Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Moderator: Redaktion
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Eller så dubblerar USA totalvikten till 72 ton. Framkomligheten blir bättre för övrig trafik jämfört med två stycken ekipage på 36 ton som ligger nära varandra.Laban skrev:Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag tror säkert att detta inte blir tillåtet på alla vägar direkt, men jag tror nog också att regler införs för hur andra ska bete sig gentemot dessa följen.e5m1r skrev:De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...e5m1r skrev:De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.Verdi skrev:Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Laban skrev:Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.Verdi skrev:Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Einride's variant bygger på att man ska kunna fjärrstyra bilarna på distans. I Teslas fall kan man väl tänka sig att föraren av den första bilen kan stanna bilen och styra de andra bilarna vid behov. "Lokal" fjärrstyrning Det blir säkert betydligt enklare att få igenom regelverksmässigt. Och bättre sett till eventuell terrorismVerdi skrev:Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Det jag menade med motorväg främst var väl snarare "enklare" vägar. Dvs, till och från industriområde men kanske inte in till centrum i städer. Alternativt då att mänskliga förare tar över i det läget, innan AP'n kan hantera "allt".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag tror att det har diskuterats i lite olika trådar om hur vanligt eller gångbart det här ekipaget är i Sverige och övriga Europa. Jag sitter idag och kör ner från Nyköping till Malmö och kan säga att det är majoritet av Semitruck/trailers. Det är den klart vanligaste lastbilstypen. Så jag tror att den har en stor marknad även här.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Om lastilen skötte backning själv:)Jerker skrev:En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Dags att starta ett eget åkeri och konkurrera skiten ur dem... Någon kommer göra det var så säker.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Samma här. Jag har via jobbet en del kontakter med lastbilsförare. "Jag tror inte alls på det" var det enhälliga svaret. "Tänk om man står ute i ödemarken med tomt batteri och kommer ingenstans."Bonden Roger skrev:Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister...
Iofs så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan ett tomt batteri och en tom dieseltank. Men jag kanske är för insnöad för att se problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Bland lastbilschaffisar verkar HVO den stora grejen som ska lösa alla miljöproblem. Det hade kanske varit sant om CO2 hade varit det enda problemet.LarsL skrev:Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Det är en massiv vägg av motståndare från alla falanger som måste rivas ner innan vi kan lämna oljeträsket för gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag hävdar att när åkeribranschen ser en möjlighet att spara pengar så kommer enskilda chaufförers åsikter att väga lätt. Och när det blir möjligt att automatisera vissa körsträckor kommer chaufförernas åsikter att väga ännu lättare.
Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det är väl som med allt annat. De som envist håller fast vid det gamla kommer att bli omsprungna av dem som är öppna för förändring. Det är en evolutionär process som har fungerat sedan urminnes tider.Jerker skrev:Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kanske är som med elbil. Kanske inte passar ALLA lastbilsrutter men kanske är riktigt bra på vissa? Typ terminal till terminal. Där man alltid vet exakt var/när/hur man kör och var man ska ladda. Liksom med stadsbussar.
Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...