Absolut. UMC:n du får med funkar ypperligt med ett trefasuttag. Skulle sätt upp en wall connector hemma där du laddar varje dagrightnow skrev:Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Vad har jag gjort!
Moderator: Redaktion
Re: Vad har jag gjort!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Vad har jag gjort!
Ja, det är overkill. Det har man UMC:n till. Wall Connectorn är tänkt att installeras hemma i garaget eller i trädgården eller var man nu parkerar sin bil varje dag. UMCn använder man när man är ute och reser och där det inte finns en destinationsladdare.
Det går ju bra att ladda med UMCn hemma också. Det är väldigt många som gör det. Framförallt när bilen står i garage. Men det kan bli ganska bökigt att hålla på med sladdar och grejer. En Wall Connector blir så mycket trevligare.
Det går ju bra att ladda med UMCn hemma också. Det är väldigt många som gör det. Framförallt när bilen står i garage. Men det kan bli ganska bökigt att hålla på med sladdar och grejer. En Wall Connector blir så mycket trevligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad har jag gjort!
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Re: Vad har jag gjort!
Inte riktigt. Eller, det beror på. UMCn kan ladda med max 11kW (16A). Wall Connectorn kan ladda med max 22kW. Om du har en bil med dubbelladdare eller den nya uppgraderade laddaren så kan du teoretiskt ladda med 22 respektive 17kW, förutsatt att din huvudsäkring klarar 32, resp 24A.rightnow skrev:Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
I alla andra fall har du rätt. Då är laddhastigheten densamma.
Det finns en fördel till med wall connectorn. Den kan nämligen ladda alla elbilar eftersom det är en standard typ2-laddbox. Och inte bara det. Du kan koppla ihop flera stycken wall connectorer. De lastbalanserar sinsemellan och man kan då ladda flera elbilar samtidigt utan att bränna säkringen. Smidigt när man så småningom har slängt ut alla fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad har jag gjort!
Det är helt klart tänkvärda saker! Teslas laddbox är bättre än UMC på en hel del som är lätt att glömma
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad har jag gjort!
Alltså den är inte lite smidigare skillnaden kan kanske illustreras,som att skrapa bilens rutor med eller utan handskarrightnow skrev:Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vad har jag gjort!
Lutar åt en wall connector hemma! har plats för den i garaget, så det borde ju bli bra.
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Vad har jag gjort!
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.davbod skrev:Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad har jag gjort!
Jag har ställt in i bilen att börja vid 01, åker oftast 08 på morgonen. Samt att den laddar på 10A och högst 90%.mati skrev:Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.davbod skrev:Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla.
Efter en lång tur och jag kommer hem och vet att jag behöver mer dagen efter höjer jag bara amperen i bilen.
Grymt smidigt.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vad har jag gjort!
Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad har jag gjort!
Välkommen, anmäl dig som Teslaägare!davbod skrev:Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Re: Vad har jag gjort!
Häftigt! Vi är snart ett helt gäng i/runt Hbg så åker Tesla... snart dags att vi skapar en egen lunch tråd?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Vad har jag gjort!
Jag hade inte kört P85D på ett tag nu, men fick en som lånebil några dagar. Gav mig ut på en hyfsad semesterrunda med den, typ 120 mil eller så.
Jäklar vad fint den gick alltså. Man glömmer lätt det....
Snålt - nej. Dock. Jäklar vad det gick åt. 21" satt på.
Jäklar vad fint den gick alltså. Man glömmer lätt det....
Snålt - nej. Dock. Jäklar vad det gick åt. 21" satt på.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.