Tankar och funderingar inför köp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av ollnybb »

Har länge varit sugen på en tesla, men har aldrig känt att det varit ekonomiskt försvarbart att lägga så mycket pengar på en bil. När model 3 lanserades bokade jag upp en, men nu i väntans tider så börjar jag mer och mer ändå tänka att en model S är det jag vill ha.

Har några frågor innan jag bestämmer mig, som jag hoppas ni kan hjälpa till med.

Har tänkt att köpa en begagnad model s med relativt lågt miltal hos tesla. Tänker att jag lägger 400k kontant samt att jag säljer min nuvarande (byter in) mini cooper clubman 2016 års model. Den har bara gått 1000 mil, borde få minst 150k för den. Resten finansierar jag via tesla.

Mina frågor är:

• Får jag fortfarande tillgång till supermiljöbilspremien även fast bilen är begagnad?

• Har ingen möjlighet till hemma/jobb-laddning så att ladda via superchargers/publika laddare kommer bli min primära laddning. Är det på något sätt dåligt för batteriet? Så vidare jag inte laddar över 90% varje gång? Kanske går ett par dagar mellan laddningarna.

• Hur ser finansieringen ut för resterande del? Ränta, amortering etc.. tänker max 800k i budget
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av Remuz »

Ingen miljöpremie på beggade

Det kommer inte skada batteriet att inte kunna ladda hemma eller på jobb, men det är lite mer utmaning. Jag har inte heller laddning hemma, men ofta har jag enfas på jobbet... det är långt ifrån samma smidighet som hemmaladdning.

Du bör få dnb 2.75% på resterande belopp av tesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av ollnybb »

Remuz skrev:
Ingen miljöpremie på beggade

Det kommer inte skada batteriet att inte kunna ladda hemma eller på jobb, men det är lite mer utmaning. Jag har inte heller laddning hemma, men ofta har jag enfas på jobbet... det är långt ifrån samma smidighet som hemmaladdning.

Du bör få dnb 2.75% på resterande belopp av tesla.

Tack! tänker mest på om det slits mer på batteriet att snabbladda vs långsamladdning.

Har varit sugen på 4WD, mest pga att det snöar i Stockholm då å då samt en resa till fjällen per år kanske underlättar körandes. Men är det nödvändigt?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av Remuz »

RWD på teslan är grym. Jag tror inte du skulle Sakna awd alls. Som jag skrivit i en annan tråd, skulle ta premiumpaket idag före awd på en ny bil (dock är det inget val längre)

Slitage vid snabbladdning är svårt att veta då få bilar är över 4år ännu, men taxi snabbladdar mycket utan några stora förluster mig veterligen
P85D svart/svart med gratis SuC
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av ollnybb »

Fast premiumpaketet i Teslan är ju löjligt. 55 papp för lite värme i stjärten, fetare subwoofer å nån biodefenceweapon-mode. Vad fan ska jag med det till? :shock: :D Då väljer jag hellre att inte fastna i en backe med is å snö
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av e5m1r »

Det sliter mer på batteriet att superladda
Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt
Mljöbilspremie är utbetald redan på alla bilar som varit registrerade alltså beg hos tesla och inte demo
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Det sliter mer på batteriet att superladda
Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt
Mljöbilspremie är utbetald redan på alla bilar som varit registrerade alltså beg hos tesla och inte demo
Hej fattade inte helt vad du menade med denna mening ”Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt” är nog trög hihi
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av bylund »

Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av ollnybb »

bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av Smutt »

Ladda inte bara SUC så funkar det perfekt grabben kör S75D utan laddning hemma eller job funkar bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av bylund »

ollnybb skrev:
bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?
Det rör sig om uppemot fem minuters längre laddning enligt Tesla.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av ollnybb »

bylund skrev:
ollnybb skrev:
bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?
Det rör sig om uppemot fem minuters längre laddning enligt Tesla.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
5 minter kan jag leva med så länge batterierna inte tar skada
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tankar och funderingar inför köp

Inlägg av mati »

ollnybb skrev:
Fast premiumpaketet i Teslan är ju löjligt. 55 papp för lite värme i stjärten, fetare subwoofer å nån biodefenceweapon-mode. Vad fan ska jag med det till? :shock: :D Då väljer jag hellre att inte fastna i en backe med is å snö
Observera att detta är det nya premiumpaketet. Om du satsar på en begagnad Model S är det inte samma premiumpaket. Förut fanns premium- och vinterpaket. Det senare inkluderande rumpvärme bak, uppvärmd ratt och uppvärmda spolarmunstycken.
Det gamla premiumpaketet har varierat, men det ingick bla elektrisk baklucka som är standard numera. Den bättre musikanläggningen ingick inte heller i premiumpaketet, den köptes separat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar