Tesla som tjänstebil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Jag är verkligen ny på detta, och undrar lite hur det fungerar, blir inte riktigt klok på logiken.

Kollar man på skatteverket vad det skulle kosta med en Tesla som tjänstebil, så blir kostnaden så liten. Förstår inte det riktigt?

Kollar man på teslas hemsida, så kan man välja 0% eller 20% sedan 10000 20000 eller 30000.

Vad innebär dessa saker?

Ursäkta min okunskap, men googlat en del, men begriper inte riktigt.

Kommer att få välja en bil för 7,5 basbelopp. Kommer spara 5000 i månaden på att inte diesel behövs, där kommer jag och arbetsgivaren mötas att de betalar 3500 mer för min bil då dieseln inte behövs. Resten står jag för själv. Kör över 3000 mil per år.

Den bilen jag tittar på är en 75D med all extrautrustning. Kontantpris 972.500
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av vigge50 »

Elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet har fördelen att de har väldigt lågt förmånsvärde i förhållande till priset vilket gör att de för företag kan bli billigare än andra bilar i samma prisklass.
0 och 20% är om du ska lägga 20% i förhöjd första avgift vilket i ditt fall blir nästan 200 000 kr, de andra är hur många km du kommer köra per år så du ska välja 30000.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Du är inne på helt rätt spår att välja en Tesla om du kör mycket i tjänsten och kan ha den som förmånsbil! Fördelen med en elbil är att du får ett mycket lågt förmånsvärde med tanke på vad du får, samtidigt kan du få reseersättning på 9,50 kr/ mil. Detta skulle ju i din situation kunna göra att din arbetsgivare inte behöver betala något extra för din bil utan ger dig ersättning per tjänstemil.

Beroende på hur din arbetsgivare gör så kan de antingen använda ditt förmånsvärde där du beskattas som en förmån på det beloppet, arbetsgivaren betalar också arbetsgivaravgifter på beloppet. Jag skulle dock rekommendera att ni använder nettolöneavdrag. Då dras ditt förmånsvärde av på din lön och du får på så sätt inget minskat löneuttag och förlorar på så sätt inget med tanke på pension/försäkringskassa osv. Om arbetsgivaren ska stå för hela kostnaden för bilen kan de öka din lön i motsvarande mån.

Om du väljer en bil med så mycket extrautrustning så kommer det att bli en mycket högre kostnad för både företaget och dig själv, dels i och med att leasingen är högre, dessutom gör det höga förmånsvärdet en hel del. Är kostnaden viktig att hålla nere är det bättre att välja en Model S75 med mindre utrustning.
2016 Model S 75
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Smutt »

Jensa skrev:
Du är inne på helt rätt spår att välja en Tesla om du kör mycket i tjänsten och kan ha den som förmånsbil! Fördelen med en elbil är att du får ett mycket lågt förmånsvärde med tanke på vad du får, samtidigt kan du få reseersättning på 9,50 kr/ mil. Detta skulle ju i din situation kunna göra att din arbetsgivare inte behöver betala något extra för din bil utan ger dig ersättning per tjänstemil.

Beroende på hur din arbetsgivare gör så kan de antingen använda ditt förmånsvärde där du beskattas som en förmån på det beloppet, arbetsgivaren betalar också arbetsgivaravgifter på beloppet. Jag skulle dock rekommendera att ni använder nettolöneavdrag. Då dras ditt förmånsvärde av på din lön och du får på så sätt inget minskat löneuttag och förlorar på så sätt inget med tanke på pension/försäkringskassa osv. Om arbetsgivaren ska stå för hela kostnaden för bilen kan de öka din lön i motsvarande mån.

Om du väljer en bil med så mycket extrautrustning så kommer det att bli en mycket högre kostnad för både företaget och dig själv, dels i och med att leasingen är högre, dessutom gör det höga förmånsvärdet en hel del. Är kostnaden viktig att hålla nere är det bättre att välja en Model S75 med mindre utrustning.
Pedagogiskt som en skolbok, håller med 100%
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Tack för mycket bra svar.

Jag har kollat upp detta med batterierna. Saken är den att jag kommer snart få laddare (vanlig elkontakt egentligen) i garaget, men kör rejält mycket i jobbet. Därmed kör jag mycket i 90-120 km/h kör mycket runt Göteborg Borås, Varberg osv.

Kollar man grafer på hur batteriet håller, så lär det bli svårt med 75D ser jag nu. Då sträckan minskas radikalt om man inte kör "lugnt" i storstadsmiljö.

----

Sen är jag glad att ni förklarar de ekonomiska bitarna, för det är just det ja har så svårt att begripa. Hur man än vrider det blir skillnaden inte stor mot en välutrustad Mercedes E350e SE

Är extremt tacksam för svar och meddelanden jag fått :) Ser väldigt mycket fram emot att kunna ha en Tesla, alltid lovat att min nästa bil ska vara en sådan.

Jag har god inkomst, så det är absolut inga problem. Men man ska inte bli dumdristig för det :)

-----

När det gäller att förmånsvärdet blir lågt, så är det för man jämför med en liknande bil med fossila bränslen kostar? När man trycker in en Tesla hos skatteverket, vad betyder de siffror man får fram där egentligen? Då de blir i stort sett exakt samma som för en bil runt 500.000.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av vigge50 »

ESA skrev:
Tack för mycket bra svar.

Jag har kollat upp detta med batterierna. Saken är den att jag kommer snart få laddare (vanlig elkontakt egentligen) i garaget, men kör rejält mycket i jobbet. Därmed kör jag mycket i 90-120 km/h kör mycket runt Göteborg Borås, Varberg osv.

Kollar man grafer på hur batteriet håller, så lär det bli svårt med 75D ser jag nu. Då sträckan minskas radikalt om man inte kör "lugnt" i storstadsmiljö.

----

Sen är jag glad att ni förklarar de ekonomiska bitarna, för det är just det ja har så svårt att begripa. Hur man än vrider det blir skillnaden inte stor mot en välutrustad Mercedes E350e SE

Är extremt tacksam för svar och meddelanden jag fått :) Ser väldigt mycket fram emot att kunna ha en Tesla, alltid lovat att min nästa bil ska vara en sådan.

Jag har god inkomst, så det är absolut inga problem. Men man ska inte bli dumdristig för det :)

-----

När det gäller att förmånsvärdet blir lågt, så är det för man jämför med en liknande bil med fossila bränslen kostar? När man trycker in en Tesla hos skatteverket, vad betyder de siffror man får fram där egentligen? Då de blir i stort sett exakt samma som för en bil runt 500.000.
När du är på skatteverket och har räknat fram förmånsvärdet så kan du trycka fram hur de beräknades, en Model S 75 anser de vara värd 387 800 kr om de skulle vara en fossilbil. Här är den stora anledningen till att en Tesla kan funka som förmånsbil men inte som privatbil för många. Om du däremot vill ha all extrautrustning så kommer de dock öka förmånsvärdet rejält.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Ett förmånsvärde är enligt skatteverket ett mått på vad bilen är värd. På en Tesla däremot jämför man den mot närmast jämförbara bensin/dieselbil eftersom man alltid gör detta på elbilar. Just pga att man inte ska drabbas för att själva eldriften är dyrare. Dessutom dras 10.000 kr av för att det är en supermiljöbil.

Grundförmånsvärdet är 3850 för en Model S75. Lägger man på utrustning så stiger förmånsvärdet snabbt då man går över brytpunkten för "lyxbilstillägg". Ca 20 % på tillvalspriset. Dvs. extrautrustning på 100.000 kr blir ca 20.000 kr högre förmånsvärde/år och totalt 5500 kr/mån för samma bil.
2016 Model S 75
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Oj, så du menar att 100.000 i tillval, gör 5500 mer i månaden att betala? Då ska jag nog tänka över det en del..

Väljet man 100D kanske man kan förhandla ner tillvalen i pris? Någon som vet hur medgörliga Tesla är angående sådant?

Det jag vill ha är premiumpaketet, samt andra fälgar. Resten är sak samma.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Yrsir »

Nej, han menar totalt 5500 brutto. Går inte förhandla med Tesla angående pris alls, förutom 9 000 kr i "referral rabatt" och gratis supercharging.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Ja precis, menar 5500 totalt istället för 3850. Ca siffror ska sägas men 20 % på tillvalspriset är en bra riktlinje. Kolla skatteverkets förmånsberäkning för mer exakta siffror.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Hyted »

Med andra ord får du betala skatt på 5500:- istället för på 3850:- om du gör de tillvalen.
Förmånsvärdet är alltså inte summan det kostar dig utan är just brutto.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av janni »

ESA skrev:
Tack för mycket bra svar.

Jag har kollat upp detta med batterierna. Saken är den att jag kommer snart få laddare (vanlig elkontakt egentligen) i garaget, men kör rejält mycket i jobbet. Därmed kör jag mycket i 90-120 km/h kör mycket runt Göteborg Borås, Varberg osv.

Kollar man grafer på hur batteriet håller, så lär det bli svårt med 75D ser jag nu. Då sträckan minskas radikalt om man inte kör "lugnt" i storstadsmiljö.
90-120 är inte så farligt, över det så sticker de iväg mer än de går fort framåt.

Frågan är hur mycket du kör per dag, sen kommer de ju en SuC i Borås snart =)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av bylund »

Man ska nog inte välja batteri baserat på placering av ännu ej byggda superladdare. Den kan mycket väl hamna någon annanstans, t ex Ulricehamn, eller inte byggas alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

jag kommer köra ca 25-35 mil per dag i västsverige. Det känns lite då som att 75an är på håret, 90-120 kommer jag köra i, och kan inte ladda bilen under dagen. Den måste räcka, men som sagt kommer få laddare i garaget. Så det är inga problem.

Men som jag skrev innan om det står 10000 på Teslas sida och 6000 hos skatteverket är det dom beloppen ihop man betalar per månad som företag och som förare. Eller är det endast det som står hos tesla?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Smutt »

ESA skrev:
jag kommer köra ca 25-35 mil per dag i västsverige. Det känns lite då som att 75an är på håret, 90-120 kommer jag köra i, och kan inte ladda bilen under dagen. Den måste räcka, men som sagt kommer få laddare i garaget. Så det är inga problem.

Men som jag skrev innan om det står 10000 på Teslas sida och 6000 hos skatteverket är det dom beloppen ihop man betalar per månad som företag och som förare. Eller är det endast det som står hos tesla?

Skulle jag köra så mycket hade jag tagit en S100D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Leo »

Skulle också fundera på större batteri än 75 med de "dagliga" körsträckorna. Räknar jag på min P85 så snittar den 35mil i räckvidd sen den var ny. En 75 har ju också lite mindre batteri även om skillnaden snarare är 5kW i praktiken. Dvs ungefär 2mil kortare räckvidd.

Angående förmånsvärde för mig har jag för mig att allt över "brytpunkten" (ca 335000) sätts ett årligt förmånsvärde på 20% av själva beloppet på tex utrustningen.

Dvs ligger du redan över gränsen för grundversionens beräkning efter miljöreduktion osv så blir det så här:

Lägg på utrustning för tex 120 000kr blir då 20%x120000=24000kr/år eller 24000/12=2000kr/mån i ökat förmånsvärde brutto för dig som förare.
Där din ökade nettokostnad vid 50% marginalskatt blir 1000kr/mån.

Dessutom får då företaget som du är anställd hos betala arbetsgivaravgift 31,42% på totala förmånsvärdet. Där man då kan säga att det dessutom blir 2000x31,42%=628kr/mån mer som företaget måste betala in också när du lägger på utrustning för 120000kr.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

ESA skrev:
jag kommer köra ca 25-35 mil per dag i västsverige. Det känns lite då som att 75an är på håret, 90-120 kommer jag köra i, och kan inte ladda bilen under dagen. Den måste räcka, men som sagt kommer få laddare i garaget. Så det är inga problem.

Men som jag skrev innan om det står 10000 på Teslas sida och 6000 hos skatteverket är det dom beloppen ihop man betalar per månad som företag och som förare. Eller är det endast det som står hos tesla?
Kommer du att köra så mycket men inte har möjlighet till laddning måste du gå på en S100. Sommartid kan funka, men inte vintertid. Finns Chademoladdare eller SuC räcker det med att du stannar och köper en kaffe för att det ska räcka med en S75 dock.

Ang. leasingkostnaden på Teslas sida är den räknad antingen med 20 % insats eller utan. Dessutom exkl. moms. På en leasing får företaget dra av halva momsen. Dvs, 10.000 kr ex moms blir en kostnad på 11.250 kr för företaget. Plus försäkring, service, arbetsgivaravgift på förmånsvärdet mm. Du privat blir beskattad på ditt förmånsvärde. Ex. har du 5000 kr/mån i förmånsvärde blir du beskattad som du haft en lön på samma belopp.

Du kan dessutom få reseersättning från din arbetsgivare för dina tjänsteresor på 9,50 kr/mil (skattefritt).
2016 Model S 75
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Tack för väldigt bra information!

Såhär är det, arbetsgivaren kommer betala 7,5 basbelopp. Resten kommer jag stå för själv på något sätt. 7,5 basbelopp motsvarar ca 7000 i månaden om jag räknat rätt.

Resten kommer jag stå för. Men blir inte så farligt. Får man 9,5 milen så blir det riktigt bra!

Väljer man 100D tex, så blir det en kostnad på ca 14000 totalt (med lite extra utrustning) 7000 betalar jag på något sätt (dras av lön) samt sedan mina förmåner. Men 9,5 milen i jobbet kommer gör att det går + ca 6000 i månaden. det betyder att 13000 kr betalar egentligen arbetsgivaren på ett sätt.. Så 1000 betalar jag. Sedan förmånsvärdet på ca 5000 kr då, som dras innan man skattar (vilket som är riktigt bra! Då jag betalar mycket hög skatt!)

Mitt jobb innebär att jag åker på 4 möten per dag, och de är utspridda. Det blir inte så farligt egentligen :) även om bilen kostar 1,3 millar utom moms .

------

Det som gjorde att jag fastnade så för Tesla, är att jag åkte i en i Sthlm, man blir helt fascinerad. Skulle hellre ha en Tesla än en Porsche, älskar verkligen hela grejen med elbil. Sann miljövän som man är :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Bjelke »

Förmånsvärdet läggs väl på lönen och inte dras av från den, dvs man får betala mer skatt och inte lägre, eller
hängde jag inte med här på uträkningen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Bjelke skrev:
Förmånsvärdet läggs väl på lönen och inte dras av från den, dvs man får betala mer skatt och inte lägre, eller
hängde jag inte med här på uträkningen?
Ja, såklart.. Tänkte tvärtom där. Men hur som, så blir det inte stor skillnad för mig jämfört med en Mercedes-diesel för 700k.

Håller på att lösa att mitt bostadsbolag hjälper mig att installera en laddare åt mig i garaget med :) Det är en förutsättning att detta ska vara möjligt. Trodde de skulle vara omöjliga, men det var dom inte. Så länge man faktiskt kommer använda den.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Ska du vara med och betala själv så är det bästa att ni använder er av nettolöneavdrag. Dvs. arbetsgivaren gör avdrag på din lön e skatt eller om du hellre vill betalar du in 5000 kr/mån (förmånsvärdet) av dina privata pengar till din arbetsgivare. Då har du betalt din förmån, arbetsgivaren tar sedan alla övriga kostnader på bilen. Dvs. 14000-5000= 9000 kr för din arbetsgivare + reseersättningen. Om du ska vara med och betala mer i bilen får du minska din lön (nettolöneavdrag).

Se till att du får fri laddning på Supercharger så går kalkylen verkligen ihop iom att du kör så mycket!

Jag kan lova att vi är många som gått "i fällan" då man första gången provkör en Tesla! Du kommer inte ångra dig! :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Förstod inte helt dina siffror och på en bil som kostar 1,3 miljoner ex moms kommer du aldrig få ett förmånsvärde på 5000 kr, inte ens på en Tesla. ;) Men satte in ett förslag på dina siffror i min kalkyl där du ser vad privata kostnaden blir för dig om du har eget bolag och vad du missar att ta ut i lön. Men, du kan se lite vad företagets kostnad blir, vilket drar iväg rejält om du kör så mycket i och med den höga reseersättningen. Kör du så att du får reseersättning på 6000 kr/mån? De är 630 tjänstemil/mån! Räknade på 7200 tjänstemil/år men du kör väl en del privat också?

Kika och ändra siffrorna i excel så de passar dig, tog med en Volvo XC60 i jämförelsen :)

https://www.dropbox.com/s/q2uekk9w80p08 ... .xlsm?dl=0

Förtydligande: Här blir din arbetsgivares kostnad 15.579 kr efter din nettolöneinbetalning samt för dig 6.200 kr/mån. (5.000 kr förmånsvärde samt 1.200 kr elkostnad)
2016 Model S 75
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Jensa skrev:
Ska du vara med och betala själv så är det bästa att ni använder er av nettolöneavdrag. Dvs. arbetsgivaren gör avdrag på din lön e skatt eller om du hellre vill betalar du in 5000 kr/mån (förmånsvärdet) av dina privata pengar till din arbetsgivare. Då har du betalt din förmån, arbetsgivaren tar sedan alla övriga kostnader på bilen. Dvs. 14000-5000= 9000 kr för din arbetsgivare + reseersättningen. Om du ska vara med och betala mer i bilen får du minska din lön (nettolöneavdrag).

Se till att du får fri laddning på Supercharger så går kalkylen verkligen ihop iom att du kör så mycket!

Jag kan lova att vi är många som gått "i fällan" då man första gången provkör en Tesla! Du kommer inte ångra dig! :D
----

Exakt så! :) Så får företaget en miljöstämpel med haha :D.. 7,5 basbelopp motsvarar väl ca 9000/mån?

Nejmen det blir toppen, lätt värt då man kör så mycket. Värdet minskar inte mycket på en Tesla, kör man så mycket med en fossilbränsle-bil minskas värdet snabbt!

Får hoppas det blir betydligt fler SuperChargers än det är nu! Extremt glest. Sedan lär man få ladda sent på kvällen, då det lär vara kö till dom om de kommer till Göteborg haha :D

Ja, verkligen, sedan älskar jag att man inte kan välja så mycket till bilen. Det finns galet mycket olika alternativ på andra bilar. Blir för mycket.

Men 14000-9000= 5000 för mig - milersättning.. det blir galet bra =)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av Jensa »

Tror du ändå räknar lite för positivt här. Beroende på vad din arbetsgivare vill betala? Men vid 7,5 pbb blir inte en leasingkostnad så hög för ett företag så jag tror du måste vara med och betala en hel del själv via bruttolöneavdrag för att de ska gå med på det. Men hör med dem!

Kolla min kalkyl ett par inlägg upp
2016 Model S 75
ESA
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 sep 2017 20:20

Re: Tesla som tjänstebil

Inlägg av ESA »

Jag avrundar skarpt :)

Nejmen hade kunnat betala 10.000 i månaden utan problem också - 9,5 x antal mil. Kör så mycket så den rabatten blir såpass stor ändå. Menar dieseln kostar enormt, just nu tankar jag bilen jag har var tredje dag.. över 600 kr per gång..

Men min arbetsgivare är öppen för det, då dom vill ha miljötänk (dock inom 2 år, så blir tidig där)
Skriv svar