Car Play i Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Car Play i Tesla

Inlägg av Hebbe »

Någon som vet om och när car play kommer i Teslan. Jag antar att all hårdvara som behövs finns redan i bilen. Man kan fråga sig varför funktionen inte finns redan.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av e5m1r »

Säkert nåt licens trams som elon vägrade
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av bat »

Räkna inte med att det kommer. Jag tror Tesla vill äga hela systemet. Det ryktas till och med om att de tittar på en egen streaming tjänst för musik. Inte troligt att de vill låta Apple/Google ta över användarupplevelsen och dra in sina olika tjänster.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av Feddan »

Jag tror inte det kommer komma inom det närmaste året.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av danni »

Jag tror det handlar om tid och utvecklingsresurser. För längesen pratade ju Tesla om att skapa ett API och tillåta utvecklare att göra appar för deras bilar, men det var mycket länge sen de sa något mer om det. Det är nog inte riktigt görbart att tro att man ska få en tillräckligt bred flora av appar för en så specifik plattform (iaf in i nuläget - en annan femma efter de sålt några miljoner Model 3) och det vore nog inte alls dumt att dra nytta av befintliga appar genom CarPlay och Android Auto. Jag tror inte de har något principiellt emot det, utan bara inte har resurser nog att prioritera upp just den utvecklingen. Jag tror de flesta utvecklingsresurser de har läggs på den egna autopiloten, och det som blir över går nog mycket till navigationen, användargränssnittet och musikapparna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av oscfor »

Hm, du kan ha rätt. Att implementera CarPlay är dock väldigt enkelt har jag förstått. Det handlar mest om att köra ett skal som telefonen kan koppla upp sig till. Med tanke på den ganska torftigt integration som Tesla generellt har för telefoner så undrar jag om man inte sparat in lite på möjligheterna och därmed inte kan stödja mer avancerade integrationen. Men jag spekulerar bara och hoppas jag har fel. Man kanske borde fråga Elon på Twitter...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
Hm, du kan ha rätt. Att implementera CarPlay är dock väldigt enkelt har jag förstått. Det handlar mest om att köra ett skal som telefonen kan koppla upp sig till. Med tanke på den ganska torftigt integration som Tesla generellt har för telefoner så undrar jag om man inte sparat in lite på möjligheterna och därmed inte kan stödja mer avancerade integrationen. Men jag spekulerar bara och hoppas jag har fel. Man kanske borde fråga Elon på Twitter...
Jag har svårt att se att det skulle handla om tekniska begränsningar. CarPlay kan implementeras antingen över USB-kabel med lightningkontakt (som Tesla redan har) eller över en kombination av WiFi och Bluetooth (som Tesla redan har).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av oscfor »

Njae. Wi-fi har de väl bara som klient, inte som server, eller? Men visst, rent tekniskt finns de fysiska gränssnittet. Dock är jag undrande till varför man inte gjort en åtminstone halvbra integration med telefonen. Att bara använda bluetooth idag känns fem år efter. Därav att jag misstänker att man har någon annan begränsning. Kan det vara så att det inte fungerar på äldre bilar och man inte vill skapa skillnaderna än? Elon gick ju ut med att man nått begränsningen i de första bilarnas kapacitet.

Är det nu inte någon begränsning som sätter stopp så har jag faktiskt oerhört svårt att tro att det är utvecklingsresurser. En någorlunda utvecklare kan ha ett PoC på plats inom ett par timmar. Att ta det till produktion är en baggis i sammanhanget.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av Maxerl »

För att använda Carplay krävs att Teslas infotainmentsystem har ett s k MFI verification chip från Apple. Så det krävs alltså hårdvarustöd också.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av danni »

Maxerl skrev:
För att använda Carplay krävs att Teslas infotainmentsystem har ett s k MFI verification chip från Apple. Så det krävs alltså hårdvarustöd också.
Det tror jag de redan har. Man får ingen varning när man pluggar in en iPhone i bilens docka, i alla fall. Men det kanske bara är laddsladden som är certifierad, såklart, och det kanske inte räcker hela vägen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av helix »

danni skrev:
Maxerl skrev:
För att använda Carplay krävs att Teslas infotainmentsystem har ett s k MFI verification chip från Apple. Så det krävs alltså hårdvarustöd också.
Det tror jag de redan har. Man får ingen varning när man pluggar in en iPhone i bilens docka, i alla fall. Men det kanske bara är laddsladden som är certifierad, såklart, och det kanske inte räcker hela vägen.
Nix, Tesla har ingen MFI-licens från Apple så det finns tyvärr inte stöd för detta hårdvarumässigt i Teslas bilar. Hela gränssnittet för mobiltelefon via USB känns ganska basic. Det är i princip bara en connector för att ladda tillbehör och koppla in USB-sticka. Man kan som bekant inte ens strömma musik via USB-inkopplad telefon som man kan på i princip alla andra bilar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Car Play i Tesla

Inlägg av danni »

helix skrev:
danni skrev:
Maxerl skrev:
För att använda Carplay krävs att Teslas infotainmentsystem har ett s k MFI verification chip från Apple. Så det krävs alltså hårdvarustöd också.
Det tror jag de redan har. Man får ingen varning när man pluggar in en iPhone i bilens docka, i alla fall. Men det kanske bara är laddsladden som är certifierad, såklart, och det kanske inte räcker hela vägen.
Nix, Tesla har ingen MFI-licens från Apple så det finns tyvärr inte stöd för detta hårdvarumässigt i Teslas bilar. Hela gränssnittet för mobiltelefon via USB känns ganska basic. Det är i princip bara en connector för att ladda tillbehör och koppla in USB-sticka. Man kan som bekant inte ens strömma musik via USB-inkopplad telefon som man kan på i princip alla andra bilar.
Om det inte satt ett MFI-chip någonstans längs vägen så hade du fått en varning i telefonen om osupportat tillbehör varje gång du kopplade in telefonen. Men det kan ju hända att det chippet och den certifieringen bara gäller själva laddkabeln och inte går att använda för en CarPlay-integration.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar