Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mattiasottosson »

Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

mattiasottosson skrev:
Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
Glöm inte ditt kontonummer haha på en utländsk bank
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Mats »

En tesla ....

eller kanske inte
221DB04C-EA3C-4538-A55A-C0D7E0213E4B.jpeg
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

gellerstam skrev:
:-(
2017-11-17 15.17.59.jpg
Ngn som ser vart?
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag. :evil:
Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstid :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Kulingen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag. :evil:
Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstid :lol:
Njaej, det straffar ju oskyldiga. Bättre att gå på dem som själva gör illa.

De där i Falun t ex, har man 6 meter kabel så kan man kanske parkera in dem? :twisted:
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

Tog en bild lite närmare Bild

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Bra skyltat! Borde vara solklart vad som gäller...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Schelin skrev:
Tesla S75D
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...

Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Schelin skrev:
Tesla S75D
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...

Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng Bild
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.

Tesla S75D
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

Schelin skrev:
bylund skrev:
Schelin skrev:
Tesla S75D
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...

Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng Bild
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.

Tesla S75D
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).

Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

thorenj skrev:
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).

Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

bylund skrev:
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Må så vara. Det jag vill se på denna typ av parkeringar är att följande upprätthålls:

1. Den som inte har behov av koppla in bilen/ladda ska stå på en plats helt utan ladduttag. Om det sedan är en fossilbil, eller en elbil där föraren anser att man klarar sig utan att koppla in, är inte relevant. Om man inte "laddar"/är inkopplad ska man inte stå på en laddplats. Detta uppnås i mitt tycke utmärkt med skyltning enligt tidigare bild.

2. Den som ska stå länge väljer ett uttag med låg effekt. Typ 2 bör användas, inte Schuko. Bilen laddas till önskad nivå, och sedan tar energin från uttaget hand om värmning/kylning av batteri, vampire drain, etc. Det ska finnas såpass många av dessa uttag att man inte behöver reglera hur länge bilar får stå där.

3. För kortare parkering, t.ex. över dagen eller över en helg, ska det finnas ett gäng uttag med mellanhög effekt, runt 11 kW eller så. Där ska man begränsa parkeringstiden.

4. Laddare med hög effekt, 50 kW eller mer, bör inte förekomma på denna typ av parkeringar. Det är bättre att använda dessa pengar till fler klena uttag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Absolut. Jag kan skriva under på detta. Jag tycker att man ska göra som du säger vid skyltningen ovan, menar bara att ordvalet kunde vara tydligare, t ex fordon inkopplade för laddning snarare än att betona pågående.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

Visst, ordvalet kan diskuteras, och din formulering "fordon inkopplade för laddning" är utmärkt. Helst skulle jag se att innebörden av skylten T24 ändrades så att din formulering ingår. Dagens lydelse:
Transportstyrelsen skrev:
T24. Laddplats
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och
anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
(min fetstil)

Detta inte är bra, enligt min åsikt. Se bara informationslappen från Härryda kommun som snurrat runt på internet de senaste dagarna - med nuvarande lydelse måste de tillåta att man BEVar platserna. Om man inte avser koppla in har man inte på en laddplats att göra!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Nej nu går skam på torra land. Idag blev jag ICE:ad på min egna parkering på gården! :lol: En familjemedlem har besökare som ställt sig på den enda platsen laddsladden når!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7119
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

I stort sett hela ”laddgatan” vid Kungsbron ICE-ad idag, dessutom en Saab på tomgång en lång stund :(

Ingen bil lappad, laddplatser verkar inte prioriteras av parkeringsvakterna.
7ED2955C-47B3-4588-BA38-22F67CBB700D.jpeg
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 23bf28217e

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Ett gäng laddstolpar på Kungsgatan precis runt höger från det där finns fortfarande inte med på uppladdning.nu. Jag var i kontakt med dom om det tidigare men den är inte tillagd. Finna alltså typ 8 laddare även på Kungsgatan mellan Kungsholmsgatan och Kungsbron.
Kostar 2.50kr per kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Torkel »

nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Personer utan barn på familjeparkering:
"Gott om plats, fan va najs!"

Anhöriga på platser för rörelsehindrade:
"Men jag har ju tillstånd, vem bryr sig om att jag hindrar för andra med behovet."

10 bilar på/vid trotoaren (!) utanför Maxi:
"Men jag ska ju bara..."

Vissa människor har svårt att tänka sig in i andras situationer helt enkelt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

De flesta oavsett typ av parkering tänker nog som "Vad blir konsekvensen för mig om jag parkerar här?". Så länge kommuner envisas med att inte tillåta P-bot på bilar som parkerar på laddplatser med T24-skylt så kommer konsekvensen vara att personen i fråga får tillgång till en P-plats utan negativa konsekvenser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19578
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19578
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt :)
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt :)
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader ;)
Men det är ändå bra fast slött
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar