Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag verkade som synes inte vara den enda Tesla-ägare som resonerat så. Intressant nog så har faktiskt Porsche Center flyttat så att de nu ligger granne med Teslas serviceverkstad.
Så vad tyckte jag? Jag hade mycket höga förväntningar. Porsche gör otroliga bilar, och är mästare på chassi och körkänsla men också interiörer. Jag tänkte att jag skulle bli väldigt imponerad och känna att det ändå finns saker jag behövt ge upp för att köra Tesla, och att jag ändå skulle känna ett sting av avundsjuka inför den här pjäsen.
Men.... Nej, jag blev faktiskt rejält besviken på bilen. Den kändes väldigt föråldrad på alla sätt. Jo, man sitter bra med oerhörda justeringsmöjligheter på stolen (även om jag tycker stolen var lite platt, Teslans nextgenstolar kramar mycket bättre och känns skönare). Känslan på ratten och alla reglage är såklart top notch - allt känns svindyrt, som sig bör. Känslan i interiören är nästan tvärtemot i en Tesla. Det känns ombonat, detaljerat, och väldigt påkostat, medan Teslan känns avskalad, luftig, och minimalistisk. Och det här tänket verkar gå igen i det mesta, Tesla har verkligen ansträngt sig för att förenkla. Det var flera gånger som jag och Sandra nästan skrattade över hur komplicerat allt var på Porschen. Bilen hade keyless men man var tvungen att vrida om en låtsasnyckel i plast för att "starta motorn". Eftersom det var en laddhybrid så startades ingen fysisk motor, inget alls hände egentligen, men plastbiten skulle likförbannat vridas om. En stor växelväljare tar upp onödig plats i mitten, fastän den inte är kopplad till något. När man skulle stanna måste man trycka på en knapp för att lägga i P med en knapp, och dessutom lägga i handbromsen. När vi gick ifrån bilen glömde jag låsa den, eftersom den inte gör det automatiskt. Det var många små moment som kändes utdragna och komplicerade i jämförelse.
Porschen känns riktigt fin att köra. Den är som ett slagskepp, stabil och komfortabel. Går över gupp och skarvar så man överhuvudtaget inte märker det. Men är ändå inte direkt ovillig att styra in när man vill det. Men i jämförelse med Teslan känns den tung, klumpig och sävlig på alla sätt. Teslan har en direkt känsla i precis allt, i gasen, i styrningen, den är mer villig, lättfotad, och lättkontrollerad. Och det här förvånade mig, för det här var den ronden jag verkligen trodde att Porschen skulle vinna. Eldriften i Porschen var inte mycket att hänga i julgranen, och för att köra med någon form av vettigt tempo får bensinmotorn hoppa in rätt ofta och putta på. Övergången är märkbar men inte abrupt. Men hela bilen totalt sett kändes väldigt ryckig. Vid hård acceleration så drar bilen ryckigt. Det är nästan omöjligt att dosera bromskraften snyggt och smidigt eftersom både regenereringsfunktionen och de fysiska bromsarna styrs med bromspedalen, och inbromsningar blir ryckiga och oprecisa. Som hybrid betraktad kändes den inte alls bra, troligen gör sig bilen bättre med bara en V8:a. Säljaren pushade mycket på det här med att eldriften sänker förbrukningen, men det kändes som en sales pitch som var riktad mot folk som idag kör en Panamera Diesel, inte mot någon som kör Tesla. Skulle jag bli imponerad av att den kommer tre mil på el sålänge man är fjäderlätt med gaspedalen? Men säljaren kändes ändå både kunnig och ärlig vad gäller hybriddelarna. Hon körde själv en Panamera e-hybrid och var tydlig med exempelvis skillnader mellan uppgiven och verklig förbrukning.
Lägger man Porschen i läget SPORT+ så visar den en helt ny sida. Chassiet ska bli hårdare, men det märkte vi inte mycket av - den var fortfarande mycket mjukare och sävligare än en Model S. Det som främst märktes var att motorn varvade mycket mer och sportavgassystemet aktiverades. Det lät som sjutton! Brölade, bruppade och smällde ur avgassystem. Och, jag vet inte, jag är kluven inför det här. Å ena sidan är det väldigt fint och välavstämt ljud, och i en avlägsen forntid hade jag nog älskat det. Och en del av mig älskar det fortfarande. Men en annan del av mig tycker mest det är lite pinsamt. Inne i stan, när man vill ta en liten lucka av något slag, så ser man hur man skrämmer slag på fotgängare och hundar, och drar allas blickar till sig. "TITTA PÅ MIG, HÄR KOMMER JAG I EN DYR HÖGLJUDD PORSCHE!" Mjae. Dessutom var den inte ens i det här läget särskilt kvick jämfört med vår Tesla, och då ska man komma ihåg att vi har en långsam modell. Det var en alldeles för tydlig fördröjning i responsen på allt med Porschen.
Totalt sett kom jag faktiskt därifrån väldigt underväldigad. Ja, Porschen är lyxig och ombonad och Teslan känns väldigt avskalad på alla vis i jämförelse. Men avskalad är inte nödvändigtvis något dåligt - när det gäller köregenskaperna är det tvärtom jättebra. Teslan kändes som en sportbil i jämförelse med Porschen. Och det är ett farligt betyg för Porsche. Än en gång blir jag imponerad av hur väl Tesla lyckats stämma av viktiga delar i bilen, såsom fjädringen som lyckas vara både komfortabel men väldigt sportig och responsiv. Det är så otroligt imponerande för en helt ny tillverkare att kunna mäta sig med vad som borde vara klassens kung, Porsche Panamera.
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
"Starta motorn manuellt" - okay, var är veven?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Blir intressant att se hur Mission E blir
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Den kan nog bli jättejättebra. Porsche har ju egentligen alla förutsättningar.HelectriC skrev:Blir intressant att se hur Mission E blir
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"?
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Ungefär så, faktiskt. Hon ville veta vad vi ärligt tyckte om bilen, och jag sa väl de sakerna som är i posten här ovan.mati skrev:Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"?
Glömde nämna att jag letade som sjutton efter Spotify-klienten utan att hitta den
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Det blir alltså ingen Porsche med andra ord?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Trevlig läsning, intressant och bra sammanfattat!
2016 Model S 75
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Den lockade inte det minsta. Men om Porsche börjar göra elbilar, då jäklar kan det nog hända saker.mati skrev:Det blir alltså ingen Porsche med andra ord?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Precis, jag saknar ofta några av knapparna kan man lugnt kalla detVerdi skrev:Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Ja visst är det så. I praktiken inte ett problem men likväl så gnager det på mitt ordningssinne. Blir snabbt för många knappar även om jag håller med om att några till hade Teslan tålt.Verdi skrev:Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag är lite kluven angående pekskärmskontroller. Det är såklart häftigt och nördigt och modernt på alla sätt. Det är flexibelt och konfigurerbart. Renare är det också eftersom man kan tvätta av en skärm betydligt enklare än en massa knappar där damm och fingerklet hamnar i skarvarna.
Men rent ergonomiskt tror jag ändå att fysiska knappar är bättre. Det är kanske avsaknad av finmotorik från min sida, men jag har lite svårt att träffa pekskärmsknapparna med fingret när jag kör. Man har liksom inget stöd för handen nånstans. Dessutom måste man alltid ha ögonen på skärmen för att hitta rätt funktion. I en bil med plastknappar kan man ju känna sig fram och behöver aldrig sänka blicken, förutsatt att knapparna sitter ergonomiskt intelligent placerade.
Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Det är en smaksak. Och jag tror faktiskt inte att alla framtida bilar kommer att ha enbart pekskärmskontroller. En lagom blandning är nog bäst.
Men rent ergonomiskt tror jag ändå att fysiska knappar är bättre. Det är kanske avsaknad av finmotorik från min sida, men jag har lite svårt att träffa pekskärmsknapparna med fingret när jag kör. Man har liksom inget stöd för handen nånstans. Dessutom måste man alltid ha ögonen på skärmen för att hitta rätt funktion. I en bil med plastknappar kan man ju känna sig fram och behöver aldrig sänka blicken, förutsatt att knapparna sitter ergonomiskt intelligent placerade.
Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Det är en smaksak. Och jag tror faktiskt inte att alla framtida bilar kommer att ha enbart pekskärmskontroller. En lagom blandning är nog bäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Tack för underhållande läsning! Instämmer i att det skulle kännas konstigt att byta till en brölande bil igen.
Model S P85DL+
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Sjukt bra läsning då jag började titta lite på denna i kombiutförande. Men jag känner nog ändå att det kommer dröja länge innan jag lämnar Musk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.helix skrev:Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.helix skrev:Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.mati skrev:Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Hur reagerade hon när du sa vad det egentligen var?danni skrev:Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.helix skrev:Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.helix skrev:Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Spännande läsning!
Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.
Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).
Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!
Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.
Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.
Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).
Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!
Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.