Det är ju mest en akademisk fråga då jag aldrig behövt ladda den publikt och inte har planerat att göra det heller. Jag ligger på 1,7 kWh/mil sen jag fick den i slutet av mars för övrigt. Har väl kört 350 mil nånting än så länge.vigge50 skrev:Varför tog du inte 22 kWh batteriet i så fall, går ännu snabbare att ladda...
Det man kanske bör räkna istället för rena kW eller hur lång tid det tar att ladda fullt är antal km/minut. Om en Tesla drar runt 2 kWh/mil och kan ladda 120 kW så blir det ungefär 1 mil/minut. För en i3 som kanske drar 1,5 kWh/mil och som laddar 50 kW så blir det 0,56 km/minut. Inte den dubbla hastigheten men nästan vilket gör en del skillnad på en lång resa.
Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag hämtade min X i april och har passerat 1200 mil nuVerdi skrev:Det är ju mest en akademisk fråga då jag aldrig behövt ladda den publikt och inte har planerat att göra det heller. Jag ligger på 1,7 kWh/mil sen jag fick den i slutet av mars för övrigt. Har väl kört 350 mil nånting än så länge.vigge50 skrev:Varför tog du inte 22 kWh batteriet i så fall, går ännu snabbare att ladda...
Det man kanske bör räkna istället för rena kW eller hur lång tid det tar att ladda fullt är antal km/minut. Om en Tesla drar runt 2 kWh/mil och kan ladda 120 kW så blir det ungefär 1 mil/minut. För en i3 som kanske drar 1,5 kWh/mil och som laddar 50 kW så blir det 0,56 km/minut. Inte den dubbla hastigheten men nästan vilket gör en del skillnad på en lång resa.
Kolla in lagerbilar hos Tesla. har du tur hittar du en pre augusti bokning och gör ett rejält kap.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Var det i augusti prishöjningen kom?Anders77 skrev:Jag hämtade min X i april och har passerat 1200 mil nu
Kolla in lagerbilar hos Tesla. har du tur hittar du en pre augusti bokning och gör ett rejält kap.
Fick precis en demobil mailad till mig med 124 tusen i rabatt (173 tusen i rabatt med miljöbonus och referral!). 297 mil har den gått och är på pricken som jag vill ha den förutom att den har ljusbrunt skinn, vilket min fru iofs hatar. Hon är ju inte direkt välvilligt inställd men nu får jag nog anstränga mig och smörja munlädret. Månadskostnaden blir ~7 300:- med 55% av bruttopriset i restvärde. Eller hur ska man räkna? Om 3 år är det väl ingen som bryr sig om att den rullat 300 demo-mil?
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Ja i Aug skedde en höjning.Verdi skrev:Var det i augusti prishöjningen kom?Anders77 skrev:Jag hämtade min X i april och har passerat 1200 mil nu
Kolla in lagerbilar hos Tesla. har du tur hittar du en pre augusti bokning och gör ett rejält kap.
Fick precis en demobil mailad till mig med 124 tusen i rabatt (173 tusen i rabatt med miljöbonus och referral!). 297 mil har den gått och är på pricken som jag vill ha den förutom att den har ljusbrunt skinn, vilket min fru iofs hatar. Hon är ju inte direkt välvilligt inställd men nu får jag nog anstränga mig och smörja munlädret. Månadskostnaden blir ~7 300:- med 55% av bruttopriset i restvärde. Eller hur ska man räkna? Om 3 år är det väl ingen som bryr sig om att den rullat 300 demo-mil?
En vän köpte en lagerbil X från Tyskland nu i fredags. Var en pre aug bokning. Så med demo rabatten blev den nästan en kvarts mille billigare än ett nytt köp idag.
Tesla tar hem från Tyskland för typ 9k. Men det är ju lätt värt det.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Den jag funderar på nu har showroom discount på 44 800:- och Adjusted Price Reduction på 80 437:-.Anders77 skrev:Ja i Aug skedde en höjning.
En vän köpte en lagerbil X från Tyskland nu i fredags. Var en pre aug bokning. Så med demo rabatten blev den nästan en kvarts mille billigare än ett nytt köp idag.
Tesla tar hem från Tyskland för typ 9k. Men det är ju lätt värt det.
Det är ingen kvarts miljon men det verkar å andra sidan vara en årsmodell 2017 då den har premiumsäten och så är den exakt specad som jag skulle specat själv. Inga tillval i onödan alltså.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
årsmodell handlar bara om när den byggs, inte när den beställs.
Sen oktober är ju hårdvaran lika i alla ändå.
Sen oktober är ju hårdvaran lika i alla ändå.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Anders77 skrev:årsmodell handlar bara om när den byggs, inte när den beställs.
Sen oktober är ju hårdvaran lika i alla ändå.
I den röda som står i Täby är det andra stolar. Next generation ist för premium. Den ska ha stått där sen i december och antagligen byggd i höstas.
Den hade även uppgraderad laddare och luftfjädring som inte går att beställa på en ny 75D längre. Så lite verkar det ju skilja?
Håller även på att kika på en 90D på blocket men den verkar jag vara tvåa på. 990 tusen med garanterat restvärde. Dock ett år gammal och 2000 mil nånting.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Sant, men när exakt är vi där ?Svenssons skrev:När nästan alla bilar som tillverkas från alla större biltillverkare är elbilar så kommer det inte hjälpa Tesla att nå målet genom att tillverka fler elbilar...
VW siktar på 1 miljon elbilar/år 2025, det är bara 10% av deras totala tillverkning. Inte speciellt imponerande. Toyota kommer motvilligt tillverka elbilar för den kinesiska marknaden men det finns ingenting som indikerar att de har tänkt göra någon större global satsning på elbilar inom de närmsta åren. Mercedes pratar om 15-25% av totala antalet bilar till 2025.
Så enligt min mening räcker inte 1-2 miljoner bilar/år. Man måste sikta högre så att det börjar svida ordentligt för de stora.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Samma i min bil. AP2-hårdvara och nextgen stolar isf premium. Bilen är byggd i november 2016. Gud sicken oldtimer....Verdi skrev:Anders77 skrev:årsmodell handlar bara om när den byggs, inte när den beställs.
Sen oktober är ju hårdvaran lika i alla ändå.
I den röda som står i Täby är det andra stolar. Next generation ist för premium. Den ska ha stått där sen i december och antagligen byggd i höstas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Svårt att sia om framtiden men jag tror inte att vi kommer att producera lika många bilar per capita om 10 år som vi producerar i dag. Idag används en genomsnittsbil bara under 10% av dygnet. Kan detta ändras till 30% med hjälp av autonomi så ersätter varje autonom bil 3 vanliga bilar.Laban skrev:Sant, men när exakt är vi där ?Svenssons skrev:När nästan alla bilar som tillverkas från alla större biltillverkare är elbilar så kommer det inte hjälpa Tesla att nå målet genom att tillverka fler elbilar...
VW siktar på 1 miljon elbilar/år 2025, det är bara 10% av deras totala tillverkning. Inte speciellt imponerande. Toyota kommer motvilligt tillverka elbilar för den kinesiska marknaden men det finns ingenting som indikerar att de har tänkt göra någon större global satsning på elbilar inom de närmsta åren. Mercedes pratar om 15-25% av totala antalet bilar till 2025.
Så enligt min mening räcker inte 1-2 miljoner bilar/år. Man måste sikta högre så att det börjar svida ordentligt för de stora.
Tillverkar VW 1 miljon elbilar 2025 så kan detta var 50% av deras totala produktion... Fördubblas andelen elbilar av nybilsförsäljningen varje år så kommer elbilarna stå för mer än 50% 2025.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Allt tyder på en masslakt i den konventionella bilindustrin:Svenssons skrev:Svårt att sia om framtiden men jag tror inte att vi kommer att producera lika många bilar per capita om 10 år som vi producerar i dag. Idag används en genomsnittsbil bara under 10% av dygnet. Kan detta ändras till 30% med hjälp av autonomi så ersätter varje autonom bil 3 vanliga bilar.Laban skrev:Sant, men när exakt är vi där ?Svenssons skrev:När nästan alla bilar som tillverkas från alla större biltillverkare är elbilar så kommer det inte hjälpa Tesla att nå målet genom att tillverka fler elbilar...
VW siktar på 1 miljon elbilar/år 2025, det är bara 10% av deras totala tillverkning. Inte speciellt imponerande. Toyota kommer motvilligt tillverka elbilar för den kinesiska marknaden men det finns ingenting som indikerar att de har tänkt göra någon större global satsning på elbilar inom de närmsta åren. Mercedes pratar om 15-25% av totala antalet bilar till 2025.
Så enligt min mening räcker inte 1-2 miljoner bilar/år. Man måste sikta högre så att det börjar svida ordentligt för de stora.
Tillverkar VW 1 miljon elbilar 2025 så kan detta var 50% av deras totala produktion... Fördubblas andelen elbilar av nybilsförsäljningen varje år så kommer elbilarna stå för mer än 50% 2025.
1. De rena elbilarna med aluminiumkaross och simplare teknik håller 2-4 gånger så länge som bilar gjorda av stålplåt och som har en förbränningsmotor med mycket högre slitage. Ingen sot och förkoksningar, olie-och filterbyten, kamremmar, partikelfiltre och avgassystem mm.
2. Bilarna kan användas autonomt av andra när ägaren inte behöver den och därmed bli en moenymaker för ägaren samtidigt som andre inte behöver ha bil.
3. Slöseriet med att bilägarna ska byta bil vart tredje år upphör. Det finns ingen anledning!
Skriv till mig när den första Tesla Model S skrotas på grund av utslitning, Jag tror att det kommer att ta minst 20 år!
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Sant, mitt fel. S har de ändrat lite på. När det gäller X som jag har är det ju bara AP2 i oktober som är nytt.mati skrev:Samma i min bil. AP2-hårdvara och nextgen stolar isf premium. Bilen är byggd i november 2016. Gud sicken oldtimer....Verdi skrev:Anders77 skrev:årsmodell handlar bara om när den byggs, inte när den beställs.
Sen oktober är ju hårdvaran lika i alla ändå.
I den röda som står i Täby är det andra stolar. Next generation ist för premium. Den ska ha stått där sen i december och antagligen byggd i höstas.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Kanske. Problemet är väl dock att detta är ett om möjligt ännu större problem för de befintliga tillverkarna. Att tillverka 10 miljoner bilar/år och behöva gå ner till 3 miljoner på 7-8 år lär inte vara bra för ekonomin. Samtidigt ska man gå över till eldrift, bygga batterifabriker, helt nya chassin och satsa enorma pengar på utveckling av mjukvara för autonomi. Samt det Delta nämnde ovan , hållbarhet osv som gör att man kanske inte byter bil lika ofta, mindre service intäkter och annat som följer med elbilar.Svenssons skrev:Svårt att sia om framtiden men jag tror inte att vi kommer att producera lika många bilar per capita om 10 år som vi producerar i dag. Idag används en genomsnittsbil bara under 10% av dygnet. Kan detta ändras till 30% med hjälp av autonomi så ersätter varje autonom bil 3 vanliga bilar.
Tillverkar VW 1 miljon elbilar 2025 så kan detta var 50% av deras totala produktion... Fördubblas andelen elbilar av nybilsförsäljningen varje år så kommer elbilarna stå för mer än 50% 2025.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nja, det går inte längre att få med luftkylda säten, interiörkombinationerna har minskats, 100D har kommit, 5 säten har börjat levereras och spoilern justeras inte längre i tre olika lägen. Är garanterat fler mindre ändringar som har gjorts som inte syns så enkelt bara de senaste 6 månaderna.Anders77 skrev:Sant, mitt fel. S har de ändrat lite på. När det gäller X som jag har är det ju bara AP2 i oktober som är nytt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag är väldigt skeptisk till hela vi kommer sluta ha vår egen bil som bara används 10% av tiden vem här skickar ut sin bil själv att hämta kunder? Dom kan vara fulla och din Tesla kommer hem ordentligt ner spydd eller så har den hämtat och levererat dementa som glömt gå på toa. Personligen skulle jag alldrig göra det.
Sälja bilarna och bli hämtad av förarlösa fordon är av samma orsak en otänkbar tanke,att bli hämtat av en bil som luktar spya med diverse tuggummi och snus utspritt vem vill det?
Sälja bilarna och bli hämtad av förarlösa fordon är av samma orsak en otänkbar tanke,att bli hämtat av en bil som luktar spya med diverse tuggummi och snus utspritt vem vill det?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?LarsL skrev:Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Du stannar inte för vem som helst som kliver ut framför bilen då?Smutt skrev:Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?LarsL skrev:Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
men då är ju en vuxen i bilen som även kan backa osv för att fly situationenSvenssons skrev:Du stannar inte för vem som helst som kliver ut framför bilen då?Smutt skrev:Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?LarsL skrev:Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Men om alla som köper nya behåller sina kärror i 10 år, hur ska då de som idag köper billiga begagnade få tag på bilar?Delta skrev:Allt tyder på en masslakt i den konventionella bilindustrin:
1. De rena elbilarna med aluminiumkaross och simplare teknik håller 2-4 gånger så länge som bilar gjorda av stålplåt och som har en förbränningsmotor med mycket högre slitage. Ingen sot och förkoksningar, olie-och filterbyten, kamremmar, partikelfiltre och avgassystem mm.
2. Bilarna kan användas autonomt av andra när ägaren inte behöver den och därmed bli en moenymaker för ägaren samtidigt som andre inte behöver ha bil.
3. Slöseriet med att bilägarna ska byta bil vart tredje år upphör. Det finns ingen anledning!
Skriv till mig när den första Tesla Model S skrotas på grund av utslitning, Jag tror att det kommer att ta minst 20 år!
Aldrig att jag hyr ut min bil till folk jag inte känner. Räcker med att nån röker i den för att den ska bli "förstörd".
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Det kommer nog krävas att man väljer vilka man kan hyra ut bilen till men även ifall du bara tar dina rökfria närmaste kompisar och familj så kommer behovet av bil per capita att minska. Senare kan det nog tänkas komma rankinglistor m.m. och de som inte sköter sig kommer nog få svårt att låna bil.Verdi skrev:
Aldrig att jag hyr ut min bil till folk jag inte känner. Räcker med att nån röker i den för att den ska bli "förstörd".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Så du slog till på en Tesla till slutVerdi skrev:Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Välkommen till sekten på riktigt!Verdi skrev:Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Ja det var väl bara en tidsfråga.Bjelke skrev:Så du slog till på en Tesla till slutVerdi skrev:Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
Det är liksom ett mentalt hinder man ska över. Gick ändå fort jämfört med i3:an. Där tog det 2 år från det jag först provkörde tills jag slog till. Nu med Tesla tog det väl max 6 månader från att jag började räkna på det. Men visst har jag mina farhågor fortfarande om räckviddsångest i vissa situationer och att ett laddstopp på 30-40 minuter kan kännas som en evighet om man har trötta barn i bilen osv. Men det är inte så många ggr per år och fördelarna till vardags överväger kraftigt.