Ladda-hemma-stöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Clever har denna laddbox som de själva säger stöder ladda-hemma-stödet i alla fall.

https://clever.nu/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Hok »

lobbin skrev:
CPatrikL skrev:
Jag tror tyvärr att du är lite naiv nu :-) För mig känns det betydligt mer troligt att de i framtiden kommer vilja inför en extra skatt för elen som används till att ladda bilar med. Inkomstbortfallet från bensinskatten kommer kännas...
Nog för att politiker är korkade emellanåt, men de måste ju inse att det inte finns en chans i världen att de kan kontrollera hur folk laddar sina elbilar hemma. Och hur hade man tänkt lösa det hos folk som har solceller där man kanske laddar bilen med ström som man själv har producerat?
Jag tror att den extra skatten blir en kilometerskatt, som det var på dieselbilar förr. Just för att det är svårt att lägga extra skatt på elen som används för laddning av bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

Det funka dåligt för dieselbilar och borde funka dåligt för elbilar. Eller varför slopades km-skatten?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av chaffis75 »

strejf skrev:
Clever har denna laddbox som de själva säger stöder ladda-hemma-stödet i alla fall.

https://clever.nu/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Ja men alla de boxarna blir ju dyrare än Tesla boxen även med bidrag... Känns ganska löjligt med krav på att mäta strömmen...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

chaffis75 skrev:
strejf skrev:
Clever har denna laddbox som de själva säger stöder ladda-hemma-stödet i alla fall.

https://clever.nu/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Ja men alla de boxarna blir ju dyrare än Tesla boxen även med bidrag... Känns ganska löjligt med krav på att mäta strömmen...
Har vi tur kanske Tesla kan fixa stöd för kraven till laddboxarna som de säljer i Sverige... men det känns osannolikt.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Anderzzon »

strejf skrev:
Har vi tur kanske Tesla kan fixa stöd för kraven till laddboxarna som de säljer i Sverige... men det känns osannolikt.
Borde väl räcka med att Tesla sätter in ett Wifi-chip i den för några dollar och hävda att i framtiden ska kunna kommunicera mot omvärlden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

Alla boxar är "förberedda" så länge det inte definierat
HUR mätningen ska gå till :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Klintan »

One-time quick charge.jpg
Tesla WC är ju förberedd, via RS485 verkar det gå att läsa ut laddström. Sen behöver bara loggning implementeras. Någon som har tid över?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-9
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Klintan skrev:
One-time quick charge.jpg
Tesla WC är ju förberedd, via RS485 verkar det gå att läsa ut laddström. Sen behöver bara loggning implementeras. Någon som har tid över?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-9

Wow, spännande, det kanske är möjligt att fixa ändå! :D
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

En RaspberryPi och en RS485-modul borde räcka. Troligen tycker inte myndigheterna det, men jag tycker det. Extremt nördigt om inget annat. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

mati skrev:
En RaspberryPi och en RS485-modul borde räcka. Troligen tycker inte myndigheterna det, men jag tycker det. Extremt nördigt om inget annat. :mrgreen:
Ja det borde gå, ryms ju inne i boxen. Som de skriver kravet tycker jag att det borde räcka.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
En RaspberryPi och en RS485-modul borde räcka. Troligen tycker inte myndigheterna det, men jag tycker det. Extremt nördigt om inget annat. :mrgreen:
Ja, för oss är det ju förberett. Loggning klar vilken torsdag som helst.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Ja, för oss är det ju förberett. Loggning klar vilken torsdag som helst.
Ja eller hur? Det finns ett kommunikationsgränssnitt och ett API. Det är förberett, så gott som klart, det fattar väl vem som helst. Det som fattas är bara tid för att implementera allting. Men det är ett helt annat problem.

Jag har köpt en pekskärm till min RPi, som i dagsläget enbart används för att visa solcellsstatusen. Lite overkill alltså. Det känns ju som att det finns potential för förbättring där. Det coolaste hade ju varit om jag hade fått till en lastbalansering mellan Tesla WC och Clever-laddboxen, med möjlighet att bara använda solel. Den då var det ju det där med tiden som jag inte riktigt har... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Haha, med tanke på deras löjliga krav så är det väl inte mer än rätt att de får svar på tal :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

Kommer inte funka som jag tolkar det ska den vara förberedd utan modifiering och eftermontering en out of the box lösning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Kommer inte funka som jag tolkar det ska den vara förberedd utan modifiering och eftermontering en out of the box lösning
En Rpi är ju ingen eftermontering. Den är ju redan där. Den behöver inte efter-monteras. Det är ju standardutrustning i ett vanligt hushåll. Nån som inte håller med? Nä. Jag menar det.
Och att skriva lite kod är ju ingen modifiering heller, bara på elektronnivå. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

Hur fungerar betalningen på en Halo-box tex? Är det Rfid-bricka som gäller? De kan ju knappast kräva kortläsare eller myntautomat?
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

strejf skrev:
De svarade:
"[...] Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering [...]"
Så... eftermontera utan modifikation är okej. Att eftermontera är inte det att modifiera existerande produkt? :roll:
Allt känns väldigt motsägelsefullt men eftersom en WC är förberedd för mätning (debitering är ju bara hantering av mätinformationen) så får vi hoppas en WC kommer gå igenom ;)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Stefan »

Skickade en fråga till regeringen om mätning och debitering och ville veta deras motivation. Skrev även att dessa krav ökar kostnaderna på laddpunkten.

Fick detta som svar:
Hej Stefan,

Tack för ditt mejl.

Syftet är att säkerställa att utrustningen uppfyller framtida behov och tjänster, till exempel för att redovisning av el som laddas i en annan bil än den som äger fastigheten (t.ex. företagsbil som regelbundet laddas hemma), kunskap om hur mycket av fastighetselen som används för fordon (för en förbättrad energideklaration). Att vara förberedd för elmätning och debitering innebär i regel ingen eller liten merkostnad då många produkter på marknaden redan är förberedda för detta.

Vänliga hälsningar

Viktoria Chlot
Departementssekreterare

Miljö- och energidepartementet
E-post: m.registrator@regeringskansliet.se
Ge mig lite argument att svara på de två punkterna som hon pekar på. Tänkte även be henne peka på produkter som ger igen eller liten merkostnad.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

Som sagt, det osar skatteverket över hela skiten, alla andra scenarios känns som att man kan ordna mätning vid behov helt frivilligt om man nu har behovet.

"Många produkter på marknaden..." ?
Håller med, fråga gärna om vilka ;)

Och jag upprepar gärna, då det inte är specificerat vilken metod "mätningen" ska utföras med så påstår jag att ALLA är förberedda redan idag (lite med glimten i ögat såklart),
och "utan ingrepp" är som sagt var motsägelsefullt i sig (så länge metoden inte är specad så är formuleringen snudd på ett dåligt skämt).

Undrar när kravet på mätning på motorvärmarstolpar kommer?

Dock skulle jag jättegärna ha mätning i min Wall Connector men mest för att det vore intressant :)

Edit: kom på ett bra motfråga, ställer inte det här kravet till det för elsäkerhetsfrågan? Om man inte kan välja laddutrustning fritt och få bidrag så kanske många väljer att
fortsätta ladda från Schuko istället (eller andra icke för ändamålet anpassade uttag), och DET är väl huvudsyftet med bidraget (elsäkerhet alltså)? Eller? Att få folk att skaffa bättre laddutrustning...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
De är ambitiösa....
Wtf ska de bry sig om hur min tjänstebil får elektroner (så länge det inte är på jobbet)

Detta är en sån där ide som de borde ha låtit bli
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
Du minns nog allt för väl hur dom (SKV) kan kräva kvitton på bensin om man yrkar avdrag på resor i deklarationen, det här här ett steg på vägen för att dom ska kunna göra samma för elbilar,
för hur ska du annars kunna "bevisa" att du haft den där kostnaden? (och det är precis lika jävla korkat eftersom kvittona inte säger ett dugg eg.).
Samma sak med företagsbilar som laddas hemma och där man sedan tar ut en skattefri ersättning per mil, dom vill att man ska kunna "bevisa" att man faktiskt verkligen har laddat hemma (och
inte gratis tex hos kunden).
Listan går att göra längre. (tex hur stor del av milen som körts på el när det gäller hybrider, eller om dom öht kör på el tex men i just dom fallen är tanken faktiskt helt rätt)
Näe, det osar SKV om hela kravet på mätning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av dhanjel »

Jag har ingen elbil idag, köar för model 3 men lutar kanske åt någon "konkurrent" om de inte får till leverans och prissättning i år.
Vore dock skönt att få upp en laddare på väggen så man har det klart, frågan är bara vilken?

Kraven ser då ut som följer:
- Godkänd för "ladda-hemma-stöd" :)
- Inga månadsavgifter för att komma åt statistik
- Gärna ha ett öppet api eller kommunikationsport så man kan integrera det med hemautomationssystemet.
- Kunna monteras ute under tak
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Ja, exakt. Det är så korkat så det ryker om det. Min hemma-laddbox har noll beviskraft för mina körda mil. Det finns en miljon vägguttag att ladda på, och SKV vill använda EN mätare för att bevisa att jag inte har kört de milen jag vill ha avdrag för. För det är ju så det kommer att bli. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar