Om efterfrågan minskar brukar priset minska också... Om inte tillgången stryps fortare än efterfrågan minskar såklart. Eller om volymerna blir för små men det är nog ingen risk på mååååånga år. Vi har ju om inte annat en massa traktorer, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar osv som går på diesel. Vet inte hur utvecklingen går på det området. Går det med dagens teknik ens att bygga en eldriven lastbil som klarar att köra timmer långa sträckor i Norrlands inland eller en eldriven jordbrukstraktor som ska orka dra tunga redskap nästan dygnet runt vissa tider på året?Jerker skrev:Det där är ju en intressant sak att fundera över. Hur kommer tillgången och priset på bensin att förändras när elbilsrevolutionen är ett faktum? Låt säg att efterfrågan under en 20-årsperiod minskar till 10% och därefter planar ut mycket sakta. Då måste ju antalet bensinmackar där man kan tanka bensin och diesel som förr vara väldigt ovanliga och bara finnas i större städer. Kanske byggs en infrastruktur där man paketerar i 5-literdunkar, som med akrylatbensin idag, och säljs lite var som helst. Men det är ju bara för entusiaster. Kanske väljer ändå alla då att köpa akrylat...mati skrev:Moppar, A-traktorer, pimpade 740-skrothögar osv, som traktens ungdomar kör omkring på kan förstöra en hel sommarkväll. Tyvärr kommer det att ta typ 50 år innan alla dessa kommer att gå på el.
Hur som helst, priset på fossila bilbränslen måste ju stiga kraftigt när efterfrågan minskar. Detta kommer ju att skynda på omställningen ytterligare.
Jag är fortfarande övertygad om att omställningen till elbilar, när den verkligen tar fart, kommer att gå mycket snabbare än vi kan föreställa oss.
Hur bemöter ni fördomar?
Moderator: Redaktion
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Men på bränsle är det typ 80% skatter så oljepriset är en sån liten del i det hela. Precis som låga priser på spannmål inte gör nån skillnad när man handlar på bolaget
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Men undrar hur mycket oljebolagen skulle tvingas höja för att behålla infrastrukturen? Det, tillsammans med höjd bränsleskatt, kan ge absurda bränslepriser.Smutt skrev:Men på bränsle är det typ 80% skatter så oljepriset är en sån liten del i det hela. Precis som låga priser på spannmål inte gör nån skillnad när man handlar på bolaget
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Jerker skrev:Men undrar hur mycket oljebolagen skulle tvingas höja för att behålla infrastrukturen? Det, tillsammans med höjd bränsleskatt, kan ge absurda bränslepriser.Smutt skrev:Men på bränsle är det typ 80% skatter så oljepriset är en sån liten del i det hela. Precis som låga priser på spannmål inte gör nån skillnad när man handlar på bolaget
Infrastrukturen finns ju. Underhållet av tankar och pumpar är väl det enda som måste bäras av färre liter? Mackarna tjänar väldigt lite på drivmedelsförsäljning redan idag. De får väl sätta upp lite snabbladdare också. Kaffe, korv och annat vill vi ju fortfarande kunna köpa längs vägarna, eller hur?
Din utopi ligger nog tyvärr rätt många år fram i tiden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3330
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Det här är ju lite OT, men inte helt. På senare tid är det de två du nämner som dödar diskussionerna med sina lika tvärsäkra som okunniga och i många fall rent ointelligenta inlägg. I en annan tråd (om fyrhjulsdrift) blev jag så trött på nämnde Ulf att jag skrev vad jag tyckte om honom. Det var inga snälla ord, men jag menade allt det jag skrev och jag har fortfarande samma uppfattning.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Jo, det finns många där som är vettiga, men det kan räcka med att några få, som nämnde Saab9-5, skriver många inlägg och förstör diskussionerna. Han och några och några av samma skrot och korn fick mig att tappa lusten att skriva på autopower.neriksson skrev:Läste igenom tråden och tyckte dom flesta var vettiga i sina argument (Saab 9-5 verkar dock hopplöst förlorad).Verdi skrev:Här är mitt försök att argumentera för elbilen på Autopower (BMW forum): https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 018&sida=9
Det gick sisådär. Fick verkligen kämpa för att inte börja be folk dra åt helvete. Det kanske märks.
Skeptisism är sunt och så länger dom håller ett öppet sinne så kommer dom nog till slut att inse elbilens överlägsenhet. Som jag ändå brukar säga; vad har vi för alternativ?
Ja, jag har läst igenom det igen nu och det är ju främst Saab9-5 och Ulf530 som förstör. De dödar nästan alla intressanta diskussioner. Tror min frustration berodde mest på att Saab9-5 inte lyckades förstå det minsta lilla. Inte ens att det är dumt och ineffektivt att hela tiden ladda till 100% på superchargers. Eller att basera allt på worst case scenario (långresa med Model X på vintern).
Har faktiskt sett minst ett par "återvändare" som haft Tesla ett tag men nu köper BMW igen. Nu senast var det en som köpt nya 520d Touring (modellkod G31) och som haft en Tesla Model S 85 -14. Det kan ju ha sina orsaker. Byte av jobb med andra regler kring vad man får välja för leasingbil osv. Men är det inte svårt att gå tillbaka?
Lite On Topic: vilket forum som helst kan förstöras av några få individer som är just tvärsäkra och okunniga. Som tur är är det inte så vanligt här, men man får se upp så att inte detta forum också drabbas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Jag anser mig inte vara nåt helgon på området heller. Jag kan verkligen bli både enögd och tjurig i vissa situationer. Men det skyller jag på att det är internet.Niklas Z skrev:Det här är ju lite OT, men inte helt. På senare tid är det de två du nämner som dödar diskussionerna med sina lika tvärsäkra som okunniga och i många fall rent ointelligenta inlägg. I en annan tråd (om fyrhjulsdrift) blev jag så trött på nämnde Ulf att jag skrev vad jag tyckte om honom. Det var inga snälla ord, men jag menade allt det jag skrev och jag har fortfarande samma uppfattning.
Lite On Topic: vilket forum som helst kan förstöras av några få individer som är just tvärsäkra och okunniga. Som tur är är det inte så vanligt här, men man får se upp så att inte detta forum också drabbas.
Finns även tendenser här på det här forumet som jag kan ha svårt för. Finns en övertro hos vissa på hur fort omställningen kommer gå och vilka konsekvenser det kommer få. Det svävar iväg ibland helt enkelt. Ska man tro vissa kan väl elbilar bota cancer snart.
ps. Vad är ditt användarnamn på Autopower förresten? Jag har ju gjort misstaget att ta samma.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Det beror på råvarupriset och inflationen. Idag är ca två tredjedelar skatt och en tredjedel råvarupris i det vi betalar för fossilbränslet. Låt oss anta att priset är 15:- (vilket det inte är), råvarupriset inte ändras (vilket det kommer att göra) och att det enbart är indexhöjningen av skatten vid årskiftet som kommer påverka skatten rak av (vilket inte är troligt) samt att inflationen är 2 procent (vilket den inte är) så kan man beräkna vad priset kommer vara om 10 år.Smutt skrev:Har vi inte en automatisk uppräkning av bränsleskatten varje år? Som jag förstått det kommer vi ha priser på 25kr lit om 10 år
Indexhöjningen varje år är inflation + 2 procentenheter, dvs 4% höjning per år med mina antaganden. Om 10 år kommer då skatten vara ca 15:- mot dagens 10:- och bensinpriset är då 20:-. Inte så farlig höjning egentligen. Om 20 år kommer priset ligga på ca 27:- om antagandena är korrekta.
Dock är det ju inte särskilt troligt att mina antaganden är korrekta. Råvarupriset lär stiga, extra skatter kan tillkomma och inflationen kommer att variera. Om skatterna var helt procentbaserade och råvarupriset fördubblas (vilket inte är otänkbart med tanke på att råoljepriset varit uppe i mer än dubbla av dagens) så skulle 1 liter bränsle kosta 30:- när råvarupriset är på 10:- utan skattehöjningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3330
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur bemöter ni fördomar?
NockenwelleVerdi skrev:ps. Vad är ditt användarnamn på Autopower förresten? Jag har ju gjort misstaget att ta samma.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Ah, trevligt. Har du kvar 335:an? Trodde du var ett riktigt petrolhead faktiskt.Niklas Z skrev:NockenwelleVerdi skrev:ps. Vad är ditt användarnamn på Autopower förresten? Jag har ju gjort misstaget att ta samma.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Om efterfrågan på oljeprodukter minskar och inte ser ut att öka igen kommer det hända saker... det kostar ju massor med pengar att plocka upp olja. Redan idag är ju fracking på gränsen till för dyrt för att vara lönsamt. När priset går ner kommer många oljeproducenter börja få det problematiskt med lönsamheten. Kanske det bara är de som då verkar i "lågprisländer" som klarar av att fortsätta produktionen till de lägre priserna.
Dom stackars oljemagnaterna får slå igen sina oljefält och ta sina oljemiljoner och börja bygga solceller...
Vilka länder bör ha högst produktionskostnader? Norge p.g.a höga löner? USA?
Känns som att mellanösten kommer klara sig längst...
Dom stackars oljemagnaterna får slå igen sina oljefält och ta sina oljemiljoner och börja bygga solceller...
Vilka länder bör ha högst produktionskostnader? Norge p.g.a höga löner? USA?
Känns som att mellanösten kommer klara sig längst...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3330
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Ja, den kommer jag att ha kvar tills jag fått chansen att provköra en Model 3. Jag gillar ju 335:an skarpt. Underbar bil, men kunde jag klämma in en Tesla-drivlina i den skulle jag göra det.Verdi skrev:Ah, trevligt. Har du kvar 335:an? Trodde du var ett riktigt petrolhead faktiskt.Niklas Z skrev:NockenwelleVerdi skrev:ps. Vad är ditt användarnamn på Autopower förresten? Jag har ju gjort misstaget att ta samma.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Har också hört om en som bytte sin Model S till en Porsche Panamera pga "den dåliga räckvidden". Min kommentar på detta var, "skyll dig själv. Jag skulle hellre gå den sträckan du vill kunna köra utan att stanna, än att skaffa fossilbil igen".Verdi skrev:Men är det inte svårt att gå tillbaka?
Men vi är alla olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Det är väl bara att bjuda på att en del fördomar stämmer. Det är inte värre än så. Och le lite överseende ifall dom frågar när man byter tillbaka.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Aldrig att jag går tillbaka till ICE! Det räcker med att vi har en Mazda B2500 (lätt lasrbil för gårdens behov). Vi håller på att fasa ut övrig fossildriven utrustning också, såsom gräsklippare och röjsåg, men det tar tid och kostar mycket.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Att driva traktorer, lastbilar, flygplan etc. (alltså stora tunga fordon) med el/batterier är inte trolig väg att gå, det är för dåligt med energitätheten där. OK, vissa fordon SKA väga mycket för att funka (traktor och truck?) men lastbil och flygplan?Verdi skrev:Om efterfrågan minskar brukar priset minska också... Om inte tillgången stryps fortare än efterfrågan minskar såklart. Eller om volymerna blir för små men det är nog ingen risk på mååååånga år. Vi har ju om inte annat en massa traktorer, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar osv som går på diesel. Vet inte hur utvecklingen går på det området. Går det med dagens teknik ens att bygga en eldriven lastbil som klarar att köra timmer långa sträckor i Norrlands inland eller en eldriven jordbrukstraktor som ska orka dra tunga redskap nästan dygnet runt vissa tider på året?Jerker skrev:Det där är ju en intressant sak att fundera över. Hur kommer tillgången och priset på bensin att förändras när elbilsrevolutionen är ett faktum? Låt säg att efterfrågan under en 20-årsperiod minskar till 10% och därefter planar ut mycket sakta. Då måste ju antalet bensinmackar där man kan tanka bensin och diesel som förr vara väldigt ovanliga och bara finnas i större städer. Kanske byggs en infrastruktur där man paketerar i 5-literdunkar, som med akrylatbensin idag, och säljs lite var som helst. Men det är ju bara för entusiaster. Kanske väljer ändå alla då att köpa akrylat...mati skrev:Moppar, A-traktorer, pimpade 740-skrothögar osv, som traktens ungdomar kör omkring på kan förstöra en hel sommarkväll. Tyvärr kommer det att ta typ 50 år innan alla dessa kommer att gå på el.
Hur som helst, priset på fossila bilbränslen måste ju stiga kraftigt när efterfrågan minskar. Detta kommer ju att skynda på omställningen ytterligare.
Jag är fortfarande övertygad om att omställningen till elbilar, när den verkligen tar fart, kommer att gå mycket snabbare än vi kan föreställa oss.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Hur bemöter ni fördomar?
mati skrev:Har också hört om en som bytte sin Model S till en Porsche Panamera pga "den dåliga räckvidden". Min kommentar på detta var, "skyll dig själv. Jag skulle hellre gå den sträckan du vill kunna köra utan att stanna, än att skaffa fossilbil igen".Verdi skrev:Men är det inte svårt att gå tillbaka?
Men vi är alla olika.
Kommer nån och kastar en Panamera Turbo på mig så är jag inte den som är den...
Re: Hur bemöter ni fördomar?
En sjelden gang møter jeg noen som er kritisk til Tesla og elbil. Mitt tilsvar til slike er at jeg fraråder dem å prøvekjøre Tesla. Jeg fraråder i det sterkeste. Når de så spør hvorfor er svaret enkelt. "Har du EN gang kjørt en slik bil vil du neppe tilbake til bensin eller diesel igjen. Ikke prøvekjør! Ellers vil du ha en slik bil." Veldig ofte resulterer dette i morsomme samtaler hvor kritisk holdning gjerne erstattes av nysgjerrighet (nyfikenhet).
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Att driva traktorer, lastbilar, flygplan etc. (alltså stora tunga fordon) med el/batterier är inte trolig väg att gå, det är för dåligt med energitätheten där. OK, vissa fordon SKA väga mycket för att funka (traktor och truck?) men lastbil och flygplan?Tjell skrev:Om efterfrågan minskar brukar priset minska också... Om inte tillgången stryps fortare än efterfrågan minskar såklart. Eller om volymerna blir för små men det är nog ingen risk på mååååånga år. Vi har ju om inte annat en massa traktorer, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar osv som går på diesel. Vet inte hur utvecklingen går på det området. Går det med dagens teknik ens att bygga en eldriven lastbil som klarar att köra timmer långa sträckor i Norrlands inland eller en eldriven jordbrukstraktor som ska orka dra tunga redskap nästan dygnet runt vissa tider på året?
Skickat via min iPhone och Tapatalk[/quote]
Det är egentligen bara flygplan kvar som inte kan elektrifieras (och de ligger inte så långt bort de heller). Alla de applikationer du nämnde ovan kan med fördel elektrifieras även med dagens batteriteknologi. Lastbil, traktor, entreprenad maskiner mm. kan alla (och håller faktiskt på) att bli elektrifierade i allt högre takt.Fördelarna är stora, inte minst blir prylarna betydligt billigare i tillverkning och de kräver betydligt mycket mindre i underhåll. Och det är excel arken som styr i de flesta fall i de här fallen.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Scandlines har väl genom åren köpt och bränt upp en hel del högsvavlig olja till sina färjor på linjen Helsingborg-Helsingör.
Nu har man tagit i drift den första ombyggda färjan som istället drivs av batteridrivna elmotorer.
Tror att det från början var miljökrav som dessutom går att räkna hem. Annars kan man väl bara höja biljettpriset
Nu har man tagit i drift den första ombyggda färjan som istället drivs av batteridrivna elmotorer.
Tror att det från början var miljökrav som dessutom går att räkna hem. Annars kan man väl bara höja biljettpriset
Re: Hur bemöter ni fördomar?
I september får vi se hur vi löser lastbilar
Entreprenadmaskiner som grävar, lastmaskiner och traktorer har redan idag stora extra vikter för att de ska fungera. Ersätts dessa vikter med batterier så kommer dessa maskiner att fungera utmärkt. Det hela handlar bara om ekonomi, inte teknik.
Entreprenadmaskiner som grävar, lastmaskiner och traktorer har redan idag stora extra vikter för att de ska fungera. Ersätts dessa vikter med batterier så kommer dessa maskiner att fungera utmärkt. Det hela handlar bara om ekonomi, inte teknik.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Men tänk om tankbilen varit full med ström. Säkert ännu farligarebonath skrev:Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Precis. Nu var det uppenbarligen en massa folk som kom och försökte fånga upp oljan. Hade den varit full med ström hade folk kommit och försökt att ladda sina mobiltelefoner eller nåt sånt.bullen skrev:Men tänk om tankbilen varit full med ström. Säkert ännu farligarebonath skrev:Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Ja det finns massa länder där folk generellt behöver få mycket bättre levnadsföhållanden så sådant inte ska behöva hända.
Men å andra sidan så går det sakta, om ens åt rätt håll.
Men å andra sidan så går det sakta, om ens åt rätt håll.
MYLR-24
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Om utvecklingsländerna hopparöver fossilsteget i utvecklingen och går direkt emot sol och batterier så kommer det kunna gå väldigt bra. De flesta u-länder har ju dessutom god tillgång till sol och ett behov som lätt kan lagras i batterier i och med att de inte har en lång kall och mörk vinter.