Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Moderator: Redaktion
Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Som i titeln, intresserad av er åsikt.
MYP
X90d
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Som så många gånger förr har konstaterats så är det inte riktigt "läge" att bötfälla kunder som parkerar fel,
men om man antar att vi kommit till den punkten att det faktiskt blir ok att göra det så blir ju läget helt
annat, nämligen att platserna mycket väl kan läggas nära ingången och då även bötfälla dom som gör fel.
Men idag är det helt klart bättre att förlägga platserna längre ifrån...
När vi kommer så långt att mer eller mindre alla platser är laddplatsen så saknar det ju såklart betydelse och då
har väl dom flesta oxo elbilar eller iaf bra kunskap om vad som gäller på laddplatser.
Skulle det funka att bötfälla i dagsläget så skulle det ju kunna vara en fin extra inkomst till affären/köpcentrat osv men
det hjälper ju ändå inte mig om jag behöver ladda...
Tydligare skyltning och därmed bötfällning hoppas jag är den närmaste tidens väg många väljer, det måste lixom
bli slut på idioters arroganta och kaxiga sätt.
men om man antar att vi kommit till den punkten att det faktiskt blir ok att göra det så blir ju läget helt
annat, nämligen att platserna mycket väl kan läggas nära ingången och då även bötfälla dom som gör fel.
Men idag är det helt klart bättre att förlägga platserna längre ifrån...
När vi kommer så långt att mer eller mindre alla platser är laddplatsen så saknar det ju såklart betydelse och då
har väl dom flesta oxo elbilar eller iaf bra kunskap om vad som gäller på laddplatser.
Skulle det funka att bötfälla i dagsläget så skulle det ju kunna vara en fin extra inkomst till affären/köpcentrat osv men
det hjälper ju ändå inte mig om jag behöver ladda...
Tydligare skyltning och därmed bötfällning hoppas jag är den närmaste tidens väg många väljer, det måste lixom
bli slut på idioters arroganta och kaxiga sätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Med tanke på att grävning är dyrt kan man ha platserna relativt nära byggnaden men åt sidan sett från ingången. Då bör det kunna gå att ha rätt kort väg att dra kabel/gräva men ändå inte bli bästa platserna.
Kan även tänka mig att helt enkelt ha platser "runt hörnet" där det är möjligt, men då måste skyltningen vara väldigt tydlig.
Kan även tänka mig att helt enkelt ha platser "runt hörnet" där det är möjligt, men då måste skyltningen vara väldigt tydlig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Laddplatser helt nära göder bara ilska, avundsjuka, myter, etc. kring elbilar.
Som tidigare sagt, laddplatserna kan vara en bit bort och så småningom är nog de flesta P-rutorna elektrifierade ändå.
Som tidigare sagt, laddplatserna kan vara en bit bort och så småningom är nog de flesta P-rutorna elektrifierade ändå.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
De flesta rutorna? Behövs det dock? I många fall känns det överflödigt att alla bilar skulle kunna laddas, alltid.Tjell skrev:Laddplatser helt nära göder bara ilska, avundsjuka, myter, etc. kring elbilar.
Som tidigare sagt, laddplatserna kan vara en bit bort och så småningom är nog de flesta P-rutorna elektrifierade ändå.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Alla bilar kommer inte alltid laddas. Fördelen med att alla platserna har ladduttag är att man inte behöver tänka på var man parkerar eller vara orolig att man blockerar en laddplats. Installationskostnaden för uttagen till alla platserna borde vara rätt mycket lägre än t.ex. markarbetet. Redan nu finns det ju parkeringsgarage med uttag på samtliga platser i Norge.Teslaspolen skrev:De flesta rutorna? Behövs det dock? I många fall känns det överflödigt att alla bilar skulle kunna laddas, alltid.Tjell skrev:Laddplatser helt nära göder bara ilska, avundsjuka, myter, etc. kring elbilar.
