Laddning av framtida Tesla
Moderator: Redaktion
Laddning av framtida Tesla
Vad tror vi om framtiden? När kommer man kunna ladda sin Tesla från 18 V ciggarettändaruttaget?
Skönt att slippa leta laddstationer och kunna sköta laddningen ”internt”.
Jag gissar inom 5 år!
Skönt att slippa leta laddstationer och kunna sköta laddningen ”internt”.
Jag gissar inom 5 år!
Re: Laddning av framtida Tesla
Och detta är alltså ditt första inlägg. Hur tror du att en sådan fråga kommer att bemötas?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 570
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Laddning av framtida Tesla
Men det är väl ungefär så Toyota redan gör..??
https://www.toyota.se/kampanjer/byt-til ... ybrid.json
https://www.toyota.se/kampanjer/byt-til ... ybrid.json
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Laddning av framtida Tesla
Det är ju uppenbart en evighetsmaskin...Jensa skrev:Och var ska energin komma från?
Re: Laddning av framtida Tesla
Man kan ju göra ett litet mini kärnkraftverk med 20 st kutsar med en storlek av 10*6mm, Varje kuts motsvarar 800 liter olja, Efter som en Volvo XC60 drar ca 500% mer energi än en Tesla S så motsvarar dessa kutsar 20*800*5 ca 90.000 mil. Men klart det finns kanske något problem att lösa innan detta blir verkligtLarsL skrev:Det är ju uppenbart en evighetsmaskin...Jensa skrev:Och var ska energin komma från?
Re: Laddning av framtida Tesla
Minikärnreaktorer är ju grymt intressant. Varför är det så svårt att skala ner? Man har ju lyckats i ubåtar, borde gå att skala ner mer.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddning av framtida Tesla
Räkna ut energin som finns i en laddning på ett kärnkraftsverk. Det finns nästan 40.000 kutsar i en patron, det finns ca 700 patroner i ett verk...Remuz skrev:Minikärnreaktorer är ju grymt intressant. Varför är det så svårt att skala ner? Man har ju lyckats i ubåtar, borde gå att skala ner mer.
Re: Laddning av framtida Tesla
Man måste ha en viss mängd kärnbränsle för att uppehålla en kedjereaktion. I ubåtar har man oftast mer höganrikat uran (20% snarare än de 3-5% man har i vanliga kärnkraftverk) just för att slippa ha alltför stora bränslepaket.
I en personbil skulle man förmodligen behöva använda ännu mer höganrikat uran för att bibehålla en kedjereaktion. Gissa vad mer man kan använda höganrikat uran till? Just det - kärnvapen. Så det kanske inte vore någon jättebra idé. Plus att en krock skulle innebära risk för härdsmälta eller bara lokal spridning av radioaktiva ämnen. Inget av det vore bra.
Batterier är bättre.
I en personbil skulle man förmodligen behöva använda ännu mer höganrikat uran för att bibehålla en kedjereaktion. Gissa vad mer man kan använda höganrikat uran till? Just det - kärnvapen. Så det kanske inte vore någon jättebra idé. Plus att en krock skulle innebära risk för härdsmälta eller bara lokal spridning av radioaktiva ämnen. Inget av det vore bra.
Batterier är bättre.
Re: Laddning av framtida Tesla
Farliga mängder energi. Om man anrikar maximalt så borde man väl kunna göra minimal version. Blir såklart lite instabilt. Jag har noll koll på energiinnehåll per gram höganrikat uran, men Google ska snart upplysa mig.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5544
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning av framtida Tesla
18 V ? ciguttaget är väl på 12 V. Med 10 A ger det 120 W. Per dygn ca 2,8 kWh.ErkanB skrev:Vad tror vi om framtiden? När kommer man kunna ladda sin Tesla från 18 V ciggarettändaruttaget?
Skönt att slippa leta laddstationer och kunna sköta laddningen ”internt”.
Jag gissar inom 5 år!
Laddtid för en 100D ca 1 månad.
Det är framtiden! Cigguttaget bör dock sitta i grannens bil för att det ska fungera...
Bättre då att ladda via USB uttaget från ett 100 kWh powerpack. Med 5V, 1 A skulle det gå på ca 2,5 år
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddning av framtida Tesla
Men bilar i hollywoodfilmer skulle plötsligt bli mer realistiska vid olyckor.Jerka skrev:I en personbil skulle man förmodligen behöva använda ännu mer höganrikat uran för att bibehålla en kedjereaktion. Gissa vad mer man kan använda höganrikat uran till? Just det - kärnvapen. Så det kanske inte vore någon jättebra idé. Plus att en krock skulle innebära risk för härdsmälta eller bara lokal spridning av radioaktiva ämnen. Inget av det vore bra.
Re: Laddning av framtida Tesla
Hehe. Jag fattar inget av de där siffrorna.Kulingen skrev:
Man kan ju göra ett litet mini kärnkraftverk med 20 st kutsar med en storlek av 10*6mm, Varje kuts motsvarar 800 liter olja, Efter som en Volvo XC60 drar ca 500% mer energi än en Tesla S så motsvarar dessa kutsar 20*800*5 ca 90.000 mil. Men klart det finns kanske något problem att lösa innan detta blir verkligt
Men kärnkraft känns ju inte så kul att ha i passagerarhytten. Minns ju Tjernobyl.
Man laddar via cigguttaget?! Du laddar väl saker där redan idag?Jensa skrev:Och var ska energin komma från?
Re: Laddning av framtida Tesla
Tänk om man kunde sätta avgassystemet till tanken på dieselbilen! Då skulle man inte behöva åka och tanka bilen och den skulle inte släppa ut några Nox eller CO2, win-win! Ellen hur!
Re: Laddning av framtida Tesla
Kommer man någonsin kunna ladda varandras bilar tror ni då? T ex trådlöst/induktion när man kör jämsides på en motorväg.
Har många idéer för framtiden!
Har många idéer för framtiden!
Re: Laddning av framtida Tesla
https://sonomotors.com/sion.html/#st-featuresErkanB skrev:Kommer man någonsin kunna ladda varandras bilar tror ni då?
Re: Laddning av framtida Tesla
Man får tänka morgondagens sätt att utvinna energi, inre vad vi vet om idag. Energin finns bunden i materialet nu ska bara vi hitta på något säkert sätt att utvinna det på.Remuz skrev:Farliga mängder energi. Om man anrikar maximalt så borde man väl kunna göra minimal version. Blir såklart lite instabilt. Jag har noll koll på energiinnehåll per gram höganrikat uran, men Google ska snart upplysa mig.