Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mjwahl »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Ja, Elon gör ju inte som andra. Just detta att det är riktigt fult framme i kupén (ser ut som nån 70-talsinredning) talar för att det kommer nåt annat, plus att jag skulle bli riktigt förvånad om Elon inte har nåt överraskande att visa upp.
Så fult tycker jag inte att det är. Jag är rätt säker på att detta är den interiör som produktionsbilarna kommer få de närmaste åren. Det som talar för detta är att Tesla har låtit flera stora bilsajter recensera bilen och har låtit dem fota i princip alla detaljer på bilen. Jag tror också att Tesla är väldigt oroliga att göra en för bra och för snygg Model 3 eftersom den skulle på ett allvarligt sätt riskerar kanibalisera Model S-försäljningen. För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.
Tror inget är gjort medvetet fult, tror allt är gjort inom hårda kostnadsramar. Att man skulle sluta tillverka en större och dyrare sedan tror jag inte alls på, jag tror man kommer fortsätta att successivt bredda modellprogrammet även efter Y och den nya roadstern. Dock bör det väl komma en större uppdatering av S inom rimlig framtid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Uppdateringen av S behöver komma ganska snart om den ska fortsätta att vara en bättre, lite större version, av Model 3. Efter vad jag hört och sett så verkar Model 3 vara bättre på många punkter. Vem vill 2017 flytta ventilationen förhand, det är ju så 2016.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mjwahl »

Legato skrev:
mjwahl skrev:
För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.
Tror inget är gjort medvetet fult, tror allt är gjort inom hårda kostnadsramar. Att man skulle sluta tillverka en större och dyrare sedan tror jag inte alls på, jag tror man kommer fortsätta att successivt bredda modellprogrammet även efter Y och den nya roadstern. Dock bör det väl komma en större uppdatering av S inom rimlig framtid.
Visst är det så, jag tänkte helt fel. Det kommer såklart en uppdaterad och bättre Model S istället.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Uppdateringen av S behöver komma ganska snart om den ska fortsätta att vara en bättre, lite större version, av Model 3. Efter vad jag hört och sett så verkar Model 3 vara bättre på många punkter. Vem vill 2017 flytta ventilationen förhand, det är ju så 2016.
Det är möjligt att S och X är uppdaterad eftersom de ändrade i paketen nyligen. Men det tar väl några veckor innan de levereras ut. Som när AP2 kom.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Med uppdatering menar jag nya konstruktioner från grunden.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Med uppdatering menar jag nya konstruktioner från grunden.
Så inte ens ansiktslyftet kvalar in som uppdatering?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Med uppdatering menar jag nya konstruktioner från grunden.
Så inte ens ansiktslyftet kvalar in som uppdatering?
Inte om de ska bli bättre än Model 3, när de väl börjar sälja den.
Sabbe
Inlägg: 1336
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Sabbe »

IMG_7900.JPG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

Sabbe skrev:
IMG_7900.JPG
Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Feddan »

Jag är övertygad om att det skulle kommit en HUD, och att det var den som gjorde att det såg ut som ett rymdskepp, men den strulade så de fick skippa den.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

Feddan skrev:
Jag är övertygad om att det skulle kommit en HUD, och att det var den som gjorde att det såg ut som ett rymdskepp, men den strulade så de fick skippa den.
Fast HUDs har ju funnits i över 10 år och är ju världens enklaste teknik.... Så jag tror inte på teorin även om jag gärna hade sett en HUD.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Toja »

Svenssons skrev:
Sabbe skrev:
IMG_7900.JPG
Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.
Jag tror han skippade rymdskepps tanken av 2 skäl.
1. För dyr och krånglig att tillverka
2. Bilen fick inte bli för exklusiv, det inverkar på S försäljningen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Sabbe skrev:
IMG_7900.JPG
Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.
Håller fullständigt med. Rymdskepp med framtoning rymd och inte som en instrumentpanel som ett rymdskepp.
Det tolkades bara helt fel av alla som ville att M3 skulle bli en ny version av Model S, fast mycket billigare och bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Norpan
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 jul 2014 20:08

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Norpan »

Fast rymdskepp har ju vanligen väldigt små fönster.
I väntan på Model 3
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

När jag öppnar min MyTesla så får jag faktiskt upp denna sida. Mycket spännande. Min adress stämmer, förutom att jag uppenbarligen bor i Kalifornien. Undrar vad som händer när jag trycker på beställ.
Screenshot_20170730-093919.png
20170730_094337.png
20170730_094733.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Hmm, intressant! Det där hade jag nog kollat upp om jag var du. Har för mig det var någon på forumet som hade samma problem när Model X kom att MyTesla på något sätt hade fått för sig att personen i fråga bodde i USA. Har för mig att det behövde ändras för att beställning till Europa skulle funka smärtfritt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Kanske kan vara värt att importera en amerikanspecad Tesla bara för att vara först i Europa ;) Du får ju masa dig till Kalifornien och hämta ut den såklart, men de lär ju inte ha ett servicecenter nära Götene, CA, så det blir väl fabriksleverans :)

Om du har den som andrabil så funkar det väl med chademoadapter och hemmaladdning. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

peken skrev:
Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Tesla har även sagt att de kommer lägga till mer efterhand så vi får väll se hur det blir, hoppas verkligen den får dragkrok.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Risken är att vi får vänta tills EU-versionen släpps. Har den inte dragkrok är det nog kört och Model 3 blir lika värdelös som S när det gäller att ersätta fossiler.
Är inte hundra på Norska, men det här låter inte alls bra. :cry:
http://www.tv2.no/broom/9268044
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Risken är att vi får vänta tills EU-versionen släpps. Har den inte dragkrok är det nog kört och Model 3 blir lika värdelös som S när det gäller att ersätta fossiler.
Är inte hundra på Norska, men det här låter inte alls bra. :cry:
http://www.tv2.no/broom/9268044
Elon har vid flera tillfällen skrivit och sagt att Model 3 kommer att ha dragkrok och att fler options kommer till Model 3 allt eftersom. Inga Model 3 kommer att levereras till Norge eller Europa på mer än 1 år. Att nu då säga att Model 3 inte kommer ha någon dragkrok bygger då på spekulation som inte har någon bäring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Risken är att vi får vänta tills EU-versionen släpps. Har den inte dragkrok är det nog kört och Model 3 blir lika värdelös som S när det gäller att ersätta fossiler.
Är inte hundra på Norska, men det här låter inte alls bra. :cry:
http://www.tv2.no/broom/9268044
Var kommer den infon ifrån? Precis som det står i kommentarerna så säger den artikeln även att Model 3 inte kommer få ludicrous vilket Elon också har sagt att den ska få.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av peken »

Jag har tweetat elon och frågat om dragkroken. Vad är oddsen för att han svarar?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Skriv svar