Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Jag har blivit icead!
Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Jag har blivit icead!
Glöm inte ditt kontonummer haha på en utländsk bankmattiasottosson skrev:Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
Re: Jag har blivit icead!
En tesla ....
eller kanske inte
eller kanske inte
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Jag har blivit icead!
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?gellerstam skrev:
Ngn som ser vart?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5336
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Jag har blivit icead!
Välkommen till elbilsägarnas vardag.nek0 skrev:Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Jag har blivit icead!
Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstidNicke Nyfiken skrev:Välkommen till elbilsägarnas vardag.nek0 skrev:Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Re: Jag har blivit icead!
Njaej, det straffar ju oskyldiga. Bättre att gå på dem som själva gör illa.Kulingen skrev:Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstidNicke Nyfiken skrev:Välkommen till elbilsägarnas vardag.nek0 skrev:Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
De där i Falun t ex, har man 6 meter kabel så kan man kanske parkera in dem?
Re: Jag har blivit icead!
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...Schelin skrev:Tesla S75D
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Du har en poängbylund skrev:Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...Schelin skrev:Tesla S75D
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.
Tesla S75D
Re: Jag har blivit icead!
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).Schelin skrev:Du har en poängbylund skrev:Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...Schelin skrev:Tesla S75D
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.
Tesla S75D
Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Re: Jag har blivit icead!
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.thorenj skrev:Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).
Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Må så vara. Det jag vill se på denna typ av parkeringar är att följande upprätthålls:bylund skrev:Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
1. Den som inte har behov av koppla in bilen/ladda ska stå på en plats helt utan ladduttag. Om det sedan är en fossilbil, eller en elbil där föraren anser att man klarar sig utan att koppla in, är inte relevant. Om man inte "laddar"/är inkopplad ska man inte stå på en laddplats. Detta uppnås i mitt tycke utmärkt med skyltning enligt tidigare bild.
2. Den som ska stå länge väljer ett uttag med låg effekt. Typ 2 bör användas, inte Schuko. Bilen laddas till önskad nivå, och sedan tar energin från uttaget hand om värmning/kylning av batteri, vampire drain, etc. Det ska finnas såpass många av dessa uttag att man inte behöver reglera hur länge bilar får stå där.
3. För kortare parkering, t.ex. över dagen eller över en helg, ska det finnas ett gäng uttag med mellanhög effekt, runt 11 kW eller så. Där ska man begränsa parkeringstiden.
4. Laddare med hög effekt, 50 kW eller mer, bör inte förekomma på denna typ av parkeringar. Det är bättre att använda dessa pengar till fler klena uttag.
Re: Jag har blivit icead!
Absolut. Jag kan skriva under på detta. Jag tycker att man ska göra som du säger vid skyltningen ovan, menar bara att ordvalet kunde vara tydligare, t ex fordon inkopplade för laddning snarare än att betona pågående.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Visst, ordvalet kan diskuteras, och din formulering "fordon inkopplade för laddning" är utmärkt. Helst skulle jag se att innebörden av skylten T24 ändrades så att din formulering ingår. Dagens lydelse:
Detta inte är bra, enligt min åsikt. Se bara informationslappen från Härryda kommun som snurrat runt på internet de senaste dagarna - med nuvarande lydelse måste de tillåta att man BEVar platserna. Om man inte avser koppla in har man inte på en laddplats att göra!
(min fetstil)Transportstyrelsen skrev:T24. Laddplats
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och
anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Detta inte är bra, enligt min åsikt. Se bara informationslappen från Härryda kommun som snurrat runt på internet de senaste dagarna - med nuvarande lydelse måste de tillåta att man BEVar platserna. Om man inte avser koppla in har man inte på en laddplats att göra!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Nej nu går skam på torra land. Idag blev jag ICE:ad på min egna parkering på gården! En familjemedlem har besökare som ställt sig på den enda platsen laddsladden når!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7119
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Jag har blivit icead!
I stort sett hela ”laddgatan” vid Kungsbron ICE-ad idag, dessutom en Saab på tomgång en lång stund
Ingen bil lappad, laddplatser verkar inte prioriteras av parkeringsvakterna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 23bf28217e
/fth
Ingen bil lappad, laddplatser verkar inte prioriteras av parkeringsvakterna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 23bf28217e
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Jag har blivit icead!
Ett gäng laddstolpar på Kungsgatan precis runt höger från det där finns fortfarande inte med på uppladdning.nu. Jag var i kontakt med dom om det tidigare men den är inte tillagd. Finna alltså typ 8 laddare även på Kungsgatan mellan Kungsholmsgatan och Kungsbron.
Kostar 2.50kr per kwh.
Kostar 2.50kr per kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
Personer utan barn på familjeparkering:nek0 skrev:Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
"Gott om plats, fan va najs!"
Anhöriga på platser för rörelsehindrade:
"Men jag har ju tillstånd, vem bryr sig om att jag hindrar för andra med behovet."
10 bilar på/vid trotoaren (!) utanför Maxi:
"Men jag ska ju bara..."
Vissa människor har svårt att tänka sig in i andras situationer helt enkelt.
Re: Jag har blivit icead!
De flesta oavsett typ av parkering tänker nog som "Vad blir konsekvensen för mig om jag parkerar här?". Så länge kommuner envisas med att inte tillåta P-bot på bilar som parkerar på laddplatser med T24-skylt så kommer konsekvensen vara att personen i fråga får tillgång till en P-plats utan negativa konsekvenser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stanBjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rättKulingen skrev:Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stanBjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Men det är ändå bra fast slöttBjelke skrev:Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rättKulingen skrev:Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stanBjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader