Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Moderator: Redaktion
Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Utreder kilometerskatt på bilar i framtiden (10-15 år framåt)
http://www.aftonbladet.se/bil/a/1mlGM/k ... lar-utreds
http://www.aftonbladet.se/bil/a/1mlGM/k ... lar-utreds
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Som tas upp i artikeln, det känns taskigt mot de som bor och åker i Norrlands skogar. Om de kör elbilar kan ju inte bli speciellt bullrigt, då bilarna är utspridda på så stor yta.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Får hoppas att det kommer några nya bättre idéer att få in statens pengar i framtiden än denna. Det är inte bara norrlänningarna som är beroende av bilen. Vi smålällingar är det också. Åker 70 mil i veckan till mitt jobb och tillbaka.Feddan skrev:Som tas upp i artikeln, det känns taskigt mot de som bor och åker i Norrlands skogar. Om de kör elbilar kan ju inte bli speciellt bullrigt, då bilarna är utspridda på så stor yta.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Fånigt att kalla det kilometerskatt när det verkar vara en trängsel- och miljöskatt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Fånigt att befolkningen en massa pengar att köpa elbilar och sedan börja beskatta dombylund skrev:Fånigt att kalla det kilometerskatt när det verkar vara en trängsel- och miljöskatt.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Och alla positiva hälsoeffekter det kommer att bli om folk inte behöver andas in en massa skit. Jag skulle tro att staten i längden tjänar på om alla kör elbil. Utan att ta ut en extra skatt alltså.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Tro mig, även om det stämmer så vill dom ha in sina ca 100 miljarder per år från bilförarnamati skrev:Och alla positiva hälsoeffekter det kommer att bli om folk inte behöver andas in en massa skit. Jag skulle tro att staten i längden tjänar på om alla kör elbil. Utan att ta ut en extra skatt alltså.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Blir det för låg marginalkostnad och roligt att köra bil, som det är med elbil, så kommer ju trängseln att öka. Att det kommer att införas någon form av vägavgifter i högtrafik tror jag är en nödvändighet på många ställen. Inte för att "de" ska få in sina pengar, utan för att minska belastningen på vägnätet.
Jag menar här större städer, där det oftast finns många andra alternativ att ta sig fram än ensam i egen bil. Jag tror inte att det går att helt bygga bort trängseln i t ex Stockholm genom mer vägar (men visst kan den lindras på sina ställen). Inte ens i Los Angeles har man lyckats med det.
Men naturligtvis ska ju inte elbilar betala mer än andra bilar, om det är trängsel och miljöproblem man vill komma till rätt med.
Fast bland det knäppaste är detta:
Jag menar här större städer, där det oftast finns många andra alternativ att ta sig fram än ensam i egen bil. Jag tror inte att det går att helt bygga bort trängseln i t ex Stockholm genom mer vägar (men visst kan den lindras på sina ställen). Inte ens i Los Angeles har man lyckats med det.
Men naturligtvis ska ju inte elbilar betala mer än andra bilar, om det är trängsel och miljöproblem man vill komma till rätt med.
Fast bland det knäppaste är detta:
Smart att införa lag på att elbilar ska bullra mer, och sedan säga att det är ett problem att elbilar bullrar.Det är inte vårt huvudfokus, men även elbilar måste täcka sina kostnader för trängsel och buller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Varför ens skatta bilar speciellt? Bara att skatta rakt av på lönen som så mycket annat.
Model S P85DL+
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Då kommer de som ärvt rikedom och inte jobbar undanmans71 skrev:Varför ens skatta bilar speciellt? Bara att skatta rakt av på lönen som så mycket annat.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det är alltid någon som till synes kommer undan och någon som är vinnare och att man upplever att man betalar för någon annans behov, men det är ju därför vi har skatter. Förstår inte varför man ska krångla till det.
Model S P85DL+
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Det som är fånigt och oärligt är politikernas officiella anledning till skatter - miljö - sedan trängsel - sedan buller, handlar bara om att få in så mycket skatter som möjligt, har ingenting med andra påstådda orsaker att göra. Klart de tittar på hur de ska beskatta elbilar när de har så hög skatt på bensin och diesel som sedan uteblir.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
+1. Klart det inte handlar om miljö ... egentligen ... utan degen måste in till det allmänna så att staten kan slösa med "nån-annans" pengar . annars hade man t.ex. utformat flygskatten på något annat sätt som främjar miljövänligt bränsle på flyget. Dock så är det säkert 10 år dit, så vi elbilister får se till att njuta den skattefria tid som finns.MangeT skrev:Det som är fånigt och oärligt är politikernas officiella anledning till skatter - miljö - sedan trängsel - sedan buller, handlar bara om att få in så mycket skatter som möjligt, har ingenting med andra påstådda orsaker att göra. Klart de tittar på hur de ska beskatta elbilar när de har så hög skatt på bensin och diesel som sedan uteblir.
Senast redigerad av Oppfinnarn, redigerad totalt 1 gånger.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Jag tyckte att det var bra så länge det här höll sig borta från TCS. Det här tycker jag är larvigt att ens prata om vid det här laget.
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Inte ens toppen av isberget:
https://nyheter24.se/geddit/776482-10-v ... budsmannen
https://nyheter24.se/geddit/776482-10-v ... budsmannen
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Nu när batterierna kostar nära en halv mille och vi nu importerar batterier gör sverige nog ingen bra affär riktigt förvisso. Men inom 5 år är nog priset för eldrivlina nära nog priset för en fossildrivlina samt att vi kanske har en egen batterifabrik. Då kommer det nog att framstå som ren katastrof att importera olja för 100 miljarder spänn. Nästan så vi borde få pengar per km om man kör på el då.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Nu när batterierna kostar nära en halv mille och vi nu importerar batterier gör sverige nog ingen bra affär riktigt förvisso. Men inom 5 år är nog priset för eldrivlina nära nog priset för en fossildrivlina samt att vi kanske har en egen batterifabrik. Då kommer det nog att framstå som ren katastrof att importera olja för 100 miljarder spänn. Nästan så vi borde få pengar per km om man kör på el då.Bjelke skrev:Jag spyr av blotta tanken
Näe jag vill se en seriös nationalekonom räkna på HELA effekten av att vi går över till elbilar, inte bara utebliven skatt på bränsle (som om el vore fritt från sånt), och såklart att köpa energi som produceras här isf import av olja mm, och gärna även kostnader för miljöpåverkan och åtminstone en del av folkhälsan...
Går vi back som land på det så kanske...
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Skriver att man vill ersätta skatteintäkterna men vi slipper också betala miljarder till oljeländerna.
Så pengarna från inhemsk el bör komma Sverige till nytta eller tänker jag fel?
Så pengarna från inhemsk el bör komma Sverige till nytta eller tänker jag fel?
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Sverige har ett av världens högsta skattetryck. Inkomst efter skatt i Stockholm, 23'.apkungen skrev:Jag tyckte att det var bra så länge det här höll sig borta från TCS. Det här tycker jag är larvigt att ens prata om vid det här laget.
1) Läs Tibors artikel som är någorlunda vettig i ämnet: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
2) Vid det här laget så säljs det ju knappt några elbilar. Försäljningen av rena elbilar är väl bara nån procent? Innan vi börjar komma upp i stora volymer så kommer det här inte vara aktuellt. Och det kommer att dröja många år. Än så länge subventioneras ju fortfarande elbilar med supermiljöbilspremie och minskat förmånsvärde samt mindre skatt på drivmedel/mil. Först kommer de ta bort förmånsvärdesminskningen tror jag, sen supermiljöbilspremien och när kanske 50 % av alla bilar som säljs är elbilar och då typ 25 % av alla bilar på vägarna går på el, då kommer man nog successivt föra in nån form av kilometerskatt som ändå kommer att bli mycket lägre än vad det idag kostar att köra bensinbil och vid det här laget så kommer folk nog knappt att äga bilar längre eftersom alla är självkörande...
3) Så fort man nämner skatter så blir alla irriterade på en gång. "Det är så orättvist att beskatta vi bilägare o så hamnar pengarna nån helt annan stans, som typ i skolor, sjukhus eller polis, bla bla bla". Oavsett hur man beskattar så kommer folk bli missnöjda och när man påpekar att skatter behövs så lyckas de alltid på något förvrängt sätt rättfärdiga sin åsikt genom att med lite hockus pockus lyckas intala sig att om vi skulle skatta mindre så skulle ekonomin bli starkare o så skulle staten tom få mer pengar till slut!
Jämför tex Zurich, inkomst efter skatt 50'.
http://www.di.se/analys/mikael-vilenius ... m-sverige/
https://www.numbeo.com/cost-of-living/i ... obile=true
Men visst blir det bättre med högre skatt, vi får så mycket för pengarna som de inte har i Zurich.
Kom ihåg att folket (du) bestämmer i en demokrati, inte "politiker".
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Grundproblemet är fortfarande att man inte visar någon form av ärlighet i frågan över huvudtaget. Nej det är Solklart inte en miljö fråga, lika lite handlar det om trängsel. Lika lite som koldioxidskatten har med miljö att göra, eller trängsel skatten har med trängsel att göra idag. Man måste helt enkelt ha in pengar.
Om man inte kan vara rakryggad nog att åtminstone se folk i ögonen och vara hederlig i en sådan här fråga är det faktiskt inte så underligt att diskussionen urartar.
Det är väldigt frustrerande att diskutera med ynkryggar av det slaget.
Jag kan köpa att man vill ha in pengar för att drifta vårt samhälle, men för höge d-vulen, låt oss då diskutera den biten. Låtsas inte att det är något det inte är.
Om man inte kan vara rakryggad nog att åtminstone se folk i ögonen och vara hederlig i en sådan här fråga är det faktiskt inte så underligt att diskussionen urartar.
Det är väldigt frustrerande att diskutera med ynkryggar av det slaget.
Jag kan köpa att man vill ha in pengar för att drifta vårt samhälle, men för höge d-vulen, låt oss då diskutera den biten. Låtsas inte att det är något det inte är.
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Problemet kommer att aktualiseras och dessutom öka när folk kommer att generera egen el med solceller. Då försvinner även en stor inkomstkälla i form av elskatten.
Vi betalar väldigt mycket i skatt, men det är utspritt på olika poster i form av arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms, punktskatter osv. Jag avstår från att säga om det är bra eller dåligt här men om det inte ”portionerades” ut som det görs idag och folk enkelt skulle kunna se direkt hur mycket de egentligen betalar i skatt skulle de bli mycket mer ovilliga att betala och samhället skulle få problem med finansieringen. Så det är klart att när stora finansieringskällor försvinner måste pengarna tas nån annan stans ifrån. Men som några påpekat. Ärlighet om varför man har en skatt och vad den används till är kritisk för betalningsviljan.
Vi betalar väldigt mycket i skatt, men det är utspritt på olika poster i form av arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms, punktskatter osv. Jag avstår från att säga om det är bra eller dåligt här men om det inte ”portionerades” ut som det görs idag och folk enkelt skulle kunna se direkt hur mycket de egentligen betalar i skatt skulle de bli mycket mer ovilliga att betala och samhället skulle få problem med finansieringen. Så det är klart att när stora finansieringskällor försvinner måste pengarna tas nån annan stans ifrån. Men som några påpekat. Ärlighet om varför man har en skatt och vad den används till är kritisk för betalningsviljan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Äntligen lite rättvisa!
Varför ska en bil som körs 400 om året kosta 5000:- när en Tesla som kör 5000 kommer undan med 310:-(eller vad det nu är)
Varför ska en bil som körs 400 om året kosta 5000:- när en Tesla som kör 5000 kommer undan med 310:-(eller vad det nu är)
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Självklart ska man betala för att använda en värdefull resurs, annars blir det "allmänningarnas tragedi" med överutnyttjande som följd. Vi skrattar åt gamla bilder på köer till subventionerade varor i kommunistländer och undrar hur de kunde vara så korkade, samtidigt som vi behandlar våra vägar precis lika korkat med köer och trängsel som följd.
Sen är det fantastiskt hur bra IVL är på mediarelationer. Är det verkligen normalt att forskare lyckas få press på att de ska börja forska på något?
Sen är det fantastiskt hur bra IVL är på mediarelationer. Är det verkligen normalt att forskare lyckas få press på att de ska börja forska på något?
Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Jag skulle gärna betala om jag fick något för det. Om tex trängselskatten gick till vägen jag åker. Nu suger staten ut pengar till den allmänna konkursen och då kanske det finns bättre skattebaser än vår rörlighet.