Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna
Älvdalen är delvis öppen nu, dubbla Typ-2 22 kW uttag finns att tillgå, verkar fortsätta vara gratis en bit in i januari. DC laddaren är fortsatt strömlös.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Hur går det med Vansbro? Skulle gärna vilja använda den på söndag...
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Nja, där går det trögt. Har inte varit hemma på några dagar men senast jag kollade var den inte öppen. Verkar som de väntar på att Ellevio ska gräva kabel. Kommer du via Borlänge finns annars Chademo i Borlänge och Djurås.
2016 Model S 75
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Som Jensa skrev så väntar vi på att nätägaren skall gräva ungefär 300 meter asfalt. Så av de elva snabbladdarna så är det två som ännu inte är igång vilket är Vansbro och Älvdalen. I Älvdalen finns dock en 22 kW Garo LS4 som är strömsatt, men inte snabbladdaren.Alfred skrev:Hur går det med Vansbro? Skulle gärna vilja använda den på söndag...
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Varför finns det ingen snabbladdare runt Mora? Det känns som att man vill ha lite backup t ex när man kör på E45:an mellan Malung och Noppikoski. Samma sak gäller rv 70. Mora är en vit fläck på kartan än så länge. Finns det planer att ändra på det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Alla våra snabbladdare byggs med stöd från Klimatklivet. I just Mora hade en annan aktör redan blivit beviljad stöd och då var det inte aktuellt för oss att bygga en där, just nu. Vi hoppas att stödet utökas till att gälla mer än bara _en_ laddstation i flera städer. Hoppas det var svar på din fråga!mati skrev:Varför finns det ingen snabbladdare runt Mora? Det känns som att man vill ha lite backup t ex när man kör på E45:an mellan Malung och Noppikoski. Samma sak gäller rv 70. Mora är en vit fläck på kartan än så länge. Finns det planer att ändra på det?
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Aha, tack för svaret. Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart. Det är ju smidigt med en supercharger mitt i stan, jag har laddat där några gånger och tyckte det var väldigt praktiskt. Men en eller några stycken vanliga snabbladdare eller typ2-laddstolpar för andra elbilar måste ju också finnas. Jag vill ju även fortsättningsvis kunna åka till Mora utan krångel. Även när jag inte har någon Tesla.jesperlofgren skrev:Alla våra snabbladdare byggs med stöd från Klimatklivet. I just Mora hade en annan aktör redan blivit beviljad stöd och då var det inte aktuellt för oss att bygga en där, just nu. Vi hoppas att stödet utökas till att gälla mer än bara _en_ laddstation i flera städer. Hoppas det var svar på din fråga!
Jag visste inte att stödet bara ges för en laddare per stad. Gäller det bara snabbladdare eller även vanliga typ2-laddstolpar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Vi kommer se till att det finns ett gäng Typ2-laddstolpar i Mora, förhoppningsvis klara till sommaren. Hänger på flera faktorer.mati skrev:Aha, tack för svaret. Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart. Det är ju smidigt med en supercharger mitt i stan, jag har laddat där några gånger och tyckte det var väldigt praktiskt. Men en eller några stycken vanliga snabbladdare eller typ2-laddstolpar för andra elbilar måste ju också finnas. Jag vill ju även fortsättningsvis kunna åka till Mora utan krångel. Även när jag inte har någon Tesla.
Jag visste inte att stödet bara ges för en laddare per stad. Gäller det bara snabbladdare eller även vanliga typ2-laddstolpar?
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt kring Klimatklivet. De har beviljat stöd till en snabbladdare i Mora. Det går fortfarande att söka stöd för Typ2-stolpar. Sen vet jag inte om Klimatklivet ser likadant ut över hela landet men just finns det inte möjlighet för mer än en snabbladdare i Mora, men vi hoppas på att de ändrar det eller att den andra aktören sätter igång och bygger väldigt snart.
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Kul, det ser jag fram emot. Nästan viktigare än snabbladdning när man ändå vill stanna en stund och så.jesperlofgren skrev:Vi kommer se till att det finns ett gäng Typ2-laddstolpar i Mora, förhoppningsvis klara till sommaren. Hänger på flera faktorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Så en konspirationsteori skulle kunna vara att "ngn" som inte vill se elbilar söker bidraget och "råkar" bara dröja typ 30 år innan dom kommer till skott
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Det är vansinnigt att en myndighet kan gå in och sabotera utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det går ju inte bygga stabil nätverk med EN laddare per site.!!!!
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Nej, det får vi verkligen inte hoppas på ...Bjelke skrev:Så en konspirationsteori skulle kunna vara att "ngn" som inte vill se elbilar söker bidraget och "råkar" bara dröja typ 30 år innan dom kommer till skott
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2017 15:29
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Möjligheten finns ju alltid att bygga laddinfrastruktur utan stödet, men då till det dubbla priset ungefär.LarsL skrev:Det är vansinnigt att en myndighet kan gå in och sabotera utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det går ju inte bygga stabil nätverk med EN laddare per site.!!!!
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Det borde röra sig om Fortum, som 2016-06-30 beviljades 244.800:- för "Laddinfrastruktur McDonalds Mora".. Undrar varför det tar sån tid!?mati skrev:Den "andra" aktören har ju uppenbarligen inte hunnit bygga sin laddare då. Hoppas det händer snart.
