Laddbox
Moderator: Redaktion
Laddbox
Då har man varit Tesla ägare i lite mer än 1 vecka. Jag är helnöjd och allt känns mycket bra.
Det har dock uppkommit ett kraftigt irritationsmoment: Laddning på firman!
Mitt I-lands problem som seglat upp är att jag får parkera precis intill utlastningsporten, öppna denna och koppla in UMC:n i 380 v/16 A uttaget och sen koppla in denna i bilen. Jag måste sen komma ihåg att koppla loss bilen innan kl 16:00 då lagret stänger, vira ihop UMC kabeln, bli blöt och smutsig om det regnat. Det föreligger även en skaderisk på bilen då det är ett antal lastbilar som dagligen ska backa till porten knappt en meter ifrån där jag står och laddar.
Min lösning på mitt I-landsproblem är att jag måste sätta upp en laddbox på firman, denna bör uppfylla några krav:
Denna ska sitta på en industribyggnad i ett industriområde, tyvärr så finns det en hel del bus i dessa områden på nätterna, så boxen måste vara vandaliseringssäker.
Det måste finnas någon typ av styrning för att starta laddningen, RFID, nyckel, Wi-fi etc.
Det får gärna sitta 2 uttag på boxen.
Boxen bör vara framtidssäkrad och kunna kommunicera med fler boxar, då jag är ganska säker på att det inom snar framtid kommer att finnas betydligt fler både hybrider, men även rena elbilar bland både anställda och besökare. Givetvis ska dessa erbjudas laddning.
Vi har 63A säkring.
Frågan är vilken laddbox kan expertisen rekommendera, som kan uppfylla dessa krav? Samt har ni någon indikation på vad en box som uppfyller dessa krav kostar?
Det har dock uppkommit ett kraftigt irritationsmoment: Laddning på firman!
Mitt I-lands problem som seglat upp är att jag får parkera precis intill utlastningsporten, öppna denna och koppla in UMC:n i 380 v/16 A uttaget och sen koppla in denna i bilen. Jag måste sen komma ihåg att koppla loss bilen innan kl 16:00 då lagret stänger, vira ihop UMC kabeln, bli blöt och smutsig om det regnat. Det föreligger även en skaderisk på bilen då det är ett antal lastbilar som dagligen ska backa till porten knappt en meter ifrån där jag står och laddar.
Min lösning på mitt I-landsproblem är att jag måste sätta upp en laddbox på firman, denna bör uppfylla några krav:
Denna ska sitta på en industribyggnad i ett industriområde, tyvärr så finns det en hel del bus i dessa områden på nätterna, så boxen måste vara vandaliseringssäker.
Det måste finnas någon typ av styrning för att starta laddningen, RFID, nyckel, Wi-fi etc.
Det får gärna sitta 2 uttag på boxen.
Boxen bör vara framtidssäkrad och kunna kommunicera med fler boxar, då jag är ganska säker på att det inom snar framtid kommer att finnas betydligt fler både hybrider, men även rena elbilar bland både anställda och besökare. Givetvis ska dessa erbjudas laddning.
Vi har 63A säkring.
Frågan är vilken laddbox kan expertisen rekommendera, som kan uppfylla dessa krav? Samt har ni någon indikation på vad en box som uppfyller dessa krav kostar?
Re: Laddbox
Kostar multum
Köp en tesla WC koppla denna till en timer så ingen kan tjuva laddning på natyen ( svårt att tro att någon skulle ställa sig där på natten men.....)
Installera boxen i en låsbar skåp med hål för kabel så du kan lägga in handsken för att låsa
Annars kolla på garo.se de har säkert en lösning för dig
Köp en tesla WC koppla denna till en timer så ingen kan tjuva laddning på natyen ( svårt att tro att någon skulle ställa sig där på natten men.....)
Installera boxen i en låsbar skåp med hål för kabel så du kan lägga in handsken för att låsa
Annars kolla på garo.se de har säkert en lösning för dig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddbox
Köp en Teslabox. Strömmen är billig oroa dig inte över kostnader för tjuvladdning. Det är förmodligen billigare att någon tjuvladdar, än kostnaden för vandalisering eller inköpet av timer.
Re: Laddbox
Charge Amps Halo har styrning av laddning med flera användare via kontrollpanel. Inte säkert att det löser dina behov bättre men det är ett alternativ til Tesla WC.
http://www.charge-amps.com/charge-space/
http://www.charge-amps.com/charge-space/
Re: Laddbox
Köp en Teslabox. Om du är orolig för att den kommer att bli vandaliserad, så skaffa ett låsbart skåp att montera den i, typ något som liknar en postlåda.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ute ... 079/#tab01
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ute ... 079/#tab01
Re: Laddbox
Teslaboxarna går dessutom att ställa in så att den bara kan ladda Tesla-bilar. Det borde minska risken för tjuvladdning ytterligare. (den risken är ändå försumbar skulle jag säga)
Re: Laddbox
Detta är inte helt säkert. Har läst det på så många ställen att man tror det är sant, men ingen officiell inställning för detta finns i boxen. De boxar som är spärrade till endast Tesla (Destination chargers t.ex) har ett annat produktnummer och kan ej låsas upp, den spärren ligger i firmware. Förmodligen gäller det omvända, att o-spärrade boxar kan ej spärras. Någon som testat?Verdi skrev:Teslaboxarna går dessutom att ställa in så att den bara kan ladda Tesla-bilar. Det borde minska risken för tjuvladdning ytterligare. (den risken är ändå försumbar skulle jag säga)
Re: Laddbox
Aha. Trodde det vara samma box som destination charger. Såg en i3 som laddade (eller försökte ladda) på en destination charger i Danmark.dhogborg skrev:Detta är inte helt säkert. Har läst det på så många ställen att man tror det är sant, men ingen officiell inställning för detta finns i boxen. De boxar som är spärrade till endast Tesla (Destination chargers t.ex) har ett annat produktnummer och kan ej låsas upp, den spärren ligger i firmware. Förmodligen gäller det omvända, att o-spärrade boxar kan ej spärras. Någon som testat?Verdi skrev:Teslaboxarna går dessutom att ställa in så att den bara kan ladda Tesla-bilar. Det borde minska risken för tjuvladdning ytterligare. (den risken är ändå försumbar skulle jag säga)
Läste nånstans att skylten vid destination chargern avgjorde om det var Tesla Only (röd skylt) eller om den var "öppen" (vit skylt). Men det stämmer alltså inte heller?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5314
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddbox
I Wall Connectorns installationsanvisning står det vid det ena inkopplingsalternativet:dhogborg skrev:Detta är inte helt säkert. Har läst det på så många ställen att man tror det är sant, men ingen officiell inställning för detta finns i boxen. De boxar som är spärrade till endast Tesla (Destination chargers t.ex) har ett annat produktnummer och kan ej låsas upp, den spärren ligger i firmware. Förmodligen gäller det omvända, att o-spärrade boxar kan ej spärras. Någon som testat?Verdi skrev:Teslaboxarna går dessutom att ställa in så att den bara kan ladda Tesla-bilar. Det borde minska risken för tjuvladdning ytterligare. (den risken är ändå försumbar skulle jag säga)
Notera: När laddboxen är kopplad i denna konfiguration medger den endast laddning av Tesla-fordon.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Laddbox
Ah! Hade fixerat på dip-switcharna och inställningarna att jag missat inkopplingsalternativen, den biten gjorde ju elektrikern.Nicke Nyfiken skrev:I Wall Connectorns installationsanvisning står det vid det ena inkopplingsalternativet:Notera: När laddboxen är kopplad i denna konfiguration medger den endast laddning av Tesla-fordon.
Re: Laddbox
En fråga som kanske inte hör hit men det är om Wall boxen från Tesla. Minskar Tesla boxen strömmen om övriga huset drar mycket ström?
Kollar den faserna och ev minskar om det blir för mycket över en fas?
Kollar den faserna och ev minskar om det blir för mycket över en fas?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox
Har inte sett någon sådan möjlighet på Teslas box tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox
Den liksom UMC eller om det är bilen som sköter det? minskar om volten faller men inte annars
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5314
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddbox
Ja får man ett spänningsfall så drar bilen ner på laddströmmen, och lägger in det i minnet så att man börjar ladda med den låga strömmen nästa gång man laddar på samma ställe.e5m1r skrev:Den liksom UMC eller om det är bilen som sköter det? minskar om volten faller men inte annars
Model Y P
Model S P
Model S P