Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.
Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
2018 Nissan LEAF Launch: First Impressions of Next-Gen Electric Car
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jo jag reagerade också på den blå färgen... Får nog säga att de är en av de fulaste färger jag sett på en bil. Tur de finns andra att välja på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Vet att många Toyota Prius plugin hade denna babyblue färg, gräslig är namnet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jag trodde att det för att räknas som sport krävdes nåt slag av aktivitet?zyax skrev:Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.
Re: Nya Nissan Leaf
Var har dom fått sina uppgifter ifrån?
"Priset kommer troligen landa på mellan 329 000 / 347 000 / 382 000 SEK före premie (som under 2018 sägs bli 60 000 kronor). Vi talar nu alltså om en ytterst funktionell bil med räckvidd på över 30 mil, med en driftkostnad på mellan 10-20 procent av en konventionell fossilbil, och till ett de facto-pris på 269 000 kronor för den enklaste modellen, upp till 322 000 kronor för ”värstingen”."
http://www.elbilsverige.se/2017/09/06/n ... likkistan/
"Priset kommer troligen landa på mellan 329 000 / 347 000 / 382 000 SEK före premie (som under 2018 sägs bli 60 000 kronor). Vi talar nu alltså om en ytterst funktionell bil med räckvidd på över 30 mil, med en driftkostnad på mellan 10-20 procent av en konventionell fossilbil, och till ett de facto-pris på 269 000 kronor för den enklaste modellen, upp till 322 000 kronor för ”värstingen”."
http://www.elbilsverige.se/2017/09/06/n ... likkistan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Verkar som om nya Leafen kan ladda 150kw peak rate. Detta enligt Huvuddesignern av bilen. Lite dålig engelska bara men det var så jag fattade det i alla fall.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
Re: Nya Nissan Leaf
Han pratar också om en High preformance version som kommer nästa år, med både starkare motor och större batteri.Vasp skrev:Verkar som om nya Leafen kan ladda 150kw peak rate. Detta enligt Huvuddesignern av bilen. Lite dålig engelska bara men det var så jag fattade det i alla fall.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Bjelke skrev:Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
6,6kw laddare blir standard i England, då borde det bli så även i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.
fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).
Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.
Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).
Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.
Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, britterna har väl mer nytta av det då hushåll där oftast bara ha enfas, men högre ampere på huvudsäkringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya Nissan Leaf
Vi hade 8A första året och har 10A i laddström. Bägge fixade lätt fullladat efter 7mils körning varje dag. Jag har inget som helst behov av 32A laddning hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
Syrran säger att det är i princip alltid då hon laddar vid en TYP2 stolpe hon saknar 6,6kw laddning, hos Skekraft, IKEA, ICA mm.Vasp skrev:Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.
fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).
Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.
Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Om jag börjar som jag har sagt i flera år att träna så skulle säkert 6.6 laddaren sitta fint. Då det finns typ2 stolpe vid ett idrottsområde här i stan. Så om 6.6 hänger med på köpet så tackar jag och tar emot men vill nog inte lägga ut extra pengar på den.
Re: Nya Nissan Leaf
Angående 6,6kW 1-fas laddare.
Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.
Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.
Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.
Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.
Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Nya Nissan Leaf
På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?
"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html
Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?
"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html
Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
I USA när EPA kollar så vet jag att de ,äter el från vägguttaget, kanske samma för NEDC?Zalman3 skrev:På Nissans tyska sida står det att nya Leaf har 378km i räckvidd, samtidigt står det att den drar 17kwh per 100km.
Om man delar 40kwh batteri med 1,7 så får jag en räckvidd på 235km, hur stämmer detta?
"Neuer NISSAN LEAF: Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 17,0; CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 0*. Werte vorbehaltlich der finalen Homologation."
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html
Det märkliga är att den gamla Leafen drar
"Stromverbrauch (kWh/100 km): kombiniert 16,5–15,0"
https://www.nissan.de/modelluebersicht/ ... bonus.html
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Leaf30 på CHAdeMO laddar fortare 45-90% än 0-45% pga spänningen är så låg att gränsen vid 120A kickar in och drar ner effekten. Hade man kunnat släppa på 70kW 0-45 sedan hålla 47kW som dagens Leaf30 så är det ju en rejäl boost upp. 150kW känns inte aktuellt på något vis eftersom inte ens Tesla med vattenkylt 100kWh batteri är där på långa vägar än. Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?Zalman3 skrev:
Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.Leo skrev:Angående 6,6kW 1-fas laddare.
Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.
Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.
Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.
Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Själv har jag aldrig någonsin kommit över 110kW. Däremot så är laddströmmen ganska stabil tills batteriet är fyllt till lite drygt 50%. Då börjar det sakta gå neråt. Tidigare bilar började minska strömmen redan runt 30% soc.Henrik Torphammar skrev:... Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.Teslaspolen skrev:
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.
Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
EDIT: dvs för Europa
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Prislistan kommer 2 oktober, då ska man tydligen också kunna beställa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension