Tesla Roadster 2.0
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Roadster 2.0
Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/
Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/
Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
Re: Tesla Roadster 2.0
Har inte satt mig in i hennes celler men är det 70% ökad energidensitet, dvs samma volym eller är det 70% mer energi på samma vikt? Båda aspekter är viktiga men för en sportbil är nog vikten av större betydelse än i en vardagsbil. Sedan kommer en rad andra aspekter som temperatur (max/min), laddhastighet, hastighet för urladdning, säkerhet, materialval, pris osv.MagnusG skrev:Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/
Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Roadster 2.0
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen.Jerker skrev:Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Roadster 2.0
Surfaren skrev:Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen.Jerker skrev:Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Roadster 2.0
I somras var det uppgifter på att Teslas lastbil skulle klara upp till 48 mil på en laddning.Svenssons skrev:Har inte satt mig in i hennes celler men är det 70% ökad energidensitet, dvs samma volym eller är det 70% mer energi på samma vikt? Båda aspekter är viktiga men för en sportbil är nog vikten av större betydelse än i en vardagsbil. Sedan kommer en rad andra aspekter som temperatur (max/min), laddhastighet, hastighet för urladdning, säkerhet, materialval, pris osv.MagnusG skrev:Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/
Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/556 ... stbil.html
Lägger man på 70% blir det 80 mil. Mystiskt samband iallafall och det verkar omöjligt att klämma in 200 kWh i Roadstern med nuvarande batteriteknik.
70% ökning på nuvarande e-Golf ger 60 kWh så man kan hoppas att Musk har sett att den här tekniken fungerar och klämer in den Roadstern.
Re: Tesla Roadster 2.0
Knappast första gången Tesla och SpaceX delar teknik och kunskap.
https://electrek.co/2017/11/20/tesla-ro ... elon-musk/
https://electrek.co/2017/11/20/tesla-ro ... elon-musk/
Re: Tesla Roadster 2.0
Om det nu inte är komplett dubbelt lager batterier så kan det väl vara en kombination med ett platt batteripack och något i stil med Lucid's variant:MagnusG skrev:Lägger man på 70% blir det 80 mil. Mystiskt samband iallafall och det verkar omöjligt att klämma in 200 kWh i Roadstern med nuvarande batteriteknik.
70% ökning på nuvarande e-Golf ger 60 kWh så man kan hoppas att Musk har sett att den här tekniken fungerar och klämer in den Roadstern.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Roadster 2.0
Sämre ?Henrik Torphammar skrev:En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatetLaban skrev:Sämre ?Henrik Torphammar skrev:En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Roadster 2.0
Källa på det ?Henrik Torphammar skrev:Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Roadster 2.0
Varför skulle Model 3 då vara specad för att klara 525A via DC laddning?Henrik Torphammar skrev:Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatetLaban skrev:Sämre ?Henrik Torphammar skrev:En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
https://electrek.co/2017/10/26/tesla-mo ... -document/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på videoLaban skrev:Källa på det ?Henrik Torphammar skrev:Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
Jag tror det är en missuppfattning från någons sida. På samma sätt som däcken är specade till 300+ så kommer inte bilen kunna köra 300+. Antagligen är det kontaktstycket som är specat till 525A. Men detta är ju vad jag tror till skillnad från ovan som är sagt i klartext av Elon/JB.vigge50 skrev:Varför skulle Model 3 då vara specad för att klara 525A via DC laddning?
https://electrek.co/2017/10/26/tesla-mo ... -document/
(tror vi nämnt det innan att EPA dokumentet innehåller många fel eller motsägelser där det säger olika på olika ställen i dokumentet)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Roadster 2.0
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt!Bjelke skrev:Surfaren skrev:Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen.Jerker skrev:Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Tesla Roadster 2.0
Som vanligt.Jerker skrev:Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt!Bjelke skrev:Surfaren skrev:Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen.Jerker skrev:Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.
Tesla Model Y
Re: Tesla Roadster 2.0
Ähum...gellerstam skrev:Som vanligt.Jerker skrev:Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt!Bjelke skrev:Surfaren skrev:Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen.Jerker skrev:Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.
Re: Tesla Roadster 2.0
Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:Henrik Torphammar skrev:Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Roadster 2.0
Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.
Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.
På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.
Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller
Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.
På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.
Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.Laban skrev:Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:Henrik Torphammar skrev:Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Roadster 2.0
Med 200kWh så blir det ju låg snittlast i vart fall.Leo skrev:Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.
Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.
På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.
Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Roadster 2.0
Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla Roadster 2.0
Då kan nog Jerker köpa en ändå?Leo skrev:Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing
Re: Tesla Roadster 2.0
Som sagt, slå mig bara tillräckligt hårt i huvudet så kanske jag rånar en bank eller sol- och vårar nån tät änka och lägger en beställning.Crappy skrev:Då kan nog Jerker köpa en ändå?Leo skrev:Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing
Re: Tesla Roadster 2.0
Jag påpekar återigen att man kanske inte ska dra för stora växlar av detta, speciellt eftersom Model 3 inte laddades från ~10%. Men här laddar Björn Nyland en P100D, vid 80% laddar den med 58 kW:Henrik Torphammar skrev:Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.
Det stämmer inte med grafen som visar ~45 kW men det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd