Vikt och ice jämförelse
Moderator: Redaktion
Vikt och ice jämförelse
Hittade denna artikel:
https://insideevs.com/tesla-semi-weighs-part-3/
Det är en serie artiklar om teslas lastbil. Nån som kan lastbilar och kan översätta det till svenska motsvarigheter?
https://insideevs.com/tesla-semi-weighs-part-3/
Det är en serie artiklar om teslas lastbil. Nån som kan lastbilar och kan översätta det till svenska motsvarigheter?
Re: Vikt och ice jämförelse
Vad vill du ha för siffror, vill du veta vad en svensk dragare väger?
Det går ju inte att jämföra med Europeiska varianter eftersom man mäter helt olika och därför ser olika ut, våra med kort front, amerikanska med gigantiska fronter (pga reglerna hur man mäter vikt/längd).
Det går ju inte att jämföra med Europeiska varianter eftersom man mäter helt olika och därför ser olika ut, våra med kort front, amerikanska med gigantiska fronter (pga reglerna hur man mäter vikt/längd).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vikt och ice jämförelse
Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vikt och ice jämförelse
Jag tittade lite på Jack Rickard i helgen. Väldigt nördigt men mycket bra info. Bland annat så är bara 55% av batteriets totalvikt celler. I en personbil där batteriet blir en bärande del samt sitter i botten och behöver skydd så blir ju kapslingen en stor del av vikten. Det gör att jag kan anta att man i en lastbil kan pussla ihop ett bättre förhållande än att bara stacka P100 batterier på höjden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vikt och ice jämförelse
Ytterst sällan. I genomsnitt brukar lastbilar vara lastade till ca 30% av sin maxkapacitet.12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
Lastkapaciteten för ellastbilar är ungefär som räckviddsdiskussionen för elbilar: "men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
Re: Vikt och ice jämförelse
...utan att stanna. Och ärendet är att låsa dörren som man glömde låsa i Haparanda och sen åka raka spåret hem igen. Utan att stanna.TiborBlomhall skrev:Ytterst sällan. I genomsnitt brukar lastbilar vara lastade till ca 30% av sin maxkapacitet.12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
Lastkapaciteten för ellastbilar är ungefär som räckviddsdiskussionen för elbilar: "men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Vikt och ice jämförelse
Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havetTiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Vikt och ice jämförelse
Kan ju ändå vara en fjällstuga... Kan ju ha flyttats ned från fjället. Norrut anser jag är uppåt.StefL skrev:Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havetTiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vikt och ice jämförelse
Ja det är ju ett bekant fenomen att sörlänningar sätter likhetstecken mellan norrut och fjällen...Svenssons skrev:Kan ju ändå vara en fjällstuga... Kan ju ha flyttats ned från fjället. Norrut anser jag är uppåt.StefL skrev:Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havetTiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
Fjällen ligger alltså längs Sveriges västra kant - medan Haparanda faktiskt utgör rikets östligaste punkt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Vikt och ice jämförelse
Precis. Vikten på en svensk lastbil utan flak undrar jag över.
Sen tycker jag att jämförelsen med räckvidd haltar lite. Snarare dragkrok tycker jag är bättre.
Sen tycker jag att jämförelsen med räckvidd haltar lite. Snarare dragkrok tycker jag är bättre.
Re: Vikt och ice jämförelse
Jag hittade den här datan på en sida där Volvo Leasar ut olika modeller av lastbilar. Du borde kunna hitta dit också, kan inte googla precis nu.
Re: Vikt och ice jämförelse
Hittade nu också med dina nyckelord. 26 ton! Kan det verkligen stämma ? Isf skulle teslan kunna väga mindre!
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Re: Vikt och ice jämförelse
Eller vänta... Totalvikt är inklusive allt man får lasta. Och man får lasta 15 ton så 9 ton vikt isf? Låter mer rimligt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vikt och ice jämförelse
Grusbilar och timmerbilar körs ofta med överlast.12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
Hittade en gammal artikel 2001 där det påstods att 87% av alla timmerbilar har överlast. Idag har flera massabruk en maxvikt som de betalar för och åkaren riskerar att bli anmäld om man är överlastad. Man har även ofta obligatorisk nykterhetskontroll på flera bruk, för att stävja rattonykterhet, mycket effektivt.
2017 har man på vissa sträckor (BK4) höjt totalvikten till 74 ton för timmerbilar och flisbilar.
Ganska ofta överlast för timmer/flisbilar och sedan ganska ofta för lätta lastbilar under 3,5 ton, är min slutsats.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Vikt och ice jämförelse
Sen tror jag också att det nästan alltid är nån gång i veckan som ett åkeri behöver köra fullastade bilar. Ska de ha en fossilbil för dessa ändamål då? Nej jag tror att tesla kommer att få till en bil som bara väger några ton mer än en scania eller Volvo och så kommer problemet vara löst .
Re: Vikt och ice jämförelse
lite fakta från de som samlar siffror på sånt här http://www.trafa.se/vagtrafik/lastbilstrafik
och bara "lastbilar" över 3,5 ton,
2017 q3, kom på att juli var med här så tog raskt med q1 med minimalt med semester
antal lastbilar 64620 resp 61822 st
antal transporter 9805 000 resp 9829 000 st
körda kilometer 717 188 000 resp 722 973 000 km
lastad godsmängd 103 390 000 resp 107 458 000 ton
tonkilometer 9249 000 000 resp 9989 000 000
antar 60 arbetsdagar/q
antal transporter/lastbil/dag 2,65 q1 resp 2.52 q3
körda kilometer/transport 74 resp 74
lastat ton per transport 11 resp 11
snitt last i ton per kilometer 14 resp 13 (här slår timmertransporter igenom?)
så 30 %(ht tibor) stämmer och det borde finnas utrymme för ganska många batteri lastbilar
brasklapp för feltänk och räkning
och bara "lastbilar" över 3,5 ton,
2017 q3, kom på att juli var med här så tog raskt med q1 med minimalt med semester
antal lastbilar 64620 resp 61822 st
antal transporter 9805 000 resp 9829 000 st
körda kilometer 717 188 000 resp 722 973 000 km
lastad godsmängd 103 390 000 resp 107 458 000 ton
tonkilometer 9249 000 000 resp 9989 000 000
antar 60 arbetsdagar/q
antal transporter/lastbil/dag 2,65 q1 resp 2.52 q3
körda kilometer/transport 74 resp 74
lastat ton per transport 11 resp 11
snitt last i ton per kilometer 14 resp 13 (här slår timmertransporter igenom?)
så 30 %(ht tibor) stämmer och det borde finnas utrymme för ganska många batteri lastbilar
brasklapp för feltänk och räkning
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vikt och ice jämförelse
Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vikt och ice jämförelse
Den kanske kan få köra snabbare ocksåHenrik Torphammar skrev:Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!