Har också för mig att det finns något bortre datum när installationen måste vara klar.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Den frågan får man kanske ställa till Lillemor som ibland skriver på detta forum om Fortums utbyggnad av laddstolpar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Jag är intresserad om det finns en politiker som vill slopa Klimatklivet och ”Ladda-hemma-stödet”. Eventuellt lan detta räcka för att ni ska få min röst.
I andra länder, Tex Norge och Tyskland, byggs det ut laddingrastruktur med två laddare eller fler bredvid varandra. I Sverige sitter den en ensamstackare som inte går att lita på. Orsaken verkar vara Naturvårds totala(!) inkompetens när det gäller elbilar då de tror att det räcker med en laddare per ort.
Utan stöd så kommer priset på laddare och heminstallation snabbt falla med hälften. Gratis pengar är gott.
I andra länder, Tex Norge och Tyskland, byggs det ut laddingrastruktur med två laddare eller fler bredvid varandra. I Sverige sitter den en ensamstackare som inte går att lita på. Orsaken verkar vara Naturvårds totala(!) inkompetens när det gäller elbilar då de tror att det räcker med en laddare per ort.
Utan stöd så kommer priset på laddare och heminstallation snabbt falla med hälften. Gratis pengar är gott.
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Fast i Tyskland får man också statligt stöd när man bygger snabbladdare. Men det är kopplat till bland annat effekten, dvs ju kraftfullare laddare desto mer pengar får man. Jag vet inte hur antalet laddare påverkar, men som jag har förstått det ska det helst vara flera laddare på samma ställe. Stödet är alltså utformat så att det inte blir som idag, med en ensam slö 20kW DC laddare som har en krånglig betallösning. Det ska vara snabbt, lättillgängligt och praktiskt (och CCS).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Helt rätt! Det måste minst finnas två snabbladdare för att jag ska våga ha de med i planeringen av en resa. Hur många bensinstationer har EN pump?LarsL skrev:Jag är intresserad om det finns en politiker som vill slopa Klimatklivet och ”Ladda-hemma-stödet”. Eventuellt lan detta räcka för att ni ska få min röst.
I andra länder, Tex Norge och Tyskland, byggs det ut laddingrastruktur med två laddare eller fler bredvid varandra. I Sverige sitter den en ensamstackare som inte går att lita på. Orsaken verkar vara Naturvårds totala(!) inkompetens när det gäller elbilar då de tror att det räcker med en laddare per ort.
Utan stöd så kommer priset på laddare och heminstallation snabbt falla med hälften. Gratis pengar är gott.
Stöd av laddbox för hemmaladdning kommer bara innebära hutlösa priser på dem, helt i onödan och till tillverkarnas glädje.
2016 Model S 75
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Teoretiskt är det väl ok att ha bara en snabbladdare på ett ställe, men det förutsätter att nästa snabbladdare står bara några kilometer därifrån så att man har lite redundans på det viset. Men det är ju ganska korkat att göra så, om det nu är så Naturvårdsverket vill ha det. Det måste ju vara bättre och billigare att göra en rejäl insats på ett ställe, med många laddare och gemensam kraftfull matning, istället för att bygga en massa halvdana snabbladdare utspridda i varenda byhåla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Man måste faktiskt inte bygga bara där man får bidrag. Om bidraget var utan begränsningar kanske Mora inte skulle få laddare alls, då alla skulle bygga längs E4 söder om Stockholm. Jag kan tycka att det kan räcka att skattebetalarna hjälper till lite med yttäckning, men kanske inte sponsrar varenda laddare i Mora om det finns behov av flera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Tycker att det är bra faktiskt att klimatklivet är utformat så att det leder till snabbladdare på fler orter även om det blir färre per ort. Yttäckning bör komma först. Och sen när det blir många elbilar som vill ladda på den ensamma laddaren så att det blir ofta köer så finns det ekonomi att sätta upp nån till även utan stöd.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Men det har ju gett bra resultat här i Dalarna. Nu sitter dom med ett par km avstånd längst flera av vägarna mångt och mycket här. T.ex Säter, Borlänge, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, sedan saknas Mora, men Älvdalen som kommer samt Sälen. Det är en bra sträcka som blir helt problemfri till och med med en 24 kWh Leaf.mati skrev:Teoretiskt är det väl ok att ha bara en snabbladdare på ett ställe, men det förutsätter att nästa snabbladdare står bara några kilometer därifrån så att man har lite redundans på det viset. Men det är ju ganska korkat att göra så, om det nu är så Naturvårdsverket vill ha det. Det måste ju vara bättre och billigare att göra en rejäl insats på ett ställe, med många laddare och gemensam kraftfull matning, istället för att bygga en massa halvdana snabbladdare utspridda i varenda byhåla.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Mycket bra! Minskar risken för kö i Malung. Förhoppningsvis blir dock Torsby Suc klar i år och då slipper man Clever ocksåElmil skrev:Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Konstigt, får inte fram kostnader på någon av Clevers laddare i appen... Men det äe väl att anta att dom blir betalladdare med en gång.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A