Så om inte Tesla kommer med Automatkarbin så tror jag inte på självkörning. Jag har svårt att se några andra fall där jag skulle ha bytta av den. Kan knappast ens dela med sambon eftersom vi åker samtidigt åt olika håll.Smutt skrev:Men eftersom bilen kommer stanna för vem som helst som kliver ut framför den så är ju säkerhetsrisken jättestor om vi inte pratar om ett gäng vältränade killar, men 7 åriga dottern till baletten vem låter henne åka själv?LarsL skrev:Håller med jag har också svårt för den där modellen. Det finns väldigt många saker jag bara använder ett fåtal procent av tiden men som jag ändå inte hyr ut eller hyr. Kanske kommer det funka i stora städer där folk åker taxi idag men knappast här.
Det jag skulle använda en självkörande bil till är att skjutsa ungarna till träningar och aktiviteter.
Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Tack tack. Jo det är ju nåt visst med eldrift. Efter jag skaffade i3:an så var det kört. Helt plötsligt kändes det bara så fel när dieselmotorn startade i Volvon. Det kändes så gammalt på nåt sätt. Omodernt.Svenssons skrev:Välkommen till sekten på riktigt!Verdi skrev:Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
Aldrig mer en fossilbil. Kommer bli så skönt detta!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)Verdi skrev:Tack tack. Jo det är ju nåt visst med eldrift. Efter jag skaffade i3:an så var det kört. Helt plötsligt kändes det bara så fel när dieselmotorn startade i Volvon. Det kändes så gammalt på nåt sätt. Omodernt.Svenssons skrev:Välkommen till sekten på riktigt!Verdi skrev:Ja vi får se. Nu har jag iaf köpt en Tesla. Alltid en start.
Nån som vill köpa en Volvo XC70 förresten?
PS. Alla som håller till här på forumet är med i sekten oavsett om de äger en Tesla eller inte och oavsett om de vill det eller inte...
Aldrig mer en fossilbil. Kommer bli så skönt detta!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Som jag precis skrev i en annan tråd: Jag ligger efter och det känns inte bra alls. Jag tror vi är bland de sista som fortfarande har en bensinbil. Så kan vi inte ha det. Usch fy vad äckligt. Synd att bilhandlarna här omkring är så ovilliga att sälja elbilar.Bjelke skrev:Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
mati skrev:Som jag precis skrev i en annan tråd: Jag ligger efter och det känns inte bra alls. Jag tror vi är bland de sista som fortfarande har en bensinbil. Så kan vi inte ha det. Usch fy vad äckligt. Synd att bilhandlarna här omkring är så ovilliga att sälja elbilar.Bjelke skrev:Vi börjar bli ett gäng som bara har elbilar hemma nu (eller iaf många som har två eller fler elbilar iaf)
Flera på jobbet som privatleasar Nissan Leaf. Erbjudande nu: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... anjer.html
SATSA PÅ 100% ELDRIFT
Spara upp till 46.800 kr vid köp av en ny Nissan LEAF
Vi erbjuder följande till privatkunder som köper en ny Nissan LEAF 30 kWh - med en räckvidd på upp till 250 km*
Fria vinterhjul
Fri service i 3 år
Fri metallic lack
Fri uppgradering
VÄRDE UPP TILL 46.800 KR!
Fri uppgradering innebär att du som kund får ett steg högre utrustningsnivå än du betalar för.
- LEAF 30 kWh Acenta till priset av Visia
- LEAF 30 kWh Black Edition till priset av Acenta
- LEAF 30 kWh Tekna till priset av Black Edition
För mer info om priser och specifikationer kan du ladda ner vår kundprislista HÄR.
Kontakta din Nissan-återförsäljare för mer information
*250 km enligt NEDC. Beräknad räckvidd vid verklig körning, 125-200 km med 30 kWh och 100-160 km med 24 kWh. Den faktiska räckvidden är beroende av olika faktorer som hastighet, körsätt, användandet av AC/värme och övrig elektronisk utrustning, topografi etc.
Samtliga summor inkl. moms. Erbjudandet gäller ett begränsat antal bilar i lager och fram till 30.06.2017. Kontakta din Nissan-återförsäljare för mer information.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Tur att Tesla har 0,25% ränta på en S75mati skrev:Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Smutt skrev:Tur att Tesla har 0,25% ränta på en S75mati skrev:Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
i3?mati skrev:Jag skulle i så fall leasa den på mitt AB, precis som Teslan. Det ska ju inte vara nåt problem så sett.
Problemet är snarare tillgången till elbilar. Den måste gå minst 15 säkra mil, sambon ska ta den till jobbet (7,5 mil enkel väg) och det går inte att ladda nånstans på vägen. Vi har kikat på en Zoe med stora batteriet men den funkade sådär och klarade sträckan bara med nöd och näppe.
Leafen är tyvärr lite för klen i batteriet.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Den klarar inte det heller. Inte utan REX.Verdi skrev:i3?
Det finns bara en bil som klarar 15 mil på riktigt. Vi vet vilken. Och jag har inte råd med en till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jo det gör den. Alla dagar utom kanske de allra kallaste. Men då kanske hon kan få ta Teslan? Eller så tar ni en Rex och kör nån mil på den när det är kallt. Blir inte många liter soppa per år ändå.mati skrev:Den klarar inte det heller. Inte utan REX.Verdi skrev:i3?
Det finns bara en bil som klarar 15 mil på riktigt. Vi vet vilken. Och jag har inte råd med en till.
Nu på sommaren klarar min 20-22 mil i Comfort-läget och med hastigheter runt 90 km/h (dvs med full klima osv) och då släpar jag på 150 kg REX också. En BEV klarar nog uppåt 25 mil. Fick min i slutet av mars och när det var minusgrader på morgnarna så klarade den ändå 15-16 mil. En BEV har säkert ett par mil till att ge. Går man ner på Eco+ läget så får man ytterligare några mil.
Har även gjort två vändor till Stockholm med ca 14 mil motorväg med 115 km/h på farthållaren plus några mil stadskörning och det gick utan problem. Totalt 17-18 mil. Var dock gränsfall när det bara var 7-8 grader varmt. När det var runt 20 grader så var det dock helt lugnt.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Liten fundering:
Elbilar är dyra. De är dyra framförallt för att deras kostnader ska bäras av liten volym.
Varför är det ingen av de ordinarie bilföretagen som slår ut elbilarnas utvecklingskostnader på sitt ordinarie sortiment? Det hade ju rimligtvis tillåtet t.ex. Nissan att sälja Leaf till samma pris som en vanlig bil i golfklassen +/- 10%
Elbilar är dyra. De är dyra framförallt för att deras kostnader ska bäras av liten volym.
Varför är det ingen av de ordinarie bilföretagen som slår ut elbilarnas utvecklingskostnader på sitt ordinarie sortiment? Det hade ju rimligtvis tillåtet t.ex. Nissan att sälja Leaf till samma pris som en vanlig bil i golfklassen +/- 10%
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Därför att de inte vill sälja billiga elbilar. Eftersom det hade varit självmord.