Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av lator »

p1457 skrev:
Jag kommer eventuellt att lägga en reservation i dagarna, ni kan ju jämföra med när jag får min isåfall. ;)
Då måste man ju gå på när var part får möjlighet att designa sin bil och inte på leverans då detta kan bero på vilken konfiguration man väljer.
Jag tänker inte slå vad angående leveranserna men har tidigare antytt att det kan vara stor tidsdifferans beroende på reservationsdatum. Därav min resa ner till Stockholm den 31/3 2016 för att reservera så tidigt som möjligt... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av nek0 »

Hoppas bara att ingen är så blåögd här på forumet :)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av lobbin »

Vår säljare sa att befintliga Tesla-ägare kommer att gå före i kön när det gäller beställningar/reserveringar inom samma region. Däremot var det inte helt klart med vad som kommer att klassas som region, om det gäller Sverige, Skandinavien, Norden, Europa, osv.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Feddan »

Jag har också en väldigt tidig reservation (jag stod #7 i kön i Göteborg) och har en Model S idag. Men jag tror ändå bara det kommer skilja en månad mellan när jag får min Model 3 och när en som beställer en idag får sin. Och då har jag en Model S. Så reservationen till salu är nog bara 2-3 veckor i förtur.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av LarsL »

I slutet av 2018 kommer leveranstakten i Sverige vara så hög att det knappast spelar någon roll när man reserverade bilen. Har hört att de som reserverar nu får ”late 2018” som leveranstid, samma som mig och många andra här. En tidig köplats är därför relativt värdelös, åtminstone just nu... Men det är möjligt att det om ett år har reserverats betydligt bilar och att det då blir kö i Sverige också.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
I slutet av 2018 kommer leveranstakten i Sverige vara så hög att det knappast spelar någon roll när man reserverade bilen. Har hört att de som reserverar nu får ”late 2018” som leveranstid, samma som mig och många andra här. En tidig köplats är därför relativt värdelös, åtminstone just nu... Men det är möjligt att det om ett år har reserverats betydligt bilar och att det då blir kö i Sverige också.
Jag tror dock inte man ska ta den särskilt seriöst, tror alla i Europa får den tiden oavsett hur många reservationer det får in, vi får nog vänta tills slutet av 2018 innan vi får en bättre uppskattning på skillnaden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av HelectriC »

Jag har en Model S sen tidigare och reserverade Model 3 första dagen det gick i butik. På den bilen har jag uppskattad leverans sent 2018. Den köplatsen har jag haft i nästan två år! För någon vecka sedan la jag in ytterligare en reservation på en Model 3, den har uppskattad leverans sent 2018 :D så jag tror den som inte har en Tesla sen tidigare får vänta betydligt längre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Legato »

teslamodel3reserv skrev:
Legato skrev:
zyax skrev:
teslamodel3reserv skrev:
zyax skrev:
Det där kommer inte köpa, det är totalt irrelevant. När Model 3 kommer till Sverige en dag så kommer det flera tusen på en gång, inom någon månad kanske mer eller mindre hela svenska kön då det vid detta tillfälle kommer kunna tillverkas närmare 10k bilar i veckan. Så att köpa en bil ägd av någon annan för något mer för att vara kanske en månad före att ställa sig i kön idag är klart ovärt för alla.
Tjena! Jadu att planera producera 10k bilar i veckan är rätt långt ifrån att pumpa ut bilar i Sverige.
Om du tex ställer dig i kön nu lär du få bilen rätt mycket senare än dom som beställde i våras de kan jag lova ;)
Där tror du rätt fel. Hur många svenskar tror du står i kön?
Han tror inte, han säger sig veta. Han "lovar" ju :D

Helt omöjligt att veta hur det blir. Det kan visa sig att någon som beställer idag får leverans samma vecka som honom, men det kan ju också bli ett antal månader mellan. Det enda jag vet är att ingen vet och att ingen borde lova :lol:

Något som iaf verkar väldigt troligt är att alla nuvarande Teslaägare kommer före. Jag har två reservationer bla ;)
Härligt, vet du om jag har en tesla? Nej det vet du inte . Jag har dock rätt bra koll på bolaget och bilarna. Så, chilla ;)
Faktum kvarstår, du lovar något du inte har en aning om. Inte ens Musk himself vet det du lovar... Så sluta snacka skit.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av nek0 »

Leverans sent 2018 är väl standard svar från Tesla.
Tror att alla får samma svar och att svaret har inget med verkligheten att göra.
Tesla har säkert någon turordning men det vet bara Tesla :) .
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av lator »

Feddan skrev:
Jag har också en väldigt tidig reservation (jag stod #7 i kön i Göteborg) och har en Model S idag. Men jag tror ändå bara det kommer skilja en månad mellan när jag får min Model 3 och när en som beställer en idag får sin. Och då har jag en Model S. Så reservationen till salu är nog bara 2-3 veckor i förtur.
Ska vi räkna lite?

Idag finns det två utlämningsställen i Sverige (tre om Malmö saneras och inte eldas flera ggr) och de levererar ungefär 1500 bilar per år. Några vidare utbyggnadsplaner är inte bekräftade även om rykten florerar men om vi är lite förhoppningsfulla och antar att Tesla har 5 platser klara när Model 3 kommer till Sverige så är då frågan, hur länge tar det för Tesla Sweden att leverera ut de reserverade bilar som förhoppningsvis kommer i rask takt? Även om vi tänker oss en enkel process långt från dagens pompa & ståt så måste ändå bilarna iordningställas för leverans. Kom nu ihåg att leveranserna av S och X fortsätter som tidigare. Jag påstår utan att ha exakta uppgifter att det blir svårt för ett SC att leverera mer än 5 Model S och X samt 10 Model 3 per dag. Alternativt att två SC fortsätter att leverera S och X och tre tar hand om 3:orna. Då kanske vi kan få ut 60 Model 3 per dag. I Sverige finns det uppskattningsvis ca 8000 reservationer av Model 3 vilket i så fall skulle ta 133 arbetsdagar vilket motsvarar ungefär ett halvår och då skulle alltså skillnanden mellan en tidig reservation och en idag vara minst 6 månader. Detta OM det finns 5 SC då och att allt annat flyter på och att leveranserna från USA funkar... Stor risk att det blir färre leveranser alltså.

Min profetia är att det skiljer minst ett år mellan reservationer den 31/3 2016 och reservationer från idag, antagligen mer. Sen påverkas ju givetvis allt detta av hur många som väljer att beställa omgående och hur många som väljer att vänta på kommande utrustningsalternativ. Detta är svårt att sia om.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av p1457 »

Jag tror att långt ifrån alla dessa 8000 med reservation kommer att lägga en beställning.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av lator »

p1457 skrev:
Jag tror att långt ifrån alla dessa 8000 med reservation kommer att lägga en beställning.
Nej. Inte jag heller. Jag tror att det kommer att bli dubbelt så många... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Feddan »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -pa-natet/

Det här är inget ovanligt för bilar som tillverkas i begränsad upplaga, men många biltillverkare har nolltolerans mot detta. Det finns inget officiellt förbud mot att flytta över sin reservation av Tesla Model 3 till någon annan, men Tesla skriver så här i avtalet:

"Din förhandsbokning kan inte överföras till någon annan utan skriftligt godkännande från Tesla."
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Mickep »

säg att det är 450 k reservationer. tesla har som MÅL att nå 5k i veckan. det är 90 veckor.
så jag skulle säga 2 år om man lägger sin reservation idag. men jag tycker det tyder på en viss personlighet (med alldeles för mycket pengar) om man inte står ut med att vänta.
dock är det emot reglerna att kapitalisera sin köplats,och vill de sig riktigt illa kan det t o m bli att folk angiver de som försöker tjäna pengar med oärligt beteende. däremot så kan tesla inte göra något om någon tar en fulltutrustad (finns ändå inte så många valmöjligheter) och säljer sin till högstbjudande.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
säg att det är 450 k reservationer. tesla har som MÅL att nå 5k i veckan. det är 90 veckor.
så jag skulle säga 2 år om man lägger sin reservation idag. men jag tycker det tyder på en viss personlighet (med alldeles för mycket pengar) om man inte står ut med att vänta.
dock är det emot reglerna att kapitalisera sin köplats,och vill de sig riktigt illa kan det t o m bli att folk angiver de som försöker tjäna pengar med oärligt beteende. däremot så kan tesla inte göra något om någon tar en fulltutrustad (finns ändå inte så många valmöjligheter) och säljer sin till högstbjudande.
Målet på 5k i veckan är för mars, i slutet av året då leveranserna förhoppningsvis bö4jar i Europa så är målet 10k i veckan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Mickep »

ännu bättre, då är det 45 veckor om man lägger reservationen idag (fast nu är det 550 k) så det är fortfarande över ett års väntan OM/NÄR de kommer upp i målet (dvs om de når 10 000 i veckan idag). hur lång tid det dröjer är väldigt svårt att avgöra, men varje månad som de inte når produktionensmålen gör ju att det kommer ta ännu längre tid. nu gör de vad, 200-300 i veckan? när kommer de nå 500 i veckan, som är en tiondel av målet? jag tror att man skall få dra ned sina förhoppningar och glädjas åt de små framsteg tesla gör. har inte reserverat (än) och har inget emot att vänta.(ser det inte som ett problem att låta andra stöta på problem och barnsjukdomar. har sagt det tidigare men de som får sin om ett år kommer få en mycket bättre bil och upplevelse än de som tar emot sin i år)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Svenssons »

Skulle inte bli förvånad om produktionen ligger en bit över 1000 bilar per vecka nu och kommer att ligga på 5000 bilar per vecka innan årsrapport presenteras. Alla rapporter från underleverantörer tyder på att de löst de initiala problemen. Av de som reserverat vet vi inte hur många som skall ha högerstyrd bil. Alla dessa kommer ju få vänta ytterligare ett år eller så och det kan vara rätt stor andel med tanke på länder som Storbritannien, Australien, Japan och Indien bland annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av p1457 »

Jag reserverade iallafall min 22 december. Gissa vilken uppskattad leveransperiod jag fick. :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av bullen »

p1457 skrev:
Jag reserverade iallafall min 22 december. Gissa vilken uppskattad leveransperiod jag fick. :)
April 2018? Bild
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av p1457 »

Ja, den första :lol:
Användarvisningsbild
iksvo
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2016 14:21

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av iksvo »

Shit vad bittra de flesta här är!
Jag tror att trådskaparen har helt rätt... Kommer inte vara några som helst problem att sälja sin bil på det sättet han beskriver i första inlägget.
Jag reserverade också en Model 3 samma dag som den släpptes och fick känslan av att jag var "bland de första"... men jag räknar verkligen inte med att få hämta ut någon Model 3 innan 2019.
Äger ingen Tesla sedan tidigare heller.

Men en sak är jag ju rätt säker på.... om jag lägger ut den på blocket samma dag som jag hämtar ut den kommer jag garanterat kunna sälja den med bra förtjänst :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8735
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Pontus »

Sedan kan ni ju försöka ta med i beräkningarna USAs sätt att trappa ner på skattelättnaderna efter att att Tesla sålt 200.000 bilar. Kan slå på liteolika sätt men troligast ärväl att efter 200.000 bilar är sålda i USAså kommer man mata på främst till USA och kanske bara till USA under ett halvårs tid eller var det 3/4 år kanske. I så fall är säkert deras produktionstakt väldigt hög och kön mindre när leveranserna börjar i Europa. Eller så hinner ett antal i Europa få sina bilar innan de når 200.000 och då kanske detblir ett jätte gap mellan de första och de längre bak i kön?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Smutt »

Men Tesla ägare får först sin bil så en köplats utan tidigare Tesla kan ju betyda leverans månader efter att Tesla ägare kan ha lagt sin M3 på blocket
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Mickep »

Det kommer säkert dyka upp flera lycksökare som försöker något liknande. många kommer garanterat vara bedragare.
Därför skulle jag avråda någon från att betala i förskott eller ens delbetala tills /om de får bilen levererad.
Tycker det är viktigt att säga det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Det kommer säkert dyka upp flera lycksökare som försöker något liknande. många kommer garanterat vara bedragare.
Därför skulle jag avråda någon från att betala i förskott eller ens delbetala tills /om de får bilen levererad.
Tycker det är viktigt att säga det.
Ja, frågan är hur man säkrar inbetalt belopp. Blir ju halvsvårt att få tillbaks eventuella pengar även om man har ett avtal, en bedragare skiter nog i det och polisen likaså.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar