Audi Q5 EV kommer juni 2018
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Jag har ju redan en Chademoadapter
Eftersom tex Nissan Leaf med Chademo än så länge är en av världens mest sålda elbil. Så lär ju laddstolparna fortsätta vara utrustadd med det alternativet ett bra tag till.
Sen lär det kanske kunna komma en CCS adapter framöver också.
Oavsett bedömer jag att Teslas SC, för mig och vårt specifika resande, lär vara en stor konkurrensfördel för många år framåt.
Eftersom tex Nissan Leaf med Chademo än så länge är en av världens mest sålda elbil. Så lär ju laddstolparna fortsätta vara utrustadd med det alternativet ett bra tag till.
Sen lär det kanske kunna komma en CCS adapter framöver också.
Oavsett bedömer jag att Teslas SC, för mig och vårt specifika resande, lär vara en stor konkurrensfördel för många år framåt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Leo skrev:Jag har ju redan en Chademoadapter
Eftersom tex Nissan Leaf med Chademo än så länge är en av världens mest sålda elbil. Så lär ju laddstolparna fortsätta vara utrustadd med det alternativet ett bra tag till.
Sen lär det kanske kunna komma en CCS adapter framöver också.
Oavsett bedömer jag att Teslas SC, för mig och vårt specifika resande, lär vara en stor konkurrensfördel för många år framåt.
Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Jag skulle nästan bli förvånad, om ett laddnätverk skapat av företag som bygger bilar med CCS väljer att lägga till Chademo. Tesla gjorde ju inte det vid sina superladdare.
Det Nissan borde göra är att ha CCS-stöd för bilar sålda i Europa. Det borde Tesla också ha.
Det Nissan borde göra är att ha CCS-stöd för bilar sålda i Europa. Det borde Tesla också ha.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Men finns det någon substans i de datum som anges i artikeln?
Att Q5 skulle komma som EV redan i april nästa år är inget som jag har sett innan.
Att Q5 skulle komma som EV redan i april nästa år är inget som jag har sett innan.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Väldigt spännande om detta är sant, dvs att de kommer börja leverera under första halvan nästan år. De vore så kul om de kunde börja röra sig lite på marknaden... Om priset dessutom ligger runt 600000 kr så är de än mer fantastiskt då de faktiskt kan konkurrerar lite med Tesla men där finns ju ett stort frågetecken som jag inte sett någon svar på och de är vad för range man får i grunden... Ska den vara en förstabil så krävs de liknande range som Tesla har på sina grund bilar...
Tillgång till laddnätverk är en klar nackdel idag men om de där Ionity (de var så de heter väl?) nätet byggs i den takt de sagt så kanske de kan vara ok...
Tillgång till laddnätverk är en klar nackdel idag men om de där Ionity (de var så de heter väl?) nätet byggs i den takt de sagt så kanske de kan vara ok...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.Verdi skrev:Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Ingen som sett något om hur stort batteri denna bilen ska få?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Bifogar lite bilder så inser ni ganska snabbt att CCS inte blir nåt problem
Här är bild på CCS
Här är bild på teslas USA kontakt ( som i EU är förklädd i vanlig Type 2 )
Om man skulle vända på CCS kontakten och minska avståndet mellan Den övre och nedre delen för det är bara ett tomrum där
Fasiken om man inte får en Tesla USA kontakt
Här är bild på CCS
Här är bild på teslas USA kontakt ( som i EU är förklädd i vanlig Type 2 )
Om man skulle vända på CCS kontakten och minska avståndet mellan Den övre och nedre delen för det är bara ett tomrum där
Fasiken om man inte får en Tesla USA kontakt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Lär inte vara svårt att lägga till protokoll i bilens mjukvaramati skrev:Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det hade varit bättre om man hade kunnat slippa modda i bilen. För då hade det funnits möjlighet för externa aktörer att bygga en CCS-adapter. Tesla själva verkar inte ha något större intresse av att utveckla en sådan. Det kanske kommer när CCS-laddarna blir tätare.e5m1r skrev:Lär inte vara svårt att lägga till protokoll i bilens mjukvaramati skrev:Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Nu bör man ta det med en stor skopa salt men en på TMC påstår att han har källor som säger att europeiska Model 3 ska få CCS. Hans källa säger inget om Model S och X men rimligtvis bör även dessa få i så fall.mati skrev:Det hade varit bättre om man hade kunnat slippa modda i bilen. För då hade det funnits möjlighet för externa aktörer att bygga en CCS-adapter. Tesla själva verkar inte ha något större intresse av att utveckla en sådan. Det kanske kommer när CCS-laddarna blir tätare.e5m1r skrev:Lär inte vara svårt att lägga till protokoll i bilens mjukvaramati skrev:Det är nog mer än antalet pinnar som måste vara rätt. Protokollet lär skilja sig en del från Teslas.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2439419/
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det nämns ju i Vigges tråd följande:
I expect Model S/X to get CCS in Europe somewhere in Q1/Q2 2018.
The source I have is reliable, but nothing is sure until we see the first cars with the CCS port!
I expect Model S/X to get CCS in Europe somewhere in Q1/Q2 2018.
The source I have is reliable, but nothing is sure until we see the first cars with the CCS port!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det är troligt, men det hjälper föga oss som har en gammal Model S/X utan CCS.vigge50 skrev:Nu bör man ta det med en stor skopa salt men en på TMC påstår att han har källor som säger att europeiska Model 3 ska få CCS. Hans källa säger inget om Model S och X men rimligtvis bör även dessa få i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.mati skrev:Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.Verdi skrev:Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
EnTraktor skrev:Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.mati skrev:Ja, så är det åtminstone i de områden där jag brukar vara, dvs runt Wolfsburg-Braunschweig där Volkswagen har sitt säte. Det är klart att de inte bygger några ChaDeMo-laddare där.Verdi skrev:Enligt Mati är det stor brist på chademo i Tyskland jämfört med CCS. När de börjar sätta upp 150 kW CCS så är det långt idrån säkert att det blir några chademo.
Jag tror att ChaDeMo inte kommer att få någon större spridning än vad vi ser idag. Tysklands statliga stöd för snabbladdare gäller enbart för CCS-standarden. Ju mer laddeffekt desto mer pengar från staten. För en ChaDeMo-laddare får man inget stöd. Ionitys eu-täckande laddnätverk kommer också vara CCS, ingen ChaDeMo där heller. Om alltså Tesla inte tar fram en CCS-adapter kommer ModelS/X-ägare vara helt beroende av Supercharger-nätverket och de få enstaka Chademo-laddare som finns. Jag ser faktiskt en viss risk att det i framtiden anses vara besvärligt med en gammal Tesla eftersom den inte går att ladda nånstans. Typ.
Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?Verdi skrev:Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det är inte min erfarenhet från de områden i Tyskland där jag brukar uppehålla mig, dvs mina gamla hemtrakter runt Braunschweig och Wolfsburg. Åtminstone där är det tätt med CCS, och brist på ChadeMo. För mig är det ett problem att hitta en Chademo-laddare som inte är upptagen eller jättelångsam, medan det står lediga CCS laddare lite överallt. Med gratis ström och gratis parkering dessutom. Det är lite surt att se e-Golfarna, e-Up:arna och i3:orna snabbladda överallt, medan man själv tvingas att slöladda med typ2 eller så får man vänta på den där Leafen (eller kanske enstaka Teslan) som tar upp stans enda tillgängliga Chademo-laddare. Ännu värre när den är upptagen av en CCS-bil som hade kunnat ställa sig och ladda lite var som helst.EnTraktor skrev:Vet inte om forumet laggar från 2014 eller var det här inlägget kommer ifrån men det finns tusentals Chademoladdare i Europa och man fortsätter bygga Chademoladdare mer eller mindre överallt. Kombinationen Supercharger och Chademo gör att Teslaägara kommer ha överlägset flest laddpunkter i många många år framöver.
Sen är det som jag sa, att tyskt statligt bidrag ges bara om laddaren har CCS. Visserligen kan man sätta upp en laddare med både CCS och Chademo för att få bidrag, men det sker inte överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Nu när detta blev en laddtråd så får väl jag också hålla mig till offtopic...
Med tanke på att kontakter slits och måste bytas ut ibland så skulle jag tro att kanske man t.o.m monterar bort chademo kontakten efterhand som den använda mindre och mindre i förhållande till CCS. Ja dess kontakter har en förmåga att trilla ner i gatan ibland när man drar bland sladdarna har jag upptäckt så de slit även om de inte används.
De som kan få chademo att överleva ett tag till i Europa är troligen LEAF2 där allt tyder på att de blir chademo även i denna men jag tror chademo inom något år är helt dött på nya bilar utan de kommer bara vara gamla bilar som kommer utnyttja den kontakten i Europa åtminstone.
Med tanke på att kontakter slits och måste bytas ut ibland så skulle jag tro att kanske man t.o.m monterar bort chademo kontakten efterhand som den använda mindre och mindre i förhållande till CCS. Ja dess kontakter har en förmåga att trilla ner i gatan ibland när man drar bland sladdarna har jag upptäckt så de slit även om de inte används.
De som kan få chademo att överleva ett tag till i Europa är troligen LEAF2 där allt tyder på att de blir chademo även i denna men jag tror chademo inom något år är helt dött på nya bilar utan de kommer bara vara gamla bilar som kommer utnyttja den kontakten i Europa åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?lobbin skrev:Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?Verdi skrev:Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Jag gillar som vanligt att slå vad....Verdi skrev:Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?lobbin skrev:Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?Verdi skrev:Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.Legato skrev:Jag gillar som vanligt att slå vad....Verdi skrev:Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?lobbin skrev:Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?Verdi skrev:Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Har ingen plan på att förlora Förvånansvärt nog verkar det dock finnas många med väldigt stor tilltro till "tyskarna" trots att detta är ett Teslaforum. Det naturliga vore ju annars att leta motpart i något BMW-forum eller liknandebullen skrev:Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Jag säger bara att jag inte vet. Blir väl kul att följa.Legato skrev:Jag gillar som vanligt att slå vad....Verdi skrev:Ligger de tätare och laddar snabbare så minskar det behovet av planering. Tar det t ex 15 minuter istället för 40 minuter att ladda och de ligger tätt så blir det i princip lika fritt som att köra fossilbil. Dessutom, ju tätare de ligger desto bättre räckvidd får du. Vad har du för nytta av 35 mils räckvidd om du måste stanna var 20:e mil?lobbin skrev:Om jag ändå kommer att ta mig mellan SuC-stationerna så spelar det väl föga roll att det finns andra laddare däremellan?Verdi skrev:Jo, under de kommande 5 åren är det nog inga problem för Tesla-ägare. Inte sen heller. Men om andra börjar ladda 150-350 kW på ett nät som är mycket tätare än SuC-nätet kommer det nog bli lite surt ändå.
Vi får se. Just nu och inom de 19 månader jag har kvar på leasingen så lär Teslas SuC vara överlägset. Men det kan ju bli ett intressant val då för mig hösten 2019.
Om någon tror att man med valfritt tyskt märke i Sverige om 5 år (årsskiftet 2022-23) kommer ha tillgång till fler snabbladdare än man har med Tesla så slår jag gärna vad. Belopp i intervallet 10.000:- till 100.000:-. Vi utser i så fall lämplig intermediär (Tibor tex) som håller pengarna och har "final say" om det av någon anledning blir ett gränsfall
Re: Audi Q5 EV kommer juni 2018
Allt är väldigt osäkert. Vi vet inte hur det ser ut om 5 år alls. Tesla kanske inte ens finns. Elon spelar högt just nu.Legato skrev:Har ingen plan på att förlora Förvånansvärt nog verkar det dock finnas många med väldigt stor tilltro till "tyskarna" trots att detta är ett Teslaforum. Det naturliga vore ju annars att leta motpart i något BMW-forum eller liknandebullen skrev:Det räcker ju att Tesla levereras med CCS så kan du inte förlora.