Uppgraderad laddare eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Frodo »

Jag har inte möjlighet att ladda hemma, bor i lägenhet, Att få 50 % snabbare laddning på kommunens laddplats skulle vara toppen. Någon som vet vad det kostar att uppgradera till 16,5 Kw laddaren?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Frodo skrev:
Jag har inte möjlighet att ladda hemma, bor i lägenhet, Att få 50 % snabbare laddning på kommunens laddplats skulle vara toppen. Någon som vet vad det kostar att uppgradera till 16,5 Kw laddaren?
Samma som det kostar i designstudion.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Den är borttagen där, ingår i standardutrustningen nu.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Uppgradering i efterhand kostar enligt SC Stockholm 22.300:- ink moms.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Ska beställa en 90D tänkte jag. Där finns inte valet att välja 16kw laddare? Väljer jag en 100d så kommer det upp längst ner att det ingår. Vet ni vad som gäller på 90D?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Har varit inne på uppladdning.nu och kollat lite laddplatser. Då finn det en hel del laddplatser som har chademo och type 2 uttag.

Chademo är alltid DC eller hur? Så står det 50 kW så får jag det med en adapter?

Om det står type 2 uttag på 43 kW. Är det DC eller AC? Kommer min bil enastående ladda de 11 kW som laddaren klarar eller är det mera?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

rightnow skrev:
Har varit inne på uppladdning.nu och kollat lite laddplatser. Då finn det en hel del laddplatser som har chademo och type 2 uttag.

Chademo är alltid DC eller hur? Så står det 50 kW så får jag det med en adapter?

Om det står type 2 uttag på 43 kW. Är det DC eller AC? Kommer min bil enastående ladda de 11 kW som laddaren klarar eller är det mera?
För Chademo kan du endast få 50 kW via adapter även om de skulle stå mer, adaptern klarar inte högre styrka. Om det är typ2 så är det AC vilket gör att du är begränsad till 11 kW utan uppdaterad laddare och 16,5 kW om du har den.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Du får bara 11 kw med typ 2 om du inte uppgraderar till 16 kw eller har en äldre bil o köpt dubbelladdare 22kw. En Chademo adapter är det bästa i mina ögon. Har varit räddningen för mig många gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För att ladda med Chademo måste du ha den adaptern. Chademo är en DC laddare och använder inte ombordladdaren. Du kan få upp till 50kW från en Chademo laddare men oftast lite mindre typ 40kW.

Typ 2 från en av dessa laddare kan maximalt ge 43kW med använder ombordladdaren och begränsas därför till 11kW. Det är ingen jätte poäng att använda det uttaget till en Tesla, speciellt dåligt om du betalar per minut. Det är bättre att i så fall leta upp ett grattis uttag istället.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Ok då är det en chademo man ska skaffa då! Varför finns det inte type 2 DC som Teslas SuC?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tesla Typ2 Supercharger med DC är något Tesla hittat på själv.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

LarsL skrev:
I see! Tack! Då känner jag att jag har koll. Tesla SuC och Chademo så verkar man kunna ladda i princip överallt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

rightnow skrev:
LarsL skrev:
I see! Tack! Då känner jag att jag har koll. Tesla SuC och Chademo så verkar man kunna ladda i princip överallt.
Japp då är det bara å åk!

Beställ hem alla RFID tags som behövs också, app och sms betalning brukar vara ostabilt. Föreslår Clever, InCharge (Vattenfall), Charge&drive (Fortum) och Park+Charge (mest parkeringar förutom Vetlanda snabbladdaren). Vet inte om EON har släppt någon RFID än men de tar å andra sidan vanligt betalkort.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

rightnow skrev:
LarsL skrev:
Kolla på http://www.uppladdning.nu så ser du var de olika laddarna finns och även vilket företag som upp laddarna.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Fortum charge & drive behöver imgen rfid längre. Koppla kreditkortet till webbtjänsten. Funkar klockrent
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

rightnow skrev:
Ok då är det en chademo man ska skaffa då! Varför finns det inte type 2 DC som Teslas SuC?
IEC 62196, standarden som styr typ 2, anger stöd för upp till 40 kW likström, men mig veterligen finns det ingen som säljer något med det implementerat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Såg ett reportage på fully charged om ett bolag i nederländerna coola solelsstationer med CHaDeMo ( och på varje så har det även en fastlåst adapter till Tesla. Tycker fler borde haka på detta då det är en liten investering och samtidigt så öppnar man upp för en betalstark grupp som gärna laddar där det går om behovet finns :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Det blev enkelt beslut. Det går inte att få 16kw på nyare bilar! Eftersom bilen jag ska få är producerad 201704 så går det ej att få enligt SC. Hoppas Tesla släpper en 22kW dubbelladdare för eftermontage.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
Det blev enkelt beslut. Det går inte att få 16kw på nyare bilar! Eftersom bilen jag ska få är producerad 201704 så går det ej att få enligt SC. Hoppas Tesla släpper en 22kW dubbelladdare för eftermontage.
Jaha, det var nytt. Känns som en udda ändring. SuC är väl samma laddare och de nya var på 16,5kW. Har de gått tillbaka till 11 för nya där med isf?

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
Jaha, det var nytt. Känns som en udda ändring. SuC är väl samma laddare och de nya var på 16,5kW. Har de gått tillbaka till 11 för nya där med isf?
Sorry, jag är inte med på vad du menar. Hittade en amerikansk länk som stödde det dom sa. Kan försöka hitta igen.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
chpaulin skrev:
rightnow skrev:
Sorry, jag är inte med på vad du menar. Hittade en amerikansk länk som stödde det dom sa. Kan försöka hitta igen.
Jo i Superchargers sitter det ett antal laddare, samma sort som i bilen. I samband med att de rullade ut SuC med högre effekt visade det sig att det var de nya 16,5kW-laddarna. Strax efter kom de i bilarna.

Här kan man läsa mer :)
http://teslaclubsweden.se/tesla-motors-superchargers/

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

skedde det inte en "bundling" 11kw laddaren i 75orna och den starkare i 100 modelerna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
chpaulin skrev:
rightnow skrev:
Jo i Superchargers sitter det ett antal laddare, samma sort som i bilen. I samband med att de rullade ut SuC med högre effekt visade det sig att det var de nya 16,5kW-laddarna. Strax efter kom de i bilarna.

Här kan man läsa mer :)
http://teslaclubsweden.se/tesla-motors-superchargers/
Ahaaa! Tack Christian :) nu fattar jag hur det funkar!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

rightnow skrev:
Det här var intressant. Teslas specifikationer för Model S pratar fortfarande om 11 kW som är uppgraderingsbart till 16,5 kW:

Bild

Men jag vet att de nyligen gjorde uppgraderingen till standard, dvs alla bilar levererades med 16,5 kW. Trodde jag, i alla fall. Går jag in i konfiguratorn nu står det inget om uppgraderad laddare för 75 eller 75D, men för 100D och P100D så ingår det som ett kostnadsfritt tillval:

Bild

Det är lite udda. Undrar vad som sitter i 75 och 75D. De kan väl knappast gått tillbaks till att leverera den gamla varianten på laddare? Det har jag svårt att tro. Jag skulle tippa på att de fortfarande går att uppgradera i efterhand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

danni skrev:

Det är lite udda. Undrar vad som sitter i 75 och 75D. De kan väl knappast gått tillbaks till att leverera den gamla varianten på laddare? Det har jag svårt att tro. Jag skulle tippa på att de fortfarande går att uppgradera i efterhand.
Ja lite konstigt faktiskt nu när du säger det. Och jag har ju köpt 90D.
Skriv svar