AP eller inte?
Moderator: Redaktion
AP eller inte?
Hej,
Hur ligger det till egentligen, är AP standard utrustning på helt nya Model S eller inte?
Och ska man ha "Uppgraderad Autopilot" och "Total självkörningsförmåga" eller inte? de kostar ju några kronor så frågan är hur mkt de används!
Vad har ni för utrustning och hur mycket använder ni dem? Jag vill inte höja förmånsvärdet pga extra utrustning som man kanske inte använder ofta
/Martin
Hur ligger det till egentligen, är AP standard utrustning på helt nya Model S eller inte?
Och ska man ha "Uppgraderad Autopilot" och "Total självkörningsförmåga" eller inte? de kostar ju några kronor så frågan är hur mkt de används!
Vad har ni för utrustning och hur mycket använder ni dem? Jag vill inte höja förmånsvärdet pga extra utrustning som man kanske inte använder ofta
/Martin
Re: AP eller inte?
AP är inte standard, uppgraderad autopilot ÄR autopilot.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP eller inte?
AP går ju att köpa till efteråt så...
(Till ett lite högre pris då förvisso)
(Till ett lite högre pris då förvisso)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP eller inte?
Ok men vill man ha autopilot och total självkörning? jag vet att det beror på vem man frågar men liksom generellt...är det "bara" lite lull-lull eller ett "måste"
Re: AP eller inte?
Är det nån som vet vad man får utan AP? Farthållare? Regnsensor? Helljusautomatik? (När de två sistnämnda fungerar öht...)
Re: AP eller inte?
Total självkörning är ännu ej tillåtet och fungerar ej, Hur länge det blir så vet ingen...mgorgis skrev:Ok men vill man ha autopilot och total självkörning? jag vet att det beror på vem man frågar men liksom generellt...är det "bara" lite lull-lull eller ett "måste"
Re: AP eller inte?
Total självkörning tycker jag inte du ska köpa förän Tesla visar att det funkar. Sen ska det funka i Sverige också, för att inte tala om att bli godkänt.
För mig är Autopilot ett ganska självklart tillbehör även om inte heller AP2 funkar riktigt lika bra som AP1 än, men de arbetar med det.
Bägge går ju köpa i efterhand eftersom det bara handlar om mjukvara.
För mig är Autopilot ett ganska självklart tillbehör även om inte heller AP2 funkar riktigt lika bra som AP1 än, men de arbetar med det.
Bägge går ju köpa i efterhand eftersom det bara handlar om mjukvara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP eller inte?
Total självkörningsförmåga finns öht inte än (och lär dröja ett tag) så den skulle iaf inte jag betala för, men
vanliga AP finns ju iaf även om den inte riktigt hunnit blivit lika bra som AP 1 (som inte heller är speciellt enligt mig iaf),
så den kan man väl köpa till om man tycker att man har råd...
vanliga AP finns ju iaf även om den inte riktigt hunnit blivit lika bra som AP 1 (som inte heller är speciellt enligt mig iaf),
så den kan man väl köpa till om man tycker att man har råd...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP eller inte?
Skönt att slippa betala 32300 kr för total självkörning
Och som Verdi frågade....vad får man om man INTE köper APx? x står för 1 eller 2
Och som Verdi frågade....vad får man om man INTE köper APx? x står för 1 eller 2
Re: AP eller inte?
Du får inte adaptiv farthållare och inte auto-steer. Bara vanlig farthållare.
Sen ska man inte heller få automatiskt helljus, men det fungerar inte med AP heller, så det är åtminstone i dagsläget ingen skillnad. Regnsensor vet jag inte, den ska väl alltid ingå, men den fungerar inte heller, oavsett AP eller inte.
AP är gjord för motorvägar. Om man inte kör mycket motorväg är AP oftast bara en dyr gimmick. Den fungerar med visst förbehåll även på en del landsvägar, men det är väldigt olika, och man vet egentligen inte förrän man har provat på de vägarna där man brukar köra. Det kan gå, det kan också gå åt skogen.
Förut fick man en provperiod så man kunde testa AP. Synd att den möjligheten inte finns kvar.
Sen ska man inte heller få automatiskt helljus, men det fungerar inte med AP heller, så det är åtminstone i dagsläget ingen skillnad. Regnsensor vet jag inte, den ska väl alltid ingå, men den fungerar inte heller, oavsett AP eller inte.
AP är gjord för motorvägar. Om man inte kör mycket motorväg är AP oftast bara en dyr gimmick. Den fungerar med visst förbehåll även på en del landsvägar, men det är väldigt olika, och man vet egentligen inte förrän man har provat på de vägarna där man brukar köra. Det kan gå, det kan också gå åt skogen.
Förut fick man en provperiod så man kunde testa AP. Synd att den möjligheten inte finns kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Håller verkligen inte med! Den största användningen för AP, i min mening är i köer. där är den oslagbar och slår alla konkurrenter på fingrarna. den startar, stoppar och följer vägen. Du kan verkligen koppla av!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: AP eller inte?
Håller med! Jag kör sällan med autosteer på motorväg då det inte känns 100 säkert även om det funkar väldigt bra med min AP1.oscfor skrev:Håller verkligen inte med! Den största användningen för AP, i min mening är i köer. där är den oslagbar och slår alla konkurrenter på fingrarna. den startar, stoppar och följer vägen. Du kan verkligen koppla av!
Model XP90DL
Re: AP eller inte?
Beror det inte lite på vart man bor isf... svårt att se att det skulle vara några större trafikstockningar utanför storstads regioner. Dyrt lull-lull om det bara är "bekvämt" att ha det de två gånger man råkar besöka Sthlm/Gbg varje år.oscfor skrev:Håller verkligen inte med! Den största användningen för AP, i min mening är i köer. där är den oslagbar och slår alla konkurrenter på fingrarna. den startar, stoppar och följer vägen. Du kan verkligen koppla av!
Inte för att jag är AP motståndare, beställde själv AP på min MS75 som kommer i slutet av oktober.
Men om man ska vara lite rationell och tänka på vad man egentligen behöver så kanske det mest är till för dem som kör mycket motorväg eller sitter mycket i köer.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: AP eller inte?
Just det, köer är säkert ett ganska bra användningsområde. Men då pratar vi köer på motorvägar och liknande. Och kom ihåg att AP2 inte kan följa andra bilar på samma sätt som AP1 kan. Den kan bara följa de vita linjerna.
Jag hamnade bakom en traktor igår som körde 20 km/h på en väg som var ungefär lika bred som Teslan. Det är det enda som kommer i närheten av en kö där jag bor. Jag slog på AP och bilen följde vägen en liten stund, typ 50m. Sen tappade den kontrollen. Ingen kökörning här på vischan.
Jag hamnade bakom en traktor igår som körde 20 km/h på en väg som var ungefär lika bred som Teslan. Det är det enda som kommer i närheten av en kö där jag bor. Jag slog på AP och bilen följde vägen en liten stund, typ 50m. Sen tappade den kontrollen. Ingen kökörning här på vischan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Jag kör nästan bara motorväg och köer. Ap1 var grym på det, Ap2 är snart funktionell.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP eller inte?
mati skrev:Just det, köer är säkert ett ganska bra användningsområde. Men då pratar vi köer på motorvägar och liknande. Och kom ihåg att AP2 inte kan följa andra bilar på samma sätt som AP1 kan. Den kan bara följa de vita linjerna.
Jag hamnade bakom en traktor igår som körde 20 km/h på en väg som var ungefär lika bred som Teslan. Det är det enda som kommer i närheten av en kö där jag bor. Jag slog på AP och bilen följde vägen en liten stund, typ 50m. Sen tappade den kontrollen. Ingen kökörning här på vischan.
Senste versionerna verkar följa en del. Min bil försökte svänga av på en avfart från motorvägen häromveckan när den låg efter en annan bil.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP eller inte?
Har AP1 och tycker den funkar bra på ganska "tomma" motorvägar där man inte vill/ska göra omkörningar ideligen. Eller där andra trafikanter trycker sig in nära framför en.
Kökörning i semestertrafik är kanon!
Skulle jag aktivera köpa direkt? Nja inte med vad jag hört om nuvarande AP2. Skulle nog vänta ett tag tills de föesta tycker den är lika bra/bättre än dagens AP1.
Köpa total självkörningsförmåga? Inte en chans att jag skulle lägga pengar på det nu! Kan mycket väl vara både 3 och 5 år bort, likväl som "aldrig"...
Dessutom planerar du kanske att äga bilen bara 3-5år? Då är det nog ganska bortkastade pengar. Då nästa ägare alltid kan "betala" för att aktivera den om du inte gjort det. (Så begränsad och hanterbar påverkan för 2:a handsvärdet)
Kökörning i semestertrafik är kanon!
Skulle jag aktivera köpa direkt? Nja inte med vad jag hört om nuvarande AP2. Skulle nog vänta ett tag tills de föesta tycker den är lika bra/bättre än dagens AP1.
Köpa total självkörningsförmåga? Inte en chans att jag skulle lägga pengar på det nu! Kan mycket väl vara både 3 och 5 år bort, likväl som "aldrig"...
Dessutom planerar du kanske att äga bilen bara 3-5år? Då är det nog ganska bortkastade pengar. Då nästa ägare alltid kan "betala" för att aktivera den om du inte gjort det. (Så begränsad och hanterbar påverkan för 2:a handsvärdet)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: AP eller inte?
Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Re: AP eller inte?
Båda har autopark. Men det är svårt att få bilen att hitta en parkeringficka som den anser passar bra för autopark. Åtminstone i fallet med AP2. Jag har lyckats några gånger, främst för att testa, och det blev faktiskt ganska snyggt. Men i ärlighetens namn går det fortare att göra jobbet själv. Såvida man inte äter glass samtidigt eller så.mgorgis skrev:Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Uppgraderad autopilot är samma som AP2. Teslas benämning för AP1 är "ursprunglig autopilot", vilket man kan se på begagnad-sidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Jag har AP1 och där fungerar Autopark klockrent. Fort går det och den accepterar även extremt trånga parkeringsluckor. Ibland så trånga att jag själv skulle ha valt att hitta en annan ledig p-plats.mgorgis skrev:Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: AP eller inte?
Ja, AP1 klarar betydligt mindre luckor än AP2. Jag har bara testat det en gång med en lånebil, men då knölade bilen in sig i en parkeringsficka som var så liten att jag själv hade valt att ställa mig någon annanstans. Helt sjukt imponerande. AP2 vill ha mer plats. Mycket mer plats. Däremot så kan den ibland se parkeringsplatser där de inte finns. Häromdagen körde jag på en skogsväg med högt gräs i vägkanterna, och plötsligt inbillade sig bilen att det fanns en parkeringsplats till höger. Jag undrar vad som hade hänt om jag hade låtit den parkera sig där.+46 skrev:Jag har AP1 och där fungerar Autopark klockrent. Fort går det och den accepterar även extremt trånga parkeringsluckor. Ibland så trånga att jag själv skulle ha valt att hitta en annan ledig p-plats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14