Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Expressen kör anti-Tesla race idag:
"Anställda: Problem med nio av tio Tesla-fordon": https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... la-fordon/
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen” https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... lastbilen/
"Anställda: Problem med nio av tio Tesla-fordon": https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... la-fordon/
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen” https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... lastbilen/
Re: Artikel i media
LarsL skrev:De har inte riktigt greppat konceptet effekt och batteri?
No shit. "Journalisten" som kört google translate har nog knappast förståelse ens för högstadiefysik...
Re: Artikel i media
Tesla har en kvalitetskontroll? Det var ju lite oväntat. Om de nu upptäcker fel på 9 av 10 bilar så innebär det ju att kvalitetskontrollen fortfarande missar massor. Sorry, men så är det ju tyvärr.Verdi skrev:Expressen kör anti-Tesla race idag:
"Anställda: Problem med nio av tio Tesla-fordon": https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... la-fordon/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Kursmanipulation? Aktien ner 5% nu...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Artikel på di ang. svenska industriföretags utmaningar för omställningen. Elbilar är en del av frågeställningarna (andra är Digitalisering, Automatisering, m.m.)
https://www.di.se/analys/martin-blomgre ... ran-vetet/
Utdrag från artikeln nedan. Tror Sandviks VD underskattar utvecklingstakten en smula. Det tråkiga är att industrin kommer driva på hybridspåret i rent egenintresse
Elbilar. Uppmärksamheten till trots är rena elbilar en försvinnande liten del av marknaden i dag, men bollen är satt i rullning med hjälp av Tesla och hårdare miljökrav och alla stora biltillverkare girar mot elspåret.
Det är ett skifte som främst berör Sandviks verktygsdel och Atlas affärsområde Industriteknik. Den dåliga nyheten är att elbilar betyder färre delar i motorn som behöver bearbetas av Sandviks vändskär och det är färre åtdragningar som tarvar ett Atlasverktyg. Den goda nyheten är att övergången sannolikt blir en utdragen historia där hybridbilar blir en större del av marknaden och det är ingen nackdel, tvärtom.
”Det skärs en hel del på elbilar också, men det är rätt att det blir en negativ effekt på rena elbilar. På hybridbilar är det däremot en positiv effekt med ungefär 20-30 procent och vi tror att inom närmaste perioden, säg 10 år, så kommer hybriderna växa snabbast. På kort sikt ser vi inte det som ett hot”, säger Sandviks vd Björn Rosengren.
För Atlas del kan sammansättningsprocessen med ett stort batteri och många blandade material i nya bilar möjligen också mer än kompensera för bortfallet på själva drivlinan.
https://www.di.se/analys/martin-blomgre ... ran-vetet/
Utdrag från artikeln nedan. Tror Sandviks VD underskattar utvecklingstakten en smula. Det tråkiga är att industrin kommer driva på hybridspåret i rent egenintresse
Elbilar. Uppmärksamheten till trots är rena elbilar en försvinnande liten del av marknaden i dag, men bollen är satt i rullning med hjälp av Tesla och hårdare miljökrav och alla stora biltillverkare girar mot elspåret.
Det är ett skifte som främst berör Sandviks verktygsdel och Atlas affärsområde Industriteknik. Den dåliga nyheten är att elbilar betyder färre delar i motorn som behöver bearbetas av Sandviks vändskär och det är färre åtdragningar som tarvar ett Atlasverktyg. Den goda nyheten är att övergången sannolikt blir en utdragen historia där hybridbilar blir en större del av marknaden och det är ingen nackdel, tvärtom.
”Det skärs en hel del på elbilar också, men det är rätt att det blir en negativ effekt på rena elbilar. På hybridbilar är det däremot en positiv effekt med ungefär 20-30 procent och vi tror att inom närmaste perioden, säg 10 år, så kommer hybriderna växa snabbast. På kort sikt ser vi inte det som ett hot”, säger Sandviks vd Björn Rosengren.
För Atlas del kan sammansättningsprocessen med ett stort batteri och många blandade material i nya bilar möjligen också mer än kompensera för bortfallet på själva drivlinan.
Re: Artikel i media
Det låter som att industrin ser hybrider som en ren kassako. De kan fortsätta tjäna pengar på fossilmotorteknik, samtidigt som de kan ta mer betalt för bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Inget han nämnde kanske men Sandvik gör en mycket viktig detalj till bränsleceller, nämligen den supertunna silver-belagda plåten/folien och är i praktiken den enda leverantören i världen på det...
Knepigt om han inte fick med den saken eg...
(Det är "Terra-fabriken" som tillverkar plåten och det var extremt mycket hysch hysch kring den)
Knepigt om han inte fick med den saken eg...
(Det är "Terra-fabriken" som tillverkar plåten och det var extremt mycket hysch hysch kring den)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Tror klart att mati har rätt i ovanstående om hur traditionella branschen fungerar och tror och tjänstebils åkarna (i min bransch) ser ett halverat förmånsvärde som största vinsten bryr sig inte om annat.mati skrev:Det låter som att industrin ser hybrider som en ren kassako. De kan fortsätta tjäna pengar på fossilmotorteknik, samtidigt som de kan ta mer betalt för bilarna.
Men visst en hybrid är bättre en ingenting.
PS mina svärföräldrar köpte i dagarna ny bil (fossil jo jag har misslyckats) men bilhandlaren gav ett lågt andrahandsvärde då han hade många dieselbilar på lager som var svårsålda så han rekommenderade en bensinbil. Något händer.
Re: Artikel i media
Ja, fick det bekräftat av säljare på Tesla att tillsvidare så är CPO programmet stoppat eller pausat, beroende på hur man ser på det. Och att de inte hade mer information att ge förnärvarande. Kunde varken säga om det skulle komma tillbaka och om så när eller om det totalt skulle avslutas.jpetters skrev:Har du pratat med någon säljare på Tesla och fått bekräftat att de faktiskt inte säljer CPO bilar?frippe skrev:Synd bara att just nu är det bara Tesla i England och Schweiz som säljer fordon via sitt CPO-program. Så det blir till att vänta tills övriga länder och främst Tesla här i Sverige börjar sälja sina CPO-bilar igen.e5m1r skrev:Tesla utan garant kan bli ekonomisk katastrof om du har otur
Köp hellre begagnad från Tesla även om det är lite dyrare så får du utökad nybilsgaranti
Fram till förra veckan fanns det ungefär 4-5 gånger så många CPO bilar på Teslas CH site. Jag har svårt att tänka mig att alla faktiskt är sålda i ett svep, om de inte sålt till leasingbolag eller liknande.
Tidigare har de ofta haft fler bilar tillgängliga än de haft listade på CPO sidan. Så ring och fråga om du inte redan gjort det.
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det betyder indirekt att dom inte byter in bilar heller (just nu) antar jag...typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Vilket kanske är bra med tanke på hur de har dumpat beg.-priserna de senaste månaderna. Det ökar ju chanserna att man kan få en bra slant för bilen på privatmarknaden. Kanske.Bjelke skrev:Det betyder indirekt att dom inte byter in bilar heller (just nu) antar jag...typ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag som hoppats på att de skulle pressa lite till. Var ju någon här som kom över en S60 -14 med AP och fri SuC för €49900, CPO från NL. Dessutom med 4 års garanti.mati skrev:Vilket kanske är bra med tanke på hur de har dumpat beg.-priserna de senaste månaderna. Det ökar ju chanserna att man kan få en bra slant för bilen på privatmarknaden. Kanske.Bjelke skrev:Det betyder indirekt att dom inte byter in bilar heller (just nu) antar jag...typ...
Elbilist sedan 2014
Re: Artikel i media
mati skrev:Vilket kanske är bra med tanke på hur de har dumpat beg.-priserna de senaste månaderna. Det ökar ju chanserna att man kan få en bra slant för bilen på privatmarknaden. Kanske.Bjelke skrev:Det betyder indirekt att dom inte byter in bilar heller (just nu) antar jag...typ...
Ja, det har ju misskött begagnatförsäljningen en hel del. Inga bilder, svårt att se bilen före köp osv. Det har gjort att de tvingats sänka priserna för att få nånting sålt.
Re: Artikel i media
Ja, det beror ju på från vilket håll man ser på det. Vill man främst bli av med sin befintliga Tesla så är det ju bra med höga priser. Själv är jag ju såklart intresserad av så höga beg-priser som möjligt.Klintan skrev:Jag som hoppats på att de skulle pressa lite till. Var ju någon här som kom över en S60 -14 med AP och fri SuC för €49900, CPO från NL. Dessutom med 4 års garanti.
Men vill du köpa en begagnad bil så är det ju mindre trevligt med höga priser såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det som avviker på detta forum är On-topic-inlägg, off-topic är standard.Walker skrev:Som alla andra OT- inslag.LarsL skrev:Hur hamnade denna diskussion i Artiklar i media?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Betyder inte det att av är på ? Eller var det tvärtomSvenssons skrev:Det som avviker på detta forum är On-topic-inlägg, off-topic är standard.
(Varit på ölprovning och är lite nostalgisk för tillfället)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Helvetet har frusit till is, grisar har setts flyga och Jeremy Clarkson börjat gilla Tesla
En av kommentarerna till videon på YouTube: "Blink twice if they are holding your family captive Jeremy"
En av kommentarerna till videon på YouTube: "Blink twice if they are holding your family captive Jeremy"
Re: Artikel i media
Känns lite som "Jag hade fel, men jag vill inte erkänna det." Blinka Jeremy!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Haha, kommentaren är ju bäst. han tittar ner efter att han säger de sista orden som för att säga något... typ sorry.TiborBlomhall skrev:Helvetet har frusit till is, grisar har setts flyga och Jeremy Clarkson börjat gilla Tesla
En av kommentarerna till videon på YouTube: "Blink twice if they are holding your family captive Jeremy"
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Låt oss inte förhasta oss. Vi har inte sett avsnittet där de kör Model X än.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Artikel i media
Lasse Swärd är igång igen.Elbilen är en supermiljöbov.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-ar-over/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-ar-over/
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Artikel i media
Kan du kopiera texten och dela den här? Lasse ger jag inte ett öre till.drzaphod skrev:Lasse Swärd är igång igen.Elbilen är en supermiljöbov.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-ar-over/
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Artikel i media
Hur länge till ska elbilen få åka gräddfil?
Oavsett storlek, vikt eller hur kraftfullt batteri den har släpper den inte ut några avgaser. Ingen koldioxid, inga kväveoxider, inga kolväten, inga partiklar. Ingenting.
Elbilen klassas som utsläppsfri eftersom den saknar avgasrör.
Det är hög tid för ansvariga myndigheter att avsluta den långa gröna smekmånaden.
Elbilens styrka är att den inte ger några lokala utsläpp. Men de indirekta utsläppen är desto större eftersom det går åt enorma mängder energi när batterierna tillverkas. Utsläppen följer närmast linjärt storleken på batteriet, enligt IVL:s uppmärksammade studieöversikt i våras.
Lägg till gruvbrytning, bearbetning och transporter av råvaror. Det går åt betydande mängder metaller som litium, kobolt och koppar för ett enda batteri. Mer än hälften av världens kobolt (enligt SGU) bryts i DRC, Den demokratiska republiken Kongo, ofta under fruktansvärda arbetsförhållanden.
Inget av detta påverkar bedömningen. Den börjar och slutar när batteriet monteras in i elbilen. Det spelar ingen roll hur bilen sedan används, om den tankas med förnybar el eller fossil ful-el. Den förblir en nollutsläppsbil.
För vanliga bilar och flytande bränslen gäller andra regler. Bensin- och dieselbilar bedöms utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut under körning. Utvinning, raffinering och transporter av råoljan svarar för en förhållandevis liten del av de totala utsläppen och räknas inte in.
Förnybara drivmedel som etanol och HVO värderas längre bak i kedjan, innan de tankas i bilen. Fokus ligger på klimatprestanda utifrån råvara och framställning. Syftet är att styra mot råvaror som inte konkurrerar med livsmedel eller leder till skövling av regnskogar.
Varför inte se elbilen på motsvarande sätt - att räkna på batteriets storlek, totala klimatpåverkan och bilens energiförbrukning? Varför inte sätta gränsvärden för skattefrihet och en tydlig märkning, som av vitvaror, så bilköparna väljer de mest energismarta alternativen?
Oavsett storlek, vikt eller hur kraftfullt batteri den har släpper den inte ut några avgaser. Ingen koldioxid, inga kväveoxider, inga kolväten, inga partiklar. Ingenting.
Elbilen klassas som utsläppsfri eftersom den saknar avgasrör.
Det är hög tid för ansvariga myndigheter att avsluta den långa gröna smekmånaden.
Elbilens styrka är att den inte ger några lokala utsläpp. Men de indirekta utsläppen är desto större eftersom det går åt enorma mängder energi när batterierna tillverkas. Utsläppen följer närmast linjärt storleken på batteriet, enligt IVL:s uppmärksammade studieöversikt i våras.
Lägg till gruvbrytning, bearbetning och transporter av råvaror. Det går åt betydande mängder metaller som litium, kobolt och koppar för ett enda batteri. Mer än hälften av världens kobolt (enligt SGU) bryts i DRC, Den demokratiska republiken Kongo, ofta under fruktansvärda arbetsförhållanden.
Inget av detta påverkar bedömningen. Den börjar och slutar när batteriet monteras in i elbilen. Det spelar ingen roll hur bilen sedan används, om den tankas med förnybar el eller fossil ful-el. Den förblir en nollutsläppsbil.
För vanliga bilar och flytande bränslen gäller andra regler. Bensin- och dieselbilar bedöms utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut under körning. Utvinning, raffinering och transporter av råoljan svarar för en förhållandevis liten del av de totala utsläppen och räknas inte in.
Förnybara drivmedel som etanol och HVO värderas längre bak i kedjan, innan de tankas i bilen. Fokus ligger på klimatprestanda utifrån råvara och framställning. Syftet är att styra mot råvaror som inte konkurrerar med livsmedel eller leder till skövling av regnskogar.
Varför inte se elbilen på motsvarande sätt - att räkna på batteriets storlek, totala klimatpåverkan och bilens energiförbrukning? Varför inte sätta gränsvärden för skattefrihet och en tydlig märkning, som av vitvaror, så bilköparna väljer de mest energismarta alternativen?