Skulle nog tro det.LarsL skrev:Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Moderator: Redaktion
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Hahahaha, öppet mål på den!Jerker skrev:Skulle nog tro det.LarsL skrev:Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Nja finns ju många som kan spara pengar på att köpa en begagnad elbil men som ändå kör fossilbil...
Så även om yrkestrafikanterna/åkerierna kanske kan "räkna bättre" än privatpersonerna så ska man nog inte underskatta motståndet mot förändring.
Så även om yrkestrafikanterna/åkerierna kanske kan "räkna bättre" än privatpersonerna så ska man nog inte underskatta motståndet mot förändring.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det är en viktig skillnad mellan mig som privatperson och ett företag. Jag kan göra saker för att jag vill kosta på mig själv lite guldkant, tex en större bil än jag behöver. Ett företag måste vara lönsamt annars måste det dö/gå i konkurs.
De får vara hur envisa de vill för om de är det så kommer det någon annan som är billigare och de får inga jobb. Om det blir häften så dyrt att transportera med Åkes Tesla än med Bosses Volvo så kommer åtminstone jag välja Åke. Bosse får vara hur häftig han vill med sin stora diesel men det intresserar inte mig utan bara priset.
Jag skulle akta mig för ett leasingavtal som sträcker sig över introduktionen av Tesla Semi i Sverige...
De får vara hur envisa de vill för om de är det så kommer det någon annan som är billigare och de får inga jobb. Om det blir häften så dyrt att transportera med Åkes Tesla än med Bosses Volvo så kommer åtminstone jag välja Åke. Bosse får vara hur häftig han vill med sin stora diesel men det intresserar inte mig utan bara priset.
Jag skulle akta mig för ett leasingavtal som sträcker sig över introduktionen av Tesla Semi i Sverige...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Den stora skillnaden i ägandekostnad kommer vid höga miltal. En lastbil är per definition en långmilare och därför slår eldriften ut fossilen ganska snart. Inga kalkyler i världen lär bräcka ellastbilen. Det är nu bara en tidsfråga innan fossilerna är utslagna från fraktmarknaden.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Var hittade om DHL ellastbil ?Jerker skrev:Den stora skillnaden i ägandekostnad kommer vid höga miltal. En lastbil är per definition en långmilare och därför slår eldriften ut fossilen ganska snart. Inga kalkyler i världen lär bräcka ellastbilen. Det är nu bara en tidsfråga innan fossilerna är utslagna från fraktmarknaden.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... s-mardrom/
Fast någon lastbil är det väl egentligen inte...
Fast någon lastbil är det väl egentligen inte...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Först köpte DHL ett företag som redan byggde elfordon och så byggde de sin egen Street Scooter:Bonden Roger skrev:Var hittade om DHL ellastbil ?
https://en.wikipedia.org/wiki/StreetScooter
Sen kontrakterade de Ford för att bygga större fordon:
https://electrek.co/2017/06/14/ford-all ... sche-post/
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!Kulingen skrev:Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
När kommer Tesla lastbilen ut då?Dansken skrev:Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!Kulingen skrev:Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
När kommer Tesla lastbilen ut då?[/quote]Kulingen skrev:Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!
Gissar på att det är tidigast 2021 i våra trakter. Set lär jo enorma summer att bygga Megacharger nätverket, så jag gissar att man koncentrerar sig på Nordamerika till en början. Eller?
Oavsett, så lär man ha rätt god tid att planera i alla fall.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det blir lite tungt att fixa hemmaladdning på teslas semi, för att ladda från tomt till fullt måste man ha minst 63A huvudsäkring och 5 st powerpacks (210kwh) ifall lastbilen har 1000kwh. 43kw*24 timmar=1032kwh (kanske *90%)=928kwh
då funkar det med en tur och retur på 30-40 mil och ladda upp till nästa dag.
om dagliga turerna är mindre så klarar man sig förstås med mindre antal powerpacks.
men 63A *antal lastbilar är nog ett minimum + 5*powerpacks * antal lastbilar.
alternativt funkar en 125A säkring och långsamladdning i 10 timmar/lastbil.
Tesla kommer att få sälja många powerpacks tillsammans med lastbilarna.
Det blir hursomhelst till att säkra upp för åkerierna ifall man inte kommer att förlita sig på megachargers,
Men samma resonemang gäller väl även för dessa.
då funkar det med en tur och retur på 30-40 mil och ladda upp till nästa dag.
om dagliga turerna är mindre så klarar man sig förstås med mindre antal powerpacks.
men 63A *antal lastbilar är nog ett minimum + 5*powerpacks * antal lastbilar.
alternativt funkar en 125A säkring och långsamladdning i 10 timmar/lastbil.
Tesla kommer att få sälja många powerpacks tillsammans med lastbilarna.
Det blir hursomhelst till att säkra upp för åkerierna ifall man inte kommer att förlita sig på megachargers,
Men samma resonemang gäller väl även för dessa.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det behövs nya elabonnemang om hemmaladdning för lastbil ska bli bra. Följande ett tänkt enbilsåkeri. Tidsstyrd maxeffekt, så man exempelvis kan ta ut 150 kW från 23:00 till 06:00 och 17 kW övrig tid. Då belastas inte elnätet hårt när det är som mest ansträngt.
Så kostnaden för den höjda effekten blir elnätsförstärkningen sista biten till åkeriet.
Så kostnaden för den höjda effekten blir elnätsförstärkningen sista biten till åkeriet.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.
Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.
På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.
Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.
På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.
Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Rimligtvis borde väl dessa batterilager också kunna användas för att stabilisera nätet. Dvs, man bör kunna få betalt av nätoperatören för den funktionen. Borde gå hand i handske med utbyggnaden av förnyelsebar energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplanJFAH skrev:Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Pågår el Semi försök sen några år
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jo men den här prylen kan, i och med de rätt strikta viloregler som finns utan vidare också användas på långtradar segmentet i europa.12man skrev:Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplanJFAH skrev:Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Pågår el Semi försök sen några år
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?JFAH skrev:Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.
Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.
På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.
Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.jonas skrev:Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Letade upp min gamla beräkning;jonas skrev:Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?JFAH skrev:Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.
Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.
På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.
Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Total area; 70833 m3 (detta är DHLS logistik center); Enligt vattenfall får du ut 6481 kwh/år på 43 m3 (vilket är den största anläggning de offererar), vilket ger 150kwh/år/m3 (deras siffra).
dvs 70833*150 = 1.06*10^7 kwh/år, eller 1.06*10^10 watttimmar, såvitt jag inte missat någon nolla (lite mycket nollor) är det väl 10 gigawatttimmar (giga är väl 10^9?) (cirkus). Men; det finns tre andra byggnader i närheten (ikea logistik, UPS logistik) som tillsammans ger ungefär lika mycket takyta till. Jag räknade nog på dem allihop i den siffra jag nämnde i mitt inlägg. Så jag ursäktar att jag var oprecis.
Oavsett så låter det mycket, men omsatt i fordonsmil så är det ju inte så mycket; 160 tusen mil är inte så mycket givet mängden lastbilar och den mängd mil de gör, men det är ju inte kattskit endå, och en bra investering såväl klimatmässigt som finansiellt. Om jag nu inte missat en nolla.
Som sagt allt är on top of my head (med lite google hjälp för att ta fram takarea)...
Solceller ger som sagt inget vintertid, men sommartid så sparar de mycket vatten i våra resevoarer, som då funkar som verkliga batterier i vårt fall.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Du missade ett k. 150-200kWh/m2 och år i Sverige.jonas skrev:Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Model 3 LR AWD 19"
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.Ric skrev:Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.jonas skrev:Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS