Uniti - en svensk elbil
Moderator: Redaktion
Re: Uniti - en svensk elbil
Ambitionerna är det inget fel på, men varför inte börja med något enklare?
Enligt http://etn.se/index.php/nyheter/63528-u ... -fran-lund så ska det vara induktion som standard, prat om batteriswap mm...
I en video visar de Nvidia Drive PX2 som bilens datorplattform. Då förstår man att bilen blir dyr... Känns som att de fått en massa utvecklingsplattformar som de labbar med och lägger upp häftiga videos, samtidigt som de elbilsdelar som skymtar förbi antingen är andras (Twizy och golfbil) eller billiga kinadelar. Bygg en bra el(micro)bil först!
Nu har de en ny crowdfundingrunda på g förresten...
Enligt http://etn.se/index.php/nyheter/63528-u ... -fran-lund så ska det vara induktion som standard, prat om batteriswap mm...
I en video visar de Nvidia Drive PX2 som bilens datorplattform. Då förstår man att bilen blir dyr... Känns som att de fått en massa utvecklingsplattformar som de labbar med och lägger upp häftiga videos, samtidigt som de elbilsdelar som skymtar förbi antingen är andras (Twizy och golfbil) eller billiga kinadelar. Bygg en bra el(micro)bil först!
Nu har de en ny crowdfundingrunda på g förresten...
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Jag har ett ännu bättre tips!
Bygg en Volvo kombi typ V70 med 60kWh batteri, CCS laddning och dragkrok.
Bygg en Volvo kombi typ V70 med 60kWh batteri, CCS laddning och dragkrok.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Uniti - en svensk elbil
Lugn och fin, vi börjar med ett 48-volts batteri det blir braLarsL skrev:Jag har ett ännu bättre tips!
Bygg en Volvo kombi typ V70 med 60kWh batteri, CCS laddning och dragkrok.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Uniti - en svensk elbil
Alla som vill ha riktig eldrift kommer ju kunna välja det i en ny Volvo från 2019.. Det där med 48v och bromsregenerering är ju det alternativ som de petrolheads som inte förstår bättre får ändå.Generalbogge skrev:Lugn och fin, vi börjar med ett 48-volts batteri det blir braLarsL skrev:Jag har ett ännu bättre tips!
Bygg en Volvo kombi typ V70 med 60kWh batteri, CCS laddning och dragkrok.
Jag hoppas innerligt på en Volvo kombi med 35-40 mils räckvidd (så att jag kan köra husvagn I 15-20 mil mellan laddning) och stöd för I allfall 100kw-laddning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Uniti - en svensk elbil
Att man siktar mot 12-14V är av samma anledning som bubblan på 60-talet gick från 6-12V. Dagens bilar förbrukar så mycket effekt/el i styrdon, elektrisk servostyrning osv. Sen kan man då få liiiite elhjälp att knuffa på med vid behov, men fossilmotorn behövs parallellt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Uniti - en svensk elbil
Vem siktar på 12-14v? Jag tror jag missat nått nu? 48v pratar dom om i mildhybridvarianten. Det var kanske det du menade skriva?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Uniti - en svensk elbil
Är det någon som investerat? Köpte en liten post idag.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Uniti - en svensk elbil
Såg senaste filmen.
En del riktigt intressant där!
Som en stadsbil känns ju det där med det portabla 3-mils batteriet supersmidigt.
En del riktigt intressant där!
Som en stadsbil känns ju det där med det portabla 3-mils batteriet supersmidigt.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Uniti - en svensk elbil
Satan så coolt! Det skulle dom ha till alla hybrider också!
Jag vill ha en sån väska eller tre som rävkviddsförlängare också!
Kan borde kunna hyra sånna.
Jag vill ha en sån väska eller tre som rävkviddsförlängare också!
Kan borde kunna hyra sånna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Uniti - en svensk elbil
Vad kan ett 3 mils batteri tänkas väga? Kapacitet 2kWh? 7,2kg bara 18650 celler + runtikring grejer 12-13kg?
Men finns helt klart en nisch med ej ägda 1-2 persons poddar som flyttar dig genom staden i 20-30 kmh typ lite rappare tuktuk
Men finns helt klart en nisch med ej ägda 1-2 persons poddar som flyttar dig genom staden i 20-30 kmh typ lite rappare tuktuk
ms 76132 "Eleamore"
Re: Uniti - en svensk elbil
Min Gobyel elmopeds batteri som består av 160st 18650 samsungbatterier väger 17kg. Det har 2,3kWh kapacitet i den större modellen (som inte jag har, tror jag har 1,7kWh).12man skrev:Vad kan ett 3 mils batteri tänkas väga? Kapacitet 2kWh? 7,2kg bara 18650 celler + runtikring grejer 12-13kg?
Men finns helt klart en nisch med ej ägda 1-2 persons poddar som flyttar dig genom staden i 20-30 kmh typ lite rappare tuktuk
Det kanske ger lite hum om vad du kommer att få ut med gårdagens teknik i en Uniti.
Romex 90 km räckvidd
Hastighet:45 km/h klass 1 - 25 km/h klass 2
Vikt:102 kg
Räckvidd:ca. 90 km
Klass:3000 watt (4,1 hk) borstlös trefas
Energiförbrukning:ca. 35 öre/milen
Bromsar:Hydraliska skivbromsar bak & fram
Hjul:12 tum
Batteri:Litiumbatteri INR 18650 29 E från Samsung 40 Ah, vikt 17 kg, 60 volt (2300 Wh). Löstagbart med enkelt handgrepp. Efter 1200 laddningar är batterikapaciteten ca 80% mot nytt. Körsträckan är då ca. 6000 mil. Laddtid ca. 3 - 4 timmar. Laddström 230 volt, vanligt vägguttag. För mer information om batteri och teknik se under "Om scootrarna".
Körkort:Eu-mopedkörkort AM eller bilkörkort B
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Uniti - en svensk elbil
Min swag (scientificwildassguess) gjordes lite i underkant, 17kg går väl men lite tungt om man samtidigt ska bära annat
ms 76132 "Eleamore"
Re: Uniti - en svensk elbil
Mitt hemma bygda batteri på 1,9 kwh väger drygt 9 kilo med kablar och bms. 5 kilo per kwh med dagens 18650 batterier är rimligt.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uniti - en svensk elbil
Köpte också en liten post nu, med betoning på liten. Deras premoney-värdering är ju hiskeligt uppblåst med tanke på att de inte lanserat produkten och har mindre än 1000 depositioner. Känns helt galet att då värdera bolaget >800Mkr.SR-71-BlackBird skrev:Är det någon som investerat? Köpte en liten post idag.
Men, inte varje dag man får investera i ett svenskt elbilsstartup. Bestämde mig för att jag skulle gräma mig om jag inte varit med ens på ett litet hörn, så köpte några aktier som inte kostade mer än att jag har råd att förlora rubbet.
Vinstchans? Något bättre än Triss.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Uniti - en svensk elbil
Köpte också in mig på ett par aktier med samma motivering som Alfred.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Uniti - en svensk elbil
Då har jag köpt in mig med några få aktier. Räknar med att det inte kommer gå vägen och att pengarna är förlorade. Men om det går vägen så är det kul att få ha varit med. man vill ju vara med och stötta svenska startups.
Är en sån liten summa jag gick in med så jag kan utan problem förlora dom.
Var lite smått sugen på att förbeställa en också. Men det gjorde jag inte.
Är en sån liten summa jag gick in med så jag kan utan problem förlora dom.
Var lite smått sugen på att förbeställa en också. Men det gjorde jag inte.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Uniti - en svensk elbil
Blev några aktier för mig också. Spännande att följa detta iaf.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Uniti - en svensk elbil
Jag kan inte se vem som ska köpa denna lilla låtsas bil, finns ju ett gäng tyska startups som ska sälja en riktig bil för samma peng. Produkten är liksom redan testad och den funkar inte här i västvärlden. Normännen var ju tappra med sin Think
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uniti - en svensk elbil
Verkar ungefär lika Smart som Think...
Bygg riktiga bilar som folk kan eftertrakta.
Bygg riktiga bilar som folk kan eftertrakta.
Re: Uniti - en svensk elbil
Ja, det är det som verkligen stör mig. De tror att det ska gå att sälja en sån bil trots att många före dem har misslyckats. Kundkretsen är alldeles för liten.
Re: Uniti - en svensk elbil
Har de alltså börjat prata om löstagbara batterier nu? Senast jag läste om Uniti var induktionsladdning tänkt som standard. Dags för dem att visa en färdig prototyp med någorlunda färdiga specifikationer, känns som att de har nya idéer och mål varje vända.
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
I videon visar de upp båda funktionerna. De säger också att de ska visa upp en prototyp före årets slut.Klintan skrev:Har de alltså börjat prata om löstagbara batterier nu? Senast jag läste om Uniti var induktionsladdning tänkt som standard. Dags för dem att visa en färdig prototyp med någorlunda färdiga specifikationer, känns som att de har nya idéer och mål varje vända.
Re: Uniti - en svensk elbil
Givet hur svårt det är att börja ett bilföretag från scratch så bli nog Uniti en högoddsare .
Vad säger de om bilen egentligen..
- stor HUD - okej
- Human-Machine Interaction - ?
- Safety - 5 star Euro Ncap, liten, lätt bil. Har det några nackdelar?
- Vehicle Autonomy - Krångligt, tekniskt och politiskt
- Impact - liten miljöpåverkan, ja det kan de nog, men är det en selling point?
- Electronic Steering - Steer by wire, okej det kan man nog få till
Sen då, vad är egentligen känt om bilen, för hur många pers? batteri laddning, kapacitet? effekt, prestanda?
Vart ska den produceras?
Pris upp till 20k EUR. Finns andra alternativ med helt ok BEV, mer beprövade.
Skulle just DU vilja ha en?
Vad säger de om bilen egentligen..
- stor HUD - okej
- Human-Machine Interaction - ?
- Safety - 5 star Euro Ncap, liten, lätt bil. Har det några nackdelar?
- Vehicle Autonomy - Krångligt, tekniskt och politiskt
- Impact - liten miljöpåverkan, ja det kan de nog, men är det en selling point?
- Electronic Steering - Steer by wire, okej det kan man nog få till
Sen då, vad är egentligen känt om bilen, för hur många pers? batteri laddning, kapacitet? effekt, prestanda?
Vart ska den produceras?
Pris upp till 20k EUR. Finns andra alternativ med helt ok BEV, mer beprövade.
Skulle just DU vilja ha en?
MYLR-24
Re: Uniti - en svensk elbil
Om jag inte minns fel skulle Siemens bygga en fabrik till dom i Landskrona. Jag undrar vad Siemens ser?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uniti - en svensk elbil
Om jag bodde i Stockholm så hade jag nog velat ha en. I min stad vet jag inte riktigt om det hade passat.