Tesla smyghöjer priset
Moderator: Redaktion
Tesla smyghöjer priset
Av ren slump när jag kollade i design studion så upptäckte jag att "Destinations- och regelmässig dokumentavgift" höjts till 9180 kr vilket är ungefär 3 gånger så mycket som jag minns det var. Redan innan så var det fult av Tesla att inte ha denna inte räknades in i totalpriset och det blir än värre när avgiften stiger.
Re: Tesla smyghöjer priset
det är så man håller löftet om 35000dollar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla smyghöjer priset
I och med att man inte längre får rabatt när man använder värvningskod samt höjd dokumentavgift så har min bil blivit 15000kr dyrare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla smyghöjer priset
Trotts att de sänkte priset på 75D med 16 000 kr?HelectriC skrev:I och med att man inte längre får rabatt när man använder värvningskod samt höjd dokumentavgift så har min bil blivit 15000kr dyrare.
Re: Tesla smyghöjer priset
Ser ut som Model S är 75D höjd med 10 000kr också.
Metalliclack höjd med 800kr? Kostade inte det exakt 10 000 innan?
Nytt referralprogram med rabatt på väg? Höj priset nu så man får använda referral för att sänka till samma nivå som tidigare?
Metalliclack höjd med 800kr? Kostade inte det exakt 10 000 innan?
Nytt referralprogram med rabatt på väg? Höj priset nu så man får använda referral för att sänka till samma nivå som tidigare?
Re: Tesla smyghöjer priset
Ja om jag jämför priset jag betalade med det som jag hade fått betala om jag beställde nu så är den 15k dyrare nu. Så egentligen är väl priset bara tillbaks på samma nivå som innan sommaren i fjol.vigge50 skrev:Trotts att de sänkte priset på 75D med 16 000 kr?HelectriC skrev:I och med att man inte längre får rabatt när man använder värvningskod samt höjd dokumentavgift så har min bil blivit 15000kr dyrare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla smyghöjer priset
Nej, priserna ligger kvar på samma nivå som när de sänktes senast (i nov?). Förutom just dokumentavgiften och referralrabatten då förstås.dhogborg skrev:Ser ut som Model S är 75D höjd med 10 000kr också.
Metalliclack höjd med 800kr? Kostade inte det exakt 10 000 innan?
Nytt referralprogram med rabatt på väg? Höj priset nu så man får använda referral för att sänka till samma nivå som tidigare?
Re: Tesla smyghöjer priset
Har ett excelark priser på 75D, 100D med den konfiguration som jag räknar på. Priset har defenitift justerats med +11000 för 75D och +950kr för 100D med lack och autopilot.Wilson skrev:
Nej, priserna ligger kvar på samma nivå som när de sänktes senast (i nov?). Förutom just dokumentavgiften och referralrabatten då förstås.
Re: Tesla smyghöjer priset
Detta skrev jag i en annan tråd om prissänkningen den 10:e Novemberdhogborg skrev:Har ett excelark priser på 75D, 100D med den konfiguration som jag räknar på. Priset har defenitift justerats med +11000 för 75D och +950kr för 100D med lack och autopilot.Wilson skrev:
Nej, priserna ligger kvar på samma nivå som när de sänktes senast (i nov?). Förutom just dokumentavgiften och referralrabatten då förstås.
Vad jag kan se så är det samma priser än och du måste nog gå tillbaka till 2015 innan du hittar 75D under 900k. Metalliclack kostade även innan 10 800 kr.HAr priserna sparade sen innan så här är sänkningarna för Model S
75D: 908 300 -> 892 300
100D: 1 143 150 -> 1 127 150
P100D: 1 551 350 -> 1 535 350
Prissänkningarna hade nog varit betydligt större ifall dollarn inte hade gått tillbaka upp till 8,38 som den är nu utan stannat runt 7,90 som den var ett tag.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3%A4nkning
Re: Tesla smyghöjer priset
Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Re: Tesla smyghöjer priset
Bra att tesla kollektivet har koll . Jag måste ha glömt att lägga till lacken när jag kopierade kostnaden för 75D, eller labbat med siffrorna lite för mycket på frihand.
Re: Tesla smyghöjer priset
Haha, vi är tydligen fler som följer prisutvecklingen med lupp.vigge50 skrev:Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Du har helt rätt i att 100D inte har hängt med i prissänkningarna. Det man kan lägga till är att standardutrustningen har förbättrats för 75orna, så egentligen är skillnaderna mellan modellerna ännu större.
Grundpris idag för en S75D är 892 300 kr
I jan 2017 kostade motsvarande bil 1 014 600 kr. plus 29 400 (luftfjädring), 17 600 (glastak), 17 600 (laddare). Totalt 1 079 200 kr alltså. Ouch! 187 000 billigare idag mao.
S100D har däremot bara sjunkit 52 000 kr (glastak var väl inte standard på 100d för ett år sedan?) under samma period, så jag hoppas att det är en prisjustering på gång där. Den är dessutom oproportionerligt dyr i Sverige när man jämför med USA, så det handlar inte bara om att Tesla USA sänkt priserna mindre för S100D centralt.
Re: Tesla smyghöjer priset
Intressant! Skönt med en ny köpt 75a. Visste att priset fallit men inte att det var SÅ mycket. Surt för de som köpte tidigt 2017, brutalt värdefall första året.Wilson skrev:Haha, vi är tydligen fler som följer prisutvecklingen med lupp.vigge50 skrev:Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Du har helt rätt i att 100D inte har hängt med i prissänkningarna. Det man kan lägga till är att standardutrustningen har förbättrats för 75orna, så egentligen är skillnaderna mellan modellerna ännu större.
Grundpris idag för en S75D är 892 300 kr
I jan 2017 kostade motsvarande bil 1 014 600 kr. plus 29 400 (luftfjädring), 17 600 (glastak), 17 600 (laddare). Totalt 1 079 200 kr alltså. Ouch! 187 000 billigare idag mao.
S100D har däremot bara sjunkit 52 000 kr (glastak var väl inte standard på 100d för ett år sedan?) under samma period, så jag hoppas att det är en prisjustering på gång där. Den är dessutom oproportionerligt dyr i Sverige när man jämför med USA, så det handlar inte bara om att Tesla USA sänkt priserna mindre för S100D centralt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla smyghöjer priset
Hur får du det till att den är oproportionerligt dyr i Sverige vs. USA? Jag skulle vilja påstå att proportionerna är mer eller mindre identiska. 100D är cirka 27% dyrare än 75D i både Sverige och USA.Wilson skrev:Haha, vi är tydligen fler som följer prisutvecklingen med lupp.vigge50 skrev:Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Du har helt rätt i att 100D inte har hängt med i prissänkningarna. Det man kan lägga till är att standardutrustningen har förbättrats för 75orna, så egentligen är skillnaderna mellan modellerna ännu större.
Grundpris idag för en S75D är 892 300 kr
I jan 2017 kostade motsvarande bil 1 014 600 kr. plus 29 400 (luftfjädring), 17 600 (glastak), 17 600 (laddare). Totalt 1 079 200 kr alltså. Ouch! 187 000 billigare idag mao.
S100D har däremot bara sjunkit 52 000 kr (glastak var väl inte standard på 100d för ett år sedan?) under samma period, så jag hoppas att det är en prisjustering på gång där. Den är dessutom oproportionerligt dyr i Sverige när man jämför med USA, så det handlar inte bara om att Tesla USA sänkt priserna mindre för S100D centralt.
Glastak var inte standard på 100D heller och inte heller uppgraderad laddare i januari. Uppgraderad laddare blev standard på 100-modellerna någon gång i april och sen blev den standard på 75D någon månad senare.
Re: Tesla smyghöjer priset
Beroende på vilken tid man jämför med så var uppdaterad laddare eller luftfjädring heller standard på 100D.Legato skrev:Intressant! Skönt med en ny köpt 75a. Visste att priset fallit men inte att det var SÅ mycket. Surt för de som köpte tidigt 2017, brutalt värdefall första året.Wilson skrev:Haha, vi är tydligen fler som följer prisutvecklingen med lupp.vigge50 skrev:Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Du har helt rätt i att 100D inte har hängt med i prissänkningarna. Det man kan lägga till är att standardutrustningen har förbättrats för 75orna, så egentligen är skillnaderna mellan modellerna ännu större.
Grundpris idag för en S75D är 892 300 kr
I jan 2017 kostade motsvarande bil 1 014 600 kr. plus 29 400 (luftfjädring), 17 600 (glastak), 17 600 (laddare). Totalt 1 079 200 kr alltså. Ouch! 187 000 billigare idag mao.
S100D har däremot bara sjunkit 52 000 kr (glastak var väl inte standard på 100d för ett år sedan?) under samma period, så jag hoppas att det är en prisjustering på gång där. Den är dessutom oproportionerligt dyr i Sverige när man jämför med USA, så det handlar inte bara om att Tesla USA sänkt priserna mindre för S100D centralt.
Ja, att köpa en 75D i början av 2017 var nu i efterhand ett väldigt dåligt val, värdeminskningen bör var brutal jämfört med andra Teslor. Den som däremot köpte en 75 eller 75D som förmånsbil och fick den producerad i slutet av 2017 gjorde däremot ett riktigt bra köp, lågt förmånsvärde och väldigt mycket som standardutrustning.
Re: Tesla smyghöjer priset
Och sen ytterligare lite billigare i och med att stora delar av förra premium paketet numera är standard eller ingår med premium säten.Wilson skrev:Haha, vi är tydligen fler som följer prisutvecklingen med lupp.vigge50 skrev:Jag gjorde ett dokument med Teslas priser dem 13e april och har efterhand fyllt i prishöjningar och prissänkningar på modellerna, inte alla tillbehör. Så här har priserna ändrats de senaste 9 månaderna, har tyvärr inga exakta datum för ändringarna.
Så 75D och P100D har sjunkit ganska mycket samtidigt som 100D knappt har rört sig under samma tid.
Du har helt rätt i att 100D inte har hängt med i prissänkningarna. Det man kan lägga till är att standardutrustningen har förbättrats för 75orna, så egentligen är skillnaderna mellan modellerna ännu större.
Grundpris idag för en S75D är 892 300 kr
I jan 2017 kostade motsvarande bil 1 014 600 kr. plus 29 400 (luftfjädring), 17 600 (glastak), 17 600 (laddare). Totalt 1 079 200 kr alltså. Ouch! 187 000 billigare idag mao.
S100D har däremot bara sjunkit 52 000 kr (glastak var väl inte standard på 100d för ett år sedan?) under samma period, så jag hoppas att det är en prisjustering på gång där. Den är dessutom oproportionerligt dyr i Sverige när man jämför med USA, så det handlar inte bara om att Tesla USA sänkt priserna mindre för S100D centralt.
Re: Tesla smyghöjer priset
Men en 75d som levererades i början 2017 går att sälja med fri laddning till skillnad från fynden sent 2017
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla smyghöjer priset
Ja, det stämmer säkert. Har inte 100% koll på hur det såg ut i jan 17, men hade för mig att det bara var glastaket som hade tillkommit som standard efter dess. Då har S100D mao sjunkit något mer jmf med jan 17 än vad jag antog.helix skrev:
Glastak var inte standard på 100D heller och inte heller uppgraderad laddare i januari. Uppgraderad laddare blev standard på 100-modellerna någon gång i april och sen blev den standard på 75D någon månad senare.
Precis, räknar man i % är skillnaderna inte stora mellan 75D och 100D. Men på vägen till Sverige tillkommer kostnader som ställer till det i beräkningen (frakt, vsg etc.). Detta tillägg på priset borde till stor del vara fast i stället för att följa grundpriset på bilen. Vill man räkna %, kan man titta på skillnaden mellan S100D och SP100D för att se att S100D är lite skevt prissatt. SP100D är 44% dyrare i USA, men bara 36% dyrare i Sverige.helix skrev:
Hur får du det till att den är oproportionerligt dyr i Sverige vs. USA? Jag skulle vilja påstå att proportionerna är mer eller mindre identiska. 100D är cirka 27% dyrare än 75D i både Sverige och USA.
Jag brukar titta på priserna på extrautrustningen för att få fram växelkursen Tesla använder sig av.
Sedan aug har man prissättningen i USA vs SE använt en kurs om ca 8,20-8,25.
Ex metallic $1000X1,25(moms)X1,05(tull)=1312,5
Svenska priset 10 800/1312,5=8,23
Tittar man på S75D borde priset vara $74 500 X 8,22 X 1,25 X 1,05 = 796 107kr
Men det verkliga grundpriset är 892 300kr, mellanskillnaden 96 193kr skall väl då täcka just frakt, vsg etc. Ni andra kan väl avgöra om det verkar rimligt eller ej…
Det lustiga är att den där mellanskillnaden för S100D är 122 666 kr. Frakten borde väl inte vara dyrare, möjligen vsg för en motorstarkare bil. Men ännu lustigare är i så fall att mellanskillnaden för SP100D är lägst på 92 740 kr.
Innan sommaren låg mellanskillnaden på ca 90 000 kr över hela model S-linjen. Men sedan prissänkningen i juli sticker just S100D ut eftersom den inte sänktes i samma utsträckning som övriga modeller. Så jag tycker det finns skäl att hoppas på att S100D kryper ned i pris framöver.
