Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Moderator: Redaktion
Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Om man översätter det till räckvidd så blir det väl knappt 32 mil i -20 till -10 och drygt 36 mil i -10 till 0 grader C med stora batteriet och 21 resp. 24 mil med det lilla.
Om man översätter det till räckvidd så blir det väl knappt 32 mil i -20 till -10 och drygt 36 mil i -10 till 0 grader C med stora batteriet och 21 resp. 24 mil med det lilla.
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Vet inte om det stämmer men detta ska tydligen vara i relativt höga hastigheter, ~120 km/h. I så fall väldigt lovande. Kan tillägga att det finns siffror som är betydligt lägre än dessa, men då antagligen också lägre hastighet, optimala förhållanden, ac av osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Tyvärr svårt att dra några slutsatser av den tabellen, man vet inte något om hur långa resor som gjorts, effektförbrukningen är ju i Teslan iaf extrem de första milen men när allt blivit varmt skiljer det inte alls lika mycket mellan sommar /vinter. Vore mer intressant att se effektförbrukningen från start till stopp under en längre körning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Ja, You Yous resa kommer säkert vara bara att studera, då den är lång så jag tror nog att statistiken är tilförlitlig och inte enbart för korta sträckor.
Förhoppningsvis tar tesla till sig detta och gör förbättringar där det behövs i kommande versioner.
Förhoppningsvis tar tesla till sig detta och gör förbättringar där det behövs i kommande versioner.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Om du åter konsulterar SAOL så blir det intressant att höra vad de anser om temperaturer... Kalla eller låga? Varma eller höga?Jerker skrev:Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Ungefär som alla som har billiga priser utan att sälja en endaste pokal...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Haha! Ja, det har du rätt i! Jag är själv språkpolis, så jag gör en pudel.lator skrev:Om du åter konsulterar SAOL så blir det intressant att höra vad de anser om temperaturer... Kalla eller låga? Varma eller höga?Jerker skrev:Model 3-ägaren You You Xue har varit uppe i Canada och samlat lite intressanta förbrukningsdata för model 3 även i kallare temperaturer:
Ungefär som alla som har billiga priser utan att sälja en endaste pokal...
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Nu har Youtubekanalen Now you know gjort tester i vinterkörning. Temperaturer mellan -12˚ och -18˚C och motorvägsfart, 19˚C kupétemperatur och rumpvärmare gav förbrukning på 250 Wh/km med kallt batteri och 230 Wh/km med förvärmt batteri.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Låter ganska rimligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
19 verkligen ?
Jag kör helst på 22 och utan jacka skulle inte offra komfort för räckvidd om man nu inte är i ett läge där man måste
Jag kör helst på 22 och utan jacka skulle inte offra komfort för räckvidd om man nu inte är i ett läge där man måste
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
det är samma som you yous siffror. så det skall bli intressant att se hur standard varianten kommer vara.Jerker skrev:Nu har Youtubekanalen Now you know gjort tester i vinterkörning. Temperaturer mellan -12˚ och -18˚C och motorvägsfart, 19˚C kupétemperatur och rumpvärmare gav förbrukning på 250 Wh/km med kallt batteri och 230 Wh/km med förvärmt batteri.
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Oj då, ja då blir det stora batteriet för att klara Sthlm-Lkpng utan laddstopp på vintern.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Med så stora batterier så tycker dom tydligen inte att det är värt kostnaden för pump-teknik åt båda hållen (för på kyla finns det ju redan lixom),
plus att överskottet från motorn värmer batteriet vilket iaf hjälper till lite...
plus att överskottet från motorn värmer batteriet vilket iaf hjälper till lite...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
I de här temperaturerna spelar nog värmepump ingen roll ändå. I vår Leaf -14 slår värmepumpen av runt -15 grader, kallare än så är det bara vanlig resistiv elvärme.LarsL skrev:Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30. Sedan får man se kostnadsbiten om det är värt det.
Det finns kupevärmare, om man installerar det är dessa mer eller mindre effektiva än de inbyggda? model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30. Sedan får man se kostnadsbiten om det är värt det.
Det finns kupevärmare, om man installerar det är dessa mer eller mindre effektiva än de inbyggda? model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Gissar att man sparar lika mycket värmeenergi på att isolera glastaket på vintern som att installera värmepump, men det är en högst ovetenskaplig gissning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
COP är dock inte 5 vid -25 utan 1.8-2 (1 kW el in, 1.8 kWh värme ut). Men jag gissar på att placeringen under huven är ett stort problem. Utomhusdelen på en värmepump ska ha en del utrymme för att luften ska kunna cirkulera, Nibe säger 35 cm från husvägg, 1m fritt framför, 40 cm på sidorna. Sedan ska den avfrostas. Tror man kan glömma samma effektivitet/kapacitet i en bil. Finns säkert en anledning till att Leaf's värmepump stänger av vid -15.Mickep skrev:Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30.
Model 3 har batterivärmning. Man kan skicka ström till motorn även då bilen står stilla och generera värme (invertern hanterar detta) och denna värme cirkuleras sedan till batteripacket.model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Har Tesla Model S värmepump? Själv ligger jag på ca 210 Wh/km i 0 gradigt och 120 km/h (75 Rwd). Men kör å andra sidan inte ekonomiskt. Måste ju lära dieselknackarna vem som bestämmer.Gustafsson skrev:Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.
BV
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer
Ingen värmepump i MS. Just vid hastigheter över 100-110 ökar ju förbrukningen väldigt brant vid ökande hastighet, så din förbrukning måste vara riktigt låg. Sägs väl att facelift drar något mindre än pre-facelift, vet inte hur bra dokumenterat det är dock. Model 3 bör ju ligga klart under detta i vart fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16