Teslapodden: På besök i Teslafabriken
I detta avsnitt:
Anders berättar allt om hans besök på Teslafabriken! Hur mycket folk arbetar egentligen i världens mest moderna bilfabrik? Och vad ska alla som arbetar där göra när Elon har automatiserat bort dem? Kungsbacka storsatsar på elbilsladdning och vi pratar laddinfrastruktur med den Kungsbackabaserade fritidspolitikern och entreprenören Anders Eriksson. Dessutom: Fabian kör fort och blir stoppad av polisen. Innebär detta slutet för Teslakörande?
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S03E02: På besök i Teslafabriken
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
S03E02: På besök i Teslafabriken
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra
Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.
Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.
Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.
Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.
Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.
Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.
Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Svart X90D, bokat en M3.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Riktigt bra avsnitt!
Korta kommentarer:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta.
I AP2 kan man sätta offset +10km/h oavsett hastighetsbegränsning.
Korta kommentarer:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta.
I AP2 kan man sätta offset +10km/h oavsett hastighetsbegränsning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?Anders77 skrev:Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra
Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.
Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.
Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.
Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Angående kungsbacka. Jag tror stolparna måste vara förberedda för betalning för att man ska få stödet från energimyndigheten. I Söderköping är det Garostolpar med RFID läsare
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Det går utmärkt att åka liten elbil från Kungsbacka. Det finns massor med Chademo ut med de stora vägarna så inga problem längre. För 2-3 år sedan var det jobbigt men knappast nu längre.
Om man inte är van vid Tesla så klart.
Om man inte är van vid Tesla så klart.
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Vertikal integration handlar normalt om att ta kontrol över hela flödet. I fallet med aluminiumkaross så skulle man börja med att pressa själva, sedan starta ett smälteri, sedan köpa en gruva. Då kontrollerar man hela vertikalen och är inte beroende av externa leveranser.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!
Model S P85DL+
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Ni är inne på en intressant där med att kommunerna har tillgång till allmän plats på ett sätt som privata bolag inte har. Samtidigt är de inte superintresserade att själv äga laddstolparna när de väl är byggda. Frågan är om de är lönsamma att köpa och driva dem privat i dag. Vad skulle en stolpe omsätta? Säg att det laddas 12 kWh per stolpe och dygn (helt taget ur luften jag vet). Det blir runt 4000 per år. Man kan nog svårligen lägga på mer än 1 kr per kWh. Stolpens livslängd är svårbedömd och underhållskostnad. Dock lär man ha tillgång till ett nät av strategiska platser i ett senare skede när fler och fler laddar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om..bjornlilja skrev:Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Ja pengarna för detta ligger i budgeten. Fas1 upphandlingen pågår eller är redan klar. Vi har nämnd imorgon. Skall se om jag får mer info då.mans71 skrev:Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!
Svart X90D, bokat en M3.
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Är stolpar som är uppsatta redan för kommunens egna bilar, om jag minns rätt.Bjelke skrev:
Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)
Svart X90D, bokat en M3.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
Ni gör det skitbra!Herr X skrev:Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om..bjornlilja skrev:Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta.
Re: S03E02: På besök i Teslafabriken
haha jävla skön podd Fabian och Anders!! "de farliga grejjer vettu"