Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7474
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av vigge50 »

För ett år sedan visade Mercedes upp sin vätgasbil som till skillnad från alla andra hade ett batteri på 9 kWh som gick att ladda via vägguttaget som en plug-in hybrid. Detta skulle ge den en räckvidd på 5 mil på el(NEDC) och 50 mil totalt med vätgas. Jag tycker att detta är ett bra koncept, många tycker inte om de längre laddtiderna som elbil ger även om de är på väg neråt men samtidigt får du möjlighet här att ladda bilen hemma för veckopendlingen, ett lite större batteri hade däremot inte skadat. Nu har Mercedes gett grönt ljus för produktion av bilen men säger inte när produktionen kommer igång tyvärr och de ska visa upp den produktionsfärdiga versionen i Frankfurt.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ett-uttag/
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av bat »

Men tror du verkligen på att det kommer byggas en vätgastanknings-infrastruktur? Jag är tveksam över det.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Laban »

Problemet är att det kräver utbyggnad av tankstationer, distribution, tillverkning av vätgas.

Frågan blir då hur många som verkligen har behovet av att kunna tanka/ladda snabbt vid långfärd. Jag tror att det är en liten del av totalen, dessa kommer då att få stå för hela kostnaden av utbyggnaden. Jag gissar på att det inte kommer att vara ekonomiskt försvarbart.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7474
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av vigge50 »

bat skrev:
Men tror du verkligen på att det kommer byggas en vätgastanknings-infrastruktur? Jag är tveksam över det.
I Sverige finns inte så mycket så vi kanske är den bästa marknaden men vätgasstationena kommer snart bli fler efter stöd från EU.

https://www.nyteknik.se/fordon/atta-nya ... as-6861013
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av ochso »

Det bästa och i längden mest ekonomiska tror jag är att göra som BMW gör, just i övergångsfasen till elbilar. Att erbjuda en räckviddsförlängare i form av en liten, liten bensinmotor men en liten bensintank. Inget onödigt som tar massa plats eller som kräver ny infrastruktur osv. Alla som "förstår" hur en elbil fungerar och har de laddmöjligheter som krävs kan köpa en elbil utan bensinförlängaren. Folk som är lite tveksamma till batterier samt folk som har ett extremt behov kan köpa till en liten bensinförlängare.

Att gå omvägen och tycka in vätgasteknik i bilen tror jag inte på alls.

I slutändan (om inte alls många år) behövs inga räckviddsförlängare över huvud taget. (tror inte jag i alla fall, summan av vidareutvecklade batterier och utbyggd laddinfrastruktur).
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Nikke »

Model S (2023)
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av rightnow »

Det gick fort! Håller med föregående talare. Tänk om man kunde ha en bensinmotor och bensintank på 10 liter som gav antingen el eller kraft att åka 12-15 mil
Verdi

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Det gick fort! Håller med föregående talare. Tänk om man kunde ha en bensinmotor och bensintank på 10 liter som gav antingen el eller kraft att åka 12-15 mil
Det är faktiskt inte så dumt. Det gör att man blir lite friare och framförallt så vågar man chansa mer. Förstår inte varför inte fler elbilstillverkare har det valet. Nu är min BMW i3 faktiskt användbar även på längre sträckor. Finns det snabbladdare tillgängliga som fungerar så laddar man. Men finns det inte så är det bara att tanka några liter bensin så tar man sig hem eller till nästa laddare.
vigge50
Inlägg: 7474
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av vigge50 »

Nikke skrev:
Från artikeln
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av dstr »

Idag är laddarna på 350kw. Imorgon säkert 500. Vätgas kommer aldrig kunna tanka i de hastigheterna.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Smutt »

Vätgas=Hindenburg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Bjelke »

Nikke skrev:
Bra! :)
Jag reagerade oxo (som flera andra) kanske mest på det med att satsa 10 miljarder på att få ut elbilar snabbare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av 12man »

Nikke skrev:
ett otyg med internet, artikel från inte första men väl 2-april-17 och sen 5 månader senare så lanserar MB f-cell på IAA...interna stridigheter?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Laban »

Från artikeln:
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Egna tankstationer ? Vi pratar nisch produkt här :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes GLC F-Cell EQ Power

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Från artikeln:
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Egna tankstationer ? Vi pratar nisch produkt här :-)
Man får anta företag typ...Eller kommuner. och liknande
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar