Hur ska man tolka detta?
Moderator: Redaktion
Hur ska man tolka detta?
Jag hämtade min nya bil för 3 dagar sedan och bor i en bostadsrätt och har problem med laddning det kommande året tills vi får parkeringsgarage med laddplatser.
Jag åker varje dag ca 12 mil fram och tillbaka till jobbet, laddaren på jobbet ger ungefär samma längd jag förbrukar varje dag alltså plus minus noll om jag ej kör något mera som är svårt med den härliga bilen.
Jag har 30 km till närmaste SuC, men jag hittade denna laddplats ca 200 meter hemifrån hur ska man tolka denna skylt vid sjukhuset?
Det är ju lördag idag, kan jag parkera bilen hör typ 4 timmar i eftermiddag så den blir full utan att betala eller vad tror ni?
Jag åker varje dag ca 12 mil fram och tillbaka till jobbet, laddaren på jobbet ger ungefär samma längd jag förbrukar varje dag alltså plus minus noll om jag ej kör något mera som är svårt med den härliga bilen.
Jag har 30 km till närmaste SuC, men jag hittade denna laddplats ca 200 meter hemifrån hur ska man tolka denna skylt vid sjukhuset?
Det är ju lördag idag, kan jag parkera bilen hör typ 4 timmar i eftermiddag så den blir full utan att betala eller vad tror ni?
Re: Hur ska man tolka detta?
Det är Fortum Charge & Drive som äger stolpen och elen är gratis på just de 4 stolparna. Du behöver ett konto hos Fortum för att kunna starta laddningen, men det skaffar du enklast genom att bara ladda ner deras app. Därefter kan du lokalisera din stolpe i appen och starta laddningen.
Enligt det som står på P-automaten så ska du betala parkeringsavgift på en lördag fram till kl 16, därefter fritt. Vissa parkeringsplatser kan ha avgiftsfritt på just laddningsplatserna, men då ska det vara skyltat vid platserna. Är det inte specifikt skyltat så betalar du p-avgift precis som övriga p-platser på området. Du har inte med någon bild på just detta så svårt att bedöma
Lycka till och hoppas du får igång laddningen!
Enligt det som står på P-automaten så ska du betala parkeringsavgift på en lördag fram till kl 16, därefter fritt. Vissa parkeringsplatser kan ha avgiftsfritt på just laddningsplatserna, men då ska det vara skyltat vid platserna. Är det inte specifikt skyltat så betalar du p-avgift precis som övriga p-platser på området. Du har inte med någon bild på just detta så svårt att bedöma
Lycka till och hoppas du får igång laddningen!
Re: Hur ska man tolka detta?
Laddar just nu skickade bara ett SMS och det startade, anmälde mig till denna sida imorse hemma. Ska ladda ner appen. Här kommer en bild på skylten vid laddplatsen.helix skrev:Det är Fortum Charge & Drive som äger stolpen och elen är gratis på just de 4 stolparna. Du behöver ett konto hos Fortum för att kunna starta laddningen, men det skaffar du enklast genom att bara ladda ner deras app. Därefter kan du lokalisera din stolpe i appen och starta laddningen.
Enligt det som står på P-automaten så ska du betala parkeringsavgift på en lördag fram till kl 16, därefter fritt. Vissa parkeringsplatser kan ha avgiftsfritt på just laddningsplatserna, men då ska det vara skyltat vid platserna. Är det inte specifikt skyltat så betalar du p-avgift precis som övriga p-platser på området. Du har inte med någon bild på just detta så svårt att bedöma
Lycka till och hoppas du får igång laddningen!
Re: Hur ska man tolka detta?
Härligt att det funkade!
Enligt den skylten är det ganska tydligt att du behöver betala P-avgift fram till kl 16 idag precis som det framgick av info på P-automaten.
Enligt den skylten är det ganska tydligt att du behöver betala P-avgift fram till kl 16 idag precis som det framgick av info på P-automaten.
