1. Det finns mycket att säga om Tesla och Elon Musk i synnerhet, men helt klart så hade inte bilindustrin pratat så mycket elbil som man gör idag utan Tesla, troligen inte ens nära. Tesla/Elon har lyckats skapa en hype av något som för 10 år sedan främst intresserade inbitna miljövänner. Idag är det inne att göra vad man kan för att minska fossilanvändning och då inte bara elbilar utan även solceller, vindkraft, smart grid o.s.v. Teslas/Elons bidrag till detta är svår att underskatta mest tack vara den mediala profileringen så klart, för i antal producerade bilar är Teslas bidrag lite, mycket lite. Vem vill inte supporta en framtidsbejakande ”rörelse” som Tesla? Jag kände i alla fall att detta tilltalade mig starkt.
2. Eftersom vi behövde en ny 1:a bil så insåg jag tämligen snart att rena elbilar som kommer i närheten av våra behov/krav på en 1:a bil är få, väldigt få, närmare bestämt endast Tesla. När det gäller storlek och räckvidd så är Tesla tämligen ensam idag, ett alternativ hade varit att vänta ett par år då det, om man får tro all reklam, kommer att finnas många fler elbilar som uppfyller våra behov.
3. Körupplevelsen
Att köra en elbil kan till en börja kännas märkligt nästan lite konstgjort, man är så otroligt van vid fossilmotors feedback i form av ljud, vibrationer och fördröjning vid gaspådrag. När man väl vant sig vid och lärt sig att uppskatta elbilens drivlina så känns däremot en fossilbil mer och mer stenålders. Detta är såklart allra mest uppenbart i en Tesla vars drivlina i mina ögon är tämligen outstanding och då inte bara när det gäller prestanda hänseende utan hela körupplevelsen.
4. Superchagernätet
Vi/jag reser både ofta och långt, att då ha en ren elbil blir en betydligt större utmaning än att bara ska pendla till och från jobbet. Tesla har idag ett stort förspång med sinaSuperchager, som gör att längre resor till och med till Eurpoa blir möjliga (om än inte helt smärtfria) man kan dessutom använda alla Chademo snabbladdare till en Tesla med en adapter.
5. Ekonomi
Sist men inte minst viktigt, det som normalt sett gör att Tesla idag inte är ett alternativ för det stora flertalet, men med dagens skatteregler går det faktisk, till min förvåning, att räkna hem en Tesla om man har möjlighet att ta den som tjänstebil. Då jag är egenföretagare har jag möjlighet att själv bestämma min tjänstebilspolicy
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
VW Passat GTE 5600 kr/månad
Volvo V90 kinetic D3 6300 kr/månad
Tesla model S 75D 6700 kr/månad
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 9200 kr/månad
BMW xDrive 530i Touring 9300 kr/månad
För mig vart en Telsa inte bara möjlig att räkna hem, den är mycket billigare att köra än ”normala” fossilbilar trots att den kostar nästa dubbelt så mycket. Inte ens om man jämför med billigast möjliga Volvo V90 (nypris 370 000) så är Teslan speciellt dyr. Dock är en laddhybrid allra billigast men dels har jag redan en och dels så är en laddybrid som 1:a bil i mitt fall till 90% en fossilbil.
Ni har säkert många fler och bättre argument