Re: Tesla smyghöjer priset
Jag har många gånger funderat på värdet av fri supercharging (har det för mig till min bil), som jag förstår det tar tesla 1,9kr/KW. Om vi säger att bilen drar 25KW / 100 km, så kostar det alltså 47,5kr att köra 100km. Jag vet inte hur mycket man använder SC's, och det är förstås olika från person till person, men om vi antar 3000km / år så kostar laddningen i SC 1500kr/år. Även om man dubblar detta så är det 3000 per år. Med andra ord, 10 000 i rabatt är mer värt än fri SC i 3 år, enligt mina beräkningar iallafall.Smutt skrev:Men en 75d som levererades i början 2017 går att sälja med fri laddning till skillnad från fynden sent 2017
En annan beräkning, om du kör 25000 km per år och laddar enbart SC's, så är kostnaden 12000kr, vilket motsvarar en fossil som drar 0,3 i snitt hela den sträckan, något som blir svårt att hitta!
Det är förstås väldigt trevligt att ha gratis SC, men i rena pengar är värdet rätt så begränsat jämfört med kostnaden för bilen.
Re: Tesla smyghöjer priset
Utan fri SUC 4kr mil själv kör jag 1000 SUC mil år tre år 12000kr men du missar att dubbla värdet pga jag måste få ut dom 12000kr ur företagetpubbe skrev:Jag har många gånger funderat på värdet av fri supercharging (har det för mig till min bil), som jag förstår det tar tesla 1,9kr/KW. Om vi säger att bilen drar 25KW / 100 km, så kostar det alltså 47,5kr att köra 100km. Jag vet inte hur mycket man använder SC's, och det är förstås olika från person till person, men om vi antar 3000km / år så kostar laddningen i SC 1500kr/år. Även om man dubblar detta så är det 3000 per år. Med andra ord, 10 000 i rabatt är mer värt än fri SC i 3 år, enligt mina beräkningar iallafall.Smutt skrev:Men en 75d som levererades i början 2017 går att sälja med fri laddning till skillnad från fynden sent 2017
En annan beräkning, om du kör 25000 km per år och laddar enbart SC's, så är kostnaden 12000kr, vilket motsvarar en fossil som drar 0,3 i snitt hela den sträckan, något som blir svårt att hitta!
Det är förstås väldigt trevligt att ha gratis SC, men i rena pengar är värdet rätt så begränsat jämfört med kostnaden för bilen.
Men min poäng handlade om andrahands värde
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla smyghöjer priset
Som nämnts finns också fortfarande en hel del gratisladdning för de som vill leta lite...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla smyghöjer priset
Sant med att få pengar ut ur bolaget... tog inte hänsyn till det, blir en rätt stor post!Smutt skrev:Utan fri SUC 4kr mil själv kör jag 1000 SUC mil år tre år 12000kr men du missar att dubbla värdet pga jag måste få ut dom 12000kr ur företagetpubbe skrev:Jag har många gånger funderat på värdet av fri supercharging (har det för mig till min bil), som jag förstår det tar tesla 1,9kr/KW. Om vi säger att bilen drar 25KW / 100 km, så kostar det alltså 47,5kr att köra 100km. Jag vet inte hur mycket man använder SC's, och det är förstås olika från person till person, men om vi antar 3000km / år så kostar laddningen i SC 1500kr/år. Även om man dubblar detta så är det 3000 per år. Med andra ord, 10 000 i rabatt är mer värt än fri SC i 3 år, enligt mina beräkningar iallafall.Smutt skrev:Men en 75d som levererades i början 2017 går att sälja med fri laddning till skillnad från fynden sent 2017
En annan beräkning, om du kör 25000 km per år och laddar enbart SC's, så är kostnaden 12000kr, vilket motsvarar en fossil som drar 0,3 i snitt hela den sträckan, något som blir svårt att hitta!
Det är förstås väldigt trevligt att ha gratis SC, men i rena pengar är värdet rätt så begränsat jämfört med kostnaden för bilen.
Men min poäng handlade om andrahands värde
Re: Tesla smyghöjer priset
Nämndes i tråden om demobilar men kände att det kanske passar bättre här, Tesla har tillslut valt att inkludera destinationsavgiften i totalpriset vilket gör att priset som syns är det man betalar. En annan fördel jag kan tänka mig med detta är att restvärdet bör ha ökat något om detta räknas in i bilen pris men det gjorde det kanske innan också?
Re: Tesla smyghöjer priset
Osäker ang. restvärdet, men bra att de äntligen fått tummen ur att ta bort den fåniga destinationsavgiften.vigge50 skrev:Nämndes i tråden om demobilar men kände att det kanske passar bättre här, Tesla har tillslut valt att inkludera destinationsavgiften i totalpriset vilket gör att priset som syns är det man betalar. En annan fördel jag kan tänka mig med detta är att restvärdet bör ha ökat något om detta räknas in i bilen pris men det gjorde det kanske innan också?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021