Re: Hur ska man tolka detta?
Hur fungerar detta? Är det detta som vissa snackar om man har dubbla laddare eller enkel laddare i bilen. Det står 22kw men tar man 236v gånger 15A gånger 3 faser så blir det bara 11kw vilket är det jag laddar med just nu. Eller finns det någon inställning jag missat?helix skrev:Härligt att det funkade!
Enligt den skylten är det ganska tydligt att du behöver betala P-avgift fram till kl 16 idag precis som det framgick av info på P-automaten.
Re: Hur ska man tolka detta?
Sen face-lift finns inte dubbelladdare utan du har antingen standard som klarar 11 kW(16A) eller uppdaterad (24A) som numera är standard på samtliga modeller men du är nog begränsad till 11 kW tyvärr.Kulingen skrev:Hur fungerar detta? Är det detta som vissa snackar om man har dubbla laddare eller enkel laddare i bilen. Det står 22kw men tar man 236v gånger 15A gånger 3 faser så blir det bara 11kw vilket är det jag laddar med just nu. Eller finns det någon inställning jag missat?helix skrev:Härligt att det funkade!
Enligt den skylten är det ganska tydligt att du behöver betala P-avgift fram till kl 16 idag precis som det framgick av info på P-automaten.
Re: Hur ska man tolka detta?
Har en SuC 30 km bort om jag vill ladda fort, sitter nu och laddar och laser instruktionsbocker och installningarvigge50 skrev:Sen face-lift finns inte dubbelladdare utan du har antingen standard som klarar 11 kW(16A) eller uppdaterad (24A) som numera är standard på samtliga modeller men du är nog begränsad till 11 kW tyvärr.Kulingen skrev:Hur fungerar detta? Är det detta som vissa snackar om man har dubbla laddare eller enkel laddare i bilen. Det står 22kw men tar man 236v gånger 15A gånger 3 faser så blir det bara 11kw vilket är det jag laddar med just nu. Eller finns det någon inställning jag missat?helix skrev:Härligt att det funkade!
Enligt den skylten är det ganska tydligt att du behöver betala P-avgift fram till kl 16 idag precis som det framgick av info på P-automaten.
Re: Hur ska man tolka detta?
Är det stolpen som ska kunna ge 22 kW? Då borde du kunna höja till 16 A i bilen, minst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur ska man tolka detta?
Bara om han beställde den efter den sista juni vilket hag har svårt att tro att han gjorde om han har den nu, innan dess var den uppdaterade laddaren endast standard till 100 kWh batteriet.bylund skrev:Är det stolpen som ska kunna ge 22 kW? Då borde du kunna höja till 16 A i bilen, minst.
Re: Hur ska man tolka detta?
Den går i 15A gånger 237 V gånger 3 faser så ca 11kw det går ej klämma till en A till.bylund skrev:Är det stolpen som ska kunna ge 22 kW? Då borde du kunna höja till 16 A i bilen, minst.
Bilen är beställd tidigare än juni
Re: Hur ska man tolka detta?
Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Re: Hur ska man tolka detta?
Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Re: Hur ska man tolka detta?
16 A är standardladdare, eller har de sänkt den menar ni?
24 A uppgraderad laddare
32 A dubbelladdare
24 A uppgraderad laddare
32 A dubbelladdare
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur ska man tolka detta?
Kulingen skrev:Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Att det står 0kr indikerar att senaste laddsessionen inte kostade något eftersom du enligt standardmodellen har 400kWh gratis. Har du fri SuC så ska den informationen inte finnas alls i bilen. Någon annan kan säkert bekräfta?
Gå in på MyTesla och kolla där. Har du inte fri laddning (utöver 400 kWh) står där dina olika laddsessioner och hur mkt av de 400kW som återstår. Om denna sektionen finns tror jag du ska ringa Tesla supporten och höra.
Re: Hur ska man tolka detta?
Jag har fri suc men det står ändå att senaste laddning kostade 0 kronor så är nog normalt.helix skrev:Kulingen skrev:Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Att det står 0kr indikerar att senaste laddsessionen inte kostade något eftersom du enligt standardmodellen har 400kWh gratis. Har du fri SuC så ska den informationen inte finnas alls i bilen. Någon annan kan säkert bekräfta?
Gå in på MyTesla och kolla där. Har du inte fri laddning (utöver 400 kWh) står där dina olika laddsessioner och hur mkt av de 400kW som återstår. Om denna sektionen finns tror jag du ska ringa Tesla supporten och höra.
Re: Hur ska man tolka detta?
Oj, blandade ihop 16A och 16,5 kWhbylund skrev:16 A är standardladdare, eller har de sänkt den menar ni?
24 A uppgraderad laddare
32 A dubbelladdare
Ja, han borde kunna få 16A
Re: Hur ska man tolka detta?
Aha, okay, det hade jag missförstått och trodde det var samma som för bilar med fri SuC bilens livstid där denna sektionen inte finns alls. Kan du se dina laddningar inne på MyTesla också? Vore kul att se om du kan göra en skärmdump isåfall.Hyted skrev:Jag har fri suc men det står ändå att senaste laddning kostade 0 kronor så är nog normalt.helix skrev:Kulingen skrev:Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Att det står 0kr indikerar att senaste laddsessionen inte kostade något eftersom du enligt standardmodellen har 400kWh gratis. Har du fri SuC så ska den informationen inte finnas alls i bilen. Någon annan kan säkert bekräfta?
Gå in på MyTesla och kolla där. Har du inte fri laddning (utöver 400 kWh) står där dina olika laddsessioner och hur mkt av de 400kW som återstår. Om denna sektionen finns tror jag du ska ringa Tesla supporten och höra.
Re: Hur ska man tolka detta?
Nej.helix skrev:Aha, okay, det hade jag missförstått och trodde det var samma som för bilar med fri SuC bilens livstid där denna sektionen inte finns alls. Kan du se dina laddningar inne på MyTesla också? Vore kul att se om du kan göra en skärmdump isåfall.Hyted skrev:Jag har fri suc men det står ändå att senaste laddning kostade 0 kronor så är nog normalt.helix skrev:Kulingen skrev:Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Att det står 0kr indikerar att senaste laddsessionen inte kostade något eftersom du enligt standardmodellen har 400kWh gratis. Har du fri SuC så ska den informationen inte finnas alls i bilen. Någon annan kan säkert bekräfta?
Gå in på MyTesla och kolla där. Har du inte fri laddning (utöver 400 kWh) står där dina olika laddsessioner och hur mkt av de 400kW som återstår. Om denna sektionen finns tror jag du ska ringa Tesla supporten och höra.
Inte hittat några laddningar i mytesla.
Re: Hur ska man tolka detta?
Går man in på My Tesla så står det obegränsad SuC så länge bilen är minhelix skrev:Kulingen skrev:Ska ha fri SuC har bara ladat där en gång en. Men kostnaden står det 0 kr!?!helix skrev:Som nämnts tidigare så är din bil troligtvis inte utrustad med den uppgraderade laddaren och då kan du få max 11kW trots att stolpen kan leverera det dubbla.
Noterade på bilden från din laddskärm att det står "Paid Supercharging" samt din senaste laddning på SuC. Har du inte Fri supercharging på din bil? Den där sektionen borde inte synas isåfall?
Att det står 0kr indikerar att senaste laddsessionen inte kostade något eftersom du enligt standardmodellen har 400kWh gratis. Har du fri SuC så ska den informationen inte finnas alls i bilen. Någon annan kan säkert bekräfta?
Gå in på MyTesla och kolla där. Har du inte fri laddning (utöver 400 kWh) står där dina olika laddsessioner och hur mkt av de 400kW som återstår. Om denna sektionen finns tror jag du ska ringa Tesla supporten och höra.