Som tidigare sagt, laddplatserna kan vara en bit bort och så småningom är nog de flesta P-rutorna elektrifierade ändå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
P-huset Vulkan i Oslo är ett trevligt exempel på det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Det är så sant. Men jag syftar kanske på lite mindre parkeringar. Varje liten lokala matbutik behöver kanske inte mer än 0-2 laddplatser. Om det var fler elbilar än idag, varför behöver dom då fler laddplatser om dom inte kan locka fler kunder med det? Är det på ett större ställe där man stannar en längre tid, köpcentrum, IKEA-varuhus eller liknande så kan det vara värt det.
Det jag menar är att med mindre butiker orkar folk kanske inte ens koppla in sig, det ger för lite för jobbet.
Det jag menar är att med mindre butiker orkar folk kanske inte ens koppla in sig, det ger för lite för jobbet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Jag varken orkar eller behöver aldrig ladda utanför butiker. Tycker det är bättre att de stackars hybriderna får ladda. Det är ju de som behöver jaga laddning hela tiden för att kunna köra på el.
När alla bilar går helt på el och har ordentliga batterier så borde nästan behovet av såna publika långsamladdare minska. Vem orkar ladda 30 minuter när man är inne på ICA om man ändå tar sig dit man behöver utan problem?
Edit: Kanske IKEA och andra större butiker som folk kanske åker en bit till för att besöka är undantaget dock. Men då borde man på nåt sätt hindra "lokalbefolkningen" att lägga beslag på laddplatserna för att gynna de långväga gästerna.
När alla bilar går helt på el och har ordentliga batterier så borde nästan behovet av såna publika långsamladdare minska. Vem orkar ladda 30 minuter när man är inne på ICA om man ändå tar sig dit man behöver utan problem?
Edit: Kanske IKEA och andra större butiker som folk kanske åker en bit till för att besöka är undantaget dock. Men då borde man på nåt sätt hindra "lokalbefolkningen" att lägga beslag på laddplatserna för att gynna de långväga gästerna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Ja precis, och än mer då om dom vill ha betalt för strömmen. Varför betala 2 kr/kWh vid butiken när jag laddar för halva det i hemmet som jag i alla fall tar mig till?
Jättemånga laddplatser överallt behövs bara om alla skulle köra PHEV. Och den omvägen ska vi ju inte ta, eller hur?
Jättemånga laddplatser överallt behövs bara om alla skulle köra PHEV. Och den omvägen ska vi ju inte ta, eller hur?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Långt bort så får man igen lite av den vardagsmotion som försvunnit nu när det inte är ett miljöbrott att ta bilen längre.
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Jag är rädd om de bilar jag kör, och parkerar alltid längst bort på parkeringen. Några extra steg är bara nyttigt, och man slipper trängas med barnfamiljer och kundvagnar. Kan man dessutom minska ICEing så är det en bonus. Allra helst skulle jag se att p-platserna längst bort är 50% bredare, så minskar man risken för dörruppslag ännu mer.
Som tidigare nämnts i tråden, så tycker jag att laddplatser "runt hörnet" är en utmärkt lösning för att minska behovet av grävning m.m.
Som tidigare nämnts i tråden, så tycker jag att laddplatser "runt hörnet" är en utmärkt lösning för att minska behovet av grävning m.m.
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
De närmast brukar vara reserverade för handikappade (och i vissa asiatiska länder även kvinnor).
Just nära ingången finns det egentligen ingen praktisk anledning till, kan gott vara lite längre ifrån där det är bäst att dra ledning. Samtidigt behöver de inte vara längst bort. om det är en handelsområde är närheten till ex e4 viktigare, så föraren kan se att det är ledigt, så den kan välja att antingen ladda eller ställa sig på valfri parkering.
Just nära ingången finns det egentligen ingen praktisk anledning till, kan gott vara lite längre ifrån där det är bäst att dra ledning. Samtidigt behöver de inte vara längst bort. om det är en handelsområde är närheten till ex e4 viktigare, så föraren kan se att det är ledigt, så den kan välja att antingen ladda eller ställa sig på valfri parkering.
Re: Var tycker ni att laddstolpar vid affärer skall placeras
Just kriteriet nära till E4 kanske är mindre viktigt i t ex Göteborg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS