Teslaförare måste ta mer ansvar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

Här har vi en Teslaförare som tycker att han är viktigare än alla andra.. någon skyldig?


YGL___ som reg-nummer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av janni »

joel80 skrev:
Här har vi en Teslaförare som tycker att han är viktigare än alla andra.. någon skyldig?


YGL___ som reg-nummer.
Är ett generellt problem iaf i Sthlm bland alla bilmärken och modeller, köerna förvärras för alla för att några ska klämma sig fram och tjäna några bil längder.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

Absolut... jag borde lagt till en smiley! ;)

Menade inte att det här var ett specifikt Teslaproblem. (om det nu inte var en norsk förare som trodde bussfiler var okej...) :D

Men som tråden antyder kan Teslaförare kanske få stå lite extra till svars för sitt beteende.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Fredric83 »

joel80 skrev:
Men som tråden antyder kan Teslaförare kanske få stå lite extra till svars för sitt beteende.

1+ Är framförallt väldigt lätt att irritera sig när det är bilar som är lite ovanligare och som folk vet är av den lite dyrare karaktären. Då dras slutsatsen "arrogant borgarbracka" med engågng hos de flesta och vipps
så är det märket i sig som får stämpeln istället för den enskilda individen.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av themax »

Fredric83 skrev:


1+ Är framförallt väldigt lätt att irritera sig när det är bilar som är lite ovanligare och som folk vet är av den lite dyrare karaktären. Då dras slutsatsen "arrogant borgarbracka" med engågng hos de flesta och vipps
så är det märket i sig som får stämpeln istället för den enskilda individen.
Ja, det märker vi ju här på forumet. Idag är det BMW, Porsche och Audi som får utstå spe. Men jag kan garantera att vi inom något år kommer ha Tesla på den listan om inte alla hjälps åt att visa att elbilsförare är mer omtänksamma än andra.

Dock tror jag det redan är för sent...

(Själv kör jag min Audi med en bränsleförbrukning i paritet med NEDC, det vill säga så ekonomiskt som möjligt. Jag är säker att nån svurit åt mig i alla fall på grund av märket, inte på grund av min körning)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av LarsL »

Det redovisades en undersökning här på forumet som visade att folk som har betalat mer beter sig mer illa än de som betalat mindre. Test gjordes mellan en grupp som betalade extra (välgörenhet) för hamburgaren och en grupp som inte gjorde det. De som betalat extra var mindre benägna att plocka bort skräpet efter sig när de ätit klart än kontrollgruppen.

Studien konstaterade att detta beteende också återspeglades i trafiken där folk i dyrare och högre beskattade bilar tycker att de har större rätt till vägen. Det är alltså ingen slump att Audi, BMW och andra dyrare bilar är fulla med skitstövlar. Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
Porsche kan man tycka är konstigt att man inte hör nåt RR finns det inte många av kanske därför.....
Min upplevelse är att vissa bilar inbjuder till högre fart då de är tysta stabila osv
Det kan inte riktigt sägas om tesla
Sen är det att förenkla genom att säga att de med mer pengar ställer till....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Simon »

themax skrev:
Ja, det märker vi ju här på forumet. Idag är det BMW, Porsche och Audi som får utstå spe. Men jag kan garantera att vi inom något år kommer ha Tesla på den listan om inte alla hjälps åt att visa att elbilsförare är mer omtänksamma än andra.

Dock tror jag det redan är för sent...
Försent eller inte är svårt att säga, men varje gång en förare av Tesla eller annan elbil visar sig vara en artig, ansvarstagande och medmänsklig trafikant så är det ett steg åt andra hållet.
Sen vet jag inte hur vi förmedlar detta till de 75% teslaförare som inte hänger på det här forumet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
Nej, det kan vara riktigt.
Dels kan det så klart vara så att det finns så få Porsche och Rolls-Royces, framför allt, att vi inte hinner få en chans att träffa skitstövlarna. Om man ska fortsätta tro på undersökningen.

Sen kan man också tro på den alternativa förklaringen som Jeremy Clarkson hade på Top Gear. Det går ut på att det finns något som de kallar "Cocks", sprättar eller skitstövlar helt enkelt. Dessa skitstövlar väljer ofta bilar en viss typ av bilar, för några årsedan var det BMW som var deras favoritmärke sedan gick de över till Audi av någon anledning.
Skitstövlarna tror att de är lite mer värda än alla andra. Just deras morgonmöte är mycket viktigare än alla andras, för de tjänar ju faktiskt lite mer än andra. Därför anser skitstöveln att det är okej att köra långt över hastighetsgränsen, göra omkörningar vid möte, sick-sacka mellan filerna, köra om i +110 på motorvägens vägrenen. Kort sagt bete sig som skitstövlar.
Det som hindrar skitstöveln från att välja Tesla är väl laddningen. Naturligtvis är skitstöveln alldeles för viktig för att vänta i 20-30 minuter på att bilen ska ladda. Så Tesla kanske kommer klara sig?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
Nej, det kan vara riktigt.
Dels kan det så klart vara så att det finns så få Porsche och Rolls-Royces, framför allt, att vi inte hinner få en chans att träffa skitstövlarna. Om man ska fortsätta tro på undersökningen.
Det finns ju väldigt många fler Porschebilar ute i trafiken än Tesla och det är inte särskilt få som äter ute på finare restaurang än McDonalds...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

LarsL, jag tror du har definierat skitstöveln rätt så bra. Det sista du skriver är nog det som räddar oss sektmedlemmar (kanske att taxi-Tesla pajar intrycken något, dock?).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Toja »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
Nej, det kan vara riktigt.
Dels kan det så klart vara så att det finns så få Porsche och Rolls-Royces, framför allt, att vi inte hinner få en chans att träffa skitstövlarna. Om man ska fortsätta tro på undersökningen.

Sen kan man också tro på den alternativa förklaringen som Jeremy Clarkson hade på Top Gear. Det går ut på att det finns något som de kallar "Cocks", sprättar eller skitstövlar helt enkelt. Dessa skitstövlar väljer ofta bilar en viss typ av bilar, för några årsedan var det BMW som var deras favoritmärke sedan gick de över till Audi av någon anledning.
Skitstövlarna tror att de är lite mer värda än alla andra. Just deras morgonmöte är mycket viktigare än alla andras, för de tjänar ju faktiskt lite mer än andra. Därför anser skitstöveln att det är okej att köra långt över hastighetsgränsen, göra omkörningar vid möte, sick-sacka mellan filerna, köra om i +110 på motorvägens vägrenen. Kort sagt bete sig som skitstövlar.
Det som hindrar skitstöveln från att välja Tesla är väl laddningen. Naturligtvis är skitstöveln alldeles för viktig för att vänta i 20-30 minuter på att bilen ska ladda. Så Tesla kanske kommer klara sig?

Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche

Det är väl det dom det handlar om.
Oftast unga killar med dåligt självförtroende som måste hävda sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tars »

Toja skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Tyvärr kommer detta självklart också drabba Tesla.
Varför hör man då inte samma sak och än mer om Porscheförare eller Rolls-Royceförare? Varför beter sig inte gästerna på finkrogar riktigt illa jämfört med de som köper billigaste burgaren?

Tror inte alls att det är självklart att det kommer drabba Tesla.
Nej, det kan vara riktigt.
Dels kan det så klart vara så att det finns så få Porsche och Rolls-Royces, framför allt, att vi inte hinner få en chans att träffa skitstövlarna. Om man ska fortsätta tro på undersökningen.

Sen kan man också tro på den alternativa förklaringen som Jeremy Clarkson hade på Top Gear. Det går ut på att det finns något som de kallar "Cocks", sprättar eller skitstövlar helt enkelt. Dessa skitstövlar väljer ofta bilar en viss typ av bilar, för några årsedan var det BMW som var deras favoritmärke sedan gick de över till Audi av någon anledning.
Skitstövlarna tror att de är lite mer värda än alla andra. Just deras morgonmöte är mycket viktigare än alla andras, för de tjänar ju faktiskt lite mer än andra. Därför anser skitstöveln att det är okej att köra långt över hastighetsgränsen, göra omkörningar vid möte, sick-sacka mellan filerna, köra om i +110 på motorvägens vägrenen. Kort sagt bete sig som skitstövlar.
Det som hindrar skitstöveln från att välja Tesla är väl laddningen. Naturligtvis är skitstöveln alldeles för viktig för att vänta i 20-30 minuter på att bilen ska ladda. Så Tesla kanske kommer klara sig?

Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche

Det är väl det dom det handlar om.
Oftast unga killar med dåligt självförtroende som måste hävda sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av mati »

Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

För nån månad sen hade jag vad jag trodde en klassisk BMW-förare bakom mig.. Kom ikapp mig rätt snabbt, och la sig allt för nära. Jag närmade mig en korsning och såg lite till min förvånig att BMW-föraren använde blinkers och började blinka i god tid.
Ändrade lite uppfattning, till att vi passerade korsningen och BMW-föraren körde rakt fram.

Han måste ha kommit åt den där konstiga spaken han aldrig tidigare rört... besökte nog verkstan senare på dagen p.g.a ett evigt tickande.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
Så kan det vara! Man har ingen respekt för dem, BMW-förare alltså!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av mans71 »

Shit vad mycket fördommar som ryms i en och samma tråd... Med samma logik utlyser jag Volvo 740 förare som värstingarna.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Simon »

mans71 skrev:
Med samma logik utlyser jag Volvo 740 förare som värstingarna.
Ehm :shock:
Fast jag resonerade likadant som i trådstarten när jag körde 740 – någon måste föregå med ett gott exempel för att visa att inte alla är sådana. Utöver att man har goda skäl att köra försiktigt när man har en törstig bensindriven bil.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

Oavsett vilket märke "motståndarna" kör så lider många av dem av prestigeångest och bara måste hävda sig när de ser oss glida tyst och spänstigt fram i våra framtidsfordon.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
För nån månad sen hade jag vad jag trodde en klassisk BMW-förare bakom mig.. Kom ikapp mig rätt snabbt, och la sig allt för nära. Jag närmade mig en korsning och såg lite till min förvånig att BMW-föraren använde blinkers och började blinka i god tid.
Ändrade lite uppfattning, till att vi passerade korsningen och BMW-föraren körde rakt fram.

Han måste ha kommit åt den där konstiga spaken han aldrig tidigare rört... besökte nog verkstan senare på dagen p.g.a ett evigt tickande.
Höhö... Trötta fördomar. Som om Volvoförare eller Teslaförare är bättre. Blev prejad vid rondellen uppe vid Gränby centrum av en P85 för några veckor sen t ex.
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
Så kan det vara! Man har ingen respekt för dem, BMW-förare alltså!
Jag har noll respekt för fördomsfulla människor som dig isf.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av e5m1r »

Vissa bilar är helt enkelt roligare att köra än andra och kanske uppmanar till lite mer aktiv körning
Jag har tex aldrig mött en BMW som agerat bromsklots i vänsterfilen
Stolt fd BMW ägare med inget att bevisa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Foluke »

Tråden handlar om att ta ansvar i trafiken. Det är väl ovedersägligt! Oavsett vad man kör!
Den snarstuckenhet som visas i denna tråd antyder att det finns goda skäl för även Teslaförare att ta åt sig denna uppmaning.
Model S P85D,
Skriv svar