Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Kul läsning som sagt var! Skulle vara intressant att se hans namne ta Toyota Mirai på samma tur... Men verkar som även Matson kanske har insett vad som gäller i framtiden. Lät på videon som Håkan Nilsson var lite ledsen på slutet av videon då han är påväg från Tyskland påväg till Sverige där han skulle vara tvungen att lämna ifrån sig bilen...bullen skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
https://www.greenmatch.se/blogg/2017/09 ... -din-elbil
Inte en artikel i media men ett blogginlägg om hur grön en elbil är egentligen, som alltid diskuteras när man möter någon som är mot elbilar.
Är allmänt kritisk mot de flesta beräkningar som publiceras, speciellt de utan källhänvisningar, de klickar jag bara bort och glömmer bort. Här finns dock källor men har bara kikat på ett par stycken ännu. Blev nyfiken på vad för något youtube klipp de kunde tänkas referera till som källa men antingen är den borttagen, jag skrivit fel eller skribenten skrivit fel för den fungerar iaf inte här.
Lite grejer jag hajade till lite på som givetvis är positivt från vår sida sett om det stämmer men gör det det och isf, enligt vilken källa (ska kika efter det nu, ville bara ha er åsikt om det hela). Där skrivs: "Men om man vill jämföra elbilar med bensin- och dieselbilar är det också värt att nämna att endast 20% av den olja som pumpas upp ur ursprungskällan når bensinstationen, resten omvandlas till koldioxidutsläpp i förädlingsprocessen."
Är det verkligen så? Jag kommer att tänka på vår älskade glödlampa med 20% som är faktiskt ljus. Är ju f.ö. lika ineffektiv process som förbränningsmotorn (i princip iaf).
Vill även kritisera skribenten som använder sig om fakta från 2005. Då skulle vi lika gärna kunna jämföra batterier från 2005 och vara körda i den diskussionen. Menar inte att det har varit samma utveckling i oljeraffinaderier men visst måste dom blivit mer effektiva också på 12 år och därmed minskat energiåtgången. Blir liksom ingen seriös artikel i mina ögon om man inte använder aktuella siffror.
Sen undrar jag även om 1 liter bensin behöver 1 kWh "smutsig el" för att produceras? För mig låter det som att redan innan bensinen når bilen så är elbilen en vinnare, eller tänker jag fel? Låter väldigt mycket tycker jag.
Vad tycker och tänker ni? Är bara allergisk mot skönmålande eller hatande artiklar om huruvida det är bra eller dåligt med elbilar. Jag vill ha en seriös lista med "pros and cons" som ingen kan säga "det där är bara hitte på siffror som miljömupparna hittat på eller oljemaffian trollat fram". Men i denna värld är väl det för mycket begärt tyvärr. Ska iaf forska vidare för att se vilka källor som det refereras till.
Inte en artikel i media men ett blogginlägg om hur grön en elbil är egentligen, som alltid diskuteras när man möter någon som är mot elbilar.
Är allmänt kritisk mot de flesta beräkningar som publiceras, speciellt de utan källhänvisningar, de klickar jag bara bort och glömmer bort. Här finns dock källor men har bara kikat på ett par stycken ännu. Blev nyfiken på vad för något youtube klipp de kunde tänkas referera till som källa men antingen är den borttagen, jag skrivit fel eller skribenten skrivit fel för den fungerar iaf inte här.
Lite grejer jag hajade till lite på som givetvis är positivt från vår sida sett om det stämmer men gör det det och isf, enligt vilken källa (ska kika efter det nu, ville bara ha er åsikt om det hela). Där skrivs: "Men om man vill jämföra elbilar med bensin- och dieselbilar är det också värt att nämna att endast 20% av den olja som pumpas upp ur ursprungskällan når bensinstationen, resten omvandlas till koldioxidutsläpp i förädlingsprocessen."
Är det verkligen så? Jag kommer att tänka på vår älskade glödlampa med 20% som är faktiskt ljus. Är ju f.ö. lika ineffektiv process som förbränningsmotorn (i princip iaf).
Vill även kritisera skribenten som använder sig om fakta från 2005. Då skulle vi lika gärna kunna jämföra batterier från 2005 och vara körda i den diskussionen. Menar inte att det har varit samma utveckling i oljeraffinaderier men visst måste dom blivit mer effektiva också på 12 år och därmed minskat energiåtgången. Blir liksom ingen seriös artikel i mina ögon om man inte använder aktuella siffror.
Sen undrar jag även om 1 liter bensin behöver 1 kWh "smutsig el" för att produceras? För mig låter det som att redan innan bensinen når bilen så är elbilen en vinnare, eller tänker jag fel? Låter väldigt mycket tycker jag.
Vad tycker och tänker ni? Är bara allergisk mot skönmålande eller hatande artiklar om huruvida det är bra eller dåligt med elbilar. Jag vill ha en seriös lista med "pros and cons" som ingen kan säga "det där är bara hitte på siffror som miljömupparna hittat på eller oljemaffian trollat fram". Men i denna värld är väl det för mycket begärt tyvärr. Ska iaf forska vidare för att se vilka källor som det refereras till.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja jäklar det var trevlig läsningbullen skrev:
Jag brukar slänga deras mail direkt för det har inte varit mycket till övers för en elbilsförare hittills tycker jag, men får väl titta noggrannare framöver
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/
Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Från labbmiljö till kommersiell produkt är det en liten bit lixom, men bra om dom lyckas såklart (precis som med alla sjuttioelva liknande exempel)...
Att dom tagit fram en egen prototyp-bil var lite intressant iaf, antigen tror dom stenhårt på sin batteriteknik eller så vill dom hajpa upp sin batteriteknik
inför lansering helt enkelt...
Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Från labbmiljö till kommersiell produkt är det en liten bit lixom, men bra om dom lyckas såklart (precis som med alla sjuttioelva liknande exempel)...
Att dom tagit fram en egen prototyp-bil var lite intressant iaf, antigen tror dom stenhårt på sin batteriteknik eller så vill dom hajpa upp sin batteriteknik
inför lansering helt enkelt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/
Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Vilka jäkla sopor det jobbar på Veckans Affärer. Rubriksättning är enbart clickbait. Artikeln har ingenting med Tesla att göra.Teslas värsta mardröm
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Dom ser problem när andelen bensinbilar ökar...
Japp, men mer rätt att säga att andelen utsläppsfria inte ökar tillräckligt snabbt vore en bättre formulering...
Japp, men mer rätt att säga att andelen utsläppsfria inte ökar tillräckligt snabbt vore en bättre formulering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Någon som har läst Ny Teknik
http://bit.ly/ViBilägare_13_2017
Någon som har läst Ny Teknik
http://bit.ly/ViBilägare_13_2017
Re: Artikel i media
Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggasKulingen skrev:- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Re: Artikel i media
TeslaBjørn körde ju dit i början av 2014, då fanns endast 6 SuperChargers i Norge och inte särskilt många laddstolpar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Med det sagt, kan det vara värt att påpeka hur himla fort utvecklingen verkligen går. Det märks tydligt när man ser Björns reseskildring. Hans resa var en stor inspiration inför min egen tripp. Jag tror inte ens vi ”upplysta” elbilister alltid tänker på hur mycket som har hänt de senaste åren. Björns resa var inte helt enkel med en P85. Nu i somras, 3år senare, kunde jag surfa på snabbladdare nästan hela vägen till världens ände, Nordkap, med en sketen i3a. 480 mil på en vecka. Och nej, inget fusk med Rex.Wilson skrev:Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggasKulingen skrev:- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."
Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... )
Dom skriver bl.a.
Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... )
Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
HerrNilsson skrev:I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."
Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... )
Dom skriver bl.a.Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?
Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.
Re: Artikel i media
Räcker nog med 2-3 passat gte för samma elmil som en tesla om så mycket som 75% av milen körs på el. Dessutom åker laddhybriderna normalt på el i städerna, så miljö nyttan är nära rena elbilar där.
Re: Artikel i media
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Ehm..var nånstans läste du att jag hånade VW?? Jag tycker det är kanon att dom både har befintliga modeller och kommer med fler. Blev glad över att se att dom verkligen satsar på detta och annonserar stort i en av steriges största tidningar. Vi har ju t.o.m. själva en e-Golf i familjen som andrabil och jag har ett gäng kollegor som skaffat Passat-hybriden och jag tycker den är kanon. Så mer VW-vänlig Tesla-ägare får du nog leta efter.Verdi skrev:HerrNilsson skrev:I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."
Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... )
Dom skriver bl.a.Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.
Rolling eyes var för att man har läst sig less på alla kommande elbilar som är här inom 2-3 år men som aldrig verkar komma.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)Kulingen skrev:Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.
Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...
Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.
Re: Artikel i media
Har själv dubbelmoral eftersom jag väljer själv vad jag tycker är bra eller ej. Typ jag är dålig på återvinning men tar ofta trappor istället för hiss. Tar kyckling istället för nöt. Men jag är för bekväm av mig att vara 100% miljövän men tillverkar ju en massa Twh CO2 fri el på jobbet varje år.Verdi skrev:Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)Kulingen skrev:Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.
Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...
Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.
Re: Artikel i media
Tycker det börjar svänga mer och mer i tongångarna nu:
https://weekend.di.se/bil/ratt-bil-i-fel-tid
https://weekend.di.se/bil/ratt-bil-i-fel-tid
Men om du är ny i matchen – och matchen dessutom spelas nådens år 2017?
Hur byggs ett varumärke då?
Med traditionella hästkrafter, lockade ur en konventionell förbränningsmotor?
Själv skulle jag satsa på ett mycket modernare koncept, kort sagt en elbil eller åtminstone en bil med ett betydande mått av elektrifiering
Men vid resans slut är detta ändå en bil som blickar bakåt – snarare än pekar framåt.
Re: Artikel i media
Sannerligen, Håkan Matsson prisar Volvos framtida elektrifiering. Ja nu passar det med el när alla tillverkare/sponsorer snart kommer med elbilar.
Re: Artikel i media
Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.danni skrev:Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.Bjelke skrev:Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/
Re: Artikel i media
Fast de verkar ju också överge att sälja bilar över huvudtaget...vigge50 skrev:Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.
http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Transformers!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Artikel i media
Fy f-n.... Kunde du inte varnat innan...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.