Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Moderator: Redaktion
Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Hej!
Har haft Model S 85 bakhjuldsdrift i två år lite drygt och är nu påväg att ev byta till Model X.
(GRYMT nöjd för övrigt)
Vad kan jag förvänta mig för för stora skillnader? Positiva som negativa?
Misstänker att många av er som har en Model X har gått den resan redan.
Har tex Model X mera ljud i kupén för att den är större?
Är den större invändigt så man verkligen tänker på det?
Antar att mkt också hänt på 2 år i form av bekvämlighet och vad som ingår?
Lite flummig fråga kanske men ni förstör att jag behöver en lång lista på bra grejer!
Tack för hjälpen!
/Mr Soze
Har haft Model S 85 bakhjuldsdrift i två år lite drygt och är nu påväg att ev byta till Model X.
(GRYMT nöjd för övrigt)
Vad kan jag förvänta mig för för stora skillnader? Positiva som negativa?
Misstänker att många av er som har en Model X har gått den resan redan.
Har tex Model X mera ljud i kupén för att den är större?
Är den större invändigt så man verkligen tänker på det?
Antar att mkt också hänt på 2 år i form av bekvämlighet och vad som ingår?
Lite flummig fråga kanske men ni förstör att jag behöver en lång lista på bra grejer!
Tack för hjälpen!
/Mr Soze
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Soze0019 skrev:Hej!
Har haft Model S 85 bakhjuldsdrift i två år lite drygt och är nu påväg att ev byta till Model X.
(GRYMT nöjd för övrigt)
Vad kan jag förvänta mig för för stora skillnader? Positiva som negativa?
Misstänker att många av er som har en Model X har gått den resan redan.
Har tex Model X mera ljud i kupén för att den är större?
Är den större invändigt så man verkligen tänker på det?
Antar att mkt också hänt på 2 år i form av bekvämlighet och vad som ingår?
Lite flummig fråga kanske men ni förstör att jag behöver en lång lista på bra grejer!
Tack för hjälpen!
/Mr Soze
Samma här, 11 000mil tidigare i en S85, bytte till en X P90D för 2 månader sen.
-AP1 är bättre men AP2 har blivit väldigt bra nu, AP1 är fortfarande bättre i köer, småvägar men AP2 är dominant på motorväg, i regn, mörker, krön, kurvor.
-Mycket bekvämare att kliva in i bilen
-coola dörrar, man vänjer sig lätt vid automatisk öppning.
-Riktigt sköna säten, vi har ultravita, snygga och riktigt mjuka, enkla att rengöra och ser som nya ut efter 2000mil. Skönt med justerbara nackstöd och bälteshöjd.
-Mycket bättre kvalité och premiumkänsla på en -17 mot våran gamla -14. Allt är bättre byggt och tystare, inge skrammel, men passformen är fortfarande lika kass som tidigare, glapp mellan paneler i chassit som är tydligen "enligt design".
-Sitter väldigt skönt bak i 6sits, bilen är betydligt rymligare än S:en och vi har haft en kille som är 213cm lång i 2:a raden och hade några cm kvar i takhöjd. Gott om benutrymme och man sitter inte i en konstig vinkel som i S baksätet, behöver inte trängas axel mot axel och behöver inte slå i huvudet i taket. Mycket fler mugghållare och usb-uttag.
-Magisk framruta, känns som att sitta i en helikopter.
-------------------------------------------
nackdelar:
-Saknar regnsensor, ska fixas i en software update.
-Mindre frunk
-väldigt dålig belysning i framsätena.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Kör P85 med AP1 sen 2,5år. Är supernöjd och har också funderat, provkört även beställt/avbeställt X!
Det som lockar mest med X är dragkrok, möjlighet åka 6 personer och större batteri=100.
Det som känns positivt är glastaket, högre insteg/sitthöjd.
MEN sen kommer områden där det känns som neutralt eller negativt:
FW dörrarna känns som lite "strulvarning" minst sagt.
Utseendet på X är cooolare men S är klart klassiskt snygg.
Har sen första dagen haft en i princip strulfri S så där lär inte en X bli bättre.
Upplevde ljudnivån som högre i X, trots 20" fälgar.
X är stoooooor utvändigt vilken i många stycken blir opraktiskt/osmidigt i många trånga parkeringsgarage =dörruppslag oav (Jag har inga problem köra 24m långtradare men de är också opraktiska/osmidiga minst sagt...)
Kändes "klumpigare" att köra.
Ingen möjlighet med takbox.
Hade önskat 6-sits med nedfällbara säten helst. Vill ha möjlighet att tex ha skidor med mellan bakstolarna vilket gör att även nuvarande 7sits inte blir lika smidig även om den är delbart/fällbar som jag förstått det. Tidiga 7-sits var ju inte fällbara heller.
Mycket pengar att lägga emellan för en X100D (Hade personligen kunnat avvara D om det gjort större skillnad ekonomiskt).
Högt förmånsvärde jämfört med min nuvarande.
Har provkört ett par gånger men ha-begäret har tack och lov inte slagt till nämnvärt.
Det som lockar mest med X är dragkrok, möjlighet åka 6 personer och större batteri=100.
Det som känns positivt är glastaket, högre insteg/sitthöjd.
MEN sen kommer områden där det känns som neutralt eller negativt:
FW dörrarna känns som lite "strulvarning" minst sagt.
Utseendet på X är cooolare men S är klart klassiskt snygg.
Har sen första dagen haft en i princip strulfri S så där lär inte en X bli bättre.
Upplevde ljudnivån som högre i X, trots 20" fälgar.
X är stoooooor utvändigt vilken i många stycken blir opraktiskt/osmidigt i många trånga parkeringsgarage =dörruppslag oav (Jag har inga problem köra 24m långtradare men de är också opraktiska/osmidiga minst sagt...)
Kändes "klumpigare" att köra.
Ingen möjlighet med takbox.
Hade önskat 6-sits med nedfällbara säten helst. Vill ha möjlighet att tex ha skidor med mellan bakstolarna vilket gör att även nuvarande 7sits inte blir lika smidig även om den är delbart/fällbar som jag förstått det. Tidiga 7-sits var ju inte fällbara heller.
Mycket pengar att lägga emellan för en X100D (Hade personligen kunnat avvara D om det gjort större skillnad ekonomiskt).
Högt förmånsvärde jämfört med min nuvarande.
Har provkört ett par gånger men ha-begäret har tack och lov inte slagt till nämnvärt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Men skidor mellan stolarna går väl alldeles utmärkt med 6-sits?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Soze0019 skrev:Hej!
Har haft Model S 85 bakhjuldsdrift i två år lite drygt och är nu påväg att ev byta till Model X.
(GRYMT nöjd för övrigt)
Vad kan jag förvänta mig för för stora skillnader? Positiva som negativa?
Misstänker att många av er som har en Model X har gått den resan redan.
Har tex Model X mera ljud i kupén för att den är större?
Är den större invändigt så man verkligen tänker på det?
Antar att mkt också hänt på 2 år i form av bekvämlighet och vad som ingår?
Lite flummig fråga kanske men ni förstör att jag behöver en lång lista på bra grejer!
Tack för hjälpen!
/Mr Soze
Storleken invändigt är en av de riktigt stora fördelarna. Den är riktigt generös. Alla som tittar in i den uppskattar rymden. Varje gång jag lånar en S så¨tänker jag på hur trång den känns. Visst, när man väl är på plats sitter man väldigt bra, men in-/utsett känns osmidigt.
De elektriska dörrarna, dvs samtliga dörrar, inte bara FWD, är fantastiska. Man tror gärna att det är en gimmick, men de är verkligen genialt smidiga. Tror fler tillverkare följer efter. Att kunna trippelklick på fjärren och stänga allt är kanonbra och används ofta hos oss som barnfamilj.
Den är lite svajigare än S. Ungefär som man jämför en Volvo XC90 med en Volvo S90. Medan Model S ligger som ett strykjärn glider man fram lite högre, men aningen svajigare i X.
Jag har inte kört S i terräng, men upplever X som väldigt smidig. Rejält med markfrigång!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Jag vill ha en 6 sits just för att kunna ha skidor mellan stolarna men jag vill ha fällbara stolsryggar också för "platta paket" men det finns inte till de 6-sitsiga som har "fast rygg" som jag förstår det.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Helt korrekt! Men femsits/sjusitsig går att fälla 60/40 så det kanske kan vara ett alternativ. Även om 6-sits är mycket snyggare!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
- Räkna med högre ljudnivå.
- Bättre genomtänkt insida
- Fulare
- Pissdålig belysning, och visst hjälper det med uppgradering av belysningen, men det är inte tillräckligt
- Skönare stolar, men dock inte bättre skruvstädskänsla som jag vill ha, men alla är inte som jag.
- Inte i närheten av att vara lika sportig som s:en.
- Dragkrok är jäkligt najs.
- Inget takräcke
- Bra plats i frunken
- Fortfarande lite kvalitetsbrist på slutfinnish jämförelsevis med samma årsmodell som på en s
- Man sitter som en kung i bak 6 eller 7 sätes konfigurationen
Det handlar tyvärr om du är en suvmänniska eller en sportbilsmänniska.
Jag har kommit fram till att jag i alla fall inte är en suvmänniska.
- Bättre genomtänkt insida
- Fulare
- Pissdålig belysning, och visst hjälper det med uppgradering av belysningen, men det är inte tillräckligt
- Skönare stolar, men dock inte bättre skruvstädskänsla som jag vill ha, men alla är inte som jag.
- Inte i närheten av att vara lika sportig som s:en.
- Dragkrok är jäkligt najs.
- Inget takräcke
- Bra plats i frunken
- Fortfarande lite kvalitetsbrist på slutfinnish jämförelsevis med samma årsmodell som på en s
- Man sitter som en kung i bak 6 eller 7 sätes konfigurationen
Det handlar tyvärr om du är en suvmänniska eller en sportbilsmänniska.
Jag har kommit fram till att jag i alla fall inte är en suvmänniska.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Jag har haft två x och tre s så jag har fått en del erfarenhet kring dessa bilar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Just det, fwd är sjukt bra om du har småbarn då i och urlastningen är en dröm.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Jag har regnsensor på min X.
Bilen blir lika smidig/sportig som min gamla S när jag ställer den på lägsta fjädring.
Bilen blir lika smidig/sportig som min gamla S när jag ställer den på lägsta fjädring.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Vad kan jag förvänta mig vid byte Model S till Model X?
Glöm inte premiumkänsla med TVÅ bakljus på MX:en.Tars skrev:- Räkna med högre ljudnivå.
- Bättre genomtänkt insida
- Fulare
- Pissdålig belysning, och visst hjälper det med uppgradering av belysningen, men det är inte tillräckligt
- Skönare stolar, men dock inte bättre skruvstädskänsla som jag vill ha, men alla är inte som jag.
- Inte i närheten av att vara lika sportig som s:en.
- Dragkrok är jäkligt najs.
- Inget takräcke
- Bra plats i frunken
- Fortfarande lite kvalitetsbrist på slutfinnish jämförelsevis med samma årsmodell som på en s
- Man sitter som en kung i bak 6 eller 7 sätes konfigurationen
Det handlar tyvärr om du är en suvmänniska eller en sportbilsmänniska.
Jag har kommit fram till att jag i alla fall inte är en suvmänniska.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014