Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kontakten2

Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av kontakten2 »

Var ute och lirade tennis varpå en av deltagarna skulle bege sig hemåt tidigare. Efter några minuter hör vi hur hans skoda står och tuggar på starten. Efter 35minuter med några minuters avbrott mellan startförsöken ger han upp.
Vi kan höra pumpen gå men den vägrar tända.
Fick höra lite skämtsamt att Teslan med så mycket batteri kan väl erbjuda starthjälp. :geek:

Men, går verkligen det? Klarar 12v batteriet så stort strömuttak för att ge starthjälp?

Jag önskade honom lycka till och gled ljudlöst (och problemlöst) därifrån :D

Mötte falckbilen på vägen hem ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av HelectriC »

kontakten2 skrev:
Var ute och lirade tennis varpå en av deltagarna skulle bege sig hemåt tidigare. Efter några minuter hör vi hur hans skoda står och tuggar på starten. Efter 35minuter med några minuters avbrott mellan startförsöken ger han upp.
Vi kan höra pumpen gå men den vägrar tända.
Fick höra lite skämtsamt att Teslan med så mycket batteri kan väl erbjuda starthjälp. :geek:

Men, går verkligen det? Klarar 12v batteriet så stort strömuttak för att ge starthjälp?

Jag önskade honom lycka till och gled ljudlöst (och problemlöst) därifrån :D

Mötte falckbilen på vägen hem ;)
skulle inte ge mig på det med elektrisk bil med all elektronik. jag har aldrig gjort det på tidigare ICE-bilar heller, kan få problem med elektroniken har jag hørt, så inte intresserad av minsta risk før att paja nån svindyr elektronikbox eller annat kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av bylund »

12 V-batteriet på Teslan lär inte vara dimensionerat för att driva en startmotor, men som en sista utväg skulle man kunna ladda den andra bilens 12 V-system från Teslan (men absolut inte försöka starta den andra bilen medans de är ihopkopplade). I nästan alla fall torde det finnas bättre lösningar än att ta även den risken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Min lilla Leaf har redan gett starthjälp till en ICE bil. Flera Teslor på utländska forum också. Inga problem! Försök bara inte för många gånger så du helt tömmer ditt 12V batteri

Dock om han har tuggat i minuter utan att lyckas skulle nog inte en starthjälp heller ha lyckats.
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av McAber »

Hur laddas 12V batteriet på Teslan? Om man kan köra slut på det så kan det ju inte vara från huvudbatteriet.
S85 plus MX Signature res. nr. 338
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av Kalle »

Jo de laddas från huvudbatteriet, men inte så fort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
...
Dock om han har tuggat i minuter utan att lyckas skulle nog inte en starthjälp heller ha lyckats.
Nej det tomma batteriet var ju snarare en effekt än en ordsak i det här fallet. Startar bilen inte på 5 minuter så ska man nog pröva något annat än att malla slut på batteriet. Hjälp motor i en fossilbil är ju inte heller gjord förlängre körningar. Kanske är det den där snabbladdningsvätskan som behöver fyllas på... Jobbig att inte bara kunna plugga in den och få lite juice.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan teslan erbjuda starthjälp till ICE-bilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

claeshultman skrev:
Hur laddas 12V batteriet på Teslan? Om man kan köra slut på det så kan det ju inte vara från huvudbatteriet.
S85 plus MX Signature res. nr. 338
Den laddas från huvudbatteriet medan du kör eller laddar bilen. Men jag tror inte medan du bara står stilla.
Skriv svar