tidigare.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Precis. Du visar framförallt på att man inte kommer långt på sin laddning plus att du har samma skit under huven som alla andra. Egentligen är det inte fel med hybrid, men det ska inte subventioneras, precis som etanol aldrig skulle för det finns BÄTTRE alternativ. hade det funnits ännu bättre alternativ än den rena elbilen så hade inte ens elbilen subventionerats. Ja, folk ska få köpa en hybrid, men att kalla det supermiljöbil är inte rätt.Legato skrev:Jo, fast det finns ju inget facit. Det kan ju lika gärna visa sig att folk (likt mig) mest blir frustrerade på hybriden och skräms bort från elbilar. Att hela tiden behöva leta laddplats pga extremt dålig räckvidd samt aldrig få uppleva den rena elbilens fina acceleration och harmoni eftersom man är fast mellan två dåliga alternativ, att köra med ägg under pedalen eller köra aktivt men då skaka igång fossilhärket.joel80 skrev:Vi har diskuterat det här flera gånger i forumet tidigare.
Hybrider spelar en roll i övergången. Det får fler att få upp ögonen för eldrift, att det är en teknik som fungerar, att det finns laddplatser och att det är jävligt billigt att köra på el.
Och jag är fortfarande säker på att vårt fossila avtryck varit totalt sett bättre helt utan laddhybriden som alternativ! De som idag köper laddhybrid hade tvingats till fossilhållet eller till den rena elbilen och totalt hade det varit bättre.
Jag kan själv tänka mig köpa en laddhybrid, men jag tycker inte att jag ska ha någon miljöbonus. Kommer nog inte att göra det, men det är främst för att jag aldrig igen vill byta olja, det känns totalt fel...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Mja.. vi är väl olika.. Jag uppskattar eldriften på hybriden väldigt mycket. Den är kvick iväg från rödljusen även fast det bara är 70hk.. Direkt vird gör mkt. (Såklart inga tesla-accelerationer, men jag är oftast iväg snabbare än 9 av 10..
Växellös acceleration är också väldigt bekvämt.. Man väljer sig snabbt och blir irriterad och nästan fundersam över om nått är fel när dieselmotorn är igång och "hackar" flera gånger under acceleration.
Jag fattar såklart att de här fördelarna jag har är så många gånger bättre när det är en riktig elbil, och längtar tills jag har möjlighet att ha en elbil som passar mig.
När det finns alternativ för hybriden som fungerar för de flesta anser jag att den premien ska bort, men inte i nuläget.
Växellös acceleration är också väldigt bekvämt.. Man väljer sig snabbt och blir irriterad och nästan fundersam över om nått är fel när dieselmotorn är igång och "hackar" flera gånger under acceleration.
Jag fattar såklart att de här fördelarna jag har är så många gånger bättre när det är en riktig elbil, och längtar tills jag har möjlighet att ha en elbil som passar mig.
När det finns alternativ för hybriden som fungerar för de flesta anser jag att den premien ska bort, men inte i nuläget.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Legato,
Jag säger Mr Carlos Ghosn
Jag säger Mr Carlos Ghosn
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Detdär var en ny och bra tankegång" att man är fast mellan 2 dåliga alternativ"! Själv har jag nog tänkt som många andra att hybride (ladd-) skulle vara en bra övergång för de tveksamma och att nästa steg per automatik skulle bli elbil. Men eftersom hybriden är så pass "dålig" på det som en bra elbil är bra på, acceleration, range, snabb laddning m m, så kanske hybriden avskräcker istället?
X100 lev.14/8-18.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Jag tror många företag har laddhybrider som ett showcase för hur jobbigt det är med elbilar. För i det formatet så visas ju elen upp från sin sämsta sida. Hade de viljat visa upp elbilen och dessutom ge köparna tryckheten i den gamla infrastrukturen så hade de t gjort fler bilar som i3 REX istället.
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Hehe, jo kanske. Undantaget som bekräftar regelnLimbster skrev:Legato,
Jag säger Mr Carlos Ghosn
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
BMW känns ju inte som sämst i klassen, men ändå så vilse...
BMW har inspirerats av Tesla och öppnat Showroom i köpcentret Nacka forum, men tror ni de visar något som har med framtiden att göra?
Nej, tre dieseltraktorer tror de är vad kunderna vill ha!
BMW har inspirerats av Tesla och öppnat Showroom i köpcentret Nacka forum, men tror ni de visar något som har med framtiden att göra?
Nej, tre dieseltraktorer tror de är vad kunderna vill ha!
Re: Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi
Har för mig att BMW har gjort sådana där popupp butiker förut. Det fanns väl en på Avenyn för några årsedan tex. Är inte helt säker på vem som kopierat vem här.