Tesla utan Elon Musk!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Elputte »

Inte många företag förknippas så med en enda person. Tanken slog mig att vad skulle hända om Elon av någon anledning skulle falla ifrån pga hälsa eller vad som helst. Vad skulle hända med företaget då och alla dess anställda? Värdet på tiotusentals bilar, elbilens framtid kanske i viss mån. Finns det någon som tar vid då? Finns det någon plan för detta scenario tro?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Kalle »

Tror det är hans plan att lämna efter model 3 för att satsa all hans tid på space x
Så ja antar att han har en plan redo redan.

Försvinner han från spacex så tar gewen shotwell över skulle jag tro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av LarsL »

Skulle tro att Elon Musk just nu är en av världens viktigaste människor, tyvärr. Tycker det känns som att han själv vänt framtidsbilden från allt blir elände till hopp. Han har visat att det i princip går att göra vad som helst och det med små resurser.
Därför hoppas jag att han kan överlämna lite av det här till andra personer så att framtiden kan fortsätta även utan honom.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Daoops »

Jag tror också Tesla klarat sig så långt nu att det skulle gå ganska bra även utan Musk. Egentligen är det som andra sagt bara M3 kvar och sen kommer han kliva lite åt sidan rent operativt ändå enligt egen utsaga.
Skulle vara otroligt tråkigt dock.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Bod »

Musk är mycket viktig för Tesla, men jag tror inte att Tesla numera, står och faller med honom. Steve Jobs var viktig för Apple, men det har fortsatt gått bra för Appla efter hans bortgång.

Tittar ma på Tesla finns flera personer som är välrenomerade och kan leda Tesla vidare. Du har en mycket duktig designansvarig, Franz von Holzhausen, som har stor respekt utanför bilindustrin och även hos designfolk. Dessutom är jag själv förtjust i George Blankenship. Som jag upplever karismatisk och kan entusiasmera. Han var strålande när de första Model S levererades. https://www.youtube.com/watch?v=JMgzCnspapo

Ibland kan jag tycka att Elon tagit över showen lite för mycket.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle Musk försvinna nu skulle det bli katastrof.

Aktiekursen skulle sjunka som en sten. Gigafabriken och Model 3 framtid bli oviss.

Se hur det gick för Apple när deras perfektionist försvann.

Efter Model 3 så kanske. He has to go, his planet needs him.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av thebishop »

Apples Aktie är högre än någonsin, de har bättre produkter än någonsin i sin historia och fortsätter att sätta nya standarder för plattformar som med iPad och Apple watch.

Allt sedan Steve (tyvärr) gick bort.

Men han planerade ju för sin bortgång på ett extremt sätt, frågan är om elon har insikt att göra detsamma.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Pontus »

thebishop skrev:
Apples Aktie är högre än någonsin, de har bättre produkter än någonsin i sin historia och fortsätter att sätta nya standarder för plattformar som med iPad och Apple watch.
Nya standarder, dvs nya laddkontakter på varje pryl de tillverkar??? Hoppas inte Tesla tar efter där. Uppdaterar SC varje år så att man måste lägga 20 tkr för att kunna ladda gratis :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av thebishop »

:)

Tja, kollar man på telefon har de haft två olika och det har väl Tesla haft också med roadstern och Model s ;)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Daoops »

Bod skrev:
Musk är mycket viktig för Tesla, men jag tror inte att Tesla numera, står och faller med honom. Steve Jobs var viktig för Apple, men det har fortsatt gått bra för Appla efter hans bortgång.

Tittar ma på Tesla finns flera personer som är välrenomerade och kan leda Tesla vidare. Du har en mycket duktig designansvarig, Franz von Holzhausen, som har stor respekt utanför bilindustrin och även hos designfolk. Dessutom är jag själv förtjust i George Blankenship. Som jag upplever karismatisk och kan entusiasmera. Han var strålande när de första Model S levererades. https://www.youtube.com/watch?v=JMgzCnspapo

Ibland kan jag tycka att Elon tagit över showen lite för mycket.
Blankenship signade tyvärr ut för något år sedan, ny head of family fun eller vad det var han tweetade. Tid för familjen helt enkelt.

Men vi har J.B Straubel och många andra tunga namn på Tesla. Och på SpaceX som Kalle nämnde G-Shot :)
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Elputte »

Tror också det skulle bli kaos om han lämnade nu. Skulle en övergång ske planerat och en inskolning av en ny ledare hinnas göras. Är ju läget ett helt annat. Framförallt om han fortfarande finns i bakgrunden och kan twittra lite ibland ;) .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av LarsL »

Det rimliga och naturliga är ju att Elon Musk kan verka som styrelse ordförande och/eller majoritetsägare under några år med ny VD, innan han försvinner helt... till Mars. Helst vill han nog leka runt på utvecklingsavdelningen som just nu jobbar med en skottsäker metod att spärra Elons Twitterkonto. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla utan Elon Musk!

Inlägg av Pontus »

Vad skulle hända med framtida påskägg? Tror hans ändå behövs ett tag till, inte bra om han försvinner redan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar