Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
När det gäller Ionitynätverket så är det inte en fråga OM iPace får tillgång eftersom det kommer vara öppet för alla elbilar som kan ladda CCS. Men sen är det ju några fler större nätverkssatsningar på gång, så det borde finnas ett gäng laddare om inte så lång tid (tror inte vi behöver vänta till 2020) och då sannolikt med minst 150kW. Men jag hålle rmed om att just laddning på långresor är en av de stora abren med att köpa något annat än Tesla.
OK! Hade missat att det var klart att det blir öppet för alla. Sen är det ju iofs frågan vilken prislapp de sätter för bilar utanför gruppen... Men visst, bättre att kunna ladda dyrt än inte alls.

Ja allt beror ju på vad man tycker är tillräckligt. Personligen tycker jag Teslas SUC-nätverk nu är tillräckligt bra, men inte så mycket mer. Ser fram emot fler SUCs kommande år. Så personligen är jag inte beredd att "börja på noll" (att ladda 50 kW på långresa går bort när man ägt Tesla imo).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
När det gäller Ionitynätverket så är det inte en fråga OM iPace får tillgång eftersom det kommer vara öppet för alla elbilar som kan ladda CCS. Men sen är det ju några fler större nätverkssatsningar på gång, så det borde finnas ett gäng laddare om inte så lång tid (tror inte vi behöver vänta till 2020) och då sannolikt med minst 150kW. Men jag hålle rmed om att just laddning på långresor är en av de stora abren med att köpa något annat än Tesla.

Ionity ska bygga sitt nät i Sverige i anslutning till Circle K-mackar va? Nån som vet när de ska börja bygga? Och var?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
När det gäller Ionitynätverket så är det inte en fråga OM iPace får tillgång eftersom det kommer vara öppet för alla elbilar som kan ladda CCS. Men sen är det ju några fler större nätverkssatsningar på gång, så det borde finnas ett gäng laddare om inte så lång tid (tror inte vi behöver vänta till 2020) och då sannolikt med minst 150kW. Men jag hålle rmed om att just laddning på långresor är en av de stora abren med att köpa något annat än Tesla.

Ionity ska bygga sitt nät i Sverige i anslutning till Circle K-mackar va? Nån som vet när de ska börja bygga? Och var?
Finns väl ingen detaljerad officiell information ännu, men den här kartan som Electrek publicerade (https://electrek.co/2018/02/06/map-ioni ... g-network/) är väl så nära man kommer för att se var stationerna är planerade. I snitt 6 laddare per station och enligt Teknikens Värld ska Sverige få 30st av de planerade 400 stationerna. Rimmar ganska väl med antal prickar på den något suddiga kartan som kanske då visar just utvalda Circle K-mackar. Dock skrivs det också att kapaciteten 2020 kommer vara 150kW när de första bilarna börjar använda laddarna, men att de är möjliga att uppgradera till 350kW. Dock är det luddigt kring vilken tidshorisont som gäller för uppgraderingen till 350kW och givetvis också när bilar kommer som har stöd för denna hastighet. Teslas SuC är som bekant på 145kW men bilarna får inte ut mer kräm än 120kW efter förluster samt delar A/B. Undrar vad en i-Pace, E-tron eller Mission-E skulle få ut för hastighet initialt från en 150kW-laddare. Blir det 6*150kW per station eller kommer kapaciteten delas likt Tesla SuC, samt ska också bli intressant att se hur laddkurvan ser ut från 0->100%. Frågorna är många, men det klarnar väl framöver när saker och ting börjar hända på riktigt och inte bara på pappret.

Förutom Ionity är det väl Eon, Allego och Fortum som satsar på liknande CCS-nätverk i Europa. Alla dessa kommer såklart i-Pace kunna utnyttja. Dock lite oklart om tidshorisonten och när vi får se dessa laddare i drift. Även ett helt gäng med andra elbolag i Europa satsar på att bygga motsvarande laddare antingen själva eller i någon form av samarbete. Om man lägger ihop allt kan det nog bli ganska många laddare.

Bild
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Bild

Har sett den där kartan men den känns ju inte riktigt seriös. Norrlandskusten är ju helt tom norr om Sundsvall.

Istället har de nån slags storsatsning längs inlandsvägen med laddare i Mora, Noppikoski, Sveg... Och både Åre och Östersund? Samt Ånge/Bräcke?

Nej, det där känns ju som en skiss bara.

Ska alla vara klara om 2 år så borde de väl ha börjat nånstans? Har de satt spaden i marken för sträckan Oslo-Stockholm eller hur var det?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

tycker ionitys nätverk ser bra ut på papperna. att de inte bygger några i norra Sverige bekymrar mig icke nämnvärt då detta är bara de två första åren. 8det är fortfarande tomt på snabbladdare >150 kwh oavsett. men vilka skall ladda på dessa? kommer man tvingas skall klubbkort för att få ladda på dessa?
så det är bara 1 miljonersbilar som får ladda, dvs leaf och zoe (lågklass billiga långsamladdande skrutbilar) gör sig inte besväret. eller kommer man höra elitistisk dunkla åsikter att sådana tar plats när det kommer i pace ägare som betalt dyra pengar för att inte trängas med andra som inte har betalt för nätverket.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
tycker ionitys nätverk ser bra ut på papperna. att de inte bygger några i norra Sverige bekymrar mig icke nämnvärt då detta är bara de två första åren. 8det är fortfarande tomt på snabbladdare >150 kwh oavsett. men vilka skall ladda på dessa? kommer man tvingas skall klubbkort för att få ladda på dessa?
så det är bara 1 miljonersbilar som får ladda, dvs leaf och zoe (lågklass billiga långsamladdande skrutbilar) gör sig inte besväret. eller kommer man höra elitistisk dunkla åsikter att sådana tar plats när det kommer i pace ägare som betalt dyra pengar för att inte trängas med andra som inte har betalt för nätverket.
Förstår inte helt frågeställningen. Har du en elbil med CCS-kontakt så är det bara att ladda oavsett om du har i3 eller iPace. Zoe och Leaf får nog svårigheter oavsett då dom inte har CCS-kontakt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
tycker ionitys nätverk ser bra ut på papperna. att de inte bygger några i norra Sverige bekymrar mig icke nämnvärt då detta är bara de två första åren. 8det är fortfarande tomt på snabbladdare >150 kwh oavsett. men vilka skall ladda på dessa? kommer man tvingas skall klubbkort för att få ladda på dessa?
så det är bara 1 miljonersbilar som får ladda, dvs leaf och zoe (lågklass billiga långsamladdande skrutbilar) gör sig inte besväret. eller kommer man höra elitistisk dunkla åsikter att sådana tar plats när det kommer i pace ägare som betalt dyra pengar för att inte trängas med andra som inte har betalt för nätverket.
Jaguar är ju just en av dem som inte är del av nätverket... Så rimligtvis får de betala lika dyrt som alla andra utanför alliansen.

Jag tycker täckningen i Finland ser lite bristfällig ut :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ebenezum
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 feb 2018 13:30

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Ebenezum »

Hej Alla

Jag har lurkat här länge nu men aldrig orkat skapa mig ett konto, förrän nu.

Det pratas ju en del om laddning av I-Pace och vad jag har sett i den här tråden så verkar det bara vara max enfas 32A som gäller för hemmaladdning? Korrekt?

Om man kollar här: https://www.evbox.com/electric-cars/jag ... uar-i-pace så påstår de att det finns trefas 16A, vad tror the great hivemind? Kanske bara är en vild spekulation från EVBox?

/T
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Ebenezum skrev:
Hej Alla

Jag har lurkat här länge nu men aldrig orkat skapa mig ett konto, förrän nu.

Det pratas ju en del om laddning av I-Pace och vad jag har sett i den här tråden så verkar det bara vara max enfas 32A som gäller för hemmaladdning? Korrekt?

Om man kollar här: https://www.evbox.com/electric-cars/jag ... uar-i-pace så påstår de att det finns trefas 16A, vad tror the great hivemind? Kanske bara är en vild spekulation från EVBox?

/T
Intressant, skulle vara bra att veta var de har fått den informationen då jag inte har sätt någon information från Jaguar om att den ska klara 11 kW. Tror just nu mer på det som jag läst från Jaguar men har gärna fel.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Här är presentationen på torsdag klockan 19:00, hoppas den blir bättre än Konas presentation i morse

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 983
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Toja »

Presentationen var tydligen den 23 februari
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Toja skrev:
Presentationen var tydligen den 23 februari
Hur menar du nu? Den officiella lanseringen har inte varit ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Den ska presenteras ikväll 19.00.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Tack för länken, kul att följa!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

4,5 sekunder 0-60 mph. Det var inte imponerande...

Men tydligen är de stolta över att med den mycket mindre och relativt sett dyrare SUVen kunna slå X75D och X100D medan den såklart är chanslös mot XP100D.

Positivt imponerad av interiören dock, hyfsat nära konceptet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
4,5 sekunder 0-60 mph. Det var inte imponerande...

Men tydligen är de stolta över att med den mycket mindre och relativt sett dyrare SUVen kunna slå X75D och X100D medan den såklart är chanslös mot XP100D.
Hur menar du med relativt sett dyrare? X100D kostar väl från ~1,2 miljoner?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
4,5 sekunder 0-60 mph. Det var inte imponerande...

Men tydligen är de stolta över att med den mycket mindre och relativt sett dyrare SUVen kunna slå X75D och X100D medan den såklart är chanslös mot XP100D.
Hur menar du med relativt sett dyrare? X100D kostar väl från ~1,2 miljoner?
i-Pace är lika lång/kort som en Model 3... Startar på över 900k. Model Y som väl lär bli i samma storlek bör starta runt 500k i Sverige.

Räckviddsmässigt kostar den som en X trots att den är väldigt mycket mindre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Det som jag tycker är mest slående är hur lik den är konceptbilen, och hur mycket Model X såg ut som en strandad val bredvid den...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Det som jag tycker är mest slående är hur lik den är konceptbilen, och hur mycket Model X såg ut som en strandad val bredvid den...
Håller med om att den är jättesnygg! Det har den verkligen för sig. För mig är dock en elbil för miljonen helt ointressant när den inte funkar på långresa.

Ser ut som den visas på 22" hjul dock, konceptet var på 23" tror jag. Räckvidden är antagligen beräknad på 18" hjulen som sitter på basmodellen i USA. För utseendet vill man nog ha minst 21", men räckvidden kommer lida ordentligt och med riktigt långsam laddning blir det en bökig ekvation.

Med tanke på att de är först av de gamla fossilerna och att den är så snygg som den är så tror jag dock de lätt kommer sälja sin lilla produktion på ca 15.000 bilar trots det höga priset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
4,5 sekunder 0-60 mph. Det var inte imponerande...

Men tydligen är de stolta över att med den mycket mindre och relativt sett dyrare SUVen kunna slå X75D och X100D medan den såklart är chanslös mot XP100D.
Hur menar du med relativt sett dyrare? X100D kostar väl från ~1,2 miljoner?
i-Pace är lika lång/kort som en Model 3... Startar på över 900k. Model Y som väl lär bli i samma storlek bör starta runt 500k i Sverige.

Räckviddsmässigt kostar den som en X trots att den är väldigt mycket mindre.
Jo, det är svårt att jämföra dem av olika anledningar. MX är större, men i-pace erbjuder en hel del utrustning som ej går att få i MX. Och grundpriset är ändå ca 300k lägre.

Model Y blir intressant, men jag har väääldigt svårt att se att en Model Y med samma räckvidd, prestanda och utrustning som en i-pace kommer starta på 500k. Om man tittar på M3-priserna...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
4,5 sekunder 0-60 mph. Det var inte imponerande...

Men tydligen är de stolta över att med den mycket mindre och relativt sett dyrare SUVen kunna slå X75D och X100D medan den såklart är chanslös mot XP100D.
Hur menar du med relativt sett dyrare? X100D kostar väl från ~1,2 miljoner?
i-Pace är lika lång/kort som en Model 3... Startar på över 900k. Model Y som väl lär bli i samma storlek bör starta runt 500k i Sverige.

Räckviddsmässigt kostar den som en X trots att den är väldigt mycket mindre.
Jo, det är svårt att jämföra dem av olika anledningar. MX är större, men i-pace erbjuder en hel del utrustning som ej går att få i MX. Och grundpriset är ändå ca 300k lägre.

Model Y blir intressant, men jag har väääldigt svårt att se att en Model Y med samma räckvidd, prestanda och utrustning som en i-pace kommer starta på 500k. Om man tittar på M3-priserna...
Nja... Grundpriset på X75D är lägre än på i-Pacen. i-Pacens räckvidd kommer vara närmare X75D än X100D iaf om man väljer hjul som är nära de de visar upp.

Utrustningsmässigt så beror det ju helt på vad man prioriterar. Model 3 har en hel del som inte i-Pace har trots mindre än halva priset. i-Pace har absolut utrustning som Model 3 saknar också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Det som jag tycker är mest slående är hur lik den är konceptbilen, och hur mycket Model X såg ut som en strandad val bredvid den...
Håller med om att den är jättesnygg! Det har den verkligen för sig. För mig är dock en elbil för miljonen helt ointressant när den inte funkar på långresa.

Ser ut som den visas på 22" hjul dock, konceptet var på 23" tror jag. Räckvidden är antagligen beräknad på 18" hjulen som sitter på basmodellen i USA. För utseendet vill man nog ha minst 21", men räckvidden kommer lida ordentligt och med riktigt långsam laddning blir det en bökig ekvation.

Med tanke på att de är först av de gamla fossilerna och att den är så snygg som den är så tror jag dock de lätt kommer sälja sin lilla produktion på ca 15.000 bilar trots det höga priset.
Nej det gäller att laddnätverket byggs ut kvickt... hårdvaran för DC-laddning i bilen är ju inte problemet.

Ja räckvidden är sannolikt beräknad med de mindre hjulen, samma för Model X också antar jag fast med 20" i dess fall då (som ser väldigt små ut).

Det tror jag också, https://www.jaguar.se/ verkar krascha titt som tätt just nu så intresse verkar ju finnas. :)

Angående räckvidd, tror snarare att den kommer vara närmare X100D i räckvidd..

X75D: 417 km
X100D: 565 km
i-pace: 480 km

Men i Teslans fall är siffrorna för NEDC, och för Jaguaren är det WLTP - som är en rätt mycket "tuffare" körcykel. Så att den skulle hamna närmare X75D verkar inte logiskt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Dubbel...
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10348
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Det som jag tycker är mest slående är hur lik den är konceptbilen, och hur mycket Model X såg ut som en strandad val bredvid den...
Håller med om att den är jättesnygg! Det har den verkligen för sig. För mig är dock en elbil för miljonen helt ointressant när den inte funkar på långresa.

Ser ut som den visas på 22" hjul dock, konceptet var på 23" tror jag. Räckvidden är antagligen beräknad på 18" hjulen som sitter på basmodellen i USA. För utseendet vill man nog ha minst 21", men räckvidden kommer lida ordentligt och med riktigt långsam laddning blir det en bökig ekvation.

Med tanke på att de är först av de gamla fossilerna och att den är så snygg som den är så tror jag dock de lätt kommer sälja sin lilla produktion på ca 15.000 bilar trots det höga priset.
Nej det gäller att laddnätverket byggs ut kvickt... hårdvaran för DC-laddning i bilen är ju inte problemet.

Ja räckvidden är sannolikt beräknad med de mindre hjulen, samma för Model X också antar jag fast med 20" i dess fall då (som ser väldigt små ut).

Det tror jag också, https://www.jaguar.se/ verkar krascha titt som tätt just nu så intresse verkar ju finnas. :)
De har ju inget laddnätverk alls. Det är ju just det som är så konstigt att de inte ens löst en deal med Ionity. Och om de lyckas få det på plats så är det fortfarande ett nätverk som 2020 ska vara i samma storlek som Tesla har idag...

Hjulhusen är ju mycket större på i-Pace än Model X... Så för utseendets skull vill man ha minst lika stora fälgar.

I Sverige känns den helt omöjlig IMO. I Tyskland kanske lite mer rimlig där "non-Tesla" snabbladdare ligger tätare och kommer komma tidigare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar