Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Det kommer dem med all säkerhet att göraheron skrev:Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 spotting
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.Nicke Nyfiken skrev:Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Vi pratar här om en motor på gissningsvis 30 kg. Om den är förskjuten någon decimeter så den sitter precis framför istället för precis bakom bakaxeln tror jag spelar mindre roll totalt sett för hur bilen uppträder vid en undanmanöver. Passagerarnas antal och placering i bilen lär påverkar mer, även om de sitter närmare tpc.jonas skrev:Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.Nicke Nyfiken skrev:Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Bod skrev:Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade.
Redan efter en handfull inlägg brukar trådarna hamna rejält OT på det här forumet.
Så vad förväntar du dig när tråden har drygt 1000 inlägg.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Säkert innan M3 börjar levereras, med dom nya cellerna och dragkrokheron skrev:Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 spotting
Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 spotting
Tyvärr borttaget...ollnybb skrev:Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 spotting
Ny uppladdning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model 3 spotting
Men det var bara 2lägen så måste va en regnsensorjoel80 skrev:Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 spotting
Kör inte alla med impregnerade rutor typ rain-x eller aquapel? Då behöver man ju nästan aldrig använda några torkare.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 spotting
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.joel80 skrev:Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Re: Model 3 spotting
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.Anderzzon skrev:Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.joel80 skrev:Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 spotting
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 spotting
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?Svenssons skrev:Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.Anderzzon skrev:Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.joel80 skrev:Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 spotting
I stand corrected! Håller visserligen fast vid att perfekt automatik är det bästa. Då kan även denna spak plockas bort.lator skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 spotting
På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...StefL skrev:Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?Svenssons skrev:Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.Anderzzon skrev:Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.joel80 skrev:Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 spotting
När jag kör i Thailand så slår jag normalt på vindrutetorkarna när jag ska blinka eftersom det är spegelvänt där, samma sak efter att man kommer hem igen. Frågan är vad som händer om det regnar när jag nu ska dit igen. Inte varit där efter att jag skaffade Teslan.Bjelke skrev:
På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Facepalm - visst ja...!Bjelke skrev:På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...StefL skrev:Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Det förutsätter ju dock att även automatiken för blinkersen funkar perfekt.Svenssons skrev:I stand corrected! Håller visserligen fast vid att perfekt automatik är det bästa. Då kan även denna spak plockas bort.lator skrev:
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Här är en liten genomgång av skärmen, tydligen ska du själv kunna välja vilken funktion som hjulen på ratten har, exakt vad du kan välja mellan går han dock inte igenom