Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

Foluke skrev:
Legato skrev:
Nu har jag läst på ordentligt om detta... Infon från Tesla är knapphändig men några på TMC har gjort ordentliga tester. Den största skillnaden är faktiskt när bilen inte är inkopplad.

Lite intressant fakta:

*Körs kupévärmen och batterivärmaren för fullt så drar det ca 11 kW. Dvs för oss som har trefas och 16 ampere så går all effekt åt till värmning, bilen laddas ej samtidigt.
*När bilen är inkopplad och laddas så startar batterivärmaren om batteriet är under 0 grader. Detta gjordes redan innan uppdateringen. Laddning påbörjas inte förrän batteriet nått minst 0 grader. Värmningen fortsätter tills batteriet nått 8 grader.
*Med den nya uppdateringen så sätts batterivärmaren även igång om man sätter igång kupévärmen. Batterivärmaren är då aktiv längre, nämligen till batteriet nått 12 grader.
*Är bilen inte inpluggad så är aktivering av kupévärme enda sättet att starta batterivärmaren. Undantaget är väl att batterivärmaren också går igång vid extremt låg temperatur för att inte batteriet ska skadas. Tror dock detta handlar om minus 30 grader eller liknande.
*Ikonen som visar att batterivärmning är aktiv visas aldrig om någon sitter i bilen. Det verkar som att batterivärmningen ändå är aktiv enligt samma villkor, men i appen syns ej symbolen (bugg?).
Fattar jag detta rätt?
Enda sättet du kan påverka detta är att aktivera kupévärmen. Då värms kupén till inställd värme och batteriet värms om ovanstående förutsättningar finns. Under 0 och värms till 8 grader. Efter uppdatering till 12 grader. Batterivärmaren är kopplad till kupévärmen! Vill du inte ha den får du aktivera range mode.
Om det stämmer så "blir det som det blir" om du värmer kupén? Jag har under två år inte förstått hur jag skall få igång batterivärmen men jag använder kupévärmen flitigt.
Båda värmarna är ju termostatstyrda så förbrukningen går till underhållsvärmandet när temperaturerna nåtts. Då går effekten till laddning eller så går förbrukningen ner. Eller....?
Nja. "Det nya" är alltså att man kan aktivera den med kupévärmaren. Tidigare och så även nu så aktiveras det även automatiskt om du försöker ladda bilen och batteriet är kallare än noll grader.

OCH även om det ej var direkt kopplat till kupévärmaren tidigare så var det ju det indirekt. För stod man inkopplad och startade kupévärmaren så startar ju normalt även laddning...

Det som är helt nytt är alltså mest att kupévärmaren även initierar värmning av batteriet om man ej är inkopplad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Monark1954 »

Om att värma kupen höjer batteritemperaturen från 8 till 12 grader så förstår jag att jag inte ser någon markant skillnad på regen bromsning.
Värmde kupén säkert 1 timme, ca minus 7 ute.
Den enda indikation på batteritemperatur jag vet, skalan på regen bromsning, var streckad till halva skalan.
Bra i och för sig då jag uppskattar regen. Kanske även gynnsamt för batteriets livslängd.
Jag hade även hoppats på lägre förbrukning de första ca 5 milen när det är kallt. Nu värmer batteriet sig själv som jag fattar det med en effekt av 6 kW.
Spelar markant roll om man lämnar områden med snabbladdare och främst Teslas. Upplever att man lätt tappar 5 mil räckvidd under de första fem milen.

Får prova mer om min indikation stämmer hur den nya funktionen fungerar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

Monark1954 skrev:
Om att värma kupen höjer batteritemperaturen från 8 till 12 grader så förstår jag att jag inte ser någon markant skillnad på regen bromsning.
Värmde kupén säkert 1 timme, ca minus 7 ute.
Den enda indikation på batteritemperatur jag vet, skalan på regen bromsning, var streckad till halva skalan.
Bra i och för sig då jag uppskattar regen. Kanske även gynnsamt för batteriets livslängd.
Jag hade även hoppats på lägre förbrukning de första ca 5 milen när det är kallt. Nu värmer batteriet sig själv som jag fattar det med en effekt av 6 kW.
Spelar markant roll om man lämnar områden med snabbladdare och främst Teslas. Upplever att man lätt tappar 5 mil räckvidd under de första fem milen.

Får prova mer om min indikation stämmer hur den nya funktionen fungerar.
Japp. Osäker om den fortsätter värma batteriet när man kör iväg, tror inte det, antar att den då går tillbaka till de gränser den använder normalt. Vet dock inte vilka de är, varken med eller utan range mode.

Angående 6kW så har jag också läst 6kW för respektive kupé och batteri. Dock verkar den som sagt max dra ca 11kW med dessa båda samtidigt. (Kanske är de typ 5,7 kW styck vilket blir 6 kW resp 11 kw avrundat).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Remuz »

Batterivärmen går inte igång vid förvärmning med range mode on iaf. Det var bra för oss med mindre bra laddförutsättningar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Monark1954 »

Det jag är säker på är att förbrukningen är hög under ganska många mil vid kall väderlek.
"Killgissar" att batterivärmningen fortsätter att värma batteriet.

Fenomenet med hög förbrukning går ner redan innan första snabbladdning på resa så därav slutsatsen att energi tas från batteriet för att värma densamma.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bladh »

Legato skrev:
bladh skrev:

Är det förvärmning som i kupévärmning eller stöds den nya funktionen med batterivärmining också?
Tänker att Dashboard börjar värma batteriet 1 timme innan avfärd (beroende på utetemperatur) och kupén 10-15 minuter innan. Även här beroende på utetemperatur såklart, men min erfarenhet är att det brukar gå ganska snabbt.
Inte helt hundra på vad du menar, men så vitt jag kan se så har Dashboard for Tesla inte heller någon "separation" mellan kupé och batterivärmning. Sätter man på kupévärmen så värms även batteriet givet någon visst gränsvärde på temperatur i bilen och/eller batteritemperatur.
Jag menar just att kupé- och batterivärmning ska separeras.
Inser att det måste ske från Tesla, inget som kan styras i en tredjeparts-applikation om funktionen inte finns såklart, sorry.

Hoppas Tesla tänker till på detta snart.
För det är ju onödigt att kupévärmaren går i mer än en timme innan avfärd.
I synnerhet om man står ”unplugged”.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bylund »

Är man inte inkopplad är det väl rätt meningslöst att köra batterivärmen innan man kör iväg också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bladh »

Jaså? Så är det kanske.
Hade fått för mig att batteriet mådde bättre av att vara förvärmt till ”arbetstemperatur” så att det kan ta emot regen-laddning.
Men oavsett så behöver inte kupévärmaren gå i en timme.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bylund »

Ska man använda mycket regen i början stämmer nog det, men annars kan man ju värma medan man åker, från ett energianvändningsperpektiv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bladh »

Använder alltid regen så mycket det går. :-)
Mmm, det var just energianvändningsperspektiv jag tänkte med avseende på att kupévärmaren behöver stå och gå en timme innan när batteriet ska värmas.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Får jag fråga var denna bild kommer från? Kan man få fram det i någon App?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Får jag fråga var denna bild kommer från? Kan man få fram det i någon App?
Kommer från RemoteS iOS
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Barilla
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2017 11:07

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Barilla »

Hur fungerar dessa uppdateringar?
Installeras denna typ av uppdateringar så snart de finns färdiga, eller monteras bilen enligt den specifikation som var gällande vid orderläggning?
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av bladh »

Den uppdatering som diskuteras i denna tråd är en mjukvaruuppdatering. Denna typ av uppdatering skickas ut OTA (Over The Air) till bilarna.
Senast redigerad av bladh, redigerad totalt 1 gånger.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Verdi

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild

Stämmer nog rätt bra. Min bil tappade 30 km i typical på att stå med värmare i ca 45 min.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mgorgis »

22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av lobbin »

mgorgis skrev:
22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

mgorgis skrev:
22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Jag bryr mig inte om att ställa om den står på vad den står oftast 22 vinter och 20 sommar sen värmer den till 24 om den får stå tillräckligt länge Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vet
Detta var vad den drog där och då med -1,5 ute
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vet
Detta var vad den drog där och då med -1,5 ute
OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mattiasottosson »

lobbin skrev:
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.

Någon som har koll på hur mycket högre förbrukning det blir på en 50-milstur till Sälen i -4 på 22 grader, kontra 18 grader och range mode påslaget?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mattiasottosson »

Legato skrev:
OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.
Har läst 6-7 kW för kupévärmaren och 6kW för batterivärmaren.

https://insideevs.com/energy-consumptio ... -features/
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Verdi

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Verdi »

mattiasottosson skrev:
lobbin skrev:
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.

Någon som har koll på hur mycket högre förbrukning det blir på en 50-milstur till Sälen i -4 på 22 grader, kontra 18 grader och range mode påslaget?

På långfärd ska du väl ha range mode off?
Skriv svar