Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Chris77sv »

Hejhej,

Jag är egentligen ute efter en begagnad sjusits-model-S, men sneglar även åt Model X eller ev. en ny Model S med sju säten. Jag kan ju kontakta Tesla direkt, men då det är helg testar jag först här (kanske är forumet snabbare?).

1. Teslafinansiering
Låt säga att jag skulle köpa en ny Model X eller Model S - för ca 1000 tkr.
Jag kan lägga in ungefär 300 tkr kontant. Vilken ränta/månadskostnad kan då Tesla erbjuda? Står det någonstans på deras sida eller behöver jag kontakta dem för att "deala" med det? (Jag såg 0.75% nånstans men är det endast genom företagsleasing)?
Och hur kan man isf räkna med restvärde i en sådan kalkyl (för att få fram en månadskostnad)?

Tacksam att höra era erfarenheter ang hur man kan finansiera Teslaköpet privat!
/Christian
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Smutt »

Tror räntan är 1,75nu i allla fall på en X
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av helix »

Hej!

Räntorna du hittar på Teslas sida är desamma oavsett om du köper som privatperson eller företag. Dvs just nu 1,75% om du köper en 75D och 0,75% för en 100D.

Finansieringen som erbjuds privatpersoner är "Kreditköp" via DNB och du står då för den finansiella risken, precis som vid alla kreditköp. Tesla har som du säkert redan sett en återköpsgaranti som kan skapa en viss trygghet (https://www.tesla.com/sites/default/fil ... eement.pdf). Dock kommer bilen troligtvis betinga ett högre värde än vad Tesla erbjuder när det väl är dags att sälja bilen efter avtalsperioden, men det är ändå ett bra "worst case scenario".

Om du tecknar ett 36-månaders avtal med 50% i restvärde för en bil som kostar 1msek och lägger in 300k i första förhöjd inbetalning så blir din månadskostnad 200k/36mån+ränta+adminavgift. Dvs, cirka 6000-7000kr månad beroende på ränta. Det är bara att labba med siffrorna/avtalstid/kontantinsats för att hitta något som passar. När det gäller att "deala" så finns det tyvärr inga sådana utrymmen utan den räntan som gäller när du bestämmer dig för att köpa är den som gäller. Har man inte väldigt bra bankkontakter eller liknande är det nog svårt att hitta annan finansiering som är mer fördelaktig än att gå via Tesla/DNB.

Blir det köp så glöm inte att använda en värvningskod som ger dig 4.500kr + fri Supercharging. Skicka PM om du behöver en kod.

Lycka till!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag fick 1.25% på en Model S 75D, kanske var det lägre ränta på lagerbilar? Inte riktigt bestämt mig ännu hur jag gör men funderar på att slänga in runt 45% kontant och skulle då få en månadsutgift på runt 1500 kr före skatteavdraget på räntan, där var runt 600 kr ränta resten amortering ner mot det garanterade restvärdet på 52%. Beställde min för några dagar sedan kan tilläggas så det är räntan som gäller nu.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Remuz »

Köpte en X för 1.12M och betalde 220k ungefär (20%). Kostar mig 9800kr/mån med dnb, men då har jag 0.25% ränta (0.36% effektiv).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Chris77sv »

helix skrev:
Hej!

Räntorna du hittar på Teslas sida är desamma oavsett om du köper som privatperson eller företag. Dvs just nu 1,75% om du köper en 75D och 0,75% för en 100D.

Finansieringen som erbjuds privatpersoner är "Kreditköp" via DNB och du står då för den finansiella risken, precis som vid alla kreditköp. Tesla har som du säkert redan sett en återköpsgaranti som kan skapa en viss trygghet (https://www.tesla.com/sites/default/fil ... eement.pdf). Dock kommer bilen troligtvis betinga ett högre värde än vad Tesla erbjuder när det väl är dags att sälja bilen efter avtalsperioden, men det är ändå ett bra "worst case scenario".

Om du tecknar ett 36-månaders avtal med 50% i restvärde för en bil som kostar 1msek och lägger in 300k i första förhöjd inbetalning så blir din månadskostnad 200k/36mån+ränta+adminavgift. Dvs, cirka 6000-7000kr månad beroende på ränta. Det är bara att labba med siffrorna/avtalstid/kontantinsats för att hitta något som passar. När det gäller att "deala" så finns det tyvärr inga sådana utrymmen utan den räntan som gäller när du bestämmer dig för att köpa är den som gäller. Har man inte väldigt bra bankkontakter eller liknande är det nog svårt att hitta annan finansiering som är mer fördelaktig än att gå via Tesla/DNB.

Blir det köp så glöm inte att använda en värvningskod som ger dig 4.500kr + fri Supercharging. Skicka PM om du behöver en kod.

Lycka till!
Tack för bra info! Då vet jag lite hur jag ska räkna!
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Chris77sv »

OfarligTesla skrev:
Jag fick 1.25% på en Model S 75D, kanske var det lägre ränta på lagerbilar? Inte riktigt bestämt mig ännu hur jag gör men funderar på att slänga in runt 45% kontant och skulle då få en månadsutgift på runt 1500 kr före skatteavdraget på räntan, där var runt 600 kr ränta resten amortering ner mot det garanterade restvärdet på 52%. Beställde min för några dagar sedan kan tilläggas så det är räntan som gäller nu.
Wow, det låter ju riktigt bra! Med en sådan bra kontantinsats blir månadskostnaden mkt acceptabel! Tack för ett färskt exempel. Då vet jag hur jag kan räkna. Jag skulle nog hamna på ca 4900 /mån med en 950k-bil.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Tips är att ladda ner Toyotas app ”kalkylator”.
Där kan man labba lite med ränta och kontantinsats mm. och se olika utfall.

Jag hjälper gärna att ta fram exempel på faktisk kostnad på en bil, om så önskas.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av OfarligTesla »

Chris77sv skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag fick 1.25% på en Model S 75D, kanske var det lägre ränta på lagerbilar? Inte riktigt bestämt mig ännu hur jag gör men funderar på att slänga in runt 45% kontant och skulle då få en månadsutgift på runt 1500 kr före skatteavdraget på räntan, där var runt 600 kr ränta resten amortering ner mot det garanterade restvärdet på 52%. Beställde min för några dagar sedan kan tilläggas så det är räntan som gäller nu.
Wow, det låter ju riktigt bra! Med en sådan bra kontantinsats blir månadskostnaden mkt acceptabel! Tack för ett färskt exempel. Då vet jag hur jag kan räkna. Jag skulle nog hamna på ca 4900 /mån med en 950k-bil.
Japp, jag själv föredrar oftast att få en lägre månadsutgift i framtiden än att ha mer pengar på kontot. Förutsatt att jag inte har något jag vill investera pengarna i såklart.

Fråga om lagerbilar då de kan kolla olika konfigurationer och om det finns några sådana på väg, lagerbilar verkar ha rabatt, fick min 21 papp billigare än om jag skulle konfigurerat själv samt att jag får min redan om ca en månad. Att det var precis den specen jag ville ha (förutom fälgar som jag jobbar på att lösa) är ju inte dåligt heller.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Färska siffror säger att en S75D basutrustad går loss på cirka 4500:- /månad och 7 säten.
Baserat på 300.000:- i insats (supermiljöbilspremie ej inräknat) och 53% restvärde efter 36 månader.

En Model X75D 7-sätes basutrustad blir cirkus 5400:- /månaden med lika stor insats och samma förutsättningar.
Så X är i runda slängar 1000:- dyrare i månaden.

Edit: Ja, detta är privat finansiering som erbjuds av Tesla. Supermiljöbilspremien kan reducera månadskostnaden med ytterligare 1.100:- / månad om så önskas.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Smutt »

Fast nu är vi sjuk nära 60000kr bonus/malus står juni leverans 2månader till så borde den registreras efter 1Juli
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Då blir det ännu bättre!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Smutt »

Zoidberg skrev:
Då blir det ännu bättre!
Off topic hur långt kommer man med en X75 i värsta möjliga förhållanden?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Värsta möjliga?
Du tänker typ snömodd och motvind i -30 med släp på dragkroken?
Då säger jag max 10mil, kanske 15 om man förvärmt Teslan och kör bakom lastbil.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Smutt »

Zoidberg skrev:
Värsta möjliga?
Du tänker typ snömodd och motvind i -30 med släp på dragkroken?
Då säger jag max 10mil, kanske 15 om man förvärmt Teslan och kör bakom lastbil.
Släp tänkte jag inte :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Då är vi genast uppe i 15-20mil :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av EnTraktor »

Dom 2 sakerna som påverkar räckvidd mest är kyla och räckvidd. Som tur är, är ganska sällan man kör 120-130 km/h i -10 till -30 grader.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

EnTraktor skrev:
Dom 2 sakerna som påverkar räckvidd mest är kyla och räckvidd. Som tur är, är ganska sällan man kör 120-130 km/h i -10 till -30 grader.
Räckvidden påverkar bilens räckvidd i stor utsträckning. Det får jag hålla med om. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Chris77sv »

Zoidberg skrev:
Färska siffror säger att en S75D basutrustad går loss på cirka 4500:- /månad och 7 säten.
Baserat på 300.000:- i insats (supermiljöbilspremie ej inräknat) och 53% restvärde efter 36 månader.

En Model X75D 7-sätes basutrustad blir cirkus 5400:- /månaden med lika stor insats och samma förutsättningar.
Så X är i runda slängar 1000:- dyrare i månaden.

Edit: Ja, detta är privat finansiering som erbjuds av Tesla. Supermiljöbilspremien kan reducera månadskostnaden med ytterligare 1.100:- / månad om så önskas.
Tack för din uträkning! Supermiljöpremien hade jag missat att räkna in, gör ju faktiskt en del skillnad på 36 månader!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Remuz »

Med 53% restvärde, vad har man gissat för miltal då? Jag har satt 50% på min, men få hade den ju redan värdeminskat närmare 300k när jag fick den. Då har sa jag till DnB/Tesla att jag tänkte rulla 3000mil om året (något jag nu verkar överskrida lite).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Bjelke »

Zoidberg skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 2 sakerna som påverkar räckvidd mest är kyla och räckvidd. Som tur är, är ganska sällan man kör 120-130 km/h i -10 till -30 grader.
Räckvidden påverkar bilens räckvidd i stor utsträckning. Det får jag hålla med om. ;)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Med en mX75d kommer du ganska exakt 219km i ganska extrema förhållanden (några hundra meter stigning) lägsta uppmätta temp -29gC högsta uppmätta temp -21gC. Denna resa gick från finska Pello till Gällivare för ca 1månad sen.
Men generellt så brukar jag säga att man kommer minst 20-25mil vintertid.
Jag har även köpt min privat som kreditköp via dnb.

/ Sveriges nordligaste Tesla.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Zoidberg »

Satellite65 skrev:
Hej!
Med en mX75d kommer du ganska exakt 219km i ganska extrema förhållanden (några hundra meter stigning) lägsta uppmätta temp -29gC högsta uppmätta temp -21gC. Denna resa gick från finska Pello till Gällivare för ca 1månad sen.
Men generellt så brukar jag säga att man kommer minst 20-25mil vintertid.
Jag har även köpt min privat som kreditköp via dnb.

/ Sveriges nordligaste Tesla.
Perfekt att få erfarenheter från norr.
Här är det -8 ikväll och det är rekord för i år. ;)
Så jag räknar med 25mil räckvidd på vår x75D vintertid.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Smutt »

Så typ samma som min S60 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Hur bra är Teslafinansiering (privat)?

Inlägg av Satellite65 »

Zoidberg skrev:
Satellite65 skrev:
Hej!
Med en mX75d kommer du ganska exakt 219km i ganska extrema förhållanden (några hundra meter stigning) lägsta uppmätta temp -29gC högsta uppmätta temp -21gC. Denna resa gick från finska Pello till Gällivare för ca 1månad sen.
Men generellt så brukar jag säga att man kommer minst 20-25mil vintertid.
Jag har även köpt min privat som kreditköp via dnb.

/ Sveriges nordligaste Tesla.
Perfekt att få erfarenheter från norr.
Här är det -8 ikväll och det är rekord för i år. ;)
Så jag räknar med 25mil räckvidd på vår x75D vintertid.
Haha vi har -29gC och det är inte rekord ;)
Jag tror du kan räkna med 25mil utan att vara speciellt orolig, sen kan man alltid anpassa körningen im det skulle krisa. Snömodd och slask påverkar dock en del, häruppe har vi väldigt kallt men ofta bra och torra vägar.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar