Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Även nya Nissan Leaf kanske får kula.

"Bu tok, på vegne av norske elbilister og kommende kjøpere, også opp det viktige tilhengerfestet. Hvorvidt dette blir tilgjengelig er uklart, men et slikt utstyrsalternativ vil utvilsomt øke markedspotensialet.
– Jeg fikk til svar at det «avhenger av marked», og at de ikke kunne si noe mer om det nå. Og det er ikke bare nordmenn som er opptatt av tilhengerfeste; jeg har snakket med flere nederlandske journalister her som også var veldig opptatt av det, sier Bu."

https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslanser ... ssan-leaf/

EDIT:
Specifikationer för Norge versionen.
http://www.cdn.tv2.no/images?imageId=93 ... ression=75
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Leo »

EPA har högre genomsnittshastighet. Tror också att den körs vid "kallare" temperatur.

Därav skiljer det mellan olika bilar beroende på olika luftmotstånd, och ev olika effektiv uppvärmning.

Effektelektronikens förmåga/verkningsgrad vid olika effektuttag påverkar sannolikt också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Monark1954 »

Apkungens redovisning av NEDC/EPA räckvidd.

Om nya Leaf i praktiken når ca 200 km på landsväg enligt Apkunens prognos. Då kanske kampen med E-Golf 2017 blir mer jämn i Norge.
Har jag omvandlat rätt så har E-golf 200 km EPA vilket enligt mati och tester i tidningar verkar möjligt att nå.

Sen spelar Leaf och Golf i olika divisioner vad gäller säkerhetssystem, app som inte bara fungerar ibland etc. Detta slår förvisso igenom på priset.

Jag tror inte nya Leaf vinner i Norge 2018, tror på E-Golf om de har kapacitet att leverera.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av mati »

Enligt mina tester är 20 mil med e-Golfen snarare en underskattning av räckvidden vid blandad körning. 20 mil i motorvägshastighet känns realistiskt. Vi hamnade runt 25 mil vid blandad körning i regn. Och då använde vi inte ens eko-läget. (Glömde testa, det kändes överflödigt)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Monark1954 skrev:
Apkungens redovisning av NEDC/EPA räckvidd.

Om nya Leaf i praktiken når ca 200 km på landsväg enligt Apkunens prognos. Då kanske kampen med E-Golf 2017 blir mer jämn i Norge.
Har jag omvandlat rätt så har E-golf 200 km EPA vilket enligt mati och tester i tidningar verkar möjligt att nå.

Sen spelar Leaf och Golf i olika divisioner vad gäller säkerhetssystem, app som inte bara fungerar ibland etc. Detta slår förvisso igenom på priset.

Jag tror inte nya Leaf vinner i Norge 2018, tror på E-Golf om de har kapacitet att leverera.

Har kört både Leaf och e-Golf, ser faktiskt inga fördelar alls för Golfen.
e-Golf
Pris 399.900kr
425cm lång
bagage 341L
134hk
0-100 på 9,6s
räckvidd 300km
vid -10 i stan har den 137km räckvidd enligt VW
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
batteri 35,8kwh
laddhastighet 40kw

Nya Nissan Leaf
Pris under e-Golf, Tyskland e-Golf 35.900€, Nya Nissan Leaf 31.950€
449cm lång
bagage 435L
150hk
0-100 på 8,5s
räckvidd 378km
batteri 40kwh
laddhastighet 50(150kw)
kula?

Tycker e-Golf har konstig körställning och är fulare än nya Leafen, dock personlig åsikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Monark1954 »

En jämförelse med EPA räckvidd kommer närmare en Svensk långkörning på landsväg. 200/240 km Golf/Leaf.
Vid kyla har alla elbilar kortare räckvidd, även vår Leaf.

Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.

Nya Leafen kommer med många nya säkerhetsfunktioner som hjälp med styrning, autobroms och mer möjligheter att bromsa och återvinna el. Står man inför ett bilval i närtid har nya Golfen en fördel att dess funktioner är testade. Leafens funktioner finns än så länge bara beskrivna i Nissans pressmaterial.

För Svenska hushåll är nya Golfens två-fas laddning en fördel, speciellt om det finns mer än en elbil att ladda.

Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Monark1954 skrev:
En jämförelse med EPA räckvidd kommer närmare en Svensk långkörning på landsväg. 200/240 km Golf/Leaf.
Vid kyla har alla elbilar kortare räckvidd, även vår Leaf.

Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.

Nya Leafen kommer med många nya säkerhetsfunktioner som hjälp med styrning, autobroms och mer möjligheter att bromsa och återvinna el. Står man inför ett bilval i närtid har nya Golfen en fördel att dess funktioner är testade. Leafens funktioner finns än så länge bara beskrivna i Nissans pressmaterial.

För Svenska hushåll är nya Golfens två-fas laddning en fördel, speciellt om det finns mer än en elbil att ladda.

Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Både Tesla Björn och transportevolved har sagt att nya Nissan Leaf har en annan kemi i batteriet, som skulle ha mindre resistans,
vilket innebär mindre uppvärmning vid laddning och snabbare laddning. Dock återstår att se hur bra det är i praktiken.

Angående Leaf sålda i augusti så fanns det väl knappt nån till salu, och det tar dom igen med råge nu när de sålt 1000st på 5 dagar i september.
Intressant blir att se Leafs försäljning i september i Norge.

Leaf med 60kwh får ett helt nytt batteri med NCM.

"Elbiler vil snart få en ny type batteri som er mye, mye bedre - og billigere
Halverer bruken av svindyrt metall - og øker effektiviteten. "
Blant kjennere kalles det NCM-811.

De kuleste sneakersene som du trenger nå
NCM står for Nikkel-Cobalt-Manganese, og beskriver blandingsforholdet av metaller i katoden.
Mye billigere
Dagens batterier har beskrivelsen 622, noe som betyr at det er 60 prosent nikkel, 20 prosent kobolt og 20 prosent mangan.
Med 811 halverer man bruken av kobolt, noe som er ekstremt viktig. Det er forholdsvis lite av grunnstoffet på kloden, og utvinnes i stor grad i Kongo - hvor det er dokumentert en god del barnearbeid og lite heldige arbeidsforhold."
http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-s ... 71688.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Angående Leaf sålda i augusti så fanns det väl knappt nån till salu, och det tar dom igen med råge nu när de sålt 1000st på 5 dagar i september.
Intressant blir att se Leafs försäljning i september i Norge.
De är nog reservationer, tror inte de har börjat leverera nya Nissan Leaf än.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Gamla Leaf faller rejält i pris nu.

Nissan Leaf Acenta 30kwh 6.6kwh Laddare -17, 300 mil
Nypris 377.490kr, nu 259.000kr.

https://www.blocket.se/jamtland/Nissan_ ... m?ca=2&w=3
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Laban »

Monark1954 skrev:
Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Fast i Norge kostar e-golf ungefär samma som fossilgolf, startpriset är 310k för el, 311k för fossil. Så man får ta det för vad det är. I Sverige skiljer det 200k, något som jag tycker är lite ovärdigt VW med tanke på att de trots allt använder en befintlig plattform och trots allt ännu inte direkt är någon långfärdsbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.
Vet man om e-Golf överhettar eller inte? Finns det en batteritemperaturmätare i bilen? VW verkar ju ha valt att ladda långsamt hela tiden så svårt att upptäcka om det går långsammare efter två snabbladdningar. På Leaf är det tredje laddningen som brukar bli lite seg, typ 40min istället för 30min.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av apkungen »

Henrik Torphammar skrev:
ochso skrev:
Vill man veta räckvidden för en bil i högre hastighet tittar man endast på epa helt enkelt!
Nja, det är inte riktigt sant heller. Kör man hyfsat lugnt så når man EPA. Kör man som man gör i vilken annan bil som helst så når man inte EPA. Är det vinter så kan man glömma att nå EPA om du inte är en snigel.
Håller inte helt med. Epa med en tesla är vad min kollega ligger på so snitt och det är då inklusive alla korta resor som kräver uppvärming eller kyla. På långresor brukar snittet gå ned ytterligare om man inte ligger i 140 på motorvägen.

Men att nå epa med en leaf tex är kämpigare, speciellt på långresa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av LarsL »

I snitt ligger vi på EPA med Leafen nu. Utan speciell eftertanke eller ansträngning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av apkungen »

LarsL skrev:
I snitt ligger vi på EPA med Leafen nu. Utan speciell eftertanke eller ansträngning.
Ok, fast brukar ni uppnå epa på långresor? Jag brukar få en räckvidd på runt 14 mil när det är bra väder med 30kwh Leaf
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Henrik Torphammar »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
I snitt ligger vi på EPA med Leafen nu. Utan speciell eftertanke eller ansträngning.
Ok, fast brukar ni uppnå epa på långresor? Jag brukar få en räckvidd på runt 14 mil när det är bra väder med 30kwh Leaf
Det är ju så oerhört avgörande hur fort man kör. Vissa anser det normalt att ligga efter lastbilar i 80kph på E4 medan andra anser det normalt att ligga strax över skyltat.

Jag testade en e-up för många år sedan, det var -7grader och jag drog på som med min V70. Absolut inte rally med 107km/h på GPS. Jag kom 4.6mil, då laddade jag ändå medan jag käkade hamburgare. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Cargo »

Jag testade leaf några dagar när jag ändå testade Ioniq.
Det var vinter och strax under nollan.
Körde från mig i nacka till snabbladdaren i Sillekrog.

Nästan bara motorväg och jag höll hastigheten med AC på. Den drog då 1.8 vilket skulle ge oss ca 15 mil i det förhållandet.
Att man kan köra leaf nära eller på pricken EPA utan större avkall tvivlar jag inte på.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Nya Nissan Leaf är för dyr.
375.500kr vill man ha.
Då köper jag hellre en Tesla 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Nya Nissan Leaf är för dyr.
375.500kr vill man ha.
Då köper jag hellre en Tesla 3.
Jag hoppas att det blivit något fel på Nissans hemsida, om du tycker på stjärnan över priser så står det att de är exkl. moms, alltså börjar nya Nissan Leaf på 469 375 kr :shock: , kan väll omöjligt stämma ifall priset skulle sänkas i USA och andra länder.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Bjelke »

Skulle inte priset släppas i morgon?
Isf kan vi ju hoppas att det är en glitch bara :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
I snitt ligger vi på EPA med Leafen nu. Utan speciell eftertanke eller ansträngning.
Ok, fast brukar ni uppnå epa på långresor? Jag brukar få en räckvidd på runt 14 mil när det är bra väder med 30kwh Leaf
Nej, är efter normal jobbpendling alltså lite motorväg, lite 70-väg och lite kökörning. EPA anger alltså 170km vilket man skulle klarat om vi fortsatt på samma sätt. Om vi istället skulle kört motorväg upp till Stockholm så kommer vi inte mer än 10-12 mil på en laddning.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Cargo »

Vart hittar ni priset?
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Cargo »

vigge50 skrev:

Toppen, tack.
Nu vill man se lite priser på leasing.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Vasp »

Priset är för lanseringsmoddelen. Som säljs i begränsad upplaga. En exklusiv version som det står på sidan. En Nissan leaf med extra helt enkelt.

Vad de vanliga versionerna ska kosta står det inget om.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen så kommer det en speciell version som heter Nissan Leaf 2.Zero edition.
På vissa marknader ingår en 22kw laddbox och fri el!

"Den Nissan Leaf 2 ( den första enheten rapporten kan läsas här ) är nu tillgänglig för beställning i Tyskland. "Den begränsade upplagan 2.Zero Edition kan beställas nu på en månadskostnad på 295 euro. Det ingår en 22-kW AC vägglåda (3-fas) för hushålls omlastning. Köpeskillingen Edition är 34,950 euro," aktier tillverkaren.
Dessutom systemet "PilotPro" för delvis automatiserad körning, infotainmentsystem med 7-tumsskärm, en 360 graders vy systemet och är standardutrustning på Stromer Apple carplay och Android bil. De första bilarna kommer att levereras i början av 2018. En mer fördelaktig inmatningsversion kommer att följa senare.
I vissa länder är även elen fri
I vissa EU-länder, inklusive Danmark, vill Nissan även leverera el till bilarna kostnadsfritt. I Tyskland kunde en talskvinna från Nissan inte säga något om planer på begäran av FOCUS Online. Men som med nuvarande Leaf kommer det att vara möjligt att ladda sina bilar hos alla Nissan-återförsäljare gratis."
http://www.focus.de/auto/elektroauto/mi ... 67234.html


Motsvarande Tekna modellen kommer först, sedan billigare modeller.

"Nissan Leaf 2e är tillgänglig för beställning i Frankrike nu med en särskild lanseringsserie kallad "2.zéro" fakturerad 36 990 €, med en utrustningsnivå nära Tekna-versionen och vars leveranser börjar från januari 2018. Därefter kommer priserna att ligga mycket nära de första bladens, med ett startpris under 32 000 €."
http://www.caradisiac.com/presentation- ... 163146.htm


2018 Nissan Leaf Unveiling At Nissan Futures 3.0



60kwh versionen har 160kw(218hk) motor.

"Kraftvänner kan se fram emot E-Plus-versionen av det nya Nissan Leaf. Detta kombinerar det större batteriet med en 160 kW elektrisk motor, men är också ca 90 kilo tyngre än grundmodellen."
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 93232.html


Confirms infrastructure commitment: Nissan expands Europe’s largest fast charger infrastructure network by 20%, announcing 1,000 additional quick charger installations – from 4,600 today to 5,600 – over next 18 months.
Unveils new expanded range of home and office chargers: Announces commercial launch of new 7 kW double-speed charger for the home, new 22kW charger for business, and 100% renewable energy storage & charging unit
Reveals revolutionary “Free Power for EVs” breakthrough: Ground-breaking commercial approach to give customers free power for their EV using unique Nissan bi-directional charging technology
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... -in-europe

En sportigare Nissan Leaf Nismo är också på gång.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... on-version



Gratis el till Nissan Leaf ägare.
"Electric car owners 'can drive for free by letting energy firms use battery'"
"Savings from a new scheme will cover the £350-£400 annual cost of charging a Nissan Leaf, says electricity supplier Ovo"
Electric car owners will be paid for letting an energy company use their vehicle’s battery in a pioneering scheme to increase take-up of the cleaner vehicles and help power grids manage the growth in green energy."
https://www.theguardian.com/business/20 ... n-leaf-ovo
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar