Mycket fukt i bilen
Moderator: Redaktion
Mycket fukt i bilen
Är det vanligt att det blir immigt på insidan av glasen såhär års? Vi satt 4 personer med 4 grader ute och det var ok men sen när bilen stått tomt ute och jag skulle köra iväg igen efter ett par timmar utan förvärmning så var det nästan små vattendroppar på insidan av rutorna. Jag har inte klimatpaketet men hoppas att det ska inte behövas för att få en bra inneklimat.
19-20 grader har jag o ingen range mode eller så
19-20 grader har jag o ingen range mode eller så
Re: Mycket fukt i bilen
Kn du ha dragit inn vatten så tygmattorna är dränkta ?
Kolla annars och känn efter om mattorna är blöta brukar vara orsak till stor kondens
Kolla annars och känn efter om mattorna är blöta brukar vara orsak till stor kondens
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Mycket fukt i bilen
Har lagt in gummimattor o det var ingen snö ute så mattor var bara lite blöta. Har aldrig upplevt detta med min BMW men men...
Re: Mycket fukt i bilen
Du råkade inte ha en stor blöt hund i bilen? Det var orsaken till (d)imma i min bil igår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mycket fukt i bilen
Kan ha smugit sig in i bilen och gömt sigmati skrev:Du råkade inte ha en stor blöt hund i bilen? Det var orsaken till (d)imma i min bil igår.
Re: Mycket fukt i bilen
Jag råkar ut för det hyfsat ofta - tycker AC är felkalibrerad, borde torka luften något mer.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Mycket fukt i bilen
Hade liknande problem förra veckan. Verkar som återcirkuleringen var boven i dramat. När jag efter en del fibblande, tryckte på tilluftscirkuleringen, så försvann problemet snabbt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Mycket fukt i bilen
Aahh! det är förinställt på auto så kanske ska prova ha tilluft utifrånGeneralbogge skrev:Hade liknande problem förra veckan. Verkar som återcirkuleringen var boven i dramat. När jag efter en del fibblande, tryckte på tilluftscirkuleringen, så försvann problemet snabbt.
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Mycket fukt i bilen
Hej. Har upplevt liknande när alla inställningar står på Auto i klimatanläggningen. Återigen så styrs denna av elektronik fortfarande vida underlägsen våra hjärnors kapacitet.mgorgis skrev:Är det vanligt att det blir immigt på insidan av glasen såhär års? Vi satt 4 personer med 4 grader ute och det var ok men sen när bilen stått tomt ute och jag skulle köra iväg igen efter ett par timmar utan förvärmning så var det nästan små vattendroppar på insidan av rutorna. Jag har inte klimatpaketet men hoppas att det ska inte behövas för att få en bra inneklimat.
19-20 grader har jag o ingen range mode eller så
I dessa lägen kan du behöva aktivera A/C manuellt samt även tilluft utifrån om inte Defrosterläget räcker för att imma av.
Good Luck!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Mycket fukt i bilen
Defrost i 10 min på full fläktfart (medans jag körde) behövdes för att få bort den, men jag hoppas att det inte ändras till "auto" nästa gång man startar bilen...måste testa imorgon
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Mycket fukt i bilen
Nackdelen med "kvick fix" defrost är att den behöver upprepas regelbundet vi vissa väderlekar.mgorgis skrev:Defrost i 10 min på full fläktfart (medans jag körde) behövdes för att få bort den, men jag hoppas att det inte ändras till "auto" nästa gång man startar bilen...måste testa imorgon
Kör med A/C on manuellt och nästa val, luft utifrån manuellt.
Manuellt valt in all tre utblås, golv, mitt och vindruta.
Fläkt i auto för det mesta.
Detta val ger nästan alltid imfritt nu på vintern.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Mycket fukt i bilen
Ett förslag är att köra "Keep Climate On" + icke-recirc i några timmar. Kanske i kombination med luft mot golv. Det borde ju torka upp mattor och övrig inredning helt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Mycket fukt i bilen
Kan man bestämma hur många timmar, eller hur länge, den ska köra "keep Climate On" efter att man stängt av bilen? jag hittar info på nätet och har inte tillgång till bilen nuMSO skrev:Ett förslag är att köra "Keep Climate On" + icke-recirc i några timmar. Kanske i kombination med luft mot golv. Det borde ju torka upp mattor och övrig inredning helt.
Re: Mycket fukt i bilen
Som jag fattat det så kör den tills man stänger av den, alternativt endast har 20% kvar på batteriet.
Re: Mycket fukt i bilen
Kanske i kombination med taklucka på vent så fukten lämnar bilen med varmluftenMSO skrev:Ett förslag är att köra "Keep Climate On" + icke-recirc i några timmar. Kanske i kombination med luft mot golv. Det borde ju torka upp mattor och övrig inredning helt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Mycket fukt i bilen
Har ingen takluckae5m1r skrev:Kanske i kombination med taklucka på vent så fukten lämnar bilen med varmluftenMSO skrev:Ett förslag är att köra "Keep Climate On" + icke-recirc i några timmar. Kanske i kombination med luft mot golv. Det borde ju torka upp mattor och övrig inredning helt.
Nåja....snart är det sommar
Re: Mycket fukt i bilen
Har också plötsligt upplevt problem med att rutorna immar igen och ser att det senaste månaden dykt upp flera klimatrelaterade problem bland trådarna här så gissar det är någon ny bugg som blivit introducerad.
Första gången trodde jag det var en engångsföreteelse men sen hände det igen mitt under en längre körning efter jag gjort liten justeringen av inställningarna som inte borde spela någon roll. Imman började bygga på och lyckades inte ställa tillbaka det innan jag blev tvungen att rädda läget med att torka rutan istället för att se något.
Efter att ha lekt med den lite under mer kontrollerade former så har jag liksom andra konstaterat att återcirkulationen spökar men även AC tycker jag är konstig.
-När man kör på auto eller auto-defrost (dubbelklick på defrost) så syns inte vilken inställning som är vald på cirkulationen, vilket det gör på övriga inställningar.
-Vid auto inställning så är i allmänhet AC av på vintern, i andra bilar jag haft har den varit på med hänvisning till att det är bra för att få bort imma. Vet inte vad som är rätt och fel eftersom luften vid minusgrader får relativt låg fuktighet när den värms upp. Vid återcirkulation borde den däremot vara nödvändig.
-Om man forcerar cirkulationen till att ta uteluft och sen ökar fläkten över steg 8 så slår den automatiskt om till att vara återcirkulerande. Helt ologiskt enligt mig.
Första gången trodde jag det var en engångsföreteelse men sen hände det igen mitt under en längre körning efter jag gjort liten justeringen av inställningarna som inte borde spela någon roll. Imman började bygga på och lyckades inte ställa tillbaka det innan jag blev tvungen att rädda läget med att torka rutan istället för att se något.
Efter att ha lekt med den lite under mer kontrollerade former så har jag liksom andra konstaterat att återcirkulationen spökar men även AC tycker jag är konstig.
-När man kör på auto eller auto-defrost (dubbelklick på defrost) så syns inte vilken inställning som är vald på cirkulationen, vilket det gör på övriga inställningar.
-Vid auto inställning så är i allmänhet AC av på vintern, i andra bilar jag haft har den varit på med hänvisning till att det är bra för att få bort imma. Vet inte vad som är rätt och fel eftersom luften vid minusgrader får relativt låg fuktighet när den värms upp. Vid återcirkulation borde den däremot vara nödvändig.
-Om man forcerar cirkulationen till att ta uteluft och sen ökar fläkten över steg 8 så slår den automatiskt om till att vara återcirkulerande. Helt ologiskt enligt mig.
Re: Mycket fukt i bilen
Jag har visserligen inte gjort någon djupare analys, men igår råkade jag ut för att vindrutan plötsligt immade igen på höger sida, bara sådär utan anledning. Trots auto-defrost på HI så hände ingenting med imman. Det brukar ju bara ta millisekunder efter att man har dubbeklickat på defrostern, och så brukar vindrutan vara "avimmad". Men icke. Eftersom jag nästan var hemma gjorde jag inget och tänkte inte på det mer. Men konstigt var det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mycket fukt i bilen
Ja det verkar vara en bugg sen lång tid tillbaka, den tiden innan man hade 11 steg på fläkten.
Så fort fläkthastigheten höjs över 8 så går den över i recirkulation. Viken kan tyckas buggigt men är nog så det är tänkt.
Den stora buggen är däremot att när fläkten sedan sänks så återgår inte recirkulationen till det förra lägen utan ligger kvar i återcirkulationsläget.
Så fort fläkthastigheten höjs över 8 så går den över i recirkulation. Viken kan tyckas buggigt men är nog så det är tänkt.
Den stora buggen är däremot att när fläkten sedan sänks så återgår inte recirkulationen till det förra lägen utan ligger kvar i återcirkulationsläget.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Mycket fukt i bilen
Ja det är lite svårt att veta när det gick fel, förra vintern funkade det oklanderligt men sen har man ju inte behövt det här under ett tag.
Stora buggen tycker jag är att den har autoläge som kan ge mer imma istället för att ta bort den. Misstänker den hamnar i något feltillstånd beroende på vilken inställning man haft innan men när man trycker auto så ska den ju ta hand om allt sånt oberoende föregående tillstånd.
Stora buggen tycker jag är att den har autoläge som kan ge mer imma istället för att ta bort den. Misstänker den hamnar i något feltillstånd beroende på vilken inställning man haft innan men när man trycker auto så ska den ju ta hand om allt sånt oberoende föregående tillstånd.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 662
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Mycket fukt i bilen
Upplever också denna problematik denna vintern, men inte alls på samma sätt förra vintern.
Nu kör vi custom-inställningar istället för allt på auto vilket hittils verkar funka bra, alltså imfria rutor.
AC på.
Friskluft in.
Luftflöde på vindruta och kropp.
Luftmängd på steg 6.
Också märkt att AC:n står oftast på OFF i autoläge och vill man ha mer blås än steg 8 så kör den recirkulation automatiskt.
Nu kör vi custom-inställningar istället för allt på auto vilket hittils verkar funka bra, alltså imfria rutor.
AC på.
Friskluft in.
Luftflöde på vindruta och kropp.
Luftmängd på steg 6.
Också märkt att AC:n står oftast på OFF i autoläge och vill man ha mer blås än steg 8 så kör den recirkulation automatiskt.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Mycket fukt i bilen
I min BMW måste jag ha AC:n på för att det ska vara immfritt och misstänker att det är likadant på Telsa? och när det är jättekallt ute så växlar den om från in-luft till re-cirkulation för att det ska snabbare bli varmare inne och det är så det brukar vara
Re: Mycket fukt i bilen
I teorin borde ACn bara behövas vid återcirkulation. Avfuktningen sker genom att luften kyls så fukten kondenseras men om inkommande luft är tillräckligt kall så blir det ingen skillnad. Kall luft innehåller väldigt lite fukt och när den värms upp sjunker den relativa fuktigheten automatiskt.
I kupén skapar passagerarna fukt (utandning och fuktiga kläder mm) så använder man återcirkulation för att få upp värmen snabbt så behöver luften avfuktas.
På bilar jag haft där man manuellt slagit på AC så är min erfarenhet att det funkar bra på vintern både med och utan AC så länge som man gör det från start och tar luft utifrån. Slår man däremot av ACn under färd så får man omedelbart en igenimmad bil pga fukten som samlats i ACn när den var på.
Kanske där någonstans Tesla gjort bort sig och är skälet till att de flesta bilar med automatisk AC verkar köra den kontinuerligt.
I kupén skapar passagerarna fukt (utandning och fuktiga kläder mm) så använder man återcirkulation för att få upp värmen snabbt så behöver luften avfuktas.
På bilar jag haft där man manuellt slagit på AC så är min erfarenhet att det funkar bra på vintern både med och utan AC så länge som man gör det från start och tar luft utifrån. Slår man däremot av ACn under färd så får man omedelbart en igenimmad bil pga fukten som samlats i ACn när den var på.
Kanske där någonstans Tesla gjort bort sig och är skälet till att de flesta bilar med automatisk AC verkar köra den kontinuerligt.