Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Omröstningen slutade 09 okt 2017 20:39

Vänsterpartiet
7
6%
Socialdemokraterna
6
5%
Miljöpartiet
13
11%
Sverigedemokraterna
15
13%
Centerpartiet
40
33%
Liberalerna
7
6%
Moderaterna
25
21%
Kristdemokraterna
2
2%
Annat parti
3
3%
Blankt
2
2%
 
Antal röster: 120

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Tyvärr är inte allas val av parti lika genomtänkt som jag önskar att det var.
Väldigt många blandar ihop partierna med deras partiledare.
Moderaternas siffror rasade när de anställde en robot som partiledare. Personligen tror jag att en stor del till SD framgång är Jimmie Åkesson själv. Fler har nog mer förtroende för honom som politiker än för partiet han företräder.
Trots att han aldrig vet nåt om det som pågår i hans parti...
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Tyvärr är inte allas val av parti lika genomtänkt som jag önskar att det var.
Väldigt många blandar ihop partierna med deras partiledare.
Moderaternas siffror rasade när de anställde en robot som partiledare. Personligen tror jag att en stor del till SD framgång är Jimmie Åkesson själv. Fler har nog mer förtroende för honom som politiker än för partiet han företräder.
Precis det. Det kan kännas lite motigt att erkänna det men han är en av dom få som inte bara babblar om att tillsätta miljarder hit och dit hela tiden.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av rightnow »

Jerker skrev:
rightnow skrev:
Jerker skrev:
Mickep skrev:
men! 20% av Sveriges befolkning är inte främlingsfientliga. det kan de omöjligt vara.
Antingen är de det, eller också har de haft otur när de tänkt, annars kan man inte rösta på SD. Fattar man inte att SD:s viktigaste fråga är att motarbeta all form av flyktingmottagande så får man faktiskt ändå finna sig i att bli kallad rasist om man ändå röstar på dem.

Men visst, det finns fler godbitar i deras partiprogram om man t.ex. vill begränsa kvinnors och minoriteters fri- och rättigheter. Så visst, kanske behöver man inte vara främlingsfientlig för att rösta på SD, det kanske räcker med att vara lite människofientlig i största allmänhet.
Det är inte lätt att argumentera när man har en sån snäv syns på de som röstar. Det är ju förmåga att se från olika perspektiv som Sverige behöver, inte det motsatta.
Jag spetsar naturligtvis till det för att tydliggöra hur allvarligt detta är. Tyvärr är inte allas val av parti lika genomtänkt som jag önskar att det var. Många är bara trötta på alla politiker och vill straffa dem. Men att då gå och rösta på ett rasistiskt parti om man inte ens sympatiserar med deras huvudfråga är att missbruka sina medborgerliga rättigheter. Det är just dessa som inte har förmåga att se saker från flera perspektiv, inte jag.
Förstår precis vad du menar och förstår frustrationen. Men jag tror det är viktigt att man vänder sig mot människorna goda sidor och inte de dåliga ifall man vill ha en förändring. Och att kalla en femtedel av sverige befolkning för rasister är fel väg att gå. Jag brukar ta jämförelse med en välgörenhetsgala. Där skulle man aldrig använda taktiken att kalla folk för snåla jäklar för att få folk att engagera sig.
Senast redigerad av rightnow, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av MangeT »

Att frysa ute SD är att visa riktigt lågt förtroende för Svenska folket och gör just det att människor känner sig nonchalerade och ska uppfostras av en elit som ”vet bättre”. Brexit och Trump all over again. I en demokrati måste man ta debatten även med de som använder fulknep. Enda sättet att blotta svagheter i motståndarens fasad och politik. Fi är bara pinsamma när de ska vända SD ryggen men Putin kan man diskutera med. Hur tänker de då? Det som jag tror många tänker är orsaken till att SD fryses ute är att övriga politiker har inga bra argument och är rädda för att ta debatten. Det är så det framstår oavsett vad som sägs som argument och det håller inte. Måste in och diskutera och blotta svagheterna i deras argumentation.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Att frysa ute SD är att visa riktigt lågt förtroende för Svenska folket och hör just det att människor känner sig nonchalerade och ska uppfostras av en elit som ”vet bättre”. Brexit och Trump all over again. I en demokrati måste man ta debatten även med de som inte vill ta debatten eller använder fulknep. Enda sättet att blotta svagheter i motståndarens fasad och politik. Fi är bara pinsamma när de ska vända SD ryggen men Putin kan man diskutera med. Hur tänker de då? Det som många tänker är jag övertygad om är att orsaken till att SD fryses ute är att övriga politiker har inga bra argument och är rädda för att ta debatten. Det är så det framstår oavsett vad som sägs som argument och det håller inte. Måste in och diskutera och blotta svagheterna i deras argumentation.
Som påpekats av andra så handlar inte SD:s framgångar om att det har frysts ut. Det hjälper alltså inte att ta in dem i värmen och prata med dem heller, det har vi många exempel på i historien. Det som väl skulle hjälpa är att alla politiker börjar ta väljarna på större allvar och visa dem större respekt. Jag är också en person som är besviken på många politikerpampar, men inte söker jag ju för den skull efter sämre alternativ att rösta på!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av AGCF »

I Finland kollapsade Sannfinnländarna när de fick vara med i regeringen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av rightnow »

AGCF skrev:
I Finland kollapsade Sannfinnländarna när de fick vara med i regeringen.
Typ som miljöpartiet här :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Herr X »

MangeT skrev:
Att frysa ute SD är att visa riktigt lågt förtroende för Svenska folket och gör just det att människor känner sig nonchalerade och ska uppfostras av en elit som ”vet bättre”. Brexit och Trump all over again. I en demokrati måste man ta debatten även med de som använder fulknep. Enda sättet att blotta svagheter i motståndarens fasad och politik.
Jag håller helt med dig här.

Jag menar dessutom att det är ett förödande misstag är att tala om ”invandrare” som om det vore en homogen grupp. Varför ska man hålla på att gruppera människor så här svepande? Detta är ett sätt att gruppera människor som alla politiska partier använder sig av, men är helt ointressant och intetsägande för mig. Några behöver akut skydd eftersom de precis flytt fallande bomber. Andra kanske inte har en lika akut situation, men lämnar flyktingläger med småbarn eftersom detta inte är en plats där sådana bör vistas. Och många söker helt enkelt ett bättre liv i väst.

Menar SD att småbarn ska skickas tillbaka till tält i sjukdomshärjade flyktingläger, och menar MP att Sverige ska vara ett paradis där IS-terrorister som gömmer sig från rättvisan kan leva på svenska skattebetalares generösa bidrag?
Om man kunde lämna skyttegravskriget och börja diskutera nyanser så är jag säker på att det skulle öppna sig många alternativ för väljarna att rösta på, så att de inte tvingas att söka sig till ytterligheterna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Swede1 »

Jerker skrev:
MangeT skrev:
Att frysa ute SD är att visa riktigt lågt förtroende för Svenska folket och hör just det att människor känner sig nonchalerade och ska uppfostras av en elit som ”vet bättre”. Brexit och Trump all over again. I en demokrati måste man ta debatten även med de som inte vill ta debatten eller använder fulknep. Enda sättet att blotta svagheter i motståndarens fasad och politik. Fi är bara pinsamma när de ska vända SD ryggen men Putin kan man diskutera med. Hur tänker de då? Det som många tänker är jag övertygad om är att orsaken till att SD fryses ute är att övriga politiker har inga bra argument och är rädda för att ta debatten. Det är så det framstår oavsett vad som sägs som argument och det håller inte. Måste in och diskutera och blotta svagheterna i deras argumentation.
Som påpekats av andra så handlar inte SD:s framgångar om att det har frysts ut. Det hjälper alltså inte att ta in dem i värmen och prata med dem heller, det har vi många exempel på i historien. Det som väl skulle hjälpa är att alla politiker börjar ta väljarna på större allvar och visa dem större respekt. Jag är också en person som är besviken på många politikerpampar, men inte söker jag ju för den skull efter sämre alternativ att rösta på!
Men snälla SD bashers, har du läst Alice Teodorescous artikel med länk till GP tidigare i denna tråd? Hon beskriver att förtroendet är noll för alla partier utom SD i invandringspolitiken och många har egna negativa erfarenheter av den. Läs själv på alla "högerextrema" siter för att se deras argument.

Det är riktigt illa i många områden, vilket tom rikspolischefen erkänner nu. Att kyrkan ska utbilda folk att handskas med beväpnade människor på begravningar i Sverige år 2017 är i min värld helt barockt, liksom skjutningar varje dag samt våld vid akut mottagningar. Allt detta med nästan världens högsta skattetryck och massor av bidrag. Vilket totalt super jättedundermisslyckande! Du får ursäkta, men de politiker som skapat problemen har jag noll förtroende för. Låt SD försöka fixa till vansinnet. För övrigt så har vi mycket att lära av Schweiz demokrati och skattesystem.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
Jerker skrev:
MangeT skrev:
För övrigt så har vi mycket att lära av Schweiz demokrati och skattesystem.
Du borde verkligen byta användarnamn till Swiss1 vid det här laget.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av MangeT »

Jag håller med om att vi har stora problem men har inte sett några lösningar från SD för att lösa dessa.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Anderzzon »

Det intressanta är att folk som röstar på SD även i större utsträckning ifrågasätter klimatförändringarna och är allmänt konspiratoriskt lagda. För mig spär det bara på fördomarna om att folk som röstar på SD är White trash.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av e5m1r »

Asså Jimmie är duktig skicklig, hade man inte hängt med från början och sett helheten så skulle även jag rösta på SD
Så jag kan tänka mig att det är nya väljare och de som inge ser mellan raderna samt de som litar blint på vad Jimmie säger röstar på SD
Som nån tidigare sa, vem röstar på ett parti där toppen är full av dömda brotslingar? Ska en som springer runt med järnrör dricker sig berusad bråkar i krogkö styra ett departement ?
Försvarsminister kanske :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av mati »

Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
Flykting från forna YU kom 92
Mottagningen bestod av svenskar som slog sig för bröstet och förklarade hur man använder kniv gaffel toalettstol osv Bild
Måste ha varit ge igen lite för att vi såg på svenskar som kom och semestrade i vårt land som alkoholiserade swingers Bild

Konstigt nog så är det nog USA som är minst fördomsfulla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
Det där har jag hört fler som berättat om. I Sverige har man en föreställning om att allt här är mycket bättre och därför duger inget som är från nåt annat land. Det har hänt mycket på senare år när man tvingats anpassa sig till EU och andra internationella standarder, men det är inte länge sedan endast svenska examina dög om man skulle vara behörig att söka vissa jobb.

Många invandrare med kvalificerade utbildningar som har fått uppehållstillstånd här har senare flyttat vidare till t.ex. Storbritannien där de omgående fått jobb som matchat deras kompetens, medan de i Sverige gick arbetslösa i åratal.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av JFAH »

e5m1r skrev:

Konstigt nog så är det nog USA som är minst fördomsfulla
Dom jobbar på det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
Det här är en häpnadsväckande berättelse ur Baker Karims sommarprogram från 2014. Han ska skriva in sig på Arbetsförmedlingen just för att han inte kan få jobb inom det han jobbat med tidigare eftersom han inte har svensk utbildning trots att han just har återvänt från USA där han har jobbat med film hela sitt vuxna liv och gjort filmer med kända personer inom den amerikanska filmindustrin. Han har en vit (svensk) mamma och en svart pappa och talar flytande svenska utan tillstymmelse till brytning eftersom han är uppvuxen i Sverige. Lyssna själva, det är helt stört! Det börjar c:a 36:10 in i programmet (lyckades inte skapa en länk till tidpunkten):

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/40 ... ramid=2071
Baker Karim.jpg
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Asså Jimmie är duktig skicklig, hade man inte hängt med från början och sett helheten så skulle även jag rösta på SD
Så jag kan tänka mig att det är nya väljare och de som inge ser mellan raderna samt de som litar blint på vad Jimmie säger röstar på SD
Som nån tidigare sa, vem röstar på ett parti där toppen är full av dömda brotslingar? Ska en som springer runt med järnrör dricker sig berusad bråkar i krogkö styra ett departement ?
Försvarsminister kanske :)
Haha. Ja, ärligt talat så tycker jag Åkesson säger bäst saker av alla när det är debatter. Men sen har du idioter som Söder, Ekroth och gänget också. Samt att bakom ledningen så verkar det mest vara svagbegåvade som representerar SD. De kan ju inte ens fylla ut sin riksdagsgrupp med normalbegåvade människor. Så att rösta på SD är faktiskt inte ett alternativ.

Schweiz har ju varit uppe här i tråden och där verkar man ha en debatt om att återkalla medborgarskap för de som åker till hemlandet på semester.
https://www.tesfanews.net/eritreans-who ... ee-status/
http://www.express.co.uk/news/world/710 ... s-refugees

Vet inte om ni tänkte på det men för nåt år sen så var det tjall på flyget från Mogadishu och då var rubriken i svenska tidningar "Hundratals svenskar fast i Somalia". Var ju knappast några backpackers eller charterturister som "satt fast".

Det finns även såna som sökt asyl under mängder av identiteter.

https://www.svd.se/samma-person-atta-identiteter
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/asyls ... er-3899333
https://www.expressen.se/gt/hela-grunde ... -ar-falsk/

Jag hjälper gärna de som har det svårt men när folk så flagrant missbrukar vår generositet så blir jag faktiskt förbannad. Heligt förbannad.

Samkör registren. Straffa syndare stenhårt. Ställ krav!

Gör man det så kommer den folkliga acceptansen för flyktingmottagande och invandring också att öka. Det är i alla fall min teori.

Eller så är jag bara fyrkantig och omänsklig? Vad vet jag. Men jag är i alla fall av den åsikten av att om vi har lagar och regler så ska de också följas.
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
Finns det inget system inom EU för att validera utbildningar och examina alltså? Det trodde faktiskt jag. Låter ju bedrövligt.

Men visst finns det sätt att validera sin utbildning genom att göra diverse tester och prov? Beror ju lite på vad man jobbar som också. Är man t ex läkare så måste man bevisa sig ordentligt tycker jag. Kanske mindre viktigt inom andra yrkeskategorier.
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
mati skrev:
Jag som själv är invandrare kan säga att attityden här mot just invandrare är allmänt väldigt konstig. Tyskland är ju inte direkt jättelångt ifrån Sverige, varken geografiskt eller kulturellt. Ändå så möttes jag av mycket motstånd från både myndigheter och potentiella arbetsgivare. Jag får tillägga att jag pratade flytande svenska när jag kom hit, jag hade en bostad att flytta till, jag hade en tysk civilingenjörsexamen och tillräckligt med pengar så jag klarade mig utan någon som helst hjälp från staten eller någon annan. Det enda jag behövde var ett jobb, vilket jag inte trodde var så svårt. Men ajdå, vilken felbedömning.
Jag fick höra allt från korkade uttalanden som "i Sverige behöver du en svensk utbildning" till nästintill kränkande saker som "här i Sverige har vi lagar och regler, här får du inte göra si och så". Det tog två år för mig att hitta ett jobb som systemutvecklare. Jag var nära att ge upp kan jag säga.
Jag hade en flickvän ett tag som kom hit från Portugal. Hon fick uppleva samma saker, om inte än värre. Trots att hon hade doktorerat i sitt hemland godkändes inte ens hennes studentexamen (!) i Sverige. Hon fick gå i skolan igen och sitta bland sådana som inte kunde läsa och skriva. Totalt f**ing puckat alltså.
Jag vill inte ens föreställa mig hur det är att komma hit från ett land utanför Europa.
Flykting från forna YU kom 92
Mottagningen bestod av svenskar som slog sig för bröstet och förklarade hur man använder kniv gaffel toalettstol osv Bild
Måste ha varit ge igen lite för att vi såg på svenskar som kom och semestrade i vårt land som alkoholiserade swingers Bild

Konstigt nog så är det nog USA som är minst fördomsfulla
Ja det är faktiskt jäkligt märkligt att vi i Sverige är så genomusla på integration och har så svårt att acceptera andra värderingar än våra egna trots att så många verkar leva i övertygelsen om att vi är en humanistisk stormakt och bla bla bla. Sanningen är att vi inte ger invandrare chansen i tillräckligt stor omfattning. Inte på riktigt. Vi behandlar inte invandrare som vuxna ansvarsfulla individer. Vi behandlar de som barn.

Finns nåt som heter "Inglehart-Welzel cultural map" Bild
http://access-jesus.com/cultural-values-html/

När de flesta immigranter kommer från den nedre vänstra halvan på den kartan till oss som ligger längst uppe till höger så tror jag vi ser varför vi är så hopplösa på integration.

T ex så blev det stor debatt när en muslim inte ville ta en kvinna i hand. Stefan Löfven gick ut och sa att "I Sverige tar vi varandra i hand". Förlåt, men vad tror de mångkultur består av? Spännande etniska restauranger på Södermalm? Vår förlossningsläkare nu senast var en muslimsk kvinna. Hon verkade inte vilja ta mig i hand och för mig spelade det ingen roll. Att acceptera en sån liten sak är den enklaste saken i världen. Vi får väl hälsa olika helt enkelt. Big deal. Huvudsaken att det inte finns fientlighet bakom.

Att USA är mindre fördomsfulla är inte alls konstigt. De har en helt annan historia av invandring och integration. Sverige var fram till 70-talet nästan helt homogent. Att vissa försöker låtsas som att vi alltid haft stor invandring är bara båg. Visst kom det lite tyskar och valloner men de räknades i hundratal, inte hundratusental.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Finns det inget system inom EU för att validera utbildningar och examina alltså? Det trodde faktiskt jag. Låter ju bedrövligt.
Jo, det gör det. Men vad hjälper det när svenska arbetsgivare och högskolor skiter i det?
Man kan som utländsk akademiker låta högskoleverket göra en bedömning så att de utfärdar ett intyg, som på något sätt likställer den utländska utbildningen med en jämförbar svensk. Jag har inte gjort det. Anlednigen är att man kan kolla vad andra har fått för värderingar, och det verkar vara rena rama lotteriet. Om jag tar min examen och jämför med vad andra med en likvärdig tysk examen har "fått" så är det allt mellan gymnasieingenjör och civilingenjör. I Tyskland räknas dessa utbildningar alltså som likvärdiga. Är man diplom-ingenjör som det heter, så är man det. Det är en titel som bara får utfärdas av ett tekniskt universitet efter 5 års studier och inget annat. Då kan alltså svenska myndigheter ändå komma och säga, nja, men du är nog "bara" gymnasieingenjör för just den utbildningen finns inte i denna form här i Sverige. De kan förstöra en hel karriär på detta vis. Det är därför jag sket i att låta de bedöma min utbildning. Det ska nämligen egentligen inte behövas från andra europeiska länder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av mjwahl »

mati skrev:
Verdi skrev:
Finns det inget system inom EU för att validera utbildningar och examina alltså? Det trodde faktiskt jag. Låter ju bedrövligt.
Jo, det gör det. Men vad hjälper det när svenska arbetsgivare och högskolor skiter i det?
Man kan som utländsk akademiker låta högskoleverket göra en bedömning så att de utfärdar ett intyg, som på något sätt likställer den utländska utbildningen med en jämförbar svensk. Jag har inte gjort det. Anlednigen är att man kan kolla vad andra har fått för värderingar, och det verkar vara rena rama lotteriet. Om jag tar min examen och jämför med vad andra med en likvärdig tysk examen har "fått" så är det allt mellan gymnasieingenjör och civilingenjör. I Tyskland räknas dessa utbildningar alltså som likvärdiga. Är man diplom-ingenjör som det heter, så är man det. Det är en titel som bara får utfärdas av ett tekniskt universitet efter 5 års studier och inget annat. Då kan alltså svenska myndigheter ändå komma och säga, nja, men du är nog "bara" gymnasieingenjör för just den utbildningen finns inte i denna form här i Sverige. De kan förstöra en hel karriär på detta vis. Det är därför jag sket i att låta de bedöma min utbildning. Det ska nämligen egentligen inte behövas från andra europeiska länder.
Ditt gamla "Heimat" är inte så fantastiskt duktiga på integration heller. Jag har en besvågrad släkting som är läkare och har provat att flytta till Tyskland (träffade en tjej). Det var precis som du säger möjligt för honom att börja jobba som läkare, men vad hjälpte det när han laldrig fick aldrig operera själv. Efter att ha assisterat i 1 år ungefär som en avancerad operationssköterska åkte han tillbaks till Sverige igen.

Lustigt nog flyttade då hans flickvän till Sverige istället, lärde sig Svenska på 6 månader och fick direkt anställning som jurist av alla yrken med specialkoppling till nationella särarter.

Tyskland och Sverige ligger nära varandra kulturellt, närmare än vad nästa alla svenska vill erkänna för sig själva.
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

mjwahl skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Finns det inget system inom EU för att validera utbildningar och examina alltså? Det trodde faktiskt jag. Låter ju bedrövligt.
Jo, det gör det. Men vad hjälper det när svenska arbetsgivare och högskolor skiter i det?
Man kan som utländsk akademiker låta högskoleverket göra en bedömning så att de utfärdar ett intyg, som på något sätt likställer den utländska utbildningen med en jämförbar svensk. Jag har inte gjort det. Anlednigen är att man kan kolla vad andra har fått för värderingar, och det verkar vara rena rama lotteriet. Om jag tar min examen och jämför med vad andra med en likvärdig tysk examen har "fått" så är det allt mellan gymnasieingenjör och civilingenjör. I Tyskland räknas dessa utbildningar alltså som likvärdiga. Är man diplom-ingenjör som det heter, så är man det. Det är en titel som bara får utfärdas av ett tekniskt universitet efter 5 års studier och inget annat. Då kan alltså svenska myndigheter ändå komma och säga, nja, men du är nog "bara" gymnasieingenjör för just den utbildningen finns inte i denna form här i Sverige. De kan förstöra en hel karriär på detta vis. Det är därför jag sket i att låta de bedöma min utbildning. Det ska nämligen egentligen inte behövas från andra europeiska länder.
Ditt gamla "Heimat" är inte så fantastiskt duktiga på integration heller. Jag har en besvågrad släkting som är läkare och har provat att flytta till Tyskland (träffade en tjej). Det var precis som du säger möjligt för honom att börja jobba som läkare, men vad hjälpte det när han laldrig fick aldrig operera själv. Efter att ha assisterat i 1 år ungefär som en avancerad operationssköterska åkte han tillbaks till Sverige igen.

Lustigt nog flyttade då hans flickvän till Sverige istället, lärde sig Svenska på 6 månader och fick direkt anställning som jurist av alla yrken med specialkoppling till nationella särarter.

Tyskland och Sverige ligger nära varandra kulturellt, närmare än vad nästa alla svenska vill erkänna för sig själva.
Varför skulle man inte vilja erkänna det? Låter ju befängt. Jag gillar Tyskland. Förstår inte varför det, uppenbarligen, fått sånt dåligt rykte. Är det andra världskriget som spökar? Hade lätt kunnat tänka mig att flytta till Tyskland om jag inte haft barn och så.

Eller som den gode Horace sa: "Tyskland är ett Sverige för vuxna". :)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
Att USA är mindre fördomsfulla är inte alls konstigt. De har en helt annan historia av invandring och integration. Sverige var fram till 70-talet nästan helt homogent. Att vissa försöker låtsas som att vi alltid haft stor invandring är bara båg. Visst kom det lite tyskar och valloner men de räknades i hundratal, inte hundratusental.
Lite fakta koll är aldrig fel!
Under perioden 1945-1970 mer än femdubblades den utrikes födda svenska befolkningen, från 100 000 personer år 1945 till 538 000 personer år 1970.

https://www.migrationsinfo.se/migration ... istoriskt